פטור זמני משירות מילואים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

הורות, נסיבות רפואיות ואירועים מסוימים נוספים כמו חתונה או חגיגה משפחתית מאפשרים לקבל כיום פטור זמני משירות מילואים עבור גברים ונשים בגילאים שונים ובצורה חוקית. עם זאת, צריך להגיש בקשה מסודרת ולנמק אותה באופן משכנע. במאמר הבא נסביר מה בדיוק כולל התהליך ועם מי חשוב להתייעץ על מנת להשלים אותו בצורה נכונה

שירות מילואים הוא חובה וצריך לקיים אותו כל שנה לפי צו שנשלח לבית על ידי הצבא. מצד שני, קיימים מקרים שבהם הצבא מכיר ומותר לבקש בגללם ביטול או קיצור של השירות. באופן כללי, ניתן לחלק את המקרים הללו לאלו ששייכים למי שצריכים לבצע את שירות המילואים ולא יכולים להגיע – לעומת מקרים שבהם לא ניתן להגיע לשירות המילואים בגלל דרישות מסוימות של מקום העבודה או הלימודים.

 

מהו פטור זמני משירות מילואים ומתי מקבלים אותו?

עוד דרך לחלק סוגים שונים של פטורים מביצוע שירות מילואים מלא היא לבדוק את אלו שאותם ניתן לקבל באופן קבוע לעומת אלו שאותם מקבלים באופן זמני. פטור קבוע יכול להינתן ביום הגיוס מסיבות רפואיות, בגלל סיבות אישיות או על רקע בריאותי מסוים. מנגד, פטור זמני משירות מילואים דורש הגשת בקשה מנומקת והמשמעות שלו היא לעיתים רק דחייה של השירות למועד אחר.

 

סיבות שבגללן אפשר לקבל פטורים זמניים משירות מילואים

הדבר החשוב ביותר הוא להכיר את המאפיינים השונים של פטור זמני משירות מילואים ולהגיש בקשה מסודרת ומנומקת. הדרך לנמק כל סוג של בקשה היא להציג את הטיעון המרכזי כבר בתחילת המסמך,  למלא את הדרישה על גבי טופס רשמי של כוחות הביטחון ולהוסיף כמה שיותר אסמכתאות תומכות.

מעבר לכך, כדאי כמובן להכיר את המקרים שבהם זה רלוונטי לבקש פטור זמני משירות מילואים ולברר מה המשמעות שלהם מבחינת התנהלות מול הרשויות השונות.

 

פטור משירות מילואים לקראת הורות

אחד המקרים השכיחים שבהם ניתן לקבל פטור זמני משירות מילואים הוא כאשר החייל עונה להגדרה של "לקראת הורות". בפועל, אלו מצבים שונים שבהם חיילי מילואים, גברים ונשים, יכולים להימצא והצבא יכיר בהם לצורך מתן הפטור הזמני. אמנם הפטור כולל לעיתים רק את הדחייה של השירות לתאריך אחר, אך הוא יכול לסייע בהתמודדות עם המצבים האישיים והמשפחתיים המיוחדים שבהם נמצאים.

 

מה זה מבחינת צה"ל "לקראת הורות"?

הצבא רואה בהגדרה של "לקראת הורות" לא מעט מצבים שונים. הנה כמה מצבים שכיחים כאלה ומה שאפשר לעשות על מנת לקבל בגינם פטור זמני משירות מילואים:

  1. טיפולי פוריות – חיילים שעוברים טיפולי פוריות מסוגים שונים יכולים להגיש בקשה ולקבל פטור זמני משירות מילואים. טיפולי הפוריות רלוונטיים לגברים לא פחות מאשר לנשים, לכן צריך להגיש את הבקשה באופן מנומק ולצרף אליה מסמכים שמעידים על תחילת הטיפול ועל המועדים השונים שלו. יתרה על כך, חייל או חיילת שאפילו רק בן או בת הזוג שלו עוברים טיפולי פוריות יכולים להגיש בקשה לקבלת הפטור.
  2. חודש תשיעי להריון – הצבא מקל משמעותית על בני זוג במצבים של הריון מתקדם. כאן הדוגמא הכי בולטת היא כמובן חייל שנקרא לשירות מילואים פעיל, אך בת הזוג שלו היא בחודש התשיעי להריון שלה. את זה גם ניתן להוכיח יחסית בקלות, כי אפשר להשתמש במסמכים שונים שניתנים על ידי הרופא המטפל ועל ידי המרפאה המלווה את האם. מהרגע שבו בת הזוג נכנסת לחודש תשיעי, כבר יהיה קל ופשוט לקבל פטור זמני משירות מילואים.
  3. שמירת הריון – חיילי מילואים יכולים להגיש בקשה לקבל פטור זמני בגלל שבת הזוג שלהם נמצאת במצב של שמירת הריון. זהו מצב שכיח מכפי שנהוג לחשוב, שמעודד את חיילי המילואים להגיש את הבקשה לפטור על מנת לסייע פיזית וכלכלית לבת הזוג. הצבא מכיר בזה ולכן קבלת הפטור מתאפשרת
  4. אימוץ – קיימים מקרים מיוחדים שבהם אפשר להגיש בקשה לקבלת פטור זמני משירות מילואים בגין אימוץ. ברוב המקרים הצבא מאשר את הבקשה, למעט אם יש צורך מהותי בנוכחות של אותם חיילים בשירות המילואים. כמו כן, מבחינת הצבא אפשר להפעיל מערכת שיקולים רחבה ורק לדחות כאמור את שירות המילואים למועד אחר.

לשם השוואה, נסיבות אחרות שמאפשרות את קבלת הפטור אבל לא מוגדרות תחת "לקראת הורות" כוללות חייל מילואים שנולד לו ילד או הקלות לחיילים שהם הורים יחידים. באופן עקרוני, ניתן לראות כיצד בצה"ל מפעילים מערכת שיקולים שמנסה לבחון את המשוואה: מצד אחד עד כמה חשוב חייל המילואים לשירות הפעיל ולצבא, אך מצד שני עד כמה ניתן ויש צורך להתחשב בנסיבות המיוחדות שלו.

מהן הנסיבות הרפואיות שבגינן אפשר לקבל את הפטור?

אי אפשר לדבר על פטור זמני משירות מילואים בלי להזכיר נסיבות רפואיות מיוחדות. נסיבות אלו יכולות להיות שונות ומגוונות, אך המאפיין המשותף לכולן הוא הדגש על בקשה לדחות את השירות מהמועד שנקבע מראש בגלל מצב רפואי שאינו מאפשר להגיע ולהשתתף במילואים.

מצבים רפואיים מיוחדים כבר מאפשרים לקבל פטור קבוע ולא רק זמני. עם זאת, גם בשביל לקבל את הפטור הזמני ובעיקר בשביל לקבל את הפטור הקבוע צריך להגיש שורה ארוכה יחסית של מסמכים ולהקפיד לנמק אותם בצורה משכנעת וטובה. בצה"ל לא ממהרים לתת פטור רפואי משירות מילואים – אך כן מתחשבים בנסיבות מיוחדות שאפשר גם להוכיח אותן.

 

קבלת פטור בגלל חתונה והתנגשות בין התאריכים

נסיבות אחרות שבהן אפשר לקבל פטור זמני משירות מילואים יכולות להיות מגוונות יותר מכפי שנהוג לחשוב. ברשימה הזו אנו מוצאים מקרים רבים של חיילים שבוחרים להתחתן במועד מסוים, או קובעים מראש את מועד החתונה ורק אז מקבלים את הזימון לשירות המילואים. אם חלה התנגשות בין מועד החתונה לבין מועד המילואים, יש סיכוי גבוה מאוד לקבל את הפטור הזמני.

 

מהן "נסיבות מיוחדות"?

מקרים אחרים שמאפשרים פטור זמני משירות מילואים ונכללים תחת קטגוריה של "נסיבות מיוחדות" הן חלילה אבל. במקרים של אבל במשפחה, בעיקר אם מדובר על קרובי משפחה מדרגה ראשונה, יהיה אפשר לקבל את הפטור מהר ובקלות. כמו כן, הייחודיות של המקרה היא בלוח הזמנים הצפוף שבו צריך לנהל את הבקשה. לרוב מגישים את הבקשה כדי לקבל פטור ולא להגיע לשירות המילואים במהלך השבעה, לכן הטיפול חייב להיות זריז.

גם במקרים שבהם החייל מבקש לטוס לחו"ל בגלל נסיבות מיוחדות, ניתן יהיה להגיש בקשה לקבלת פטור זמני משירות מילואים. כאן יבדקו בצה"ל מראש מה בדיוק הסיבה שבגללה החייל טס, עד כמה זה קריטי והאם אכן הפטור מוצדק.

 

כך מעלים את הסיכוי לקבל את הפטור

התייעצות עם עורך דין היא דרך מעולה להגדיל את הסיכוי לקבל את הפטור משירות מילואים. בין אם מדובר על שירות מילואים לחוגרים או לקצינים, עורך דין שבקיא בדיני הצבא יכול ללוות את התהליך ולסייע במילוי הבקשה והמסמכים. לאחר מכן, ניתן להתייעץ עם עורך הדין גם על מנת לרכז את הטיפול בהמשך הבקשה או בהגשת ערעור על ההחלטה.

פטור זמני משירות מילואים
פטור זמני משירות מילואים
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>