פטור אי התאמה לצה”ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

"אני לא מסוגלת לקבל פקודות"; "יש לי בעיה עם מרות"; "אני לא מתאים למערכת כמו הצבא". האמירות האלה נשמעות לכם מוכרות? זה מפני שהן מאפיינות על פי רוב את מי שסוברים כי הם אינם מתאימים לשירות צבאי או לתפקידים מסוימים בצבא (שירות קרבי למשל). חלק מהחיילים והמלש"בים הללו יפגשו את וועדת ההתאמה שתספק להם פטור אי התאמה לצה"ל.

 

מה צריך באמת לדעת על מצב של אי התאמה לשורות הצבא?

אין כל ספק שהשירות הצבאי קשה ותובעני, לעתים מכיל תנאים פיזיים לא סטנדרטיים, ריחוק מהבית והסביבה המוכרת והתמודדות חדשה עם אתגרים בלתי צפויים. על בסיס עובדות אלה, על פניו כל אחד מהמלש"בים שבלשכת הגיוס עשוי שלא להתאים לשירותו הצבאי. יחד עם זאת, מרביתם צפויים להסתגל למסגרת הצבאית בסופו של דבר ולעבור את התקופה בהצלחה.

אלא שמאמר זה לא מיועד לטיפים ולעצות זהב בהתמודדות עם המסגרת הצבאית הנוקשה, אלא כדי להבין באמת מהו דינם של מי שלמרות הכל, אינם מסוגלים להסתגל ולהשתלב כנדרש בחיים הצה"ליים. חלק מהמתגייסים הללו מגיעים עם יכולת בסיסית נמוכה להשתלבות במסגרות, עם דפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני) נמוך, לאחר רישום פלילי במסגרת פשיעת נוער ועוד. גם אותם הצבא לא ממהר לשחרר משורותיו, מה שעלול להסב בחלק מהמקרים נזק כבד לחייל או החיילת.

בדרך לקבלת פטור אי התאמה לצה"ל, עוברים חיילים אלה דרך מסע של ניסיונות להוכיח את חוסר התאמתם, לעתים דרך נפקדות והגעה לכדי מאסרים ממושכים. אלא שמצבים אלה אינם הכרח וניתן לפעול גם אחרת כדי לקבל פטור עקב אי התאמה לצבא. להתייעצות מיידית בנושא זה, ניתן לפנות כבר עכשיו לעורכת הדין הצבאית מירי יעקב גביש.

 

קבלת פטור אי התאמה לצה"ל בשל פרופיל 21

אחד הפטורים הנפוצים במסגרת אי ההתאמה למסגרות הצבא הוא מתן פרופיל 21 לחיילים וחיילות שמצבם הבריאותי או הנפשי איננו מאפשר כשירות לשירות בצבא, על דרישותיו ותנאיו. אם בעבר נחשב פטור זה למצב של "כתם" או "קלון", בייחוד כאשר הפטור ניתן על רקע נפשי, הרי שכיום לא קיים הבדל בין נסיבות הפטור ולמעשה, אין להפלות לפיו במקומות עבודה, מסלולי לימוד ועוד.

הדרך למתן פרופיל 21 עוברת דרך גורמי הרפואה הצבאיים שיבדקו את המלש"ב/ החייל ויקבעו את מצבו. לעתים יינתן באופן זמני פרופיל 24, עד להשלמת תקופת הבראה או אשפוז שבסיומה יוחלט האם לספק את פרופיל זה. הפטור כמובן מונע את הגיוס, אך מי שירצו בכך ובהתאם למצבם, יוכלו להתנדב כך שהם יקבלו את פרופיל 25.

 

פטור אי התאמה לצה"ל בשל התנהגות רעה וחמורה

בעיות משמעת קשות ואף מעשים אסורים או פליליים באופיים, עשויים להביא לסילוק חייל משורות הצבא. במתן פטור זה, החייל אף מאבד את כל הזכויות שצבר לרבות פיקדון, מענק שחרור ועבודה מועדפת. חשוב להדגיש כי פטור על רקע התנהגות רעה וחמורה איננו מהווה פטור אי התאמה לצבא – מדובר למעשה בשני פטורים שונים, כאשר פטור אי התאמה איננו מביא לאובדן הזכויות.

 

האם ניתן לצאת מהצבא בשל אי התאמה עקב דת?

עליכם לדעת שנשים יהודיות דתיות אינן מחוייבות בגיוס, כל עוד הן יצהירו על אורח חיים דתי הכולל שמירת שבת, כשרות וצניעות, לעתים גם בכפוף לראיון עומק ככל שקיים ספק בנוגע לתצהיר הנמסר. פטורים נוספים השמורים לנשים הם במקרה של נישואין (בכפוף להכרת משרד הפנים) או הריון, כמובן בכפוף להצגת תיעוד מתאים ורלוונטי.

לגברים לא קיימות עילות דומות לפטור, למעט פטור משירות צבאי לחרדים שמוכר כסיטואציה של "תורתו – אומנותו". פטורים אלה כשלעצמם אינם מהווים את פטור אי התאמה לצה"ל בשום מקרה, שכן הליך מתן הפטור בעבורם הוא שונה בתכלית.

 

האם עורך דין צבאי יכול לעזור בקבלת פטור אי התאמה לצבא?

עורך דין מקצועי המתמחה בדין הצבאי בהחלט יוכל לסייע לחיילים שסובלים מקשיים באמצעות גיבוש חוות דעת מקצועית לגביהם, במסגרתה ניתן יהיה לאפשר שחרור מהצבא. המערכת נוטה להטיל ספק כמדיניות בכל מקרה של חוסר התאמה או גילוי קשיים מצד החיילים, כך שחיילים אלה שיישלחו לקב"ן, לא בהכרח יצליחו "להרשים" אותו בבעיותיהם.

עורך דין צבאי מקצועי לעומת זאת, יכוון את החיילים לאנשי מקצוע אזרחיים מתאימים, למשל עובדים סוציאליים וגורמי רווחה, שידעו לשפוך אור בנוגע למצבו האישי ונסיבותיו של אותו חייל ושיצליחו לבטא את מצבו באופן ראוי יותר בפני רשויות הצבא.

אפשרות נוספת תהיה הסיוע של עורך הדין לקבלת ת"ש (הקלות בתנאי השירות), מה שעשוי לעזור לחייל או החיילת לעבור את שירותם הצבאי בצורה חלקה יותר. חשיבות נוספת בסיוע המשפטי תהיה באמצעות סיוע לחיילים לקבל פטור אי התאמה לצה"ל במקום פטור על רקע התנהגות רעה וחמורה כתוצאה מסיבוכים, בעיות משמעת וזמן מעצר במסגרת הצבאית.

 

מה ניתן לעשות כדי להתחיל תהליך לפטור?

בראש ובראשונה, חשוב להבהיר שאין לדחות טיפול בבעיות, בין אם הן צצות במקביל לגיוס, אחריו או לפניו. חשוב להתייעץ על כך מבעוד מועד עם עורך דין צבאי כדי שיספק לכם מענה והכוונה מתאימים, לרבות בדיקת האפשרות לפטור על אי התאמה לצבא.

מומלץ בנקודה זו לקבל סיוע וליווי גם לפני אבחון פרטי אצל גורם כמו פסיכיאטר. הסיבה לכך היא כדי לתאר ולפרט את הדברים בצורה שתסייע לאחר מכן מול הצבא ולא באופן שעשוי להציף שאלות שיסבכו את קבלת הפטור. לאחר מכן, ניתן יהיה להגיש בקשת פטור אי התאמה לצה"ל. הבקשה תיבדק והחייל יוזמן לוועדת התאמה שדנה במצבים של קושי לאורך השירות, לרבות נסיבות משפחתיות, כלכליות, קשיים בהסתגלות למסגרת הצבא ועוד.

וועדה זו מטפלת גם במקרים של חיילים שהיו נפקדים או עריקים, שדרושה לגביהם החלטה בנוגע להתאמתם להמשך השירות, גם ביחס לכמות ימי ההיעדרות מהשירות שנקבעה להם.

בחדר הוועדה, יוצגו כל הנתונים בנוגע לחייל עצמו וזאת בפני יושב ראש הוועדה – קצין בדרגה גבוהה. נתונים אלה מתייחסים גם לצבא, אך גם לנסיבות חיים או נסיבות אישיות של אותו החייל לרבות מצבו הרפואי, הכלכלי, המשפחתי, המשמעתי ועוד. לאחר בדיקה ועיון בכלל הנתונים ושמיעת נימוקי החייל עצמו, תחליט הוועדה האם יש לספק לו פטור אי התאמה.

גם לוועדה חשוב מאוד לקבל הכוונה מתאימה מעורך הדין, שמכיר לעומק את התנהלותן של הוועדות, עמדותיהן והליכי הפניה המדויקים שיטיבו עם הוצאה הרצויה. העדר הכנה מתאימה, תביא לפספוס ההזדמנות שכן רק מקרים מיוחדים מובאים בסופו של דבר לכדי אישור לפטור.

 

למידע על פטורים נוספים

התגייסתם ואתם מרגישים שאתם לא מסוגלים להמשיך יותר בשירות?

אם אתם חשים שהשירות הצבאי איננו מתאים לכם מבחינה אישיותית, אם נפקדתם או ערקתם כתוצאה מכך ואתם מעוניינים להבין איך יוצאים מהצבא על אי התאמה או עוברים את וועדת ההתאמה, אם בנכם או בתכם נמצאים כעת בכלא צבאי ואתם מעוניינים להביאו לוועדת הפטור בכלא – משרד עורך דין צבאי מירי יעקב גביש יעמוד לרשותכם בנושא תוך מתן ליווי וייצוג משפטי מקצועי.

עורכת הדין בעלת ניסיון של עשרות שנים בדין הצבאי, שימשה כתובעת בפרקליטות הצבאית ובעלת מיומנות והצלחות רבות בייצוג חיילים מול בית הדין הצבאי.

פטור אי התאמה לצה”ל

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>