ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

שירות בצבא ההגנה לישראל נחשב לאחד מאבני היסוד של החברה הישראלית, ובהתאם לכך אי שירות בצבא נחשב במקרים רבים לנושא בעייתי, שעם הזמן נקבעה עבורו המילה השתמטות. עם זאת, לא כל אי שירות בצה"ל הוא השתמטות, ולפעמים ישנן סיבות לגיטימיות לא לשרת בצבא בלי לקבל את אות הקין של השתמטות ממנו. בשביל להימנע מהתיוג הזה במצבים כאלה, יש צורך בשירות של ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל מטעם עו"ד צבאי מומחה.

 

שירות צבאי – יותר משירות חובה

במדינת ישראל, השירות הצבאי הוא שירות חובה. פירוש הדבר הוא שעל הנייר, כל צעיר וצעירה בגיל 18 ולאחר סיום לימודיהם התיכוניים מחויבים בשירות צבאי של בין שנתיים לשלוש. עם השנים, שירות החובה בצבא הפך לא רק להכרח עבור הגנה על המדינה, אלא גם לכרטיס כניסה אזרחי שמהווה חלק מהזהות של האדם, כשבמקומות עבודה וחוגים חברתיים רבים מצפים לראות שירות צבאי משמעותי. בהתחשב בכך, השתמטות מהצבא היא סיטואציה לא פשוטה כלל וכלל.

 

מהי השתמטות ומי נחשב משתמט?

השתמטות היא פעולה לא חוקית שנעשית בכדי לא לשרת בצבא, או אי התייצבות כללית לצו גיוס לצבא. הצורה המוכרת ביותר לכולנו של השתמטות היא זיוף של מסמכים או של מצב אישי או רפואי על מנת להימנע מגיוס – בנות בגיל גיוס המתחזות לבעלות אורח חיים דתי בכדי לשרת שירות לאומי, התחזות לחולה במחלה כרונית או פציעה משמעותית, נישואין פיקטיביים שמנצלים את היכולת של אישה נשואה להימנע מגיוס, או יציאה מהארץ לפני גיל הגיוס. גם מי שפשוט לא מגיע ליום הגיוס שלו או לצו הראשון נחשב כמשתמט. בכל מקרה, בכל מצב של השתמטות, ישנו צורך מהותי עבור הנאשם בהשתמטות בהשגת ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל – שיכול להיות המפתח בין אות קין לבין שחרור בכבוד.

 

מדוע אנשים בוחרים להשתמט מהצבא?

למרות התדמית השלילית שיש להשתמטות מהצבא בציבור הרחב, העוסקים בתחום של ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל יודעים שברוב המקרים ההשתמטות היא ממניעים פרקטיים ואישיים ולא בהכרח כתוצאה של אנוכיות או חוסר פטריוטיות. ניתן לחלק את הסיבות השכיחות להשתמטות מהצבא למספר גורמים.

 

סיבות כלכליות

הסיבה השכיחה ביותר להשתמטות היא סיבה כלכלית. בני נוער שמשפחתם נמצאת במצב כלכלי רע מאוד או שהם תומכים בעצמם כלכלית, נאלצים לצאת לשוק העבודה ולא יכולים להתקיים על שכר של חייל חובה. ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל של עו"ד צבאי מומחה יתרכז לא פעם במצב הכלכלי הרעוע שהוביל להחלטה שלא להתגייס – זוהי גם סיבה שכיחה להיארעות של עריקות מהצבא במהלך השירות.

 

סיבות ערכיות

סיבות ערכיות ואידאולוגיות הן פחות שכיחות מכפי שנדמה לנו – מדובר במקרים שהרעש שהם עושים משמעותי בהרבה מהשכיחות שלהם בפועל – אך הם עדיין קיימים וחשוב להתייחס אליהם. סיבות ערכיות ואידאולוגיות – בין אם פציפיזם ובין אם חוסר הסכמה עם מדיניות הצבא בכיוון ההפוך – הן סיבות שלא מאפשרות לצעיר להתגייס, וגם במצבים אלה ראוי לקבל ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל.

 

סיבות נפשיות

מצב נפשי מורכב הוא בהחלט סיבה שלא להתגייס, על אף התדמית השלילית של "פטור נפשי". הצבא היא מערכת אינטנסיבית ודורשנית, שיש בה גם מקרים של ניכור חברתי, בדידות ואפילו התאבדויות. צעירים שאין להם את המשאבים הנפשיים להתגייס צריכים לדאוג למצבם הנפשי ולא להיכנס למערכת שכזאת, וראוי שיקבלו את ההכרה הרפואית והנפשית בכך מבלי שתדבק בהם תדמית של משתמטים. ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל במצבים אלה יתמקד בחוסר ההתאמה המהותי והרפואי המוכח של המיוצג לצבא.

 

יש הבדל מהותי בין אי שירות לבין השתמטות

לא כל אי שירות בצבא הוא בהכרח מה שמכונה השתמטות – צה"ל בעצמו מכיר בחלק מהסיבות (נפשית, למשל) כסיבות לגיטימיות לא לשרת, וניתן לקבל אישור שלא לשרת מבלי לעבור על החוק, ומבלי לקבל את הכותרת של "משתמט" שאנשים רבים נרתעים ממנה. כך למשל, חוק טל מאפשר לצעירים חרדים רבים לא לשרת על בסיס תורתם אומנותם, והדבר לא נחשב השתמטות מבחינה חוקית. מאידך, צעיר חרדי שלא מקבל פטור ע"ב חוק טל ולא מגיע ללשכת הגיוס – נחשב משתמט. בישראל עם גיוס החובה אי שירות בצבא אמנם נחשב למאפיין שלילי, אך בפועל לא כל אדם צעיר בהכרח מתאים לשירות צבאי, ואין סיבה לתת כותרת של משתמט לאנשים שאכן לא יכולים לשרת מסיבה לגיטימית. משום כך, ייצוג משפטי בהשתמטות מצה"ל הוא חשוב כל כך – להגנה על צעירים שאכן לא יכולים לשרת.

 

לא כל מי שלא שירת צריך לקבל את תווית המשתמט

כפי שהסברנו, המעמד של השתמטות מהצבא יכול לגרור השלכות שליליות רבות על הצעיר שלא התגייס, בין אם מבחינה חוקית, בשוק העבודה ובין אם מבחינה חברתית או ציבורית. ההשלכות השליליות הללו אולי צריכות להיות מנת חלקם של מי שבוחרים שלא להתגייס על אף שהם מסוגלים לכך – אך אין סיבה שהן ילוו את מי שאכן לא יכול לשרת בצבא. ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל מאפשר לצעירים שבמצב אחר היו אולי אבודים מול המערכת הצבאית הנוקשה לקבל את מה שמגיע להם, ולקבל באופן חוקי את הפטור משירות בצה"ל.

 

ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל – מניעת פגיעה באדם צעיר

השתמטות מצה"ל יכולה ללוות את הצעיר שבוחר לא לשרת שנים ארוכות הרבה יותר מהשנים בהן הוא היה אמור לשרת בצבא. צעיר שבשל מצב נפשי או סיבות כלכליות לא יכול היה לשרת בגיל 18, עלול למצוא את עצמו מוגבל הרבה יותר בחייו הבוגרים על לא עוול בכפו. ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל על ידי עורך דין צבאי מומחה מאפשר לאותם צעירים להימנע מאותה עוגמת נפש ארוכת שנים. הצבא הוא גם כך מערכת שמלבד חשיבותה הביטחונית משמשת לא פעם גם כ"חברת השמה" בזכות הכישורים הטכנולוגיים ו/או הקשרים החברתיים שיוצרים במהלך השירות בו. לתת לצעירים שלא מסוגלים לשרת בצבא מגבלות נוספות שיקשו עליהם בשוק העבודה ובחיים האזרחיים לאחר מכן – עלול להיות עוול מבחינה חברתית. כל זה בלי שהזכרנו בכלל את המשמעות החוקית של אי השירות עצמו, שכן קבלת פטור באופן חוקי היא עדיפה לאין שיעור לעומת דיונים משפטיים בבית דין צבאי או אישומים פליליים בשל אי התייצבות לצו גיוס.

 

הצבא הוא גוף מסובך, ובשביל להתמודד איתו נדרשת מומחיות

אם אתם נמצאים בסיטואציה שבה אתם או אחד הילדים שלכם לא יכולים לשרת בשירות צבאי, אך הצבא עדיין לא מכיר בסיבות האלה – אתם עשויים להיאלץ להתמודד עם אימת ההשתמטות. בכדי להימנע מהמצב הזה, התשובה הטובה ביותר היא משרד עו"ד מירי יעקב גביש – משרד עורכי דין המתמחה בדין צבאי ובייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל. עו"ד מירי יעקב גביש היא עורכת דין צבאית מנוסה, עם שנים ארוכות של עבודה במסגרת ומול המערכת הצבאית – בין אם מדובר בתיקי השתמטות מהצבא, בתיקים של פטור ממילואים או של עריקות, או בכל סוג אחר של תיקים מורכבים שנידונים בבית הדין הצבאי או מול המערכת הצבאית. אם אתם זקוקים לייצוג משפטי בתחום, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא לייצור קשר עם עורכת דין מירי יעקב גביש.

ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל
ייצוג בתיקי השתמטות מצה"ל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>