פתיחת צוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

כאשר אדם אהוב נפטר, זו יכולה להיות תקופה קשה ומאתגרת מאוד רגשית עבור המשפחה. משימה חשובה אחת שצריך לטפל בה היא איתור ופתיחת צוואה. בישראל, תהליך איתור ופתיחת צוואה יכול להיות מורכב ולקחת זמן. לכן במאמר זה נספק לכם מדריך שלב אחר שלב כיצד לעשות זאת בצורה נכונה.

 

מתי פתיחת צוואה מתבצעת?

פתיחת צוואה מתבצעת לאחר פטירתו של המוריש שערך אותה. כדי לקבוע מתי לפתוח צוואה, על רשם הירושה להכין פרוטוקול לעיון ופתיחת הצוואה בעקבות פטירת הפרט. הפרוטוקול צריך לכלול עותק של ההודעה ליורשים, אישור על מסירתה ואישור של פרסום ההודעה אם אכן פורסמה.

עם זאת, במקרים מסוימים אין לשלוח או לפרסם הודעות ברשומות, כגון כאשר מוגשת בקשה למימוש צוואה מאוחרת הזהה לצוואה המופקדת מבחינת המוטבים וחלקיהם. כמו כן, ייתכן שלא תידרש הודעה ליורשים בדבר ניהול נכסיהם על ידי האפוטרופוס הכללי.

 

רגע לפני פתיחת הצוואה – איך ניתן לדעת אם בכלל קיימת צוואה?

במהלך חייו של המצווה, תוכן צוואתו, אם ערך כזו, חסוי ואינו ניתן לחשיפה. אי אפשר לקבל על כך מידע או אפילו לאשר אם קיימת צוואה. עם זאת, לאחר פטירת המצווה, ניתן לקבל מידע מהמרשם הארצי לענייני ירושה באמצעות פנייה לרשם הירושה.

המרשם הארצי לענייני ירושה נמצא בפיקוח האפוטרופוס הכללי, כמפורט בסעיף 65 א לחוק הירושה. רשמי הירושה, שהם שופטי שלום מוסמכים שמתמנים על ידי האפוטרופוס הכללי או שר המשפטים, אחראים על מחוזות ספציפיים שבתחום שיפוטם. לרשם הירושה יש סמכות לזהות את היורשים החוקיים של המנוח ואת זכויות הירושה שלהם בהתאם להוראות צו ירושה או צו צוואה.

 

למי פונים כדי לאתר צוואות?

לאיתור צוואה שהופקדה, יורשים ובעלי עניין בעיזבון יכולים לפנות לרשם הירושה, המשמש כנציג המרשם הארצי. כך ניתן לברר האם הנפטר הותיר צוואה אחריו.

לשם איתור צוואה, יכולים המתעניינים לקבל מידע מהמערכת המקוונת באתר האינטרנט של הרשם לענייני ירושה. אולם פלטפורמה זו מספקת מידע חלקי בלבד בנוגע לבקשות המוגשות למשרדי הרשם, האם התקבלה תגובה מהיועץ המשפטי ומצב הטיפול בבקשה.

כמו כן, ניתן לקבל באתר מידע על צווי ירושה וצווי קיום צוואה שניתנו על ידי רשם הירושה, וכן האם ישנה בקשה לצו ירושה שהוגשה לרשם לענייני ירושה, לבתי הדין הרבניים או לבית המשפט.

 

מה קורה במסגרת פתיחת הצוואה?

לאחר פטירת המוריש ניתן לעיין בצוואה שהופקדה או שנמסרה על ידי פנייה לרשם לענייני ירושה בבקשה לבחון את המסמך. על המבקש להצהיר על טיב הקשר שלו לעיזבון, ואם יקבע הרשם כי יש לאדם זה עניין לגיטימי בצוואה, ייתכן שתינתן לו גישה לחלקה או כולה, ואף יקבל עותק מצולם ממנה.

 

6 השלבים העיקריים בתהליך לאיתור ופתיחת צוואות

שלב 1 לפתיחת הצוואה – בדיקה אם קיימת צוואה

השלב הראשון באיתור ופתיחת צוואה הוא לקבוע האם הייתה למנוח צוואה או לא. ישנן מספר דרכים לברר אם קיימת צוואה:

  • שאלו בני משפחה או חברים קרובים אם הם יודעים אם קיימת צוואה.
  • בדקו את המסמכים האישיים של הנפטר, כגון כספת בנקאית, חשבון בנק או כספת ביתית.
  • פנו לעורך דין שייתכן שערך את הצוואה.

 

לקביעת פגישת ייעוץ בנושא איתור ופתיחת צוואה, פנו בהקדם אל משרד עו"ד מירי יעקב גביש בטלפון: 074-702-8570.

 

שלב 2 לפתיחת הצוואה – איתור הצוואה המקורית

לאחר שוידאתם שקיימת צוואה, השלב הבא הוא איתור הצוואה המקורית. על מנת לאתר את הצוואה המקורית, תוכלו:

  • לבדוק במסמכים האישיים של הנפטר, כגון כספת בנקאית, חשבון בנק או כספת ביתית.
  • ליצור קשר עם עורך הדין שייתכן וערך את הצוואה כדי לראות אם יש ברשותו את העותק המקורי.
  • לפנות למשרדי הרשם לענייני ירושה בעיר מגוריו של הנפטר.

 

שלב 3 לפתיחת הצוואה – הגשת בקשה לפתיחת הצוואה

בישראל פתיחת צוואה נעשית באמצעות מערכת בתי המשפט. לכן לפתיחת צוואה יש להגיש עתירה לבית המשפט הרלוונטי. לצורך הגשת בקשה לפתיחת צוואה נדרשים המסמכים הבאים:

  • הצוואה המקורית
  • תעודת פטירה של המנוח
  • אמצעי זיהוי תקף של המבקש
  • כל מסמך אחר שבית המשפט ידרוש

 

שלב 4 לפתיחת הצוואה – שליחת הודעה ליורשים ולמוטבים

לאחר הגשת העתירה לפתיחת הצוואה, יודיע בית המשפט לכל היורשים והמוטבים הנקובים בצוואה. כמו כן, בית המשפט יקבע מועד אחרון להגשת התנגדויות, לכל מי שרוצה לערער על הצוואה.

 

שלב 5 לפתיחת הצוואה – הגעה לדיון בבית המשפט

לאחר הודעה לכל היורשים והמוטבים, יקבע בית המשפט מועד לדיון בפתיחת הצוואה. בדיון יבחן בית המשפט את הצוואה ויוודא שהיא תקפה. אם יקבע בית המשפט כי הצוואה תקפה, היא תיפתח, ומנהל העיזבון הנקוב בצוואה יוכל להתחיל בהליך ניהול העיזבון.

 

שלב 6 לפתיחת הצוואה – ניהול העיזבון

לאחר פתיחת הצוואה אחראי מנהל העיזבון הנקוב בצוואה על ניהול העיזבון. במסגרת זו הוא יצטרך:

  1. לזהות ולאסוף את כל נכסי הנפטר
  2. להסדיר את התשלום של כל חובות הנפטר
  3. לחלק את הנכסים של הנפטר לפי ההנחיות בצוואתו

 

חשוב לציין שתהליך ניהול העיזבון עשוי להימשך פרק זמן לא מבוטל, בהתאם למורכבות העיזבון.

 

חשיבות הייעוץ המשפטי בתהליך לאיתור צוואה ופתיחתה

לסיוע משפטי חשיבות מכרעת בתהליך איתור והפתיחה של הצוואה, מכמה סיבות. ראשית, המסגרת המשפטית סביב ירושה וצוואות יכולה להיות מורכבת ולהשתנות בהתאם לנסיבות המקרה. עורך דין מנוסה לענייני צוואות וירושות, יכול לנווט במורכבויות אלו ולוודא שהתהליך יתבצע על פי החוק.

שנית, תהליך איתור ופתיחת צוואה יכול להיות ארוך ומאתגר רגשית, במיוחד עבור מי שמתאבל על אובדן של אדם אהוב. עורך דין לענייני ירושה יכול לספק הכוונה ותמיכה לאורך כל התהליך, מה שיקל על המשפחה להתמקד בצרכיה הרגשיים בתקופה קשה זו.

שלישית, אם יש מחלוקות או סכסוכים בנוגע לצוואה, הסיוע המשפטי חשוב במיוחד. עורך דין לענייני ירושה יכול לסייע בגישור סכסוכים בין בני משפחה ולספק ייצוג משפטי במידת הצורך.

יתרה מכך, בישראל תהליך פתיחת הצוואה מוסדר מאוד, ואי עמידה בדרישות החוק עלול להוביל לאתגרים ולמחלוקות משפטיות. עורך דין המתמחה בענייני ירושה יכול לעזור להבטיח כי כל הדרישות המשפטיות מתקיימות, ולהפחית את הסיכון לסיבוכים ומחלוקות.

 

פתיחת צוואה – סיכום

איתור ופתיחת צוואה בישראל יכולים להיות תהליך מורכב שאורך זמן. חשוב לבצע את השלבים המפורטים לעיל כדי להבטיח שהתהליך נעשה כהלכה. אם אינכם בטוחים באחד מהשלבים, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני צוואות וירושות בנושא.

סיוע משפטי הוא קריטי בתהליך לאיתור ופתיחת צוואות, שכן עורך דין לענייני ירושה יכול לספק את הליווי והליווי הנדרשים, לנווט במורכבות המשפטית ולוודא שהתהליך יתבצע על פי חוק. על ידי עבודה עם עורך דין צוואות מהימן, משפחות יכולות להבטיח כי רצונו של יקירם יתממש ושהליך חלוקת הירושה יטופל בצורה חלקה והוגנת.

זקוקים להכוונה משפטית בנושא פתיחת צוואה? עורכת דין מירי יעקב גביש תשמח לייעץ לכם בדיסקרטיות בנושא רגיש זה.

לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות מול עו"ד מירי יעקב גביש – חייגו: 074-702-8570.

פתיחת צוואה
פתיחת צוואה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>