מקדמת מס שבח

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

החוק בישראל קובע שרוכש של נכס מקרקעין צריך לשלם מקדמה על חשבון מס השבח שמוטל על המוכר. במאמר הבא נסביר את משמעות החוק לשני הצדדים המעורבים, את המאפיינים של מס שבח מקרקעין לעומת מיסים אחרים, ואת האופן שבו ניתן לערב עורך דין כדי לבצע תכנון מס חוקי.

מס שבח מקרקעין הוא מס המוטל על עליית ערך נכס לאורך זמן. זה ידוע גם כמס רווחי הון או מס שווי רכוש. עם זאת, רבים לא מודעים לכך שבישראל קיים גם אלמנט של מקדמת מס שבח. לפי החוק, על הרוכש של נכס מקרקעין לשלם מקדמה שהיא פונקציה של מס השבח שמוטל על המוכר.

 

מה גובהה של מקדמת מס שבח?

גובה המקדמה תלוי ביום הרכישה. כך לדוגמא נקבע כי גובה המקדמה יהיה 15% מהתמורה במידה ויום הרכישה של הנכס הוא עד 6 בנובמבר 2001, אבל יורד ל-7.5% אם יום הרכישה הוא החל מה-7 לנובמבר של אותה שנה והלאה. על אף שמשלמים את המקדמה לרשות המיסים, החוק קובע שיש לראות בו חלק מהתמורה לעסקה.

 

למה ברשות המיסים גובים מקדמות מס שבח?

מקדמת מס שבח היא דוגמא לכלי שבו משתמשים ברשויות מס שונות כדי להשיג כמה מטרות. באופן כללי, רשויות המס גובות מקדמות כאמצעי להבטיח שנישומים ימלאו את חובותיהם לתשלום מסים במועד. המקדמות נגבות בדרך כלל בצורה של תשלומי מס משוערים, שהם תשלומים המשולמים לאורך השנה לכיסוי חבות המס הצפויה של נישום לשנת המס הנוכחית.

אבל ישנן עוד מספר סיבות מדוע רשויות המס גובות מקדמות:

  • לשיפור תזרים המזומנים: מקדמות מסייעות לרשויות המס לקבל זרם הכנסות קבוע לאורך כל השנה, במקום לקבל תשלום חד פעמי גדול בסוף השנה.
  • לצמצום הסיכון לאי-תשלום: באמצעות גביית מקדמות רשויות המס מפחיתות את הסיכון לאי-תשלום או לא-תשלום מיסים.
  • להפחתת עלויות אדמיניסטרטיביות: גביית מקדמות מסייעת לצמצם את העלויות האדמיניסטרטיביות הכרוכות בעיבוד מספר רב של החזרי מס וגביית תשלומים בסוף השנה.
  • כדי לעודד ציות: מקדמות עוזרות לעודד את הנישומים לעמוד בהתחייבויות המס שלהם, שכן הם יודעים שהם יידרשו לתשלומים במהלך השנה.

 

ככלל, רשויות המס גובות מקדמות מנישומים בעלי חבות בתשלום מסים, לרבות יחידים, עסקים ותאגידים. תדירות וסכום המקדמות הנדרשות יהיו תלויות בחוקי המס של תחום השיפוט ובנסיבות הספציפיות של הנישום.

למה צריך לשלם מס שבח?

כאשר נכס נמכר, ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה נחשב כרווח הון. אם רווח ההון מומש, המס על הרווח מגיע בדרך כלל במועד המכירה. במקרים מסוימים, עשוי להיות מחויב מס גם אם הנכס ניתן במתנה או עובר בירושה.

שיעור המס עבור שבח מקרקעין משתנה ויש גם חוקים שקובעים מתי מקבלים פטור מתשלום שלו. גם גורמים כמו משך הזמן שהנכס הוחזק, השימוש בנכס ומדרגת המס של הפרט יכולים להשפיע על גובה המס שחייב.

ברוב המקרים, מוכר הנכס אחראי לתשלום מס שבח מקרקעין. עם זאת, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום המס או עם עורך דין לקבלת מידע ספציפי על חוקי המס העדכניים.

 

תכנון מס עבור הפחתת תשלומי מיסים כחוק

תכנון מס, המכונה גם ייעול מס, הוא דרך להפחית את תשלומי המס באופן חוקי, תוך התחשבות בחוקים ובתקנות החלים. המטרה היא לבנות תוכנית פיננסית בצורה שתנצל את כל הניכויים והזיכויים הזמינים, תוך מזעור התחייבויות פוטנציאליות. את הפעולה מבצעים בכמה צעדים בסיסיים:

  1. הצעד החשוב ביותר בתכנון מס הוא לקבל הבנה של הניכויים והזיכויים הזמינים. זה כולל ניכויים כמו למשל עבור ריבית משכנתא, ריבית הלוואות סטודנטים והוצאות רפואיות. בנוסף, ניתן להחיל זיכויים מסוימים כדי להפחית את הסכום הכולל של המס שחייבים בו.
  2. כדי להבטיח את התוצאה המועילה ביותר, חשוב להתייעץ עם מומחה מס ו/או לעיין בחקיקת המס העדכנית ביותר כדי להבטיח ציות לכל החוקים החלים. מתכנן מס טוב יוכל גם להמליץ על אסטרטגיות שניתן להשתמש בהן כדי להגדיל את הניכויים והזיכויים.
  3. לבסוף, חשוב לנהל רישום מדויק של כל העסקאות ולעקוב אחר הפעילות הפיננסית, כגון תרומות לחשבונות פרישה, על מנת למקסם את הניכויים. לבסוף, חשוב לתכנן מראש ולשלם מיסים משוערים לאורך כל השנה כדי להבטיח כי המסים המשוערים ישולמו במלואם.

 

האם אפשר לצמצם מקדמת מס שבח?

החדשות הטובות עבור רוכשי דירות הן שהחוק מכיר במורכבות של תשלום מקדמות מס שבח. לכן מלמד חישוב של שיעור המקדמה מתוך סכום העסקה והתייחסות אליו כחלק מהתמורה בעסקה למרות שהוא מגיע לרשות המיסים ולא למוכר, יש גם נסיבות שבהן ניתן לקבל החזר בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.

במילים אחרות, על רשות המיסים להחזיר למוכר את ההפרש במידה ושיעור המקדמה היה גבוה יותר מסכום המס שבו חויב המוכר בסופו של דבר.

 

הקשר בין מערכת המשפט לבין מערכת המיסוי

רובנו לא מבינים את הקשר בין שירותי עורך דין צבאי לבין שיקולי מס, או יודעים שאפשר להתייעץ עם עו"ד צבאי גם בנושאים לכאורה רחוקים כמו פטור ממילואים או עריקות מהצבא והשירות הסדיר. אז נכון שלא תמיד אותו עורך דין מתמחה גם במיסוי מקרקעין וגם בדיני הצבא, אבל במשרד עורכי דין שבו פועלים כמה נותני שירותים משפטיים שונים – זה כבר הופך להיות רלוונטי וזמין יותר.

 

נקודות הממשק בין מיסוי ומשפט

הסיבה לכך היא שמערכת המיסוי והמערכת המשפטית שלובות זה בזה, וישנן מספר נקודות ממשק מרכזיות בין השתיים. אלו כוללים:

  • חקיקת מיסוי: מערכת המשפט מספקת את המסגרת לחקיקת המס, הקובעת את כללי המיסוי של יחידים ועסקים. חקיקה זו מתארת את סוגי המיסים הנגבים, שיעור המס והתנאים שבהם יש לשלם מיסים.
  • גביית מיסים ואכיפה: מערכת המשפט מספקת את המנגנונים לגביית מיסים ואכיפת המס, כגון סמכות לתפוס רכוש, להטיל קנסות ולהגיש כתבי אישום פליליים נגד מעלימי מס.
  • יישוב סכסוכי מס: המערכת המשפטית מספקת מנגנון ליישוב סכסוכים בין נישומים לרשויות המס. זה כולל את הזכות לערער על שומות מס, לערער על החלטות ולבקש סעדים דרך בתי המשפט.
  • חובות אמנות מס: מערכת המשפט מספקת את המסגרת לאמנות מס בינלאומיות, הקובעות הסכמים בין מדינות בנוגע למיסוי עסקאות חוצות גבולות. אמנות אלה עשויות לכלול הוראות הנוגעות למיסוי כפול, תמחור העברה והחלפת מידע מס.
  • הונאת מס והעלמת מס: מערכת המשפט מספקת את האמצעים להעמדה לדין של אנשים ועסקים העוסקים בהונאת מס או העלמת מס. זה כולל אישומים פליליים בגין העלמת מס, וכן עונשים אזרחיים בגין אי תשלום מיסים.

 

נקודות הממשק בין מערכת המיסוי למערכת המשפט מבטיחות שמערכת המס פועלת בצורה אפקטיבית והוגנת ושהנישומים יישא באחריות לחובות המס שלהם. רוצה להבין איך זה משפיע עליך? הגיע הזמן לפנות אל משרד עו"ד מירי יעקב גביש.

 

מירי גביש – עורכת הדין שחיפשת

התייעצות עם עו"ד מירי יעקב גביש תסייע לך לתכנן תשלום מקדמת מס שבח ואולי לחסוך בהוצאות. עם עורכת דין מירי יעקב גביש וצוות המשרד, הקייס שלך נמצא בידיים טובות.

מקדמת מס שבח
מקדמת מס שבח
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>