ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

לא פעם קורה שעולה באחת מרשתות החדשות ידיעה על חקירה שנפתחה במצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) בחשד לעבירת גניבת רכוש בצבא. מקרים אלו זוכים להד תקשורתי משמעותי, היות והם מעידים על ההתנהלות בצה"ל ועל היכולת שלו לשמור על רכוש בעל ערך, אשר לרוב נקנה ומשולם מכספי ציבור. אז באילו סוגים של מקרים נפתח הליך משפטי, כיצד אותו הליך מתנהל ולמה חשוב לקבל ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל?

 

קצת רקע בנושא עבירות גניבת רכוש בצה"ל

עברות גניבת רכוש בצבא נחשבות לחמורות ביותר ומטופלות באופן קפדני. תיקי גניבת רכוש בצה"ל נחשבים לתיקים מרכזיים בבית הדין הצבאי. עבירות אלו יכולות להתבצע במספר אופנים כמו למשל גניבת ציוד אישי או ציוד קרבי של חייל אחר, גניבת ציוד צה"לי, סיוע לגניבת ציוד צה"לי או מכירתו ואי דיווח במקרה של גניבת ציוד בצבא.

קיימים סוגים נוספים של עבירות גניבה אך אלו השכיחים ביותר. כאשר עבירות כאלה מגיעות לכדי חקירת מצ"ח חשוב מאוד להיעזר בעו"ד צבאי. ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל יכול לשנות את התמונה מקצה לקצה.

 

מדוע עבירות אלה נחשבות כה חמורות?

מצ"ח ובית הדין הצבאי מייחסים לתיקי גניבת רכוש בצה"ל חשיבות רבה (ועל כן גם ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל הוא בעל חשיבות מכרעת).

הסיבות לכך רבות ומגוונות, והנה העיקריות:

  1. פגיעה בערכי צה"ל
    עם גיוסם, חיילי צה"ל מקבלים לידם עותק של מסמך הנקרא רוח צה"ל. מסמך זה מפרט בתוכו את הערכים אשר לאורם הצבא מתנהל, ושעליהם כחיילים המשתייכים לצבא לפעול על פיהם. אחד מאותם ערכים הוא ערך הרעות אשר לפיו חובה על כל חייל לפעול באחווה וחברות כלפי חבריו לשירות. גניבה מחייל כזה או אחר מהווה הפרה של אותו ערך ועל כן גם פגיעה בערכי צה"ל.
  2. פגיעה בסדר היום התקין של הצבא
    עבירה של גניבת רכוש בצבא תמיד תביא עמה לפגיעה בפעילות התקינה של הצבא. הפגיעה מתבטאת בחוסרים הנוצרים בציוד כזה או אחר, אשר יכולים להוביל לכשירות נמוכה ולירידה בביטחון אשר הצבא מספק לאזרחים במדינה.
  3. יצירת חוסר אמון בתוך המסגרת
    צה"ל פועל במתכונת של מסגרות שונות, אשר יחד יוצרות בהדרגה מסגרות יותר ויותר גדולות (כמו מחלקות, פלוגות, חיילות וכו'). במקרה של גניבת רכוש במסגרת אחת, ההשלכה של מעשה זה תוביל למחסור של אמון בין החיילים המשרתים באותו מקום. אמון במסגרת הוא מרכיב הכרחי להצלחתה, ופגיעה באמון יכולה לגרום לתגובת שרשרת שתביא למקרים דומים במסגרות שכנות.

 

דוגמה לעבירת רכוש בצה"ל שכללה ייצוג בתיק גניבת רכוש בצה"ל

על מנת שנוכל להבין מהי עבירת רכוש בצבא, ובמה עוסק ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל, הנה דוגמה לתיק בנושא זה. מקרה זה התרחש בקיץ שנת 2021 במהלך הכנות לגיוס מחזור טירונים באחד מבסיסי האימון החטיבתיים בצה"ל.

כחלק מההכנות, הכין הסגל הפיקודי של אחת הפלוגות בבסיס את חדרי החיילים (מבנדים) לקראת גיוס החיילים, ובין השאר הניחו המפקדים ציוד לוחמה בעל ערך רב בצורה מסודרת על המיטות של החיילים, זאת על מנת שהציוד יהיה מוכן ומסודר עבור כל חייל כבר עם גיוסו.

סידור המיטות ארך מספר ימים, ובכל לילה הוטלה האחריות לווידוא נעילת החדרים על רס"פ (רב סמל פלוגתי) הפלוגה. בכל חדר הוצבו שתי דלתות.  באחד הלילות, הדלת של אחד החדרים לא ננעלה כראוי, ומן החדר נגנב ציוד קרבי רב בשווי אלפי שקלים כמו קסדות, בירכיות ומשקפי מגן.

בבוקר שלאחר ביצוע הגניבה הבחין בחוסר אחד המפקדים והתריע על כך למפקד הפלוגה. המקרה הועבר אל מפקדי הבסיס אשר עירבו את מצ"ח בנושא, ולאחר חיפוש בפלוגות השכנות בבסיס, נמצא הציוד באחד מחדרי הפלוגה, מוחבא מתחת למיטה.

לאחר התערבות מצ"ח בנושא והצגתם של מספר חשודים בגניבה נפתחה חקירה והליך משפטי. אותם חשודים אשר היו מוכרים כבר למצ"ח בעקבות עבירות של עריקות מהצבא, נעזרו בייעוצו של עורך דין צבאי. בתום חקירה והליך משפטי אשר כללו עימות של החשודים עם ראיות, דיונים בבית דין צבאי ושיחות עם ערכי דינם, נגזר על החשודים עונש מאסר של עשרים ימים והם הודחו מתפקידם.

 

איזה עונשים מתקבלים בתיקים אלה?

העונשים המתקבלים בתיקי גניבת רכוש בצה"ל שונים ממקרה למקרה ותלויים בחומרת מעשיו של האשם. העונשים הנחשבים לקלים הם קנס כספי וריצוי ריתוק בבסיס. העונשים הכבדים יכולים לנוע מעונש של מאסר בבית כלא צבאי ועד לפתיחת תיק פלילי המשפיע על הנאשם גם בחייו האזרחיים לאחר תום שירותו הצבאי.

לעיתים, במקרה של עבירות קלות בנושא, לא ייפתח תיק חקירה במצ"ח כלל, וחקירת האירוע ומתן העונש יבוצעו ע"י גורם פיקודי ביחידה אליה משתייך האשם.

 

מה עליי לעשות במקרה ונפתח נגדי הליך חקירה בנושא?

במקרה של פתיחת תיק בחשד לגניבת רכוש בצה"ל מומלץ להיעזר בייעוצו של עורך דין צבאי. עורכת דין מירי יעקב גביש היא עורכת דין צבאית בעלת  ניסיון עשיר של ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל. ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל מטעם עו"ד צבאי, נחשב ליעיל במיוחד ויכול לגרום להפחתה בחומרת העונש ואף לסגירת התיק.

 

במה יכול לעזור ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל?

לעורך דין מומחה יש מספר דרכים בעזרתן יוכל לעזור לחשוד במהלך ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל.

בפניכם מוצגות מספר אפשרויות:

  1. עצירת חקירה
    במידה ואתם נמצאים בחקירה, עורך דין צבאי יכול להתערב בה ולעצור אותה כדי להציע לכם ייעוץ. מהלך זה מאפשר לחשוד לפעול מתוך שיקול דעת תקין בחקירה, שכן ייעוץ וייצוג של עורך דין יתרום לנחקר להתנהל בצורה אחראית יותר לאורך ההליך.
  2. שמירה על זכויות הנחקר
    במהלך חקירה בתיקי גניבת רכוש בצה"ל, יכולות להישלל מחשוד זכויות מסוימות כמו הזכות להתנייד, שכן ייתכן ובית המשפט יאשר לעצור את החשוד עד תום ההליכים. עם זאת, יש לוודא כי כל שאר זכויותיו של החשוד לא נפגעות.
    עורך דין צבאי בעל ניסיון בתחום ידע לזהות פגיעה בזכויות חשוד, ויוכל להתריע על כך ולמנוע את הדבר. בנוסף, יוכל לטעון עורך הדין כי בעקבות הפגיעה בזכויות, המעצר מתבצע בצורה לא חוקית, או שאין סיבה מספקת לביצוע המעצר ולכן יש להפסיקו.
  3. עזרה בניהול ההליך המשפטי
    הליך משפטי הוא הליך מסובך וארוך, ולו משקל רב, שכן הוא משפיע על עתידו של החשוד, ובסופו נקבע עונשו. העיסוק בהליך משפטי בתיקי גניבת רכוש בצה"ל דורש ידע רב בנושא, כך שניהולו בצורה לא נכונה עלול להביא לפגיעה בגורל בחשוד. כדי למנוע זאת מומלץ להיעזר בליווי של עורך דין צבאי אשר ידע להכווין את החשוד וקרוביו כיצד לפעול נכון תוך שמירה על החוק ומקצועיות.

 

הימנעו מסיכונים מיותרים – קבלו ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצה"ל

כמעט כל מי ששירת בצבא, שמע על מקרה של גניבת רכוש או פתיחת תיק חקירה בנושא. מקרים אלו מתרחשים לא פעם ויכולים להביא להרשעה ולכתב אישום פלילי. במידה ומופנים כלפיכם חשדות למעורבות בתיק מסוג זה, ייתכן וקיימת סכנה שייפתח נגדכם תיק נוסף אשר יוביל בסופו של דבר לעונש כבד של קנס כספי או מאסר.

לכן, עליכם לפעול בצורה אחראית ולפנות לקבלת ייעוץ משפטי מטעם עורך דין צבאי כדוגמת עו"ד מירי יעקב גביש. באמצעות ייעוץ זה תוכלו להיעזר בעורך הדין על מנת לנהל את ההליך המשפטי כהלכה, לשמור על זכויותיכם ולפעול לקבלת עונש קל ככל האפשר. חשוב לזכור כי הליך משפטי בצבא יכול להוביל גם לכתב אישום פלילי אשר יפגע באשם גם בחיים האזרחיים.

ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצהל
ייצוג בתיקי גניבת רכוש בצהל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>