פטור משירות צבאי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

פטור משירות צבאי נחשב לסוגיה מורכבת וטעונה בחברה הישראלית. כך או כך, מבקשי הפטור נדרשים לעבור דרך בלתי מבוטלת עד לקבלת האישור המיוחל ורק בהתאם לנסיבות מיוחדות. אז מהם הפטורים הקיימים בצה"ל, מתי ניתן כל אחד מהם והאם ייצוג משפטי יוכל לעזור?

 

הפטור לעולם ניתן בנסיבות מיוחדות

בעוד שחלק משמעותי מהמיועדים לשירותי הביטחון נרגשים ומצפים ליום הגיוס ותקופת השירות בכלל, אחרים מהמגויסים מעוניינים לקבל פטור משירות צבאי ולסיים כל התקשרות עם צה"ל עוד לפני שבכלל התחילה.

אבל לפני שתמהרו לתייג את מבקשי הפטור משירות כמשתמטים, עלינו לזכור שהחיים מציבים בפנינו סיטואציות רבות וחלקן לא מתאימות לשירות החובה או המילואים. במקרים אלו יהיה צורך לצאת למאבק מסוים להכרה בזכויותו בסיומו יעניק צה"ל למבקשים המתאימים פטור משירות צבאי. לפניכם פירוט הפטורים השונים למלש"בים, חיילים המשרתים במערכת הצבאית וגם חיילי מילואים:

 

פטור משירות צבאי מטעמי דת

למרות שדתיות אדוקה מחייבת את הגברים בלימודי ישיבה שערכיהם והמחויבות אליהם מתנגשים עם הערכים הצה"ליים, פטור מטעמי דת בצה"ל ניתן לנשים יהודיות בלבד שהצהירו על אורח חיים דתי שלא מאפשר להן לשרת בצבא. חיילות ומלש"ביות רבות משתמשות בפטור זה וידוע שישנן מי שמנצלות אותו כדי להצהיר על דתיותן למרות שאורח חייהן איננו מאופיין כך.

הדבר גרם לצה"ל להעמיק את בדיקותיו ולהקשיח עמדות לעניין פטור זה, אך סביר שמי שתעבור בהצלחה את החקירה ויימצא שהיא דוברת אמת ומקיימת אורח חיים דתי, לא תיתקל בחומות נוספות לקבלת הפטור. כמו כן, ניתן לקבל פטור משירות צבאי מטעמי דת גם במהלך השירות הצבאי, למשל כאשר חיילת חוזרת בתשובה.

על מנת לקבל את הפטור צריך להתקיים לפחות אחד משני תנאים: הווי משפחתה של החיילת הינו דתי ולכן גיוסה לצה"ל יהווה פגיעה במשפחתה, או כאשר החיילת מנהלת אורח חיים שכולל שמירה מלאה על כשרות (בבית ומחוצה לו) והימנעות מנסיעות במהלך השבת.

לסוגיית הפטור מדת צריך להוסיף גם את הפטור שמקבלים נשים וגברים ממוצא ערבי, דרוזי וצ'רקסי.

 

פטור משירות צבאי מטעמי מצפון

טענת פטור מוכרת מאוד היא התנגדות לשירות צבאי מטעמי אמונה פציפיסטית (התנגדות לאלימות מכל סוג שהוא) או השקפה אנטי-מיליטריסטית שנמנעת משימוש בנשק. בדרך כלל מדובר בפטור שמשמיע את ה"רעש" הציבורי הגדול ביותר, בייחוד כאשר מדובר במתנגדים צעירים שעלו לכותרות בעקבות אירוע מסוים.

מדובר בפטור המורכב והמאתגר ביותר שניתן לקבל, גדוש במכשולים רבים ובחשדנות גבוהה במיוחד מצידו של הצבא, אך יחד עם כל אלו גם אפשרית. פטור משירות צבאי מטעמי מצפון דורש שיגור מכתב מצד מבקש/ת הפטור שמפרט את עמדותיהם וכן עמידה בפני וועדת מצפון שתקבע סופית האם אין כשירות מצד העומדים לפניה לשירות ביטחון מפאת עמדותיהם הפציפיסטיות.

 

פטור עקב פרופיל 21 (מטעמי בריאות)

פרופיל 21 הוא סוג הפרופיל הנמוך ביותר שמספק צה"ל למיועדים לשירותי ביטחון והוא ניתן כאשר לאור בדיקות הצבא והרקע הרפואי של החייל/ת הם אינם יכולים לשרת מפאת מצבם הבריאותי, הגופני או הנפשי. שירות במצב זה עלול לפגוע בהם ולגרוע ממצבם ובאופן שיכשיל אותם מעמידה במטלות הנדרשות מהם במסגרת הצבאית.

בתעודת השחרור עקב פטור משירות צבאי מטעמי בריאות לא מופיעה סיבת הפטור, כלומר אם מדובר בבעיה גופנית או נפשית. בנוסף, החוק אוסר על מעסיקים לחקור ולברר בנוגע לנסיבות והעבר הצבאי לרבות תעדוף מועמדים בהתאם לרקע כזה. גם פטור זה יכול להתקבל במהלך השירות הצבאי, למשל על רקע גילוי של מחלה קשה או בעקבות החמרת בעיה רפואית קודמת.

כדי לקבל פרופיל 21 במהלך השירות יש לגשת תחילה לקב"ן או רופא היחידה ולהמשיך משם לסבב בדיקות ממושך, שיסתיים בוועדה רפואית. הוועדה תוכל כמובן להחליט לכאן או לכאן בנוגע לפטור.

 

פטור נשים בגין נישואין או הריון

בדומה לפטור מטעמי דת, גם פטור זה ניתן לנשים בלבד ובהצגת תיעוד להריון פעיל (צילומי אולטרסאונד למשל) ותעודת נישואין. גם כאן ייתכן פטור משירות צבאי גם במהלך השירות – יש לפנות למפקד או למרכז מהו"ת ולקבל תמיכה ומידע לגבי הליך קבלת הפטור. לרוב מדובר בהליך מהיר ומזורז שנמשך לא יותר משלושה ימים.

בנוסף יש לציין שהם אמנם לא זכאים לפטור שירות, אך חיילים נשואים זכאים להקלות מסוימות.

פטור משירות צבאי בגין מצב משפחתי

מצב משפחתי קשה, מורכב, עגום ובלתי שגרתי עשויים להביא את צה"ל לשקול מתן פטור משירות צבאי על מנת שהמלש"ב או החייל יוכלו לתפקד בבית וכלפי משפחתם לפי הצורך. פטור זה לא יינתן בשום אופן כאשר מדובר בבעיה כלכלית סטנדרטית או נסיבות נפוצות (גירושין למשל) , אלא רק במקרים קשים וחריגים.

 

פטור מהצבא בעקבות הגירה לחו"ל

אזרחים ישראלים שהיגרו לחו"ל לפני שמלאו להם 16 שנים יוכלו תחת תנאים מאוד מסוימים לקבל פטור משירות בצבא. גם ילדי מהגרים שנולדו בחו"ל פטורים משירות צבאי אבל רק אם יסדירו מראש את מעמדם החוקי בין גיל 16 ועד 18.

לא פעם קורה שאזרחים המיועדים לשירותי ביטחון ושוהים בחו"ל מסתבכים עם שלטונות הצבא מכיוון שלא הסדירו מראש וכראוי את מעמדם או שהתעלמו מהוראות החוק. עורכת הדין מירי גביש מתמחה בהסדרת המעמד הנדרש ובהליכים הנדרשים לקבלת הפטור, לרבות טיפול יעיל בעונשי מאסר שהוטלו על "משתמטים" בכלא צבאי.

 

פטור משירות מילואים

לצד גיוס החובה שמזוהה יותר עם שאלות בנוגע לקבלת פטור ודרישת פטור, ישנם גם מצבים שבהם משרתי המילואים מעוניינים לקבל פטור משירות צבאי מכאן והלאה בנסיבות משתנות.

פטור משירות צבאי לצמיתות ניתן לחיילי מילואים מפאת גיל: גברים עד גיל 40, קצינים עד גיל 45, בעלי מקצועות ותפקידים מיוחדים עד גיל 49, נשים עד גיל 38.

פטור משירות מילואים ניתן לנשים שהן אמהות והרות באופן אוטומטי. לוחמות רשאיות להאריך את שירות המילואים עד לגיל הגברים ובהתאמה לכך.

פטור מילואים להורים שכולים יינתן למשרתי מילואים שילדיהם נהרגו במסגרת הצבאית או בפעולת איבה.

כמו כן, גם חיילי וחיילות מילואים יכולים לעמוד בקריטריונים לקבלת פטור רפואי (פרופיל 21) או פטור מטעמי מצפון, דרך תהליך זהה לזה של החיילים הסדירים.

ישנו גם עניין של פטור זמני משירות מילואים מטעמים ונסיבות אישיים של החייל/ת ובמסגרתו ניתן לספק פטור משירות צבאי לפרק זמן מסוים שבו יש קושי לבצע שירות פעיל.

כמו כן, צה"ל תמיד שומר על זכותו לשנות כראות עיניו את מערך המילואים על פי צרכיו וכאשר המצב מאפשר ואף מצריך זאת, הוא יוכל לספק או להציע פטור מילואים מחמת צמצום כוח האדם בתקופה הקרובה. פטור זה ניתן כמובן לצמיתות.

 

מעוניינים להימנע מהשירות? אי התייצבות אינה הדרך

חיילים ומלש"בים עשויים למצוא את עצמם נתונים להשלכות משפטיות קשות מאוד עקב סרבנות לשירות צבאי ויאלצו בסופו של דבר להשיג פטור שירות צבאי. לשם כך יש להתייעץ ולהתכונן להליך מול עורך דין צבאי מנוסה, להיעזר באורך רוח ובסבלנות רבים.

עורכת הדין מירי יעקב גביש מתמחה בייצוג חיילים ומלש"בים בעבירות צבאיות, מאסר בכלא צבאי ובקבלת פטור משירות צבאי. עורכת הדין כבר סייעה לרבים בנושא תוך שמירה מלאה על זכויותיהם והשגת התוצאה הרצויה עבורם. פנו כעת ועורכת הדין תשמח לסייע לכם.

פטור משירות צבאי
פטור משירות צבאי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>