עורך דין מס רכישה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

קניית דירה בישראל היא עסק מורכב. תחום המקרקעין, שאליו מתקשרת קניית דירה בישראל, הוא תחום עם לא מעט רגולציות וחוקים, וזה עוד מבלי להזכיר את סכומי הכסף המשמעותיים שכלולים בתחום זה. החוק בישראל קובע מיסוי מיוחד לרכישת דירה – מס רכישה. עורך דין מס רכישה הוא מי שבקיא בחוקי מיסי המקרקעין השונים, ויכול לסייע לכם מבחינה כספית בכל מה שקשור למס הרכישה.

 

מיסוי עסקאות מקרקעין

לפני שנבין כיצד עובד מיסוי של עסקאות מקרקעין שונות, צריך להבין קודם כל מהו תחום המקרקעין למעשה. החוק בישראל מגדיר נכסים שונים בתור נכסי מקרקעין, אם הם עומדים בתנאי פשוט – את נכסי המקרקעין אי אפשר להזיז ממקום משובם. קרקעות למשל עונים על קריטריון זה באופן מובהק, ולכן מדובר על נכס מקרקעין.

גם דירה, בניין או בית פרטי הם נכסים שבפועל אין היתכנות להזזה שלהם, ולכן גם אלו נחשבים לנכסי מקרקעין. החוק בישראל קובע מיסוי מיוחד עבור נכסי המקרקעין. המיסוי של נכסי המקרקעין, אותו תוכלו לראות בצורה מפורטת באתר של עורכת דין מירי יעקב גביש, מאפשר למדינה גם להנות מסכומי הכסף הרבים שמתגלגלים בשוק זה, וגם לנהל את שוק המקרקעין בצורה מסוימת, לפי השקפת עולמה.

מיסי המקרקעין הרלוונטיים לאזרח הממוצע הם מס השבח ומס הרכישה.

 

מס רכישה – רקע כללי

מס רכישה הוא מס שאינו מסובך מדי להבנה. מדובר על מס שעל רוכש דירה לשלם לרשות המיסים, בגין פעולת הרכישה שהוא ביצע. מס זה אינו מס קבוע, אלא מס הדרגתי. באופן הזה, מס הרכישה די מזכיר את מס ההכנסה. קיימות מדרגות מס שונות, שנעות בין 3.5% (המדרגה הנמוכה ביותר) לבין 10% (המדרגה הגבוהה ביותר) משווי הנכס שרכשתם.

מס רכישה נשמע עד כה פשוט, אבל לפעמים הוא מורכב יותר. למשל, עם עורך דין מס רכישה מיומן תוכלו לברר בכלל האם אתם צריכים לשלם מס רכישה, שכן לא כל אזרח נדרש לשלם את המס הזה. בנוסף, תוכלו לברר על מס מופחת, שלא מעט אזרחים זכאים לשלם אותו. בנוסף, אם אתם חושבים שמס רכישה רלוונטי רק בעת רכישת דירה או בית, תופתעו לגלות שהוא רלוונטי גם במצבים אחרים.

 

עורך דין מס הרכישה

עורך דין עם התמחות במס זה הוא בסופו של דבר עורך דין שמתמחה במיסוי המקרקעין. הוא לא רק מכיר את החוקים השונים שנוגעים אל מיסוי מקרקעין, הוא גם מכיר פרוצדורות שונות ותנאי זכאות לפטור למשל. עורך דין זה יוכל לסייע לכם בכמה אופנים:

  • בירור זכאות להנחה בתשלום מס רכישה
  • מתן ייעוץ לרוכשי דירות
  • סיוע בהימנעות מתשלום קנס בעקבות איחור בתשלום מס רכישה
  • חישוב מס רכישה
  • בירור זכאות להחזר מס רכישה

 

כיצד עורך דין למס רכישה עוזר לכם מבחינה כלכלית?

מבחינה כלכלית, מס שבח יכול לעלות לכם הרבה מאוד כסף. אם למשל אתם רוכשים דירה שניה, שהמטרה שלה היא למשל לצרכי השקעה, אתם תצטרכו לשלם מס רכישה בהתאם למחיר ששילמתם עבור הדירה החדשה שלכם.

נכון לשנת 2023, אם קניתם דירה שניה במחיר של 2,800,000 שקלים למשל, אתם תצטרכו לשלם מס למדינה בעלות של 8% ממחיר דירה זאת, כלומר לא פחות מ-224,000 שקלים בגין מיסוי. עורך דין מיסוי מקרקעין שמתמחה במס רכישה יכול לסייע לכם בקבלת הנחה למשל, ובכך לחסוך לכם את תשלום הסכום המשמעותי הזה.

 

זכאות להנחה מתשלום מס רכישה

לא מעט אזרחים בישראל יכולים למצוא את עצמם זכאים להנחה מתשלום מס רכישה. לכל הנחה יש תנאים מסוימים ומאפיינים מסוימים. למשל, חלק ממקבלי ההנחה צריכים לשלם מס רכישה במידה והם רוכשים דירה מעל מחיר מסוים. ההנחות ניתנות לאוכלוסיות ספציפיות, שהמחוקק הכיר בחשיבות או במשמעות שיש במתן ההנחה:

  • עולים חדשים
  • נפגעי פעולות איבה
  • נכים (נכי צה"ל, נפגעי תאונות דרכים, נפגעי תאונות עבודה)
  • ניצולי שואה ומי שלחמו בנאצים
  • עיוורים ולקויי ראיה
  • הורים לילד נכה
  • משפחות שכולות

 

הימנעות מקנס

עורך דין מיומן לא רק יסייע לכם לחסוך כסף, אלא גם להימנע מקנס. לפעמים אי אפשר לקבל הנחה על מס רכישה ויש צורך בתשלום שלו בזמן, כחלק מהליך של רכישת דירה. אם לא תשלמו את המס בזמן, אתם יכולים למצוא את עצמכם נקנסים בתוספת של 0.2% למס הרכישה המקורי.

אם לא הצהרתם על העסקה, תקנסו ב-270 שקלים. בחלוף שבועיים תקנסו שוב ב-270 שקלים וכן הלאה, עד שתצהירו לבסוף. בעבור תשלום לקוי או תשלום מופחת בזדון, עשויים להיגבות קנסות משמעותיים הרבה יותר.

 

החזר מס רכישה

לא מעט אזרחים בישראל זכאים לקבל החזרי מס. החזרי מס הם תשלומים שמוענקים מהמדינה לאזרח, ולא סתם – במקרה בו האזרח שילם מס גבוה מדי מאשר מה שהוא היה צריך לשלם, תחזיר לו המדינה את הכסף שלו באמצעות החזר מס.

מכיוון שרוכש הדירה הוא זה שאחראי לדווח למס הכנסה ולחשב בעצמו את גובה המס, הוא עשוי לגלות בעתיד שהוא שילם יותר מדי מס. עורך דין מס רכישה יכול לסייע לכם לא רק בעת רכישת הדירה, אלא גם אחרי תשלום המס. הוא יבחן את המיסוי ששילמתם ויבין האם בדיעבד שילמתם יותר מדי כסף ממה שהייתם אמורים לשלם.

 

התחלת תהליך עם עורך דין

אם אתם זקוקים לשירותיו של עורך דין שמתמחה בכל מה שקשור למס רכישה, תצטרכו למצוא עורך דין כזה ולפנות אליו. השלב הראשון עם עורך הדין יהיה קיום של שיחת ייעוץ. בשיחה זאת תיווצר ההיכרות הראשונית בין שני הצדדים, כאשר עורך הדין יבין, באמצעות שמיעת פרטיו של הלקוח ושאלת שאלות האם הוא יכול לסייע ללקוח שלו בכל מה שקשור למס הרכישה וכיצד.

 

באילו מקרים לא תצטרכו לשלם כלל מס רכישה?

ישנם מקרים בהם החוק קובע שלא תצטרכו לשלם בכלל מס רכישה. אחת המטרות של מס הרכישה היא לעצב את שוק הדיור. מכיוון שהממשלה מעוניינת שיותר זוגות צעירים יירכשו דירות מגורים למשל, מאשר מבוגרים שמעוניינים להשקיע על ידי נדל"ן, הממשלה קבעה שמי שרוכש דירת מגורים ראשונה במחיר שנמוך מהתקרה שנקבעה בחוק, אינו צריך לשלם מס רכישה.

 

סיוע מעורך דין למשפרי דיור

משפרי דיור מוגדרים כאנשים שמעוניינים לעבור ממקום מגורים אחד אל מקום מגורים אחר. במידה ואדם רכש דירה, והוא מחזיק בבעלותו דירה נוספת בה הוא מתגורר כעת, הוא צריך להצהיר לרשויות שהוא מתכנן לעבור לדירה החדשה ולמכור את הדירה הישנה. במקרה הזה יוכל להיות משפרי הדיור פטור מתשלום מס השבח.

 

לא רק ברכישת דירה תזדקקו לעורך דין מס רכישה

עורך דין שמתמחה במיסוי מקרקעין בכלל ובמס רכישה בפרט, יכול לתת לכם סיוע משמעותי לא רק ברכישת דירה. ישנם נכסי מקרקעין נוספים שנחשבים לנכסים שמצריכים סיוע מעורך דין זה, מכיוון שגם עליהם קובע החוק שיש לשלם מס רכישה. תוכלו להסתייע בעורך דין כזה בעת:

  • רכישת משק חקלאי
  • רכישה של נכס מקרקעין במסגרת קבוצת רכישה
  • רכישת קרקע עם תוכנית בנייה
עורך דין מס רכישה
עורך דין מס רכישה

 

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>