עילות לביטול צוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

צוואה היא מסמך משפטי מחייב שנועד להסדיר את חלוקת העיזבון לאחר מותו של אדם. המסמך לרוב עובר אצל עורך דין ונוטריון, ולעיתים אף נשמר אצל הרשם לענייני ירושה. אולם לכתיבת צוואה יש מספר חוקים חשובים, המהווים תנאי סף לתיקוף שלה. כאשר מסמך הצוואה נערך ללא הקפדה על תנאים אלו, הדבר עשוי להקים עילה לפסילתה.

בסקירה הבאה נדון בעילות לביטול צוואה שכדאי להכיר ובדרך להגן על הצוואה כך שביטולה לא יעלה על הפרק בעת מימושה.

 

על החשיבות של כתיבת צוואה

כתיבת צוואה היא משהו שקשה מאוד להרבה אנשים לעשות, מכיוון שמדובר בהשלמה עם המוות. יש אנשים שאוהבים לדחות את המחשבה הזו ולחשוב ש"יהיה בסדר". עם זאת, כסף יכול לשגע אנשים ולכן, כדי לשמור על שלמות המשפחה, העדיפות היא תמיד לכתוב צוואה, ולהפקיד אותה אצל נוטריון, במקביל לרישום אצל רשם הצוואות והירושות.

עם זאת, לכתיבת צוואה יש כאמור כמה חוקים, ואם הם אינם עומדים, ישנה עילה לביטול הצוואה, ולחלוקה אחרת של העיזבון ממה שרצה המנוח.

 

עילות לביטול צוואה בעדים

כאמור, יש כמה עילות לביטול צוואה בעדים, כולל החובה עליה להיות כתובה. צוואה מצולמת היא אינה קבילה בבית המשפט, ולכן, גם אם אדם לא יכול לכתוב, הוא צריך להכתיב את הצוואה לאדם מטעמו, ולדאוג שיהיו שם שני עדים.

גם הנושא של שני עדים הוא רכיב יסוד בצוואות מסוג זה, והיא אינה קבילה אם בעת כתיבתה, הם לא נמצאים במקום. כמובן שהצוואה איננה קבילה גם באם האדם שכתב אותה אינו פועל על דעתו הוא ואינו נמצא במצב של גמירות דעת, ובאופן כללי, אלו קווי היסוד. עם זאת, יש עילות נוספות לביטול הצוואה שכדאי מאוד להכיר.

לקביעת פגישת ייעוץ בנושא עילות לביטול צוואה התקשרו כעת אל משרד עו"ד מירי יעקב גביש: 074-702-8570.

 

מדוע צוואה תתבטל אם לא נכתבה על ידי אדם אחד בלבד?

סעיף 25 בחוק הירושה הוא הסעיף החשוב ביותר בחוק מפני שהוא זה שקובע את התוקף של הצוואה בהתאם לנסיבות. הסעיף טוען שהחוק צריך להיכתב על ידי אדם אחד בלבד, ואם היא אינה עומדת בתנאי הזה, היא מבוטלת. בנוסף, הסעיף קובע כי יש צורך בשני עדים, והוא גם מקטין את הדרישות ביחס לצורות הצוואה השונות בסעיפים הקודמים לו. לכן, הוא סעיף הבסיס ועליו צריכים להתבסס בתיקוף של צוואה.

 

מהי כשירות לכתיבת צוואה?

ביטול צוואה יכול להתקיים גם בגלל אי עמידה בסעיף 26 לחוק, לפיו כותב הצוואה לא היה כשיר. זה יכול להתקיים אם כותב הצוואה הוא פסול דין או קטין, כך שלא יכל להבחין בטיב הצוואה והשלכותיה.

המקרים בהם אדם נחשב לפסול דין הם די נדירים, מפני שהם נדרשים חוות דעת של גורם רפואי מקצועי. סעיף 28 החוק הירושה טוען כי על הצוואה להיערך בידי המצווה בעצמו ושכל הוראה המתנה את תוקף המסמך ברצונו של פרט שאיננו המצווה עצמו, תגרום לביטולה.

 

האם אפשר להטיל על מישהו אחר את חלוקת העיזבון?

עילה נוספת לביטול הצוואה היא לפי סעיף 29 בחוק, לפיו המצווה לא יכול לצוות על מישהו לחלק את עזבונו. הצוואה צריכה לכלול את רצונו, ואין עליו "להפיל" את האחריות על קרוב משפחה כזה או אחר, או אפילו על עמותה כזו או אחרת. סעיף 30 הוא עוד סעיף חריג, אך לגיטימי, לפיו הצוואה תבוטל אם על הכותב הופעלו איומים או שהצוואה נכתבה תחת "איום, אונס, השפעה לא הוגנת, מרמה או תחבולה".

יש הרבה אנשים שינסו לבצע מניפולציות באנשים מבוגרים בשל בצע כסף, וזה כולל חברי משפחה ולכן, הסעיף הזה מגיע להגן על אותם יורשים נורמטיביים ולגיטימיים, שעלולים לסבול בגלל גורם כזה או אחר.

 

האם עוד אנשים יכולים להיות מעורבים בכתיבת הצוואה?

כאמור לעיל, צוואה צריכה להיערך על ידי אדם אחד ואדם אחד בלבד. סעיף 35 מתייחס למעורבות של התערבות "באופן אחר" בנוסח שפותח פתח להרבה מאוד אופציות והיתכנויות. סעיף 38 בחוק מתייחס לביטול צוואה בשל "הוראות שאינן מוסריות, לא אפשריות או לא חוקיות".

בית המשפט גם יכול לקבוע מה היא רמת המוסר הנדרשת, לפי הסטנדרטים הנדרשים בישראל. קל לחשוב על דוגמאות של העברת כספים בלתי חוקיות או עניין שהוא פשוט בלתי אפשרי, וגם כאן, לצוואה פשוט אין תוקף עם אחיזה במציאות.

 

מה המקום של אפוטרופוס בקבלת העיזבון?

יש כמה עילות ייחודיות לביטול הצוואה לפי החוק, כאשר זה במיוחד נוגע לאפוטרופוס למעשה. בהרבה מאוד מקרים, ישנם אנשים כמו מטפלים או אנשים צעירים שמטפלים באנשים זקנים לפני המוות, ולפתע זוכים לנתח גדול או אפילו לכל העיזבון. ישנה שאלה שעולה לגבי רמת המניפולציה שביצע אותו אדם, אך אם הנפטר היה תלוי בו לחלוטין, הוראת הצוואה בטלה, מפני שיש כאן השפעה לא הוגנת על הצוואה לנוכח הסיטואציה.

 

האם פעולות של בני משפחה לפני המוות יכולות לגרום לביטול הירושה?

גם הנושא של תחרות בלתי הוגנת בין המוטבים יכולה לגרום לביטול הצוואה. כך למשל, אם יורש אחד יכפיש יורש אחר בפני המנוח לפני מותו, הרי שזו עילה לביטול הצוואה, גם אם הנושא נכון. כמובן שזה נכון גם בנושא שקרים, עיוות המציאות או יצירת מציאות אלטרנטיבית שגורמת לאדם, שנמצא על ערש דווי, לשנות לחלוטין את הצוואה לטובת אותו גורם.

כאמור, יש הרבה עילות לביטול צוואה שאנשים כלל לא לוקחים בחשבון, והם יכולים להיפגע מכך בצורה משמעותית. לכן, חשוב לעבוד עם אנשי מקצוע שיגנו עליכם ויבטיחו שתקבלו את מה שמגיע לכם.

 

הדרך להגן על האינטרסים של המוריש בעריכת הצוואה

אנשים שרוצים לכתוב צריכים גם הם לעבוד עם עורך דין צוואות וירושות על מנת לעמוד בכל התנאים של צוואה תקפה. הרבה אנשים לא מכיר את החורים והסעיפים השונים בחוק הירושה, וכותבים צוואה שאין לה אחיזה במציאות. לכן, כל העבודה יכולה להיות לשווא.

הדבר הנכון הוא להתחבר לאיש מקצוע איכותי, ולהפקיד את הצוואה אצל נוטריון במקביל לרישום שלה אצל רשם הצוואות. כל דרך פעולה אחרת תהיה הימור שיכול להתפוצץ בפנים של המשפחה לאחר המוות של הכותב.

 

לסיכום: מדוע חשוב לעבוד עם עו"ד צוואות וירושות בהקשר של ביטול צוואה?

העבודה עם עו"ד לענייני צוואות וירושות היא חשובה מאוד וצריכה להיות חלק טריוויאלי מהתהליך של כתיבת צוואה. עורכי דין איכותיים ילוו אתכם מהרגע שתחליטו לכתוב צוואה, וידאגו שהיא תהיה תקפה ונעדרת פגמים צורניים או מהותיים שעלולים להוות פתח לביטולה.

עורכת דין מירי יעקב גביש מתמחה בדיני צוואות וירושות ובעלת הסמכת נוטריון ומגשרת. משרד עו"ד מירי יעקב גביש מציע ללקוחותיו מגוון נרחב של שירותים משפטיים, ובכלל זה ייעוץ משפטי איכותי בהגשת התנגדות לצוואות, הגנה על צוואה והסדרת סכסוכי ירושה. נשמח לעזור גם לכם בנושא זה ובכל עניין אחר מתחום דיני הצוואות והירושות.

לתיאום התייעצות ראשונית ללא התחייבות – צלצלו: 074-702-8570.

עילות לביטול צוואה
עילות לביטול צוואה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>