פטור ממילואים על רקע מצפון

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מהו פטור ממילואים על רקע מצפון וכיצד ניתן לקבל אותו? מה העמדה של צה"ל לגבי מילואימניקים שמבקשים פטור שכזה? ומדוע חשוב שתיעזרו בעורך דין צבאי בכיר, אפילו יותר ממה שחשבתם קודם? עורכת הדין מירי יעקב גביש מסבירה את כל מה שצריך לדעת על הפטור הסבוך, הנוקשה וגם המדובר ביותר בצה"ל:

רועי הוא חייל ביחידה קרבית ששירת ב"צוק איתן" בעת שירותו הסדיר. לאחר השירות, הוא חש שעמדותיו כלפי הצבא וערכיו השתנו. כמי שפגש את המערכת הצבאית מהקרביים, חווה את אימת השטח בעתות חירום ונכווה מאסונות ומשכול, הוא פיתח לאורך השנים עמדות מנוגדות לאלה שהיו לו קודם לכן. לאחר שקיבל אליו את הזימון השנתי למילואים, הוא החליט שאיננו מעוניין עוד לקחת חלק במחויבותו הצבאית ולנסות להוציא פטור ממילואים על רקע מצפון.

וועדת המצפון שמטפלת בבקשות הפטור מטעמי מצפון, דחתה את בקשתו של רועי.

האם דחיית הבקשה מונעת הגשת בקשות דומות בעתיד?

מדוע נדחתה בקשתו של רועי?

האם צה"ל מנסה "בכוח" להשאיר אצלו חיילים שאינם מעוניינים עוד לשתף פעולה?

נושא הפטור על רקע מצפון הוא אחת הסוגיות הצבאיות הבוערות ביותר במדינת ישראל. בתקשורת מתייחסים לסוגיית המצפון בדרך כלל כאשר מלש"בים טריים מביעים מחאה לגבי השירות ומסרבים להתגייס והם יכולים להופיע משני הצדדים של המפה הפוליטית. לא נדיר מידי להיחשף למכתבי סטודנטים של שמיניסטים בעלי עמדות שנוגדות את מדיניות הכיבוש ובמקביל למכתבי סירוב שמתקבלים מתלמידי ישיבות או נוער הגבעות. צה"ל מנסה להתמודד עם סוגיית המצפון באופן קבוע אך בלתי מתפשר, ואיננו מתגמש גם כשהדבר נוגע לחיילי מילואים.

פטור על רקע מצפון ניתן על פי חוק לחיילים בעלי עמדות פציפיסטיות – כלומר אנשים שמתנגדים מכל וכל לאורח חיים הנוקט באלימות מכל סוג שהוא ומשכך אינם יכולים להחזיק נשק או לקחת חלק בפעילות צבאית או ביטחונית באשר היא.

פטור זה מגיע ללמדנו, כי עצם ההתנגדות הפוליטית לצה"ל ועמדותיו, אינה מספיקה על מנת לקבל את הפטור. יש להוכיח כי קיימות עמדות פציפיסטיות ומשום כך גם אורח חיים פציפיסטי, ללא שום קשר לאג'נדה כזו או אחרת כלפי הצבא.

 

רוצים פטור? צה"ל לא ימהר להעניק לכם אותו

חיילים רבים כמו רועי אינם מודעים לכך שהצבא רואה בכל בקשה לפטור שהנימוק שלה הוא על רקע ההתנגדות למדיניות הצבא כ"סרבנות סלקטיבית" – אי רצון להמשיך לקיים קשר עם הצבא בשל נטיות פוליטיות אופי המדיניות. מאחר וצה"ל הוא איננו מוסד דמוקרטי אלא צבאי, הוא איננו יכול לקבל את טענה זו ומכאן שנימוק זה לפטור נדחה על הסף.

זוהי גם אחת הסיבות הבולטות להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי מקצועי, שיוכל לכוון את החיילים לכדי קבלת הפטור מטעמים מוצדקים ומנומקים בהתאם לחוקי הצבא. עורך הדין יוכל לסייע לחייל בהגשת הבקשה לפטור וללוות אותו לאורך התהליך המסורבל עד לקבלתו, כאשר בשלב הקריטי ביותר יצטרך מבקש הפטור לעמוד בפני וועדת המצפון – וועדה צבאית מיוחדת שתבחן את הנימוקים וההצדקות לבקשה ותאשר את קבלת הפטור או תדחה אותו. וועדת המצפון הינה הסמכות היחידה שתחתיה מאושרות או נדחות הבקשות לפטור מטעמי מצפון והיא היחידה שקובעת האם יהיה ניתן להגיש בקשה חוזרת בעתיד, לרבות קבלת ערעורים ודיון מחדש בבקשות שנדחו.

כיום נפוץ מאוד לפגוש חיילים וחיילות שסיימו את שירות החובה כנדרש וכעת מתעוררים בהם רגשות אחרים כלפי הצבא. תקופת גיוס החובה נקבעת לגיל צעיר שבו עדיין לא גיבשו הנער או הנערה תפיסת עולם שלמה וברורה והרי זה לא מן הנמנע שיפתחו תפיסות מחודשות לאורח חייהם באזרחות. למרות הטיפוח של תפיסת המציאות ה"שונה" בקרב חיילי המילואים, צה"ל עדיין לא מתיר את הפטור בקלות ולמעשה רק מספר מצומצם מאוד של חיילים מקבלים פטור מידי שנה. מספר זה כולל בעיקר את המלש"בים שטרם התגייסו, כאשר קומץ מהם הינם חיילי מילואים.

האם כדאי "לעשות בלאגן" כדי להשתחרר?

גם אם רצונכם הוא לקבל פטור ואתם מאמינים שהתפרעות או הפרת הסדר הטוב יעזרו לכם להשיג את מבוקשכם מול הצבא, מדובר בטעות בעלת השלכות קשות מאוד. חיילים שמעוניינים בפטור ואינם מתייצבים על פי צו המילואים שקיבלו, עורקים, מתפרעים או מבצעים הפרות משמעת, לא רק שמרחיקים מהם את האפשרות לקבל את הפטור, אלא נידונים למשפט בפני בית הדין הצבאי וצפויים למאסר בכלא צבאי. תקופת המאסר איננה נחשבת לשירות מילואים פעיל, לא מתקבלות בה זכויות כמו תשלום והיא עלולה להזיק תדמיתית לחיילים במקומות עבודתם. בנוסף, עונש המאסר איננו פוטר את החייל מביצוע המילואים, מה שעלול להתרחש בכל מקרה, גם אם קיימת סרבנות.

זהירות: פטור מחמת התנהגות רעה וחמורה – תחליף רע לפטור הרצוי!

במקרים שבהם חלה התפרעות חריגה, נפקדות, עריקות או הפרת משמעת בעת התפקיד במילואים או הציות לצו המילואים, צה"ל ישקול בלית ברירה להעניק לחייל פטור המכונה פטור מחמת התנהגות רעה וחמורה. זהו פטור חד צדדי, שבו צה"ל למעשה "מפטר" את חייל המילואים. אמנם יקבל החייל את מבוקשו ויסיים כל התקשרות מול צה"ל, אך מדובר בפטור שאיננו מתקבל בעין יפה במקומות עבודה, בקרב חוגים חברתיים ומשפחתיים והוא מקביל לתפיסה הישנה של פרופיל 21 – מה שנחשב בעבר כתיוג של אנשים "בעייתיים" או בעלי הפרעה נפשית שמקומם איננו בחברה החופשית. אמנם שום מעסיק איננו רשאי לקבל מכם את סיבת הפטור, אך במשרות מסוימות נהוג לשאול על כך. מיותר לציין כי זהו נתון מגביל בקרב מי שירצה בעתיד להתגייס לשורות הביטחון בגופים כמו שב"כ או המוסד, להם המידע נגיש וגלוי.

 

כיצד מגישים בקשה לפטור?

פטור על רקע מצפון נחשב לסוג הפטור המורכב והסבוך ביותר, בשל הרצון של הצבא להילחם בתופעת הסרבנות ובשל היכולת להוכיח את עמדותיו הפציפיסטיות של מגיש הבקשה. יש לגייס לעזרתכם עורך דין צבאי בקיא, מנוסה וממולח שמכיר היטב את חוקי הצבא והשקפותיו לגבי הנושא, האפשרויות השונות של החיילים המבקשים וכיצד לנהוג מול צה"ל בכל אחד מהשלבים.

באמצעות עורך הדין תוגש בקשה מתאימה. טופס הבקשה ומועדי הגשת הבקשה חייבים להיות מדויקים על מנת שהבקשה תתקבל ולכן כל ניסיון להגישם לבד יחשוף אתכם לטעויות בירוקרטיות שעלולות לגרום לדחיית הבקשה ללא הזדמנות להגיש אותה שוב בעתיד. לבקשה יצורפו מסמכים מתאימים או תיעוד רלוונטי המוכיח את טענותיכם ולאחר מכן יתקבל זימון לוועדת המצפון, בו תצטרכו להציג את עמדותיכם וטענותיכם. עורך הדין יוכל להנחות אתכם לגבי הריאיון בוועדה, לספק לכם חשיפה לקראת ההתנהלות בה, השאלות שיישאלו וכיצד לשקף את עמדתכם בצורה מנומקת ומשכנעת. בנוסף, עורך דין נמצא לצידכם לכל אורך התהליך ויוודא שזכויותיכם נשמרות. אם יש צורך בכך, הוא יגיע לייצג אתכם בבית הדין הצבאי או לדון בעונש שקיבלתם בשל עבירה פלילית או משמעתית במסגרת המילואים.

עורכת הדין מירי יעקב גביש עוסקת מזה שנים רבות בדיני הצבא ומטפלת בניסיון ואחריות בכל נושא הפטור מטעמי מצפון. המשרד מגיש סיוע, ייעוץ, ליווי וייצוג לכל חיילי הסדיר והמילואים לסוגיית הפטור, לרבות פטור מטעמי דת, בריאות, מחמת הריון ועוד. בנוסף מטפל המשרד בעבירות שהתבצעו במסגרת הצבאית כמו עריקות, נפקדות, עבירות סמים בצבא, מאסר בכלא צבאי, התנהגות רעה וחמורה, שימוש בלתי חוקי בנשק ועוד.

המשרד מתנהל ברגישות ובתשומת לב מרבית לכל מקרה שמגיע לידיו ויוכל לכוון אתכם בהתמודדות והפעולות מול הצבא, עד לקבלת הפטור המיוחל ללא בעיות נוספות בעתיד.

פטור ממילואים על רקע מצפון
פטור ממילואים על רקע מצפון
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>