פטור קבוע משירות מילואים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

סוגים שונים של אירועים ונסיבות מאפשרים לקבל הקלות או פטור קבוע משירות מילואים פעיל. המשמעות היא ביטול החובות המוטלות על חיילי מילואים, אך צריך לדעת כיצד להשלים את התהליך ואיזה טפסים למלא. בנוסף, כדאי להתייעץ עם עורך דין על מנת לוודא שהבקשה אושרה על ידי כל הגורמים הרלוונטיים וכך למנוע העמדה לדין או חלילה עונש מאסר בכלא הצבאי בגלל עריקות או נפקדות.

הנושא של שחרורים והקלות לחיילי מילואים תקף לגבי מאות אלפי גברים ונשים בישראל. מצד שני, רק מעטים מאיתנו יודעים מתי מגיע להם לקבל פטור קבוע משירות מילואים ומה עליהם לעשות על מנת לממש אותו. כפועל יוצא מכך, נוצר מצב שבו הפטורים וההקלות קיימים – אבל אנחנו לא מנצלים אותם.

באופן עקרוני, ניתן לחלק את הנסיבות והאירועים שבגינם ניתן לקבל פטור קבוע משירות מילואים לכמה קטגוריות מרכזיות. ראשית, קיימות הקלות הניתנות על רקע תעסוקה ולימודים. שנית, יש הקלות אחרות על רקע נסיבות רפואיות. שלישית, קיימים פטורים השמורים עבור אנשים שעומדים לקראת הורות או שהם כבר הורים. חוץ מזה, צריך להכיר הקלות ופטורים לתושבים חוזרים.

 

פטור קבוע מביצוע שירות מילואים על רקע גיל

אחד הפטורים הקבועים הנפוצים שניתן לקבל משירות מילואים פעיל הוא על רקע גיל. זהו פטור שתקף לבנים שמשרתים עד גיל 40 וקצינים שמשרתים עד גיל 45, כמו גם על בעלי מקצועות ותפקידים מיוחדים שמשרתים עד גיל 49.

לשם השוואה, נשים מקבלות את הפטור כי הן משרתות רק עד גיל 38 – בעוד אימהות ונשים הרות משוחררות ממילואים באופן אוטומטי. אם מדובר בלוחמות, הן יכולות לבקש להאריך את השירות שלהן ולקבל את הפטור כמו בגיל של הגברים.

 

מתי מקבלים פטור על רקע דתי?

סוג אחר של פטור קבוע משירות מילואים שכדאי לברר לגביו הוא זה שאותו מקבלים על רקע דתי. כאן יש למעשה שתי סיבות מרכזיות לקבל פטור כזה – או בגלל הוויה משפחתית דתית או בגלל שאורח החיים הוא דתי.

ההבדל הוא שאם ההוויה המשפחתית היא דתית, יוצאים מתוך נקודת הנחה שלפיה הגיוס מהווה פגיעה במשפחה ולכן גם מקבלים את הפטור ממילואים. לעומת זאת, מגויסים בעלי אורח חיים דתי מקבלים את הפטור מטעמים של שמירה על כשרות בבית ומחוצה לו או בגלל שהם לא נוסעים בשבת.

חשוב לציין שהפטור על רקע דתי הוא בהכוונה מגדרית ברורה. זהו פטור שניתן בעיקר לנשים יהודיות ודתיות, כי גברים שמצהירים על כוונה ללמוד בישיבה או לסרב לגיוס בגלל הדת שלהם כבר נחשבים סרבנים ואינם מוכרים אוטומטית כזכאים לפטור. מנגד, כן כדאי לערב עורך דין על מנת לבחון כל מקרה לגופו ולנסות לקבל את הפטור גם בנסיבות כאלה.

 

האם אפשר לקבל פטור בגלל הריון?

נשים הרות מקבלות פטור קבוע משירות מילואים כדי שלא יסתכנו. הפטור תקף גם לשירות מילואים פעיל וגם במהלך שירות החובה, כאשר כל הריון נחשב לעילת פטור – אלא אם החיילת חותמת על ויתור לקבלת הפטור כי היא רוצה להמשיך לעשות מילואים ולקיים את התפקיד שלה. בתוך כך, יש לציין כי לרוב בצה"ל יעדיפו לשחרר את החיילת משירות למרות שהיא עצמה מוכנה להמשיך.

לפי הפטור המגדרי לנשים, אימהות לא משרתות במילואים או בשירות חובה ולכן הן גם לא אמורות לקבל צווים נוספים. במידה וצווים כאלה אכן מגיעים, צריך להתייעץ עם עורך דין ולברר את הסיבה. מנגד, יש לציין כי גברים במעמד נישואין או הורות לא זכאים לפטור – אבל הן כן יכולים לקבל תנאים שיקלו עליהם מבחינת תוספות שכר, יציאות הביתה וכן הלאה.

 

איך מקבלים פטור ממילואים על רקע מצפון?

אחת הסיבות שקשה לקבל בגללן פטור קבוע משירות מילואים היא על רקע מצפון. אם רוצים להצהיר על קשיי מצפון ומגיעים למצב שבו מעוניינים להשתמש בנימוקים האלה כדי לקבל את הפטור, התהליך הוא בדרך כלל ארוך ומסורבל.

הדרך לקצר את התהליך ולהגדיל את הסיכוי לקבל פטור קבוע משירות מילואים על רקע מצפון היא לערב עורך דין. הסיבה לכך שצריך לערב בעלי מקצוע שמכירים את התחום ובקיאים בו היא שהם יודעים איזה מסמכים להגיש, מה לכתוב בבקשה ולמי לפנות. אם מגישים את הבקשה נכון ולמקומות המתאימים, מגדילים משמעותית את הסיכוי לקבל את הפטור.

 

מה הקשר בין שירות סדיר לשירות מילואים?

אי אפשר לדבר על פטור קבוע משירות מילואים בלי להזכיר את הפטור שניתן לחיילים וחיילות משירות סדיר. אם מקבלים פטור משירות צבאי סדיר, מכל סיבה, מקבלים אוטומטית גם פטור משירות המילואים.

ההיגיון מאחורי פטור אוטומטי לכל חייל שקיבל פטור משירות סדיר הוא שאין לו את ההסמכה ואת הניסיון הדרושים. כמו כן, בדרך כלל אותן סיבות שהובילו לקבלת הפטור משירות סדיר ימשיכו להיות רלוונטיות גם בשירות המילואים. אז כדי לקצר את התהליך, נותנים את הפטור אוטומטי גם למילואים מיד אחרי שמקבלים אותו בשירות הסדיר.

 

החשיבות של פטור משירות מילואים בגלל בעיות רפואיות

בצבא מכירים בסוגים שונים של בעיות רפואיות שבגינן אפשר לקבל פטור משירות מילואים. את הפטור ממילואים אפשר לקבל נכון להיום בגלל בעיה נפשית, בעיה פיזית או בעיה רפואית מוכרת אחרת. ברוב המקרים, תהליך קבלת הפטור משירות מילואים על רקע רפואי יהיה דומה לאופן שבו מבקשים את הפטור הזה משירות סדיר.

ראשית, אדם שרוצה פטור קבוע משירות מילואים בגלל בעיה רפואית צריך לעבור בדיקות מתאימות ולהציג מסמכים רפואיים שתומכים בטענה שלו. שנית, עליו להסביר את הבעיה שבגינה הוא אינו יכול לכאורה לשרת במילואים. במקביל, ההמלצה היא להיבדק על ידי רופא אזרחי. הרופא האזרחי הרלוונטי הוא כמובן מי שמכיר את סוג הבעיה שבגללה מבקשים את הפטור, על מנת שהוא יוכל לבסס את המסמכים המוגשים לאחר מכן לוועדה הרפואית.

רק אישור ברור של ועדה רפואית יעניק את הפטור משירות מילואים בגלל בעיות רפואיות, נפשיות או פיזיולוגיות. כמו בכל שאר המקרים, גם כאן אי התייצבות לשירות מילואים פעיל עלולה להיחשב עריקות או נפקדות. במידה ולא מגיעים לשירות מילואים בלי לקבל את הפטור, עלולים לעמוד בפני ועדת משמעת ואף לקבל עונש מאסר.

 

מה ההבדל בין פטור קבוע וזמני?

קיימות נסיבות המאפשרות לקבל פטור זמני. היכרות עם הנסיבות האלה יכולה להיות רלוונטית בשלל מצבים אישיים, שמשפיעים על החייל ולא מאפשרים לו להגיע לשירות. בנוסף, את הפטור אפשר לבקש כדי להימנע מקריאה לצו מילואים ספציפי ומסוים – או כדי לעבור פרק זמן שבו קיים קושי לבצע את השירות.

הסיבה לפטור זמני או לכל הפחות לקיצור של משך המילואים יכולה להיות קשורה לתקופת מבחנים בלימודים, מצב רפואי של החייל או בני משפחתו, מצבים משפחתיים רגישים ועוד. בשביל לקבל פטור זמני, יש להתנהל ישירות מול גורמי הקישור ומפקדי היחידה. אם לא בטוחים באיזה נימוק להשתמש או איזה מההקלות הקבועות בחוק יכולות לסייע לקבלת הפטור, אפשר להתייעץ עם עורכי דין שמתמחים בזה.

פטור קבוע משירות מילואים

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>