צוואה בלתי אפשרית

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

צוואה היא מסמך משפטי שהמטרה שלו היא לאפשר את מימוש רצון המנוח לאחר פטירתו. בצוואה מפורטות הוראות שונות, כמו הורשה של נכסים שונים או רכוש מסוים לאנשים נבחרים. מצב של צוואה בלתי אפשרית עשוי לגרום לכך שרצונו של המנוח לא יוכל להיות ממומש באופן חלקי או באופן מלא.

 

סוגי צוואות

ישנם כמה סוגים של צוואות שהחוק מאפשר. על מנת שצוואה תהיה תקפה מבחינה משפטית, היא צריכה להיות ערוכה באחת מהצורות שהחוק מאפשר. למשל, צוואה בפני רשות, שנערכת על מול רשות משפטית שנקבעה בחוק, עשויה שלא להיות תקפה לו לא בוצעה לפי הכללים הנדרשים בחוק. עורך דין צוואות, כמו עורכת דין מירי יעקב גביש, הוא בעל הידע לניסוח צוואות בצורה שמאפשר החוק.

בין סוגי הצוואות הקיימות, ניתן למנות:

  • צוואה בפני עדים
  • צוואה בפני רשות
  • צוואה בכתב יד
  • צוואה בעל פה
  • צוואה הדדית

 

פסילת צוואה

ניסוח צוואה לפי אחד מהסוגים שנקבעו בחוק לא יבטיח שבעתיד ניתן יהיה לממש את הצוואה שלכם ללא בעיות. צוואה יכולה להיפסל מסיבות שונות, שאינן קשורות לסוג הצוואה עצמה. למשל, אם לא מופיעה החתימה שלכם על הצוואה, בית המשפט לא יוכל לקבל אותה כמסמך משפטי תקף ומחייב.

 

אז מהי צוואה הבלתי אפשרית?

צוואה בלתי אפשרית היא צוואה שיש סיבת עילה לפסילה חלקית או מלאה שלה. צוואה כזאת היא צוואה, כפי שאפשר להבין מהשם שלה, שלא ניתן אפשרי לקיים אותה. צוואה שאי אפשר לקיים היא לא בהכרח צוואה שאין יכולת לקיים את כל התכנים והסעיפים שלה. גם צוואה שאי אפשר למלא באופן חלקי, אפילו אם מדובר על חלק קטן במיוחד, יכולה להיחשב בתור צוואה שאינה אפשרית.

הבעיה עם הצוואה הזאת היא הפגיעה ביכולת לממש את רצון המנוח. ייתכן שהמנוח, שניסח את הצוואה לפני המוות שלו, לא היה מודע בכלל לעובדה כי הוא משאיר אחריו צוואה שבלתי ניתן לממש אותה. הדבר יוצר מחלוקת משמעותית, שכן כל הרעיון במסמך המשפטי המדובר הזה הוא מימוש הרצון של אותו המנוח.

 

מקרים בהם צוואה בלתי אפשרית יכולה להתקיים

ישנם כמה מקרים בה צוואה עשויה להיחשב כבלתי אפשרית. בעוד שישנם מקרים מסוימים שמראים באופן מובהק שלא ניתן לקיים את הצוואה, מקרים אחרים יכולים להיות נתונים למחלוקת משפטית מסוימת. אלו הן דוגמאות למקרים בהן לא ניתן לממש צוואה, דבר שהופך אותה לבלתי אפשרית:

  • המנוח ציווה דברים שאינם בסמכותו
  • המנוח הורה להוריש רכוש שאינו בבעלותו
  • המנוח הורה להוריש נכס או רכוש שאדם מסוים לא יכול לקבל לפי החוק
  • המנוח מחליט להוריש קניין רוחני מבלי שיש לו את הזכויות על הקניין הזה

 

האם כל הצוואה נפסלת במקרה הזה?

זו השאלה המיידית שעולה כאשר יורשים מבינים שצוואה מסוימת היא למעשה צוואה בלתי אפשרית. צוואה כזאת יכולה לפגוע בצורה משמעותית ביורשים. יורשים מסוימים יכולים לקבל נכסים או רכוש בעל שווי כספי רב. כמעט כמו בכל מקרה משפטי, גם כן יש לבחון באופן פרטני את המקרה המדובר. מבחינה משפטית, יש לבחון אילו חלקים בצוואה הם בלתי אפשריים למימוש.

אם מדובר למשל בסעיף מסוים שאינו ניתן למימוש, אך הוא לא פוגע במימוש של חלקים אחרים בצוואה, בית המשפט יכול לקבוע שסעיף זה אינו תקף מבחינה משפטית, אך שאת שאר הצוואה יש להוציא אל הפועל. במקרה בו חלק משמעותי במיוחד אינו אפשרי לביצוע, בית המשפט יכול להורות על ביטול הצוואה. כמו כן, אם חלקים נרחבים מהצוואה אינם אפשריים לביצוע, יכול בית המשפט להורות גם כן על ביטול הצוואה.

 

הימנעות מצוואה שלא ניתן לקיים

רוב האנשים משאירים אחריהם צוואה, עוד הרבה לפני שהם מתקרבים לגילאים מופלגים. החיים לא צפויים ואי אפשר לחזות מראש מה יקרה לנו ומתי. לכן, לא מעט אנשים כבר משאירים צוואה אחריהם בשנות ה-60, ה-50 ואפילו ה-40 לחיים שלהם. יש בכך יתרון, שכן הדבר מהווה מעיין תעודת ביטוח למקרה ומשהו לא צפוי יקרה לכם.

החיסרון בכתיבת צוואה בגיל שנחשב לצעיר יחסית מתקשר לצוואה בלתי אפשרית. ככל שאתם עורכים את הצוואה שלכם בגיל מוקדם יותר, כך הסיכויים ששינויים מסוימים, שחלקם נתונים לשליטתכם וחלקם לא יקרו, הוא גדול יותר.

השינויים הללו הם במקרים רבים אלו שהופכים צוואה מצוואה תקפה לצוואה שאינה אפשרית למימוש, וכתוצאה מכך גם אינה תקפה בחלק מהמקרים. באמצעות עורך דין צוואות תוכלו להימנע מסיטואציה כזו, על ידי עדכון הצוואה אחת לפרק זמן מסוים באמצעות איש מקצוע.

 

ערעור על צוואה כזאת

לשון החוק קובעת בצורה פשוטה שצוואה שאי אפשר לממש היא צוואה שיש לפסול אותה. למרות זאת, בתי המשפט לא ממהרים לפסול את כל הצוואה באופן מלא, שכן הדבר אינו מחייב לפי החוק. אם צוואה מסוימת בלתי אפשרית ולא קיבלה תוקף אצל הרשויות השונות, תוכלו לערער לבית המשפט בסיוע של עורך דין צוואות.

בית המשפט יבחן את הצוואה ויקשיב לטענות השונות. אילו החלק שבלתי אפשרי בצוואה הוא לא בעל חשיבות הכרחית, בית המשפט יכול לקבל את הערעור שלכם ולאשר חלקים נרחבים בצוואה, שיקבלו תוקף משפטי וניתן יהיה להוציא אותם לפועל.

 

הזווית של בית המשפט

חשוב להבין את הזווית של בית המשפט כאשר מדברים על ענייני צוואות. המטרה של כל צוואה היא פשוטה בסופו של דבר – לממש את רצון המנוח. מכיוון שצצים לא מעט מקרים שיכולים לערער על אמינות רצון המנוח, או על חוקיות הליך כתיבת הצוואה למשל, בית המשפט נדרש לסוגיית קביעת תוקף הצוואה במקרים רבים.

ככלל, בית המשפט יישאף לקבל את ההחלטה ההוגנת ביותר מבחינתו – זאת שמתקבלת בהתאם לחוק מצד אחד, ומצליחה לממש את רצון המנוח ככל הניתן מהצד השני.

 

מה קורה כאשר הצוואה נפסלת?

במקרה בו צוואה נפסלת ואין צוואה אחרת שהשאיר אחריו המנוח וניתן לפעול לפיה, יש לחלק את העיזבון של המנוח לפי דין. ירושה על פי דין היא מונח המתייחס לחלוקת העיזבון של המנוח אל יורשים מסוימים, בצורה שנקבעה לפי החוק. במקרה ואין אנשים שיכולים לרשת את המנוח כפי שקבע החוק, יועבר העיזבון לחזקת המדינה.

 

עורך דין צוואות

עורך דין שמתמחה בצוואות הוא איש מקצוע מעולם המשפט, בעל הידע, הבקיאות והניסיון בכל מה שקשור לצוואות. הוא יכול להעניק לכם סיוע ממשי באמצעות כמה דרכי פעולה שונות, שיאפשרו לכם גם לערוך צוואה לפי החוק וגם להימנע מצוואה בלתי אפשרית:

  • עריכת צוואה לפי אחד מסוגי הצוואות
  • ערעור לבית המשפט במידה ועולה חשש שצוואה לא ניתנת למימוש
  • סיוע למי שיש לו צוואה לעדכן אותה ובכך להימנע ממצב שהצוואה אינה אפשרית

 

קיום פגישת ייעוץ

אם אתם זקוקים לסיוע שקשור לצוואה שאינה אפשרית, אתם יכולים לקבוע פגישת ייעוץ עם עורך דין צוואות. זוהי האינטראקציה הראשונה שתצרו עם עורך דין צוואות. בפגישה זאת הוא ישמע את הסיטואציה שלכם ויבין כיצד הוא יכול לסייע לכם. בנוסף, תוכלו אתם מהצד שלכם להתרשם ממנו בפעם הראשונה, לפני תחילת ההתקשרות.

צוואה בלתי אפשרית
צוואה בלתי אפשרית
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>