פטור רפואי מהצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

פטור רפואי מהצבא נחשב לאחת העילות הנפוצות ביותר לשחרור משירות בצה"ל. פטור זה ניתן בעקבות קבלת פרופיל 21 שמבטא בעיות רפואיות ובריאותיות שבגינן לא ניתן לשרת. אז כיצד מקבלים את הפרופיל המזכה בפטור רפואי וכיצד יפעל מלש"ב שקיבל פטור, אבל בכל זאת מעוניין לשרת בצבא? עורכת הדין הצבאית מירי יעקב גביש עונה בהרחבה:

 

פטור רפואי מהצבא עקב פרופיל 21

בעיות אורתופדיות קשות כמו עקמת או קרע ברצועות, מחלות כרוניות מסוכרת ועד בעיות לבביות, מצבים נפשיים כמו חרדה או דו קוטביות – כל אלו הם קומץ מהנסיבות הרפואיות שמובילות את צה"ל לקבוע לחיילים את פרופיל 21 – הפרופיל הרפואי הנמוך ביותר, שמהווה עילה לקבלת פטור רפואי מהצבא לאלתר.

חיילים ומלש"בים רבים מעוניינים לרדת לעומקו של הנושא ולהבין אחת ולתמיד, האם ייתכן שבעייתם הרפואית תזכה אותם בפטור זה? האם שווה להילחם כדי להוריד פרופיל עד כדי 21? ומה אמור לעשות חייל או מלש"ב שאפתן שמעוניין לשרת אבל מקבל את פרופיל זה למורת רוחו?

במאמר זה נענה על כל השאלות, אך נדגיש שהפתרון או התשובה לכל תרחיש נעוצים בעיקר בליווי ובייצוג של עורך דין צבאי בתהליך, בהתנהלותו ובקיאותו מול המערכת הצבאית ובהכוונה שיספק לחייל או החיילת לאור הנסיבות הרפואיות הקיימות להם.

 

מי קובע את פרופיל 21?

כידוע, כל מלש"ב בתהליך הגיוס נבדק רפואית כבר משלב הצו הראשון. בנקודה זו, ייקבעו לו דירוגים שלפיהם הוא צפוי לקבל שיבוץ עתידי לשירותו הצבאי, כמו הקב"א והפרופיל. חיילים שמצבם הרפואי ירוד עד כדי מצב שבו צה"ל מסיק כי לא יוכלו להתמודד עם המשימות הצבאיות הנדרשות, יקבלו את פרופיל 21 – הפרופיל הנמוך ביותר בדירוג הכשירות הבריאותית-רפואית וזה שמכוחו ניתן פטור רפואי מהצבא אוטומטית.

פרופיל זה ניתן גם לחיילים בשירות פעיל, שלקו במחלה מסוימת או שסבלו מטריגר נפשי שהביאו לכדי הידרדרות במצבם הבריאותי.

בכל אחד מהמקרים, החייל או החיילת יידרשו לפנות לרופא היחידה או לקב"ן ומשם לבדיקות מקיפות לאבחון מצבם בתוך המסגרת הצבאית או מטעמה. לאחר קבלת תוצאות כל הבדיקות, יש להגיש פנייה לוועדה רפואית, בה ייבחן המצב הרפואי הקיים והוועדה תפסוק האם המלש"ב או החייל שלפניה זכאי לקבל פטור רפואי מהצבא (פטור מטעמי בריאות).

 

מדרג הפרופילים הצה"ליים

בטבלה זו תוכלו ללמוד על כל אחד מהפרופילים שהצבא מגדיר לחיילים ולמלש"בים, כאשר הורדת פרופיל או העלאת פרופיל כרוכים בעמידה בתנאי הפרופיל העוקב להלן:

מספר הפרופיל הגדרה מידע נוסף
97 פרופיל זה מעיד על כשירות מלאה לשירות צבאי בכל תפקיד שהוא. פרופיל 97 עשוי לכלול ליקויים נקודתיים שלא פוגעים בפרופיל עצמו (כמו למשל שימוש בעדשות מגע).
82 כשרות גבוהה עם בעיה רפואית קלה. ניתן לשרת במגוון תפקידים כולל קרביים.
72 בעיה רפואית או נפשית בינונית. ניתן לשרת כלוחמים ביחידות כמו שריון או תותחנים, אך לא ביחידות חי"ר וסיירות מיוחדות.
64 בעיה רפואית או נפשית בינונית ומעלה. לא ניתן לשרת כלוחמים, אך בתנאים מסוימים ניתן לשרת כתומכי לחימה.
45 פרופיל המייצג את הכשירות הרפואית הנמוכה ביותר, קרי בעיה רפואית או נפשית בדרגה גבוהה. קיימות הקלות משמעותיות לאורך השירות.
35 פרופיל מיוחד, לחיילים שהיו אמורים לקבל את פרופיל 21. קבלת פרופיל זה מותנית באישור קצין רפואה, לפיו המלש"ב או החייל יוכלו לשרת בתפקיד ייחודי בהתאם להשכלתם והכשרתם, תוך התחשבות בבעיה הרפואית הקיימת.
24 אי כשירות לשירות באופן זמני. פרופיל זה ניתן לתקופה, שאחריה ייבחן שנית המצב הרפואי ויוחלט האם לגייס בהקלות וקיצור שירות מתאימים, או לספק פטור רפואי מהצבא.
21 אי כשירות מוחלטת לשירות בגין בעיה רפואית או נפשית קביעת פרופיל זה מזכה בטופס שחרור ובו מצוין כי שוחררתם מסיבות רפואיות.

פטור רפואי מהצבא והשלכותיו

טופס השחרור שמתקבל בעקבות הפטור קובע שחרור בנסיבות רפואיות, משמע שאיש איננו יודע באמת מהי אותה בעיה שבגינה חל השחרור והדבר מביא לביטול של אפליה גלויה או סמויה בהזדמנויות תעסוקה, מגורים, זכויות אזרחיות ועוד.

כמו כן, על מעסיקים נאסר בתכלית האיסור לשאול בעלי פטור לסיבת שחרורם מהצבא, כך שלמעט גורמי ביטחון ומוסדות המדינה כמו השב"כ ומשרד הפנים, איש לא ייחשף למידע הזה. בעלי פטור רפואי מהצבא יכולים לעסוק וללמוד בכל מה שיבחרו, כאשר המגבלה האפשרית היא בעת קבלת פטור על רקע נפשי שעשוי להקשות על קבלת רישיון בתחומים תעסוקתיים הדורשים ברישיון.

מעבר לכך, מגבלה בקבלת פטור רפואי מהצבא תחול מול המכון לבטיחות בדרכים, שעשוי לקבל דיווח ולזמן את המשוחרר לבדיקה רפואית במידת הצורך, כדי לבחון את כשרות הנהיגה.

 

לפניכם מדריך מקוצר להוצאת פטור מטעמי בריאות

חיילים או מלש"בים שסובלים מבעיה רפואית שצפויה לסכל את שירותם הצבאי, יצטרכו לפנות לרופא היחידה או ללשכת הגיוס ולעבור בדיקות לאבחון מצבם הרפואי. המסמכים הרפואיים אמורים להכיל כל פרט ומגבלה שנובעים מהמצב הבריאותי ומצביעים על אי כשירות לשירות צבאי.

לאחר שכל המסמכים בידכם, יש לקבל מהצבא הפניה לוועדה רפואית בה החייל/ת יידרשו לענות לשאלות בנוגע לבעיה הרפואית ממנה הם סובלים וכיצד היא באה לידי ביטוי בשגרה ובכלל. הוועדה תחליט לכאן או לכאן לעניין הכשירות הרפואית ויש להביא בחשבון מצבים שבהם היא תספק את פרופיל 24 הזמני, כך שיהיה צורך להגיע לוועדה פעם נוספת ולהיבחן שוב.

הדרך הטובה ביותר לעבור את התהליך בצורה חלקה וחיובית היא להיעזר בעורך דין צבאי מנוסה, שיוכל להפנות לגורמים המתאימים ולהתמודדות טובה יותר עם המערכת הרפואית המסורבלת של הצבא. עורך הדין יוכל לייצג את החייל/ת בוועדה הרפואית עצמה ולהשיב לשאלותיה במקומם, כך שהנימוקים והטיעונים לבקשת הפטור יהיו מאורגנים ומשכנעים יותר ויביאו לתוצאה הרצויה.

 

נפצעתי בשירות, אבל רוצה להישאר. האם יש מה לעשות?

חיילים שקיבלו את פרופיל 24 הזמני בעקבות מצב רפואי, מועברים אוטומטית לר"ם ד' – יחידה שקולטת משוחררים זמנית מהצבא בנסיבות רפואיות. לקראת סיום התקופה, הם יגיעו לוועדה רפואית נוספת שנערכת במיטב, תל השומר, בה תיבחן מחדש הכשרות הרפואית.

אם הוועדה אישרה פרופיל כשר, ר"ם ד' תגייס מחדש את החייל ותעביר אותו דרך שרשרת חיול, אפסנאות וקצין ממיין.

אם הוועדה קבעה שלא ניתן להמשיך לשרת ועל כן סיפקה את פרופיל 21, החייל יקבל פטור רפואי מהצבא ותעודת השחרור שלו תתקבל בדואר.

 

ומה לגבי התנדבות?

חיילים שקיבלו את פרופיל 24 או 21 זכאים להגיש בקשת התנדבות לשירות צבאי. את הרצון להתנדב אפשר להביע מול מדור שחרורים, על ידי חתימה על הצהרת התנדבות זמנית בר"ם ד'. המבקשים יופנו למדור מתנדבים ומסמכיהם הרפואיים יישלחו לקצין רפואה ראשי של ענף המיון. בהתאם לנתונים, יוחלט האם לאפשר את ההתנדבות באמצעות פרופיל מיוחד – פרופיל 25.

 

אל תילחמו על פטור ללא ליווי מקצועי!

פטור רפואי מהצבא עשוי להיות חלום לאחד והסיוט של אחר, כל חייל/ת בהתאם לגישתם האישית ונכונותם לשירות הצבאי על אף מגבלתם הרפואית. כדי להתמודד עם סוגיית הפטור לכאן או לכאן ולעבור את התהליך בהצלחה, פנו אל עורכת הדין מירי יעקב גביש המתמחה בדין הצבאי וצברה ניסיון עשיר בליווי תהליכי פטור וקביעת פרופיל רפואי. עורכת הדין מעניקה ללקוחותיה שירות קשוב, מסור ובלתי מתפשר ונמנית עם טובי הפרקליטים בישראל בתחום זה.

פטור רפואי מהצבא
פטור רפואי מהצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>