ייצוג בדיוני מעצר צבאי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

ייצוג בדיוני מעצר צבאי מעורך דין שמכיר היטב ומקרוב את המערכת, הוא כלי עזר חשוב ביותר לעצירים שצפויים להארכת מעצר. במה שונים מעצרים צבאיים ממעצרים אזרחיים וכיצד צפוי עורך הדין לסייע בנושא? כל המידע ממש כאן:

 

חשיבותו של ייצוג בדיוני מעצר צבאי

הצבא איננו החיים האזרחיים וכך גם בתחומי המשפט והחקיקה. זוהי מציאות שונה לחלוטין מבחינת התנאים, ההתנהלות, הבירוקרטיה וגם נקודות המוצא והאינטרסים של המערכת, כך שלא פעם מוצאים עצמם חיילים במעצר בעקבות פעולה או עבירה מסוימת וכעת דרוש להם ייצוג בדיוני מעצר צבאי. ייצוג זה כמובן ניתן מעורך דין צבאי, שמתמחה בדין הצבאי, בחוקיו ובפסיקותיו.

 

מעצר צבאי שונה לחלוטין ממעצר אזרחי!

מדיניות המעצרים הצבאית שונה ממעצרים באזרחות ובמקרים רבים היא מאופיינת בנטייה להאריך את המעצרים ובכלל, בקלות שבלבצע אותם. סיבה זו כשלעצמה מצדיקה התערבות משפטית מעורך דין מיומן, שמתמצא בהליכי ייצוג בדיוני מעצר צבאי ויוכל לשמור על הזכויות של החייל העצור ולטפל בחשד העומד כנגדו לגבי עבירה מסוימת.

כמו כן, חשוב לדעת שמעצר ראשוני שבוצע בצבא אורך 48 שעות, להבדיל מ-24 שעות במערכת האזרחית. מעצרים אלו מבוצעים על ידי השיטור הצבאי וגם מצ"ח רשאים לעצור חיילים. עורך דין צבאי טוב ידע ללוות גם את משפחתו של העצור ולסייע להם להתנהל כראוי. הוא יוכל ללוות את העציר על ידי הדרכה מתאימה לפני חקירה וקבלת החלטות שיסייעו לו ביחס למקרה.

 

סוגים אפשריים של מעצרים צבאיים

בצה"ל קיימים שני סוגי מעצרים הכוללים מאפיינים ונסיבות משתנות, כך שחשוב לאפיין תחילה את סוג המעצר המבוצע ולהבין מה צפוי לחייל בהמשך הדרך:

סוג המעצר מאפייני סוג המעצר ומטרותיו
מעצר ימים זהו מעצר לפרק זמן של מספר ימים אחרי תקופת המעצר הראשוני. הארכת המעצר תבוצע בהוראת בית הדין הצבאי ומטרתה היא למצות את החקירה עם החייל ללא חשש לשיבוש, התחמקות או סיכון הציבור.
מעצר עד תום ההליכים מעצר זה שמור למקרים חמורים שבהם הוגש כתב אישום. גם הפעם קביעת מעצר עד תוה"ל היא באחריות בית הדין הצבאי, ששוכנע תחילה כי קיימות ראיות שמצדיקות את עילת המעצר.

 

בכל אחד מסוגי המעצר, נוצר מצב של לחץ, חרדה וחששות קשים מצד החיילים. הם מתקשים לפעול בתבונה ובנינוחות ובמקרים רבים אינם מודעים לזכויותיהם כלל. ייצוג בדיוני מעצר צבאי צפוי להקדים תרופה למכה, להבהיר לחייל העצור כיצד לפעול ומה צפוי לו וככל הניתן, גם להביא לקיצור מעצרו ואף במקרים מסוימים למנוע אותו לחלוטין.

זכויות העציר

עצורים במעצר ימים זכאים להיפגש עם עורך דין בפרטיות מלאה ובאופן מיידי. אמנם ייתכנו מצבים שבהם יימנע מהעצור לפגוש את עורך דינו באופן מיידי, ככל שהדבר עשוי לסכל את הליך החקירה או לגרום לביצוע עבירה/ פשע נוספים.

יש לספק לעציר תנאי מעצר ראויים לרבות אוורור, תאורה, תברואה ושינה. חיילים שנעצרו רשאים להחזיק בכל חפץ אישי שלא מסכן אותם או את סביבתם, לטייל מחוץ לתא ולקבל טיפול רפואי ככל שיזדקקו לו.

במעצרים עד תום ההליכים זכויות אלו נשמרות, אך חשוב להוסיף עליהן מספר דברים חשובים. מצב של מעצר עד תום ההליכים הוא למעשה "העמדה לדין", מה שהופך את החייל מחשוד בעבירה לנאשם בדבר עבירה. שלב זה מאפשר לפרקליטות הצבאית ולמשטרה הצבאית לדרוש במעצר מלא עד להכרעה וגזר דין בהתאם לנימוקים הבאים (ככל שהם יימצאו מוצדקים בבית המשפט):

  • חשש לסיכון ושיבוש הליכי משפט מצידו של העצור
  • חשש לבריחת העצור
  • סכנה לביטחון האדם, הציבור או המדינה מצד העצור
  • אי תשלום עירבון לשחרור העצור, או הפרה של תנאי שחרור שניתנה להם ערובה

במקרים אלו ייצוג בדיוני מעצר צבאי מצד עורך דין מתאים הינו חובה. יהיה קשה עד בלתי אפשרי להשיג הליך משפטי צודק, הוגן, ממצה ובר זכויות במלואן לנאשם, כל עוד הוא עצמו איננו מודע לחוק ולאפשרויותיו המשפטיות.

במסדרת ייצוג בדיוני המעצר הצבאי, עורך הדין בודק את כל חומרי החקירה שנאספו כלפי החייל, מאפיין אותם ומשתמש בהם בדרך האפקטיבית ביותר. פעולותיו יאפשרו בחלק מהמקרים לדחות את המעצר עד תום ההליכים ובמקרים שבהם המעצר אושר, לדון בתנאי המעצר בהצלחה.

 

ייצוג בדיוני מעצר צבאי של עריקים

חלק גדול מהעצורים במסגרת הצבאית מגיעים לתא העצירים עקב עריקות מהצבא. החוק הצבאי מאפשר לחוקרי מצ"ח ולקציני המשטרה הצבאית להורות על מעצר של עריקים בכל דרגה שהיא ובאופן מיידי. מיד לאחר המעצר מתאפשר לעריק לשוחח עם עורך דין שיבחר לעצמו ומוטב שיבחר בעורך דין צבאי בקיא מאוד בדיני הצבא והדין הפלילי.

ככל שמדובר בדיון מעצר צבאי לעריק, קיימות שתי אפשרויות: או שהוא נעצר ביוזמת המשטרה הצבאית או משטרת ישראל, או שהסגיר עצמו לרשויות הצבא. בשני המקרים, הוא יובא לדיון בפני שופט צבאי שיחליט בנוגע להארכת מעצרו.

ייצוג בדיוני מעצר צבאי מצד עורך הדין יאפשרו לו לחקור על דוכן העדים את חוקרי מצ"ח בנוגע להתנהלות החקירה שביצעו, התנהלותם במהלך המעצר וכמובן לדון בנסיבות המאפשרות לכל הפחות לקצר את משך המעצר הנוכחי.

עורך דין צבאי שמתעסק בסוגיות אלו באופן שגרתי, מגיע מתוך מערכת המשפט הצבאית ועל כן מכיר אותה היטב ולעומק "מבפנים". הוא בקיא בחוקי השיפוט ובפסיקה וככל ששירת בתפקיד מפתח בתוך המשטרה הצבאית או בפרקליטות הצבאית, הוא יוכל להשתמש בניסיונו הרב בפני השופטים בבתי הדין הצבאיים ולספק ייצוג בדיוני מעצר צבאי שסיכויי הצלחתם גבוהים משמעותית.

 

שאלות ותשובות להורים מודאגים

האם מותר להורים להיות נוכחים בדיון?

אם בנכם או בתכם נעצרו על ידי המערכת הצבאית, עליכם לדעת שאתם זכאים להשתתף בדיוני המעצר הצבאי שלהם. דיונים אלו מהווים הליכים פליליים ולכן על פי חוק השיפוט הצבאי ועיקרון פומביות הדיון, כל אדם רשאי להיות נוכח בתוך אולם הדיונים, למעט מקרים שבהם בית הדין הורה אחרת וקבע כי יש לקיים את דיוני המעצר של אותו חייל בדלתיים סגורות.

 

היכן מתקיים הדיון במעצרי חיילים?

אם ידוע לכם שעצרו את בנכם/ בתכם, תוכלו לפנות ישירות לעורכת הדין מירי יעקב גביש על מנת לברר היכן מתקיים הדיון ומתי.

 

האם אפשר לשחרר חייל שנעצר על ידי מצ"ח?

מצ"ח רשאית לבצע מעצרים לטובת חקירה ראשונית של 24 שעות. בסיומן, התובע הצבאי יוכל לבקש את הארכת המעצר בהתאם לצורך. בנקודה זו כבר חשוב מאוד שבנכם/ בתכם יקבלו ייצוג בדיוני מעצר צבאי מעורך דין מיומן, שמכיר מקרוב ומבפנים את המערכת הצבאית, הפרקליטות ובתי הדין הצבאיים ויוכל להעניק ייצוג הולם ומקצועי בכל שלב.

 

בוצע מעצר? הוגש כתב אישום? יש לכם כתובת!

עורכת הדין מירי יעקב גביש משמשת כעורכת דין צבאית מיומנת ומנוסה במיוחד, אשר שימשה בעברה כתובעת בפרקליטות הצבאית והיכרותה עם המערכת הצבאית, דיני הצבא והנפשות הפועלות במערכת מהווה נדבך יקר וחיוני במיוחד לעצורים בצה"ל. לקבלת ייצוג בדיוני מעצר צבאי באופן מיידי, מקצועי ובלתי מתפשר, צרו קשר עם המשרד ועורכת הדין תחזור אליכם במהירות.

ייצוג בדיוני מעצר צבאי
ייצוג בדיוני מעצר צבאי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>