ייצוג בתיקי סמים בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

על אף שמערכת החוק הצבאית עוסקת בתחומים רבים – מעריקות ועד גניבות של חומרי לחימה – תחום עבירות הסמים הוא אחד התחומים שזוכה לתשומת הלב הרבה ביותר. ייצוג בתיקי סמים בצה"ל הוא שירות הכרחי עבור חיילים רבים, שנקלעים בעל כורחם למעורבות בתיקים של שימוש, החזקה או סחר בסמים מסוגים שונים. מהם התיקים האלה בדיוק, ומדוע ייצוג הוא חשוב כל כך? כל התשובות כאן.

 

עבירות סמים בצבא – רקע כללי

למערכת האכיפה והחוק הצבאית יש הרבה דברים להתעסק בהם. אנחנו מכירים היטב את מגוון העבירות הרב שמבוצעות על ידי חיילים או בסביבתם המיידית – עבירות שיכולות להיות קשורות אפילו לסכנת חיים של ממש, לציוד צה"לי יקר ערך ולמקרים קשים של עריקות מהצבא. בהתחשב בכל זה, קצת מפתיע לחשוב על זה שהתחום שזוכה אולי לתשומת הלב הרבה ביותר בהקשרים האלה הוא תחום עבירות הסמים בצבא. לצבא יש היסטוריה ארוכה ומסובכת עם תיקי סמים, שלא פעם החיילים שמואשמים בהם הם החיילים ה"חלשים" ביותר שלא יודעים איך להגן על עצמם בצורה טובה. ייצוג בתיקי סמים בצה"ל הוא הכרחי בכל מצב שבו חייל מואשם בעבירת סמים כלשהי, בין אם מדובר בשימוש אישי, בהחזקה או באישום חמור על סחר. נבין בדיוק מה המשמעות של עבירות כאלה בצבא ומחוצה לו.

 

מהם הסמים שהעיסוק בהם הוא הרב ביותר?

הסם שנמצא במוקד המאבק הצבאי בשימוש בסמים הוא כמובן הקנאביס – ממנו מפיקים את המריחואנה והחשיש. מטבע הדברים, בארגון עצום שבו משרתים בעיקר צעירים בטווח הגילים 18-21, שימוש בקנאביס הוא למרבה הצער לא נדיר, ובמקרים מסוימים הוא אפילו שכיח מאוד, במיוחד כשנמצאים בחופשה בבית. למרות שיש כבר לא מעט מחקרים שמראים שלא מדובר בסם מסוכן, אין ספק שההשפעה שלו על השירות עצמו ועל היכולת לקבל החלטות נכונות במסגרתו הוא לא מבוטל. לכן, הצבא שם לעצמו כמטרה מרכזית להיאבק בשימוש ובסחר בקנאביס במסגרתו, ומרבית תשומת הלב בתחום מוקדשת לכך. מלבד זאת, ייצוג בתיקי סמים בצה"ל מפגיש אותנו גם עם סמי מסיבות כמו אקסטזי ואפילו סמים קשים של ממש – אבל אלה מקרים נדירים יותר.

 

שינוי מדיניות הצבא בנוגע לקנאביס

למרות שהצבא רואה בחומרה רבה מאוד כל מה שקשור לקנאביס, השינוי הכללי בתפיסת הציבור ובחוק הישראלי לגבי קנאביס בשימוש אישי הגיע בסופו של דבר גם למערכת הצבאית. החל משנת 2017, עבירה של שימוש אישי בקנאביס במסגרת החופשה בבית ולא בבסיס או במסגרת פעילות מבצעית כבר לא מחייבת בכליאה או בענישה חמורה. כיום במצבים כאלה ההנחיה היא לתת "תקופת מבחן" לחייל, עם דגימות שתן קבועות בכדי לוודא שהוא לא חוזר על העבירה, ללא כל ענישה משמעותית של כליאה או אפילו ריתוק. זהו שינוי משמעותי – וחשוב להכיר אותו אם אתם מעורבים בתיק סמים כלשהו וזקוקים לייצוג בתיקי סמים בצה"ל.

 

ענישה בטווח הקצר והשלכות לטווח הארוך

אם אתם מואשמים בעבירת סמים כלשהי במסגרת השירות הצבאי, ובמיוחד אם מדובר בעבירה חמורה יחסית של סחר או שימוש במסגרת פעילות מבצעית, יכולות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת בטווח הארוך בד בבד עם ענישה משמעותית בטווח הקצר. בטווח הקצר הענישה יכולה להיות במקרים רבים כליאה, כשעבירות סמים יכולות לנוע בין מספר שבועות למספר חודשים של כלא צבאי – לא עונש קל. בטווח הארוך ההשלכות יכולות להיות משמעותיות עוד יותר, עם רישום פלילי שיכול להשפיע על מקומות עבודה עתידיים, הזדמנויות חברתיות ואפילו פוליטיות ועוד. אם השירות בצבא ובמילואים חשוב לכם, חשוב להבין שעבירות סמים משמעותיות לא פעם גם יגררו פטור ממילואים ושינוי בתפקיד בשירות הסדיר לאחר העונש – ואי אפשר לבטל גם את המשמעות של זה.

 

חקירות מצ"ח ומשמעותן

מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) הוא גוף שמטרתו לחקור ולהגיע לממצאים, כשהיכולות של חוקרי מצ"ח הן הרבה פחות מוגבלות מההגבלות של שוטרים צבאיים או אפילו גורמי שיפוט צבאיים אחרים. מצ"ח יכולים להפעיל חוקרים סמויים, והם יכולים גם לזמן חיילים שחשודים בעבירות סמים לחקירה. לחקירת מצ"ח ממש אסור להגיע בלי ייצוג בתיקי סמים בצה"ל, שיתדרך אתכם היטב מה מותר ומה אסור לעשות ולהגיד בחקירה, וכיצד להתנהל בה בצורה הנכונה ביותר בלי להודות בשום דבר ובלי להעלות חשדות משמעותיים. חקירת מצ"ח לא חייבת "לשחק יפה" – היא יכולה להתנהל גם בשיטות פחות מכובדות ולגיטימיות ולהערים על החייל הנחקר – ואתם חייבים להיות מוכנים לכך עם תדרוך מקצועי של עורך דין צבאי ליצירת קשר.

 

מה אני עושה אם דורשים ממני דגימת שתן?

דרישה של דגימת שתן לבדיקת סמים היא לא דרישה מופרכת מצד גורמי החקירה הצבאיים, אבל חשוב לוודא שהדרישה הזאת נעשית בצורה לגיטימית. ברמה העקרונית, דגימת שתן יכולה להידרש על ידי קצין שיפוט בכיר (קש"ב), ואם דורשים מכם דגימה כזאת אתם יכולים ואפילו צריכים לוודא שהדרישה הזאת מגובה במסמך שחתום על ידי קש"ב. אם אינה חתומה – אתם לא מחויבים לתת דגימה. בחקירת מצ"ח ניתן לדרוש דגימה והדבר נחשב כאילו נדרש על ידי קש"ב. העונש המקסימלי על אי מתן דגימת שתן תחת דרישה מאושרת הוא שנתיים מאסר.

 

ייצוג בתיקי סמים בצה"ל – זכות שחייבים לנצל

כמו בכל תיק אחר שקשור למשפט הצבאי, גם בעבירות סמים בצה"ל כל חייל נאשם יכול וצריך לקבל ייצוג של עורך דין. ייצוג בתיקי סמים בצה"ל יכול להיות ההבדל בין עונש משמעותי שמשפיע על הצעיר שנאשם לאורך כל חייו, לבין עסקת טיעון שכוללת תקופת מבחן בלבד ללא רישום פלילי. לכן, אסור להתרשל וחשוב לפנות לייצוג של עו"ד צבאי ברגע שאתם יודעים שאתם מואשמים או נחקרים בחשד לעבירות סמים בשירות הצבאי.

 

למי צריך לפנות בשביל שייצג אותי בתיק שקשור לסמים?

הכתובת הנכונה ביותר עבור ייצוג בתיקי סמים בצה"ל היא כמובן עורכי דין צבאיים שמתמחים בתחום ומכירים את מערכת המשפט הצבאית על בוריה. חשוב להבין שמערכת המשפט הצבאית היא מערכת מקבילה לזו האזרחית, ונדרשת היכרות מעמיקה איתה, עם החוקים הייחודיים לה ועם ההתנהלות שלה מבחינה פרוצדורלית בכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר. לכן, לא כל עורך דין שעוסק בתחום עבירות הסמים יידע לתת מענה – ייצוג בתיקי סמים בצה"ל צריך להתבצע על ידי עורך דין צבאי שמתמחה בתחום הסמים באופן ספציפי. דוגמה טובה לכך היא עורכת דין מירי יעקב גביש.

 

מירי יעקב גביש – עו"ד עם ניסיון רב בתיקי סמים במסגרת הצבאית

עו"ד מירי יעקב גביש היא עורכת דין מנוסה, שעבדה לאורך שנים בתוך המסגרת הצבאית, ולאחר מכן ומזה לא מעט זמן בייצוג של חיילים מול אותה המערכת. משרד עו"ד מירי יעקב גביש הוא משרד שמתמחה במשפט צבאי ובייצוג של חיילים, עם ניסיון רב בתיקי סמים על כל המשתמע מהם. אם אתם מואשמים או נחקרים בחשד לעבירות סמים בצבא, פנייה אלינו יכולה לעשות הבדל משמעותי בין השלכות שליליות וארוכות טווח וכליאה ממושכת, לבין התנהלות חכמה שיכולה להוציא אתכם עם עונש מינימלי וללא השלכות משמעותיות. אל תאפשרו לעצמכם להגיע למצב הראשון.

ייצוג בתיקי סמים בצה"ל
ייצוג בתיקי סמים בצה"ל

 

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>