צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מרבית האנשים משאירים כיום צוואה שמנוסחת לפני מותם, על מנת שלאחר לכתם ניתן יהיה לחלק את הרכוש והנכסים שהם צברו במהלך חייהם לפי רצונם. למרות שמימוש רצון המנוח הוא עיקרון מנחה, ישנם מקרים בהם צוואה עשויה להיחשב לבלתי חוקית. במאמר הבא נבין מהי צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה, יחד עם כל מה שחשוב לדעת על צוואה כזאת.

 

מה צריך לדעת על צוואות?

לפני שנבין מהי צוואה בלתי חוקית ומשמעויות שלה בתור צוואה כזו, ישנם דברים בסיסיים שחשוב להכיר קודם כל בכל מה שקשור לצוואות. צוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי, שמנוסח על ידי אדם מסוים שגם מחויב לחתום עליו. ישנם כמה סוגים של צוואות:

  • צוואה הדדית
  • צוואה בעל פה
  • צוואה בכתב יד
  • צוואה בפני עדים
  • צוואה בפני רשות

 

בצוואה מפרט אדם מסוים על הרכוש והנכסים שבבעלותו, ומה ייעשה איתם לאחר המוות שלו. החוק קובע את סוגי הצוואות על מנת שמצד אחד ניתן יהיה לממש את רצונו של המנוח לאחר מותו, ומצד שני כדי שתהיה רגולציה מסוימת של המדינה על העניין, ושלא ייווצר מצב של אנרכיה וחוסר סדר בכל מה שקשור לצוואות.

 

צוואה בלתי חוקית – מה החוק אומר?

החוק מתייחס לא רק לסוגי הצוואות השונות, אלא גם לסיטואציות ומצבים שונים הקשורים אל הצוואות באופן כללי. צוואה בלתי חוקית היא דוגמא להתייחסות ייחודית של החוק לצוואות שעוברות על כללים מסוימים. צוואה בלתי חוקית היא צוואה שיש בה תנאי מסוים שאינו חוקי, או תנאי המחייב את אחד מהיורשים לעבור על החוק על מנת לקבל עיזבון.

 

מי יכול לסייע לכם במקרה של התמודדות עם צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה?

לצוואה בלתי חוקית יש משמעויות מגוונות, אותן נסקור בהמשך המאמר. כאשר יורשים מסוימים מגלים שהצוואה שהשאיר אחריו המנוח היא צוואה בלתי חוקית, הם צריכים להתמודד עם ההשלכות והמשמעויות השונות בצורה משפטית.

לכן, מי שיכול לתת סיוע במקרה של התמודדות עם צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה הוא עורך דין המתמחה בצוואות וירושות, כמו עו"ד מירי יעקב גביש. עורך דין שמתמחה בצוואות וירושות הוא בעל הבקיאות המשפטית הדרושה על מנת לסייע במקרים מיוחדים בהן חוקיות הצוואה מוטלת בספק.

 

פעולות שיכול לבצע עורך הדין

כאשר אתם מתמודדים עם צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה בסיוע של עורך דין אשר מתמחה בצוואות וירושות, עורך הדין יהיה איש המקצוע אשר יוכל לנקוט בפעולות שונות, רובן בעלות אופי משפטי, על מנת לסייע לכם לממש את האינטרס שלכם. בין היתר, עורך הדין יוכל לבצע את הפעולות הבאות:

  • בירור המקרה הספציפי שלכם והבנת חוקיות או אי חוקיות הצוואה
  • הגשת ערעור לבית המשפט בעקבות קביעה או פסיקה בכל הנוגע לצוואה
  • פנייה אל הערכאה הרלוונטית לצורך קביעת צוואה כבלתי חוקית
  • עורך דין יכול מראש לסייע בהימנעות מצוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה

 

דוגמא לצוואה בלתי חוקית

צוואה בלתי חוקית כאמור היא צוואה שמותנת בביצוע פעולות שאינן חוקיות על מנת לקבל את העיזבון. ניתן להמחיש זאת על ידי מספר דוגמאות. למשל, אם בצוואה מסוימת קבע המנוח שהוא מוריש עיזבון מסוים לאדם כלשהו, הרי שאדם זה יוגדר כיורש. לו החליט המוריש שניסח את הצוואה שאותו יורש יקבל עיזבון רק אם יבצע שוד בנק, הרי שמדובר בצוואה לא חוקית.

מדובר בצוואה לא חוקית מכיוון שהמנוח מתנה את קבלת העיזבון בביצוע פעולה שהיא באופן מובהק לא חוקית. דוגמא נוספת יכולה להתרחש כאשר המנוח יקבע ליורש פעולה מסוימת הקשורה אל חיי המשפחה שלו שעליו לבצע על מנת לקבל את העיזבון המיועד לו, כמו שליחת ילדיו לאימוץ או להתחתן עם אישה מסוימת.

 

הימנעות מצוואה בלתי חוקית ומהמשמעויות שלה

ישנם מקרים בהם המנוח באופן מודע קובע בצוואה שלו תנאים שאינם חוקיים שרק באמצעותם יכול לקבל היורש את העיזבון שיועד לו. במקרה הזה קשה להימנע מצוואה שאינה חוקית, שכן יש כאן אלמנט רחב של מודעות מצד מנסח הצוואה. מנגד, ישנם לא מעט מקרים בהם יכול מנסח הצוואה לקבוע תנאים הופכים את צוואתו לבלתי חוקית, מבלי שהוא יבין זאת.

במקרים הללו ניתן להימנע מצוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה, בעיקר באמצעות סיוע מעורך דין. עורך הדין, בתור אדם שיש לו את הבקיאות הדרושה בחוקי הצוואות והירושות, יכול לבחון את הצוואה עוד לפני שהיא נחתמת. ברגע שיזהה עורך הדין סעיף אחד או מספר סעיפים שהופכים הלכה למעשה את הצוואה לבלתי חוקית, הוא יוכל להתריע על כך בפני הלקוח שלו ולסייע לו לנסח מחדש סעיפים, על מנת שלא יהיו בעיות עם הצוואה בעתיד.

 

מה קורה כאשר מתגלה סעיף בלתי חוקי?

לאחר מותו של החתום על הצוואה, ניתן לגלות האם ישנם סעיפים שאינם חוקיים בצוואה. כאשר מתגלה סעיף בלתי חוקי, אותו סעיף עשוי שלא להיות תקף מבחינה משפטית. בנוסף, ישנם מקרים בהם צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה יגרמו לכך שכל הצוואה עצמה תיפסל.

 

האם כל הצוואה נפסלת?

כמו במקרים רבים מבחינה משפטית, יש להסתכל על כל מקרה לגופו. כאשר מתגלה סעיף בלתי חוקי בצוואה, אין זה אומר בהכרח שכל הצוואה עצמה תיפסל. אם מדובר על סעיף אחד שעומד בפני עצמו ומגדיר עיזבון מסוים ליורש מסוים, ייתכן שרק סעיף זה ייפסל. גם כאשר סעיף הוא בלתי חוקי באופן מובהק, אין זה אומר שהיורש לא יוכל לקבל את הירושה שיועדה לו.

בסופו של דבר, צוואה אמורה לממש את הרצון של המנוח. זה העיקרון המנחה גם של החוק וגם של הערכאות המשפטיות השונות. לכן, כל עוד ניתן יהיה להוכיח שמטרת המנוח הייתה להוריש עיזבון מסוים ליורש מסוים, עשוי להתרחש מצב בו בית המשפט יסכים לאשר את חלוקת העיזבון תוך כדי התעלמות ברורה מהתנאי.

 

פסילת צוואה

כפי שציינו מקודם, צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה עשויות להוביל גם לפסילת הצוואה. פסילת צוואה היא מוצא אחרון מבחינת בית המשפט, שמעדיף לממש את רצון המנוח ככל הניתן. במקרה שלבית המשפט אין ברירה וישנם יותר מדי סעיפים שהופכים את הצוואה לבלתי חוקית או שישנו סעיף אחד מרכזי מדי, בעל השלכות מהותיות על קיום הצוואה, שנמצא כבלתי חוקי, אז עשוי בסבירות גבוהה בית המשפט לפסול את הצוואה.

 

סיוע מאשת מקצוע מיומנת

כאשר צוואה נמצאת כבלתי חוקית מבחינה משפטית, עקב הצבת תנאי כזה או אחר שעובר על החוק בצורה מובהקת או מצריך מעבר על החוק על מנת שהצוואה תתקיים, בית המשפט עשוי לקבל החלטות שונות ומגוונות בגין מימוש הצוואה במלואה או מימוש סעיפים מסוימים ממנה. במקרה הזה כדאי לקבל סיוע מאשת מקצוע מיומנת כמו עורכת הדין מירי יעקב גביש, שגם משמשת בתור עו"ד צבאי ומטפלת גם במקרי עריקות מהצבא.

סיוע זה עשוי לעשות את ההבדל בין צוואה שמאושרת על ידי בית המשפט וניתן לממש אותה, לבין צוואה שבית המשפט מחליט לפסול. במקרה של פסילה, העיזבון יחולק על ידי חוקי ירושה על פי דין.

צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה
צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>