התנגדות לצוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

לאחר שאדם נפטר הרכוש שלו עובר ליורשים שלו על פי דין, ככל והאדם הותיר אחריו צוואה – מסמך שבו הוא קובע מה יעשה ברכוש שלו לאחר פטירתו, למי הוא יחולק וכיצד. לעיתים קרובים של הנפטר או כל אדם רלוונטי עשויים לחוש שהצוואה אינה תואמת את אורך החיים והקשר עם המוריש לפני מותו ואת ציפיות הצדדים. כך למעשה ניתן להתנגד לצוואה ולהביא לבחינה מחודשת של הדברים על ידי בית המשפט . עוד על התנגדות לצוואה, שלבים בה, פרטים מהותיים, לפניכם:

 

מהי צוואה?

צוואה כאמור היא מסמך שבו אדם רשאי להורות כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. כל אדם יכול לערוך צוואה בעצמו או באמצעות עורך דין, ככל וההוראות בצוואה הן מורכבות ועשויות לעורר התנגדויות רצוי הצוואה תיעשה בנוכחות של עורך דין או נוטריון על מנת לתת לה משנה תוקף.

הצוואה מתייחסת לזהות היורשים, לחלוקת הרכוש ביניהם באופן יחסי או ברכוש מסוים לכל אחד וכן יכולים להופיע בה תנאים התמורה למימושה. הצוואה מאפשרת לרוב לחלק את רכוש הנפטר באופן הטוב ביותר שבו הוא היה עושה זאת והתאם לרצונו המדויק ולכן היא בעלת חשיבות גדולה.

 

מהי התנגדות לקיום צוואה?

התנגדות לצוואה יכולה להיעשות על ידי אדם אשר סובר שהחלוקה בצוואה אינה הוגנת ואינה משקפת את מה שנכון. בכוחו של אדם זה להתנגד לצוואה וכן להביא לבחינה מעמיקה שלה שתגרום אפילו לפסילתה במקרים מסוימים. את ההתנגדות לצוואה ניתן להגיש תוך שבועיים מרגע פרסום מתן הגשת הבקשה לקיום הצו אצל רשם הירושות.

על מנת להגיש את ההתנגדות יש צורך לעמוד באחד משלוש העילות הבאות:

 

היעדר כשירות

טענה שהאדם אשר כתב את הצוואה לא היה בעל כשירות קוגניטיבית אשר איפשרה לו להבין לעומק את המשמעות של הצוואה, הן מבחינת ההיקף של רכושו והן מבחינת הזהות של היורשים החוקיים וכן את ההשפעה של הצוואה ולכן יש לפסול אותה במקרה כזה.

מעורבות של אדם הנהנה מהצוואה בעריכתה

כלומר, טענה שאדם הנהנה מתוכן הצוואה נטל חלק פעיל בעריכתה, השפיעה על הנוסח, על רצון המצווה וכן היה נוכח בכתיבתה באופן פיזי. מצבים אלו עשויים להוביל להבנה שהצוואה נכתבה תחת השפעה זרה ולא מבטאת באופן אובייקטיבי את רצון המצווה.

 

השפעה שאינה הוגנת של אדם הנהנה מן הצוואה על המצווה

במקרה זה כאשר אדם הנהנה מן הצוואה השפיע על המצווה באופן בלתי הוגן, כמו למשל שניצל את התלות של המצווה בו.

 

כיצד מוגשת ההתנגדות לצו צוואה?

לאחר שהבקשה לקיום צוואה מפורסמת ברשומות ובעיתונות, ההתנגדות, ככל שקיימת צריכה להיות מוגשת תוך 14 ימים מיום פרסומה. את ההתנגדות מגישים לרשם לענייני ירושה באופן ידני או מקוון והיא מחויבת בתשלום אגרה של כמעט אלף ש"ח. ניתן להגיש התנגדות זאת רק בטרם ינתן צו קיום צוואה.

ההתנגדות כוללת את שמו ופרטיו של המתנגד, את פרטיו של הנפטר, את פרטיהם של כל היורשים על פי דין בצוואה, את הנימוק להתנגדות וראיות או מסמכים התומכים בה, ככל שהם קיימים, תצהיר עורך דין לאימות העובדות העולות בהתנגדות וכן ייפוי כוח כאשר אדם מיוצג על ידי עורך דין. לאחר הגשת הבקשה העניין יועבר לבית המשפט לענייני משפחה על מנת שידונו בה ויכריעו בה בהתאם לטענות ולעובדות העולות בכל מקרה לגופו.

 

התנגדות לצוואה לאחר קיומה

למרות שהמצב האופטימלי להתנגדות לצוואה היא לאחר הגשת הבקשה למתן הצו, ניתן להתנגד אליה גם לאחר מתן הצו באמצעות הליך הגשת תביעה. גם כאן המתנגד לצוואה צריך להוכיח עילות המצדיקות את ביטולה, ביניהן עילות התלויות במוריש, נוכחות של אדם הנהנה מהצוואה בעת כתיבתה וכן השפעה בלתי הוגנת של אדם הנהנה מן הצוואה על המצווה.

לצד זאת, ניתן לטעון לפסילה בשל אי עמידה בתנאים פורמליים של הצוואה, בתנאים אשר בלעדיהם לא ניתן לקבוע שמדובר בצוואה ושאינם מאפשרים את קיומה.

בין התנאים עשויים להיות זהות הכותב: חוסר התאמה בין כתב הצוואה לכתב ידו של הכותב, אי גמירות דעת של המצווה בעת כתיבתה, כלומר אי עמידה בתנאים טכניים המצביעות על קיומה של הצוואה, בנוסף פגמים הנוגעים לצורה של הצוואה הקבועים בחוק הירושה ועוד וכן בעיות בניסוח. כל טענה כזאת תוגש לבית המשפט לענייני משפחה אשר יידון בנושא ויפסוק על פי נסיבות העניין, התנאים בחוק ושיקול דעתו.

לסיכום, צוואה היא עניין רגיש ובעלת משמעות כלכלית רבה ליורשים ולכן עשויה לעיתים להביא למחלוקות שונות בין הצדדים. על מנת לפעול בנושא ולהתנגד לצוואה חשוב להיוועץ בעורך דין מנוסה בתחום. פנו לעורכת הדין מירי יעקב גביש לליווי מנוסה ומקצועי!

התנגדות לצוואה
התנגדות לצוואה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>