פטור ממילואים על בסיס נפשי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

בעיה נפשית מאפשרת לקבל פטור משירות מילואים, בדיוק כמו בעיה פיזית. עם זאת, הדרך לקבל פטור ממילואים על בסיס נפשי עוברת בבדיקות רפואיות מתאימות, הצגת מסמכים והגשת בקשה מסודרת ומנומקת. כמו כן, מומלץ להיבדק על ידי רופא אזרחי עוד לפני שמגישים את המסמכים לוועדה רפואית וכדאי גם להתייעץ עם עורך דין שמכיר את דיני הצבא ובקיא בהם.

הבסיס הנפשי נחשב כיום לגיטימי לדרישה לקבלת פטור משירות צבאי, בדיוק כמו כל בעיה רפואית או פיזיולוגית אחרת. יתרה על כך, ניתן להשעין את הנימוקים לקבלת הפטור על הבסיס הנפשי גם בשירות סדיר וגם בשירות מילואים. בשביל לעשות את זה ולקבל פטור ממילואים על בסיס נפשי, חשוב להתייעץ עם עורכי דין שמכירים את דיני הצבא ולהכיר את שלבי התהליך.

 

מה צריך לעשות כדי לקבל פטור משירות מילואים על בסיס נפשי?

הדבר הראשון שצריך לעשות על מנת לקבל פטור ממילואים על בסיס נפשי הוא למלא בקשה לוועדה רפואית. את הבקשה מגישים באופן מקוון דרך אתר המילואים או במילוי טופס פיזי, שאותן ניתן לקבל ביחידה עצמה ובמשרדי הקישור. בכל אחד מהמקרים האלה, ממלאים את הבקשה על מנת להציג את הנימוקים וההסברים שיתמכו בטענה המרכזית.

מלבד בקשה רשמית לצורך קבלת פטור ממילואים על בסיס נפשי, יש לצרף העתקים של הטפסים הרפואיים שבהם מוצהרת הבעיה המדוברת. בהקשר הזה, ההמלצה היא למשל להגיע אל רופא אזרחי שמתמחה בבעיה הנפשית הרלוונטית ולהתייעץ איתו. אם מגישים את הבקשה לוועדה רפואית ותומכים בה עם מסמכים חתומים מטעם רופא אזרחי, מגדילים את הסיכוי לקבל פטור ממילואים על בסיס נפשי.

 

מה תפקידו של רופא ממיין מטעם הוועדה הרפואית?

את האישור עבור פטור ממילואים על בסיס נפשי ניתן לקבל רק אחרי שמסיימים את התהליך מול ועדה רפואית. אבל עוד לפני שמגיעים לוועדה עצמה שולחים את הבקשה אל רופא ממיין, שמותר לו על פי דיני הצבא לקבל את אחת מבין ההחלטות הבאות: או לשלוח זימון לוועדה רפואית, או לבקש להשלים מסמכים רפואיים חסרים או להודיע שאין סיבה להפנות לוועדה רפואית.

 

הבדלים בין החלטות של הרופא הממיין

הבקשה שמוגשת בגיבוי מסמכים המעידים על בעיה רפואית מגיעה על הרופא הממיין על מנת לאפשר לו לקבל החלטה מושכלת ומבוססת. אם הוא מחליט לזמן אתכם לוועדה רפואית, ניתן לראות את הזימון באזור האישי באתר המילואים. הזימון כולל תאריך מיועד להתייצבות בפני ועדה רפואית והוא מגיע יחד עם צו התייצבות בתאריך הרלוונטי.

ההחלטה לבקש השלמת מסמכים רפואיים גם היא נפוצה מאוד, כי הוא מופנית אל המוסד הרפואי האזרחי שמטפל במבקש הפטור. ברוב המקרים צריך להשלים מסמכים רפואיים אם מדובר על פטור ממילואים על בסיס נפשי שעדיין לא נתמך במספיק אסמכתאות ונימוקים.

קיים כאמור גם מצב שבו מקבלים הודעה שהחומרים הרפואיים שהוגשו מספיקים. במקרים כאלה, החומרים כנראה גם תואמים את הפרופיל ואת סעיפי הליקוי לפי המצב הרפואי הנוכחי. בנסיבות כאלה הרופא הממיין יכול להחליט שהוא לא שולח את מבקש הפטור לוועדה רפואית, אלא מכיר במסמכים שהוא כבר הגיש.

 

תפקידה של ועדה רפואית לצורך מתן הפטור

במידה והוחלט לזמן את מבקש הפטור לוועדה רפואית, צריך להגיע עם מסמכים רלוונטיים. ראשית, יש לבוא לוועדה עם המסמכים המקוריים שהוגשו בעת הגשת הבקשה ונשלחו בתור העתק. שנית, צריך לעמוד מול ועדה רפואית רק עם תעודה מזהה של מדינת ישראל: בין אם מדובר על רישיון נהיגה, דרכון, תעודת מילואים או תעודת זהות.

אפשרות אחרת היא לבקש פטור ממילואים על בסיס נפשי באישור ועדה רפואית ללא נוכחות במקום ובצורה מקוונת בלבד. בשביל בקשה כזו, צריך למלא טופס מתאים ועדיין לצרף העתקים של כל המסמכים הרלוונטיים. חשוב לציין שהתוצאות של ועדה מקוונת לרוב זהות לתוצאות של ועדה פיזית, לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין ולבקש האם אכן כדאי להגיש את הבקשה.

 

כמה זמן לוקח לקבל את הפטור?

התהליך של קבלת פטור ממילואים על בסיס נפשי עשוי לדרוש המתנה יחסית ממושכת. הסיבה לכך קשורה גם למורכבות העבודה של הוועדה הרפואית, גם למאפיינים המיוחדים של הבעיה הנפשית וגם לקשיים שיש על מבקש הבקשה. יתרה על כך, יכול להיות שבזמן תהליך הוועדה הרפואית עוד יגיע זימון למילואים על ידי היחידה – וחובה להתייצב אליו.

במילים אחרות, עצם העובדה שמתחילים תהליך של קבלת פטור ממילואים על בסיס נפשי לא באה על חשבון התייצבות לזימון קיים. אם לא מתייצבים למילואים לפי התאריך הנקוב על הצו, אם מבצעים עריקות ואם מגלים נפקדות – עלולים לעמוד בפני עונש מאסר בכלא הצבאי.

 

מה עושים אם לא יכולים להתייצב למילואים ועדיין לא התקבלה החלטה?

הבעיה העיקרית היא במצבים שבהם ממתינים להחלטה של ועדה רפואית עבור פטור ממילואים על בסיס נפשי, אבל בינתיים מקבלים את הזימון להתייצב לשירות. בנסיבות כאלה ואם הבעיה הרפואית אינה מאפשרת לקחת חלק בשירות המילואים, ניתן לבקש הפניה לרופא היחידה ביום ההתייצבות עצמו. רופא היחידה יכול לקבל החלטה בנוגע לשירות המילואים הספציפי ולהכריע בשאלה האם צריך או לא צריך להמשיך אותו.

כמו כן, הוא יכול להחליט לקצר את שירות המילואים או לדחות אותו. התהליך של התנהלות מול רופא היחידה ביום ההתייצבות למילואים לא מבטל את התהליך מול הוועדה הרפואית, אלא רק אמור לאפשר לחיילי מילואים לקבל גורם שהם יכולים לפנות אליו. בכל מקרה, כאשר ההחלטה של הוועדה הרפואית מתקבלת אמור להתבצע שיבוץ מחדש בהתאם לפרופיל שאותו היא קבעה.

 

איך מגדילים את הסיכוי לקבל פטור על בסיס נפשי?

יש כמה דברים שאותם ניתן לעשות על מנת להגדיל את הסיכוי להשלים את התהליך ולקבל פטור ממילואים על בסיס נפשי. ראשית, חשוב מאוד לאסוף כמה שיותר מסמכים התומכים בטענה המרכזית ומנמקים אותה. את זה ניתן לעשות לא רק באמצעות התייעצות עם רופא אזרחי שיש לו את הרקע המקצועי לבעיה הנפשית המדוברת, אלא גם לפי היסטוריה רפואית ובריאותית של מבקש הפטור.

שנית, כדאי להתייעץ עם עורכי דין ולערב אותם בשלבים השונים של התהליך. בהרבה מאוד מקרים, עורכי דין שמכירים את דיני הצבא יכולים לעשות את ההבדל מבחינת האופן שבו מגישים את הבקשה, ממלאים את המסמכים ומצרפים אסמכתאות. אם מערבים את עורכי הדין בשלבים שונים של ביצוע התהליך, מגדילים את הסיכוי לכך שגם הוועדה הרפואית תכיר בפטור ותעניק אותו.

 

החשיבות של פטור על בסיס נפשי

אין להקל ראש בחשיבות של פטור ממילואים על בסיס נפשי עבור מי שסובלים ממצב רפואי רגיש מן הסוג הזה. הפטור קריטי כי הוא משפר את איכות החיים של חיילי מילואים, מונע מהם מפגש לא נעים עם סיטואציות שעלולות לגרום להם נזקים בלתי הפיכים ואף מקל עליהם בהתנהלות היום יומית. כפועל יוצא מכך, חשוב מאוד להכיר את שלבי התהליך ולנצל עד תום את ההקלות שמאפשרות לקבל פטור ממילואים על בסיס נפשי ורפואי.

פטור ממילואים על בסיס נפשי

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>