הכנת צוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

החיים הם מקום פתאומי ובלתי צפוי ומאחר וכל פעולה לגביהם מצריכה שיקול דעת, כך יש להתייחס גם לסיומם. הכנת צוואה היא אקט חשוב ומרכזי עבור כל אדם, משום שרק באמצעותה יהיה ניתן לקבוע מה יקרה לרכושו לאחר מותו. אנשים שלא משאירים אחריהם צוואה למעשה לא מגדירים כללים אישיים לגבי עזבונם והוא יחולק על פי חוק הירושה, שקובע מי מהקרובים יקבל איזה חלק.

עריכת צוואה נכונה ומושכלת תשמר את האינטרסים של המנוח ותמלא את רצונותיו האחרונים, תביא לניצול מקסימלי של המשאבים שהותיר אחריו ותמנע מלחמת ירושות, שמשפחות רבות סובלות ממנה.

 

הכנת צוואה – האם רק כשהסוף קרוב?

יצירת הצוואה מספקת שליטה. גם אם אינכם עומדים בסוף החיים כעת, כדאי לדעת שקיימים מקרים חריגים שבהם מומלץ לערוך בכל מקרה צוואה: בעת הליך גירושין, במצב של חיים משותפים עם בני זוג וללא נישואין, כאשר אדם מעוניין להוריש את רכושו לאדם שאיננו מבני משפחתו (כלומר, אדם שבאופן טבעי לא יחול לגביו חוק הירושה) ובכל מצב שבו אדם לא מעוניין שבן זוגו או ילדיו או אחד מהם יירשו אותו.

 

מה חייבת לכלול הצוואה מבחינה חוקית?

כל הכנת צוואה מתבצעת בכתב יד או הדפסה וצריכה לכלול את תאריך יצירתה. ביצירת הצוואה יש להצהיר ולחתום בפני שני עדים מטעמו, כי זוהי צוואתו וכי היא מבטלת כל צוואה קודמת, אם הייתה כזו. עוד בהצהרה יחתום המצווה (האדם המוריש) כי הוא חותם בהכרה מלאה ומרצונו החופשי ומבין היטב את תוכנה ומשמעותה. אחריו יחתמו על כך גם שני העדים – אנשים שבפניהם הוצהר כי זוהי צוואתו של המצווה והוא חתם עליה בפניהם, מעל גיל 18 וללא כל חלק לעיזבון. דהיינו, לא נכללים ברשימת היורשים שמופיעה בצוואה.

 

כיצד מתבצעת הכנת צוואה?

במקרים חריגים שבהם אדם לא מסוגל (לרוב בשל מצבו הבריאותי) לכתוב פיזית את הצוואה, הוא יוכל למסור אותה בעל פה והיא תיחשב כקבילה.

בשלושת המקרים הבאים, עריכת הצוואה תתבצע באופן פיזי בתנאים אלה:

צוואה בפני עדים

המצווה מדפיס את צוואתו ומציין בה את תאריך העריכה וחותם בנוכחות שני עדיו, החותמים גם הם.

צוואה בכתב יד

המצווה כותב את צוואתו בכתב ידו וחותם עליה. דרך זו הינה פחות עדיפה, משום שכתב יד עלול להיות מהיר, רשלני או בלתי ברור וקשה לפענח את הכתוב. כך למשל, משפחה מסוימת בשנת 2016 קיבלה את דרישתם לביטול צוואתו של המנוח, בשל פגם בתאריך שמעלה חשד שלפיו הצוואה נערכה בתקופה של חוסר צלילות הדעת. מומחה רפואי שמונה מטעם בית המשפט סיפק לכך הוכחה והטענה התקבלה.

צוואה בפני רשות

המצווה מוסר מילולית את תוכן הצוואה שלו לשופט, נוטריון או הרשם לענייני ירושות. במעמד זה תתועד הצוואה באופן משפטי ותכלול חתימתם של הנוכחים.

טיפים להכנת הצוואה

כאמור, הצוואה אמורה לספק שליטה והנחלת "קודים" להתנהגות ופעולות מצד היורשים כפי שראה המוריש לנכון. כדי להבטיח זאת, כדאי לצרף לצוואה אישורים ומסמכים רלוונטיים כמו למשל אישור רפואי על מצבו הבריא והצלול שמאשר כי איננו סובל המוריש ממחלה כלשהי שמונעת ממנו לאבחן את טיב הצוואה ובעלות הנכסים שאותם הוא מעוניין להוריש הלאה.

ההיערכות לכתיבת הצוואה, או כתיבת הצוואה עצמה תצטרך להתבצע בפני עורך דין נוטריון וצוואות. לכן חשוב להכין מראש את רשימת הנכסים שנמצאת בבעלות המוריש, כולל כספים בבנק ובקרנות פנסיה או קרנות השתלמות, רכבים, נכסי נדל"ן וכד'. כבר בטרם עריכת הצוואה כדאי להחליט מי יירש איזה מהנכסים כך שעורך הדין יוכל לערוך את הצוואה הסופית בצורה בהירה ומדויקת.

במעמד זה יש לחשוב על אדם קרוב שניתן לסמוך עליו, שישמש כמוציא לפועל של הרשום בצוואה עצמה. אדם זה צריך להיות מישהו שהמוריש סומך עליו בעיניים עצומות, מפני שיהיה עליו לדאוג שכל האמור בצוואה אכן יבוצע על פי מה שהמוריש קבע.

לאחר עריכת הצוואה, יש לשמור אותה במקום בטוח כמו הבית, המשרד, הכספת, או בית המשפט. כדאי תמיד להודיע לאדם קרוב היכן שמרתם את הצוואה. אין לדעת מתי ייאלצו לשלוף אותה וכל עוד היא איננה ידועה למשפחה או הקרובים של המוריש, היא למעשה תישאר במקום המחבוא גם שנים קדימה. היות והמטרה היא לממש את האמור בצוואה, חשוב שאותו אדם ידע כיצד למצוא אותה בקלות. אם חשוב לכם להבטיח שהצוואה לא תינזק/ תאבד או תיהרס בדרך כלשהי, עדיף להפקיד אותה במקום חיצוני כמו בית המשפט ולהבטיח שברגע הנכון אותו אדם קרוב יוכל לפנות לבית המשפט מטעמכם ולשלוף אותה.

 

כשהמוריש איננו צלול בדעתו

אחד התנאים החשובים בעריכת הצוואה הוא צלילות הדעת בעת העריכה והחתימה עליה. במקרה של יהודית, מנוחה שהותירה אחריה צוואה שבה רשומים בעלה ושלושת ילדיה, נקבע כי מחצית הבית יישאר ברשות האב ומחצית הבית יישאר ברשות הבת הצעירה. הדבר יצר סכסוך משפחתי תהומי בין האב ושלושת הילדים ומאחר וחלו פגמים בעריכת הצוואה (לא ניתן היה לקבוע כי אכן נערכה בצלילות מוחלטת), טען האב בפני בית המשפט לאי-שפיותה של האם בעת עריכת המסמך. בית המשפט קיבל את טענתו ואכן ביטל את הצוואה.

מקרה קיצוני יותר שבו אדם איננו כשיר לערוך צוואה הינו מצב של פסול דין – אדם הסובל ממחלה נפשית או לוקה בשכלו, שלמעשה בית המשפט לא יוכל להחשיב את צוואתו כרלוונטית. גם אם יוכח בדיעבד כי המצווה אכן היה פסול דין בעת עריכתו את הצוואה, צוואתו תתבטל.

 

חלוקת הרכוש – מה אומר חוק הירושות?

כאשר לא קיימת צוואה, חוק הירושה קובע את הסדר המדויק שבו חלוקת הרכוש אמורה להתבצע. קרובי המוריש הם בן או בת הזוג, ילדי המוריש וצאצאיהם, הורי המוריש וצאצאיהם, הורי-הוריו של המוריש וצאצאיהם. בן הזוג של המוריש יקבל את מחצית הרכוש לרבות המכונית ששייכים למשק הבית המשותף.

אם למוריש ישנם ילדים, הורים או צאצאים, הם יקבלו את המחצית שנותרה. אם למוריש ישנם אחים וצאצאיהם או הורי-הורים, הם יקבלו שני שלישים מהעיזבון. במצב שבו התרחש מות המצווה כאשר הוא נשוי שלוש שנים ומעלה וגר עם בן או בת הזוג בדירה או חלקה, בן הזוג יטול את כל חלקו של המוריש באותה הדירה ושני שלישים מהעיזבון הנותר. יש לציין כי גם ילדים שאומצו נחשבים כבני משפחה ללא סייגים או תנאים מיוחדים.

יורשים פסולים או יורשים שויתרו על חלקם בירושה לא ייכללו בהסדר החלוקה. כאשר בצוואה לא מופיעים יורשים קרובים, יורש בן הזוג את כלל העיזבון.

אז "למי מגיע קודם" בהקשר לתא המשפחתי המצומצם? סדר עדיפויות היורשים קובע כי ילדי המוריש קודמים להוריו, שקודמים להורי הוריו. על הילדים לחלק ביניהם בשווה את חלקם וההורים יחלקו את חלקם יחד עם הורי ההורים. אם לא קיימים הורים או ילדים אך קיימים נכדים, הם יירשו במקומם.

במידה ולא קיימים יורשים כלל – אוצר המדינה יאסוף אליו את הירושה.

 

עורך דין צוואות וירושות לשירותכם

עורכת הדין מירי יעקב גביש מעניקה ללקוחותיה ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי בתחומי המשפט האזרחי לרבות עורך דין צוואות וירושות, עסקאות מקרקעין ועורך דין צבאי. בנוסף מעניק המשרד שירותי נוטריון בדגש מיוחד על אימות צוואות. על ידי פנייה למשרד תוכלו לקבל שירות מהיר ומקצועי הכולל ניסוח ועריכת צוואות בפני נוטריון ובפני עדים, הוצאת צו ירושה אל הפועל וקיום צוואה, ניהול עיזבון, טיפול בהתנגדות לצוואה וביטולה, רישום זכויות בהתאם לירושה ועריכת הסכמים בין היורשים במטרה ליישב מחלוקות ולהימנע מסכסוכים משפחתיים.

הכנת צוואה
הכנת צוואה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>