עריכת צוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

צוואה הינה מסמך חשוב ביותר, שכן מאפשרת לאדם לקבוע את עתיד הבעלות ברכושו. בשל העובדה כי מדובר ברכוש אישי שלעתים עשוי להגיע לסכומי גבוהים, מדובר בנושא רגיש. כמו כן, עריכת צוואה באופן לא נכון ולא על פי דין עלולה להביא לאי קיומה. בשל כך, עריכה נכונה של צוואה תמנע באופן משמעותי את הסיכון למריבות וסכסוכים משפחתיים על הרכוש במסגרת הירושה.

 

החשיבות של עריכת צוואה

עריכת צוואה היא פעולה חשובה, שכן מאפשרת לאדם לממש את רצונו בעת לכתו. למעשה, ככל שאדם לא יערוך צוואה כדין, רכושו יחולק על פי ברירת המחדל המנויה בחוק הירושה – קרי, משפחתו של המנוח תירש את רכושו.

 

מתי עולה צורך בעריכת הצוואה?

כאמור לעיל, הצורך הראשון והמוכר ביותר לעריכת צוואה, הוא הרצון של המוריש לחלק את רכושו באופן השונה מן הקבוע בחוק הירושה. מצבים אלה כוללים רצון להוסיף אדם אחר שאינו בן משפחה לרשימת היורשים, או לחלופין למנוע מבן משפחה שהיה אמור לקבל את הירושה על פי חוק, לקבל אותה.

 

מוריש שחי עם ידוע בציבור

בהנחה שמוריש חי עם בן זוג שידוע בציבור, לו הוא מעוניין להוריש את רכושו, עליו לציין זאת בצוואה, שכן חוק הירושה לא יעשה זאת כברירת מחדל כפי שעושה מול משפחתו של המוריש.

 

מוריש שמנהל הליך גירושין

מדובר במקרה רגיש בו אדם מנהל הליך גירושין מבן או בת זוגו, אך בפועל, עדיין לא ניתן גט. במצב עניינים שכזה, בן הזוג שלא כתב צוואה, חשוף למצב לפיו אם ילך לעולמו בתקופה זו – יהיה הגרוש שלו יורש חוקי על פי חוק הירושה.

 

כיצד ניתן לערוך צוואה?

חוק הירושה מציין כמה דרכים בהן ניתן לערוך צוואה שתהיה תקינה ותקפה על פי דין.

 

עריכת צוואה בעל – פה

צוואה בעל – פה, כשמה כן היא – כלומר, ללא ממסמכים תומכים בכתב. עריכת צוואה בעל פה ניתנת לביצוע, על פי חוק, רק כאשר עורך הצוואה נמצא במצב הקרוב למוות – קרי, על ערש דווי.

 

באילו תנאים תתקבל צוואה שנערכה בעל – פה?

כדי שהצוואה שנערכה בעל – פה תתקבל כדין, עליה לעמוד ב- 2 תנאים שונים שהינם מצטברים.

 

הימצאותם של שני עדים

הצוואה חייבת להיערך כאשר ישנם שני עדים המאזינים לדברי המצווה.

 

רישום דבריו של המצווה

רישום דבריו של המצווה תוך ציון הנסיבות לעריכת הצוואה. הרישום יתבצע על גבי זכרון דברים שייחתם על ידי שני העדים שלאחר עריכתו יופקד אצל הרשם לענייני ירושה.

 

בטלותה של צוואה בעל – פה

צוואה זו תהיה בטלה לאחר חודש החל מן הרגע שפסקו הנסיבות שהפכו את עריכתה של הצוואה בעל – פה לאפשרית מלכתחילה. קרי, המצווה כבר לא על ערש דווי.

 

צוואה בכתב – יד

עריכתה של צוואה בכתב יד הינה דרך מוכרת לכתיבת צוואה.

 

תנאים לעריכת צוואה בכתב

כדי שצוואה תוכל להיערך בכתב, יש לעמוד בכמה תנאים:

 

כתב ידו של המצווה

הצוואה חייבת להיות כתובה בכתב ידו של המצווה וכמובן, גם להיות חתומה בחתימתו ועל ידו. אין להדפיסה ולחתום עליה לאחר ההדפסה.

 

ציון תאריך

חובה על עורך הצוואה לציין את התאריך בה נכתבה הצוואה בפועל.

 

צוואה בעדים

מדובר באחת מסוגי הצוואות הנפוצות ביותר בישראל. בשונה מצוואה בכתב, צוואה בעדים יכולה להיות כתובה הן בכתב ידו של המצווה או לחלופין, במסמך מודפס.

 

אימות הצוואה

צוואה בעדים חייבת להיות מאומתת באמצעות שני עדים שמאשרים בחתימתם שהיו עדים לצוואה ושהמצווה על הצוואה מצהיר שהצוואה הנדונה היא הצוואה שלו.

 

אסור שהעדים יהיו נהנים

כדי שהעדים יהיו עדים כדין, עליהם להיות חסרי עניין או כל זיקה כזו או אחרת לרכושו של המצווה וכמובן שלא הזוכים על פי הצוואה.

 

צוואה בפני רשות

על פי סעיף 22(א) לחוק הירושה, יכול אדם לערוך צוואה בפני רשות. צוואה שכזו תיערך על ידי כך שהמצווה יאמר את דברי הצוואה כאשר הוא עומד בפני שופט\ נוטריון או לחלופין, רשם בית המשפט; רשם לענייניי ירושה; או בפני בין דין דתי.

כמו כן, יכול המצווה להגיש צוואה בכתב לשופט\ נוטריון או לחלופין לרשם בית המשפט או לענייני ירושה, או לחלופין – להגישה לחבר בית דין דתי.

 

הקראה ואישור

השופט, או מי מהמוסמכים המנויים לעיל, שרשם את דברי הצוואה כפי שמסר לו המצווה, יקרא את אשר רשם בפני המצווה. לאחר מכן, יצהיר המצווה כי הכתוב שהקריא השופט הינה צוואתו – השופט או מי מהמוסמכים האמורים לעיל, יאשרו את הצוואה.

 

מדוע כדאי להתייעץ בעורך דין

קבלת ייעוץ וסיוע משפטי מעורך דין מקצועי המומחה בתחום הצוואות יכולה להפוך את התהליך הבירוקרטי והפורמלי של כתיבת צוואה למדויק ומקצועי – כך שבעתיד, יוכלו להימנע בעיות שעשויות לצוץ עקב כתיבת צוואה שאינה חד משמעית או שאינה תקפה על פי דין.

האדם הממוצע והסביר אינו בקיא בכל הוראות החוק באשר לדיני הצוואות ועשוי לטעות כאשר ינסה ליישם אותם – יישום לא נכון של הוראות החוק או עריכת צוואה מסוג מסוים שלא עונה על הקריטריונים הבסיסיים, עשויה להיות חסרת תועלת ובכך, לבזבז זמן למעורבים וליצור להם עוגמת נפש רבה, אותה ניתן היה למנוע.

במשרדנו תקבלו שירות עריכת צוואת מקצועי, אישי וחסר התפשרויות – אנו נלווה אתכם בתהליך כתיבת הצוואה וננחה אתכם באשר לכל מה שנצרך מכם לעשות כך שהצוואה תתאים לרצון המצווה ותמנע סיבוכים וסכסוכים אפשריים בעתיד.

עריכת צוואה
עריכת צוואה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>