מעצר עד תום ההליכים בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

זה לא משנה אם מדובר בקצין המושלם בפלוגה או באחרון החיילים – מעצר עד תום ההליכים בצה"ל הוא דבר שכיח, אשר יכול להתרחש בכל שלב במהלך השירות הסדיר או בשירות המילואים בצבא. עם זאת, זה לא אומר שאין שום אפשרות להימנע ממנו, הרי לא כולנו מצאנו את עצמנו מאחורי סורג ובריח לאורך השירות. ובמידה וכן? הנה קצת מידע שיעזור לכם לצאת מסיבוכים מיותרים עם המשטרה ובית הדין הצבאיים. בין אם יצא לנו לראות זאת ממקור ראשון ובין אם רק שמענו זאת מחבר, מעצר עד תום ההליכים בצה"ל הוא חוויה לא נעימה, ומובן מאליו שיש להימנע ממנה ככל הניתן. במהלך מעצר נשללות ממך זכויות בסיסיות כמו הזכות להתנייד ממקום למקום, שכן עצור יובא למתקן מעצר ויכלא בו. בנוסף, במקרים רבים העצור עלול להיות חשוף לפגיעה של עצורים נוספים הסובבים אותו. בכל הנוגע לסוהרים בבית המעצר, לעיתים גם הם מהווים מקור לפגיעה בעצורים.

 

מהו מעצר עד תום ההליכים?

מעצר עד תום ההליכים בצה"ל הוא מעצר אשר נועד לאפשר קיום הליך משפטי תקין בעניינו של העצור. מעצר זה יתבצע לאחר סיום שלב איסוף הראיות בעניינו של חשוד. במהלכו העצור מחכה לקבלת גזר הדין מבית המשפט, או במקרים מסוימים ניקויו מאשמה. מקרה אשר חוזר על עצמו פעמים רבות הוא מעצר עקב עריקות מהצבא. במקרה זה, העריק יובא לבית מעצר עד אשר יקבל את גזר דינו מבית הדין הצבאי.

 

מי יכול לעצור אותי?

הגוף אשר אחראי על ביצוע מעצר עד תום ההליכים בצה"ל הוא המשטרה הצבאית. אחריותה נפרסת על פני מספר שלבים, הכוללים את המעצר עצמו (לחידת החשוד) והן החזקתו במתקן המעצר תוך שמירה על זכויותיו.

 

מדוע מקיימים מעצר?

למה בעצם שלא נקרא לחשודים לבית המשפט בכל פעם שמתקיים דיון על מנת לאפשר להם להמשיך לשרת ביתר הזמן? למעצר עד תום ההליכים בצה"ל מספר סיבות:

  • חשש כי החשוד יפגע בעצמו או בציבור
    לאחר מעצרו של חשוד, אותו אדם שרוי בתחושות קשות. ניסיון העבר מוכיח כי הזמן שבין מעצרו לבין קבלת גזר הדין בבית הדין הצבאי, הוא זמן מסוכן הן לחשוד והן לסובבים אותו. מעצר עד תום ההליכים מונע אפשרות כי החשוד ינסה להתאבד או לחילופין, ינסה לפגוע באנשים שהפלילו אותו או בדמויות מפתח בחקירה אשר הוא מצוי במרכזה.
  • מניעת פגיעה בהליכי המשפט
    במקרים רבים, חשודים בפשע כזה או אחר, אשר מבינים שמתנהלת נגדם חקירה, ינסו להשמיד חומרים או מסמכים אשר יכולים להוות גורם מפליל כנגדם (למשל, השמדה של סמים קלים מחשש שיואשמו בסחר באותם חומרים). במקרים נוספים, פנו החשודים לעדים בחקירה והציעו להם הצעות מפתות, אשר תמורתן תהיה אי הפללה של החשוד, מה שיכול למנוע מהמשפט להתקדם. לכן מובא החשוד למעצר עד תום ההליכים, על מנת למנוע ממנו פעולות אלה.
  • בריחה של החשוד
    לא קשה להבין מדוע אדם אשר נפתחה נגדו חקירה ועומד להיות מוגש כתב אישום כנגדו, ינסה לברוח ולהימלט מעונש. על מנת למנוע מקרים אלה, דורש בית הדין הצבאי להביא את החשודים למעצר עד תום ההליכים.

 

חשוב לציין כי ההחלטה להביא חייל המואשם בעבירה מסוימת למצב של מעצר עד תום ההליכים בבית דין צבאי, נלקחת אך ורק ע"י בית הדין עצמו וזאת רק מתוך התרשמות כי הנאשם אכן ביצע עבירה כזו או אחרת. בית המשפט רשאי גם למנוע מעצר עד תום ההליכים בצה"ל, במידה ואינו מתרשם כי קיימות ראיות מוצקות מספיק המעידות על עבירה.

 

מהן זכויותיי במהלך המעצר?

במהלך ריצוי מעצר עד תום ההליכים בצה"ל, עומדות לזכות הנאשם מספר זכויות ויש לאפשר לו לקבלן ולא לפגוע בהן. אי עמידה במתן זכויות אלה יהפוך את המעצר לבלתי חוקי. במצב כזה, הנאשם יוכל לתבוע את זכויותיו ולבקש אף לצאת מהמאסר במידה וזכויותיו לא מתקיימות.

הנה מספר זכויות עיקריות אשר יש לפעול לקיימן בעת המעצר:

  • ערעור על המעצר
    במידה והנאשם או קרוביו מתרשמים כי חלק מזכויותיו נפגעות או שהמעצר מתקיים ללא סיבה מספקת, רשאי העצור לטעון בפני בית המשפט כי יש להפסיק את מעצרו. בית המשפט מחויב לדון בבקשה ולרוב הדיון יתבצע ע"י שופט שלא היה מעורב עד כה באותה פרשה, על מנת לקבל חוות דעת נוספת.
  • הגנה ושמירה על זכויות בסיסיות
    לכל אורך מעצר עד תום ההליכים בצה"ל, מחויב מתקן המעצר לספק לנאשם רמת מחייה בסיסית ומכבדת. נגזרות העולות מחובה זו הן למשל מתן אספקה תקינה של מזון ושתיה ראויים, קורת גג, מיטה, מלבוש ועוד. בנוסף, זכותו של עצור היא שלא ישפילו אותו במעצר ושיתנהגו כלפיו בכבוד.
    לצורך העניין, במידה ועצורים נוספים נוהגים כלפי העצור באלימות או באופן משפיל, רשאי העצור לטעון כי המעצר מתנהל בצורה לא חוקית. לעיתים, העצור אף מעורב בפרשיה בעלת אופי פלילי ביותר וחייו נמצאים בסכנה לאור איומים מאנשים המנסים לפגוע בו. במקרה זה, מחובתו של מתקן המעצר לספק לעצור הגנה ושמירה מפני אותן סכנות.
  • ייצוג משפטי
    במסגרת מעצר עד תום ההליכים בצה"ל רשאי העצור לבקש ייצוג משפטי של עורך דין צבאי. אותו עורך דין ייצג אותו לאורך ההליך המשפטי, יילחם על חפותו ויעמוד על קיום מעצר תקין השומר על זכויותיו של העצור.

 

אז מה עליכם לעשות? פנו לעורך דין צבאי

על מנת לדאוג כי לא תמנע מכם אחת הזכויות המגיעות לכם במעצר עד תום ההליכים בצה"ל, מומלץ לדרוש ייצוג של עורך דין צבאי או משרד עורכי דין צבאיים כמו משרד עו"ד מירי יעקב גביש לצורך העניין. להחלטה להיעזר בשירותיו של משרד עורכי דין יש משמעות מכרעת על המשך ההליך המשפטי ותוצאותיו.

ראשית, בית הדין הצבאי שונה בתכלית מבית דין אזרחי. מקובלות בו דרכי עבודה שונות, ונעשה בו שימוש בתקנות וסעיפים שונים. על כן, עו"ד צבאי המעורה בדיני המשפט הצבאיים יוכל להעניק עזרה מיטבית במקרה זה. בנוסף, תקופת המעצר עד תום ההליכים בצה"ל היא תקופה קשה עבור העצור. בתקופה זו הוא נמצא תחת לחצים רבים וגורלו לא ידוע.

על כן, כדי למנוע נזק רגשי ומנטלי אצל העצור, מומלץ לאפשר לקרוביו לעזור לו ככל הניתן. דבר זה אפשרי בעזרת הסתייעות בעורך דין צבאי אשר לוקח על עצמו את המעמסה בעיסוק המשפטי ומאפשר למשפחה ולקרובים להוות כתף תומכת עבור העצור.

ניסיון העבר מעיד באופן חד משמעי, כי שימוש בשירותי עורך דין צבאי כדוגמת עו"ד מירי יעקב גביש, גורם להורדה ניכרת בחומרת העונש אשר נגזר על הנאשם. במקרים מסוימים מסוגל עורך הדין אף להביא לזיכוי מלא של החייל.

 

אל תישארו לבד, פנו לעורך דין

במקרה של מעצר עד תום ההליכים בצה"ל כל שנייה היא מכרעת. במהלך המעצר יופעלו על העצור לחצים רבים והוא יהיה שרוי באווירה קשה במיוחד. על מנת למזער את הפגיעה בו, ולסיים את ההליך המשפטי על הצד הטוב ביותר, חשוב לבקש עזרה ולעשות שימוש בשירותי עורך דין צבאי אשר ידע הן להילחם על זכויותיו של הנאשם בעת מעצרו, והן לפעול בהליך המשפטי לקיצור עונשו כמה שניתן. להשארת פרטים לחצו כאן.

מעצר עד תום ההליכים בצהל
מעצר עד תום ההליכים בצהל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>