שימוש בסמים בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

יש לא מעט חיילים היוצאים סופ"ש או חופשה מיוחדת שרוצים "להתפרק" ולצאת למסיבות. הדבר כשר ומותר, אך יש חיילים שהולכים קצת רחוק מדי ומגיעים למצב של שימוש בסמים בצבא או במסגרת הצבאית. באילו מקרים יש צורך בייעוץ עורך דין במקרה של שימוש בסמים בצבא, ומה עושים במקרה של מעורבות מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת).

 

השתמשת בסמים בזמן השירות הצבאי שלך?

משרדינו יעזור לך על ידי יעוץ מיידי, ליווי במהלך חקירת מצ"ח, ייצוג וטיפול בכתב אישום ובמשפט בבית הדין הצבאי, בכדי למזער ככל הניתן את ההשלכות ואת העונש. תבין, זה לא משנה מה אתה באופן אישי חושב על סמים. העבודה היא פשוטה מאוד: שימוש בסמים במסגרת השירות הצבאי נחשב לעבירה חמורה, גם אם מדובר בשימוש חד-פעמי. חשד לשימוש בסמים גורר פתיחת חקירת מצ"ח ואף הגשת כתב אישום במקרים מסוימים. סירוב למתן דגימת שתן וסירוב להיבדק גם הם נחשבים לעבירה על פי חוק השיפוט הצבאי ומביאים להגשת כתב אישום ולשיפוט בבי"ד צבאי. עורך דין צבאי מירי יעקב גביש שימשה כתובעת בפרקליטות הצבאית ומשמשת מזה שנים כסנגורית לחיילים ודואגת לייצג אותם על הצד הטוב ביותר.

 

ביצעת שימוש בסמים בצבא? מה מצפה לך?

חייל שהשתמש אפילו פעם אחת בסם קל כקשה, עלול לאבד את היכולת לעסוק בעשרות מקצועות מבוקשים וביניהם: עורך דין, רואה חשבון, עובד מועצה, חשמלאי, נהג בתחבורה הציבורית ועוד. חייהם של מאות חיילים נהרסים כתוצאה משימוש עצמי בסמים אשר לרוב אינו גורר הגשת כתב אישום באזרחות. השימוש הגובר בסמים בקרב בני נוער, וקלות הראש היחסית בה מתייחסת הסביבה לתופעה, גורמים לצעירים רבים להסתבכות קשה עם מערכת המשפט הצבאית הקשוחה, על אותן העבירות בדיוק.

הענישה לבני נוער על שימוש בסמים באזרחות – קלה עד לא קיימת, והאווירה הסלחנית סביב השימוש בסמים, בתקשורת ובסביבה הבוגרת גורמת לבני הנוער רבים להסתבך קשות בהתגייסם למסגרת הצבאית, שם זוכה התופעה למענה אגרסיבי, מפתיע ופעמים רבות – הרסני.

 

מדיניות הצבא בכל הקשור לסמים

מדיניות הצבא הצבא מנסה למגר את תופעת הסמים בקרב חיילי צה"ל, ועל כן קבע מסגרת אכיפה נוקשה ומאיימת, אשר את תוצאותיה חווים מדי שנה מאות חיילים, רבים מהם כתוצאה מחוסר ידע, קלות דעת או שאננות. הצעדים כלפי מי שנמצא אשם בשימוש בסמים – אגרסיביים ולעיתים קרובות – בלתי הפיכים. הצבא רואה בכל שימוש בסם הנמצא בפקודת הסמים, עבירה המחייבת הגשת כתב אישום ועונש מאסר בצידה.

 

רישום פלילי

כל חייל שנתפס בעבירה של שימוש בסם "זוכה" להכתמת שמו ברישום פלילי, עובדה שנזקה החמור מפורט בהמשך וכן במאמר "מחיקת רישום פלילי". הצבא לא מתייחס אל שמועות או חשדות באשר לשימוש בסמים בקלות ראש, והתעוררות החשד הקטן ביותר מחייבת את המפקד, ללא שיקול דעת, לפנות אל המשטרה הצבאית החוקרת שתפתח בחקירת החשד. הבלבול של רבים מהחיילים, והנסיבות החמורות אליהן הם נקלעים נובעים מכך שהעבירות עליהן נשפטים חיילים בצבא, אינן גוררות בדרך כלל הגשת כתב אישום באזרחות, והמשטרה לא פותחת בחקירה בגינן.

השתתפות במסיבת סמים, עישון סמים קלים מסוג מריחואנה וחשיש אחזקת סם לשימוש עצמי – כל אלה יטופלו בצורה חמורה ביותר בצבא בין אם השימוש נעשה בכותלי היחידה ובין אם נעשה מחוצה לה, ולא יזכו ברוב הפעמים להגשת כתב אישום באזרחות.

כאשר החייל עובר את העבירה כשהוא בחופשה, ומחוץ לגדרות הבסיס, הענישה תהיה חמורה פחות, ואם יעשה זאת בבסיס, בעת היותו בתפקיד – הדבר יטופל בחומרה רבה הרבה יותר. כאשר החייל נושא בתפקיד פיקודי או של לוחם, עבירת הסמים תטופל בחומרה רבה יותר. רישום פלילי ומשמעויותיו הקשות רבים לא מייחסים את החשיבות הראויה להרשעה בבית דין צבאי. עבירה של שימוש בסם מסוכן גוררת רישום פלילי, אף אם המשפט נערך במסגרת הצבאית. הנזק של רישום פלילי הוא קשה ולעיתים בלתי מידתי.

מה קורה לחייל שנתפס משתמש בסמים

חייל אשר נמצאו סימנים לשימוש בסמים קלים בבדיקת השתן שלו לאחר שחזר מחופשתו עלול למצוא את עצמו בעתיד מנוע מלעסוק בשורה ארוכה של מקצועות, כמו מהנדס, עובד מועצה, נהג אוטובוס, נהג מונית, נהג רכב הצלה או כיבוי, סוכן מכס, מתווך דירות, קבלן, רופא וטרינרי, מבקר, דירקטור, מנהל תיק השקעות, מורה לנהיגה, סוכן ביטוח, עובד חינוך ועוד. כמו כן, גם אם ירכוש לעצמו השכלה במקצועות מסוימים, עדיין, בשל עברו הפלילי, ייתכן והרשויות יבחרו לפסול אותו מלשמש בהם, מקצועות כמו: רופא בכל מקצועות הרפואה, עורך דין, פסיכולוג, מיילד/ת, עורך פטנטים, חוקר פרטי, רוקח, עובד מדינה, מהנדס, אדריכל ועוד מקצועות רבים אחרים.

אם יורשע חייל בעבירות כמו סחר בסמים, עבירה שיש עימה קלון, אשר לעיתים קרובות מואשמים בה גם חיילים שנתפסו כשהם רוכשים עבור חבריהם סמים קלים, עלול החייל שלא להתקבל לשורה ארוכה של משרות בשירות הציבורי. מעבר לכך, עסקים וחברות רבות במשק דורשים ממועמדים למשרות תעודת יושר מהמשטרה, והכתם הפלילי שנוצר עקב עבירת הסמים בצבא, עלול במקרה זה לחסום עוד יותר את האפשרויות התעסוקתיות הפתוחות בפני החייל המשוחרר.

 

האם ניתן למחוק רישום פלילי?

ניתן למחוק את העבר התיישנות הרישום הפלילי עומדת על 7 שנים לפחות תלוי בעונש שהוטל. למספר לא מועט של גופים, כולל מוסדות מדינה, יש גישה אל התיק הפלילי גם במשך 10 שנים נוספות. על כן המגבלות מהן סובלים המורשעים עלולות להגיע ל-17 שנים ויותר מעת ביצוע העבירה. המציאות האזרחית הקשה בה נתקלים המורשעים בעבירות סמים בצבא, הגיעה לא פעם לבתי המשפט בישראל, ובית המשפט העליון קבע כי חייל החפץ למחוק את הרישום הפלילי מתיקו, רשאי לפנות לנשיא המדינה בבקשה לחנינה, כ-5.3 שנים לאחר ביצוע העבירה, או כשנה וחצי לאחר שחרורו משירות צבאי.

 

מתי מותר לסרב לבדיקת סמים בצבא?

הצבא דורש מחייליו דברים רבים, כמו לעמוד בלוח הזמנים שנקבע להם, לדאוג לניקיון הנשק שלהם, להתנהג כראוי ולציית לפקודות.

ישנן עוד דרישות שהצבא דורש מחייליו אך הן אינן ידועות לכלל הציבור.

אחת מהדרישות הפחות מוכרות היא דרישה למתן דגימת שתן כדי לבדוק האם הנבדק צרך סמים.

ישנם מקרים בהם מותר לסרב לבדיקת סמים.

כאשר רוצים לבדוק לחייל שתן, זה תהליך הנכנס אל רשות הפרט של החייל ומצריך בדיקה פולשנית.

לכן, רק אם ניתן צו מתאים מהסמכה גבוהה בצבא, מותר לבקש מהחייל לתת דגימת שתן כדי לבדוק האם צרך סמים.

מסיבה זו, אם חייל התבקש לבצע בדיקת סמים על ידי גורם כלשהו ולא ראה צו המחייב אותו לעשות את הבדיקה, מזכותו לסרב.

חשוב לזכור, אם החייל אינו קיבל צו מתאים לבדיקה שאמרו לו לעשות, הוא אינו חייב להסכים לבדיקה.

ישנם מקרים בהם הצבא מציג לחייל את בדיקת הסמים כחובה והחייל אינו יודע שזכותו לסרב ולכן כדאי להתייעץ עם עורך דין צבאי בעניין.

 

בבדיקה למניעת שימוש בסמים

מדי פעם, מגיעים ליחידות בצבא, באופן אקראי, אנשי משטרה צבאית חוקרת ועורכים בדיקת סמים לכלל החיילים כדי למצוא חיילים שמשתמשים בסמים.

כל החיילים מרוכזים בחדר סגור, בו נלקחות מהם תעודות החוגר. בשלב זה החיילים נדרשים לתת דגימת שתן לבדיקה האם צרכו סמים.

במצב כזה החיילים לא חייבים להסכים לדרישה מהם, להביא דגימת שתן. השוטרים יכולים לאיים על החייל שאם לא ייתן דגימת שתן הדבר ייחשב לו כאילו הודה בלקיחת סמים או כאילו סירב פקודה.

מה שהחייל לא יודע והשוטרים לא מיידעים אותו, שזכותו לסרב לנתינת שתן במצב כזה ולשוטרים אסור אפילו לכתוב בשום מקום שהוא סירב לתת דגימת שתן ולכן וודאי שהדבר לא נחשב כסירוב פקודה או הודאה בשימוש בסמים בצבא.

 

בעת חקירה במצ"ח

גם במקרה שהחייל נעצר או נחקר במצ"ח בחשד לשימוש בסמים והוא נדרש לתת דגימת שתן הוא יכול לסרב.

 

מתי אסור לסרב לבדיקת סמים בצבא?

במקרה שהוצא צו על ידי קצין שיפוט בכיר (צו קש"ב), שבו כתוב שהחייל מחויב לתת דגימת שתן.

לפני שיוצא צו קש"ב חייב להיות בסיס סביר לחשדות נגד החייל שלקח סמים.

 

מה קורה אם חייל סירב לבדיקת סמים לאחר שהציגו לו צו קש"ב?

אם חייל סירב לבדיקת סמים לאחר הצגת צו קש"ב, הוא עובר עבירה שעונשה הצבאי הוא שנתיים מאסר. בתי הדין הצבאיים מתייחסים לסירוב לבדיקת סמים כמו לעבירה של שימוש חד פעמי בסמים ולכן העונש דומה.

חשוב לזכור שחייל שנחשד בשימוש בסמים או שסירב לתת שתן, רשאי להתייעץ עם עורך דין בכל שלבי החקירה. לכל חייל שנחשד בשימוש בסמים יש זכות לראות עורך דין ולהתייעץ אתו. התייעצות עם עורך דין איננה מחזקת את החשד בקשר לשימושו בסמים.

הדברים האמורים לעיל אינם תחליף לייעוץ משפטי. הם מובאים בכלליות בלבד ובתמציתיות ויש לקבל יעוץ משפטי ספציפי לפני כל פעולה ו/או טיפול שמבקש להסתמך על עניינים שעולים ממנה.

שימוש בסמים בצבא
שימוש בסמים בצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>