הטרדות מיניות בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

הכל על – הטרדות מיניות בצבא

הצבא הוא בהחלט חלק מהנוף שלנו במדינת ישראל כי כולנו מסיימים את התיכון ומוצאים את עצמנו מתגייסים לצה"ל. יש מי שעושה זאת מתוך רצון גדול יותר ומתוך אמונה שעליו לתרום למדינה שנתנה לו כל כך הרבה, אך יש גם מי שיתגייס לצה"ל פשוט בגלל שהוא חייב וכיוון שכך קובע החוק.

מה שמשותף לכל החיילים והחיילות, זו העובדה שמרגע הגיוס שלהם הם נכנסים למערכת שונה לחלוטין מהמערכת האזרחית והשוני בא לידי ביטוי ברמות שונות. אחת מהרמות שבהן בא לידי הביטוי השוני זו העובדה שהצבא הוא פטריארכאלי לחלוטין וזאת למרות הניסיון לשלב נשים גם בתפקידים כמה שיותר קרביים. בפועל הצבא שייך לגברים, מנוהל על ידי גברים וכל התפקידים החשובים והגבוהים מאוישים על ידי גברים. זו הסיבה העיקרית לכך שתופעות של פגיעה והטרדה מינית בצבא חוזרות על עצמן ביתר שאת, שכן ברוב המקרים הטרדות מיניות נעשות על ידי גברים כנגד נשים.

 

מה קובע החוק הצבאי?

בבואנו לנסות להבין מה זו הטרה מינית בצבא אנחנו רואים שהחוקים מאוד ברורים ואף נוקשים. כלומר, הטרדה מינית באה לידי ביטוי במעשים מגונים, בניסיון למעשים מגונים ואף בהטרדות מילוליות. הצעות מיניות חוזות ונשנות כלפי חייל או חיילת שאינם מעוניינים בכך נחשבות גם הן להטרדות מיניות ואפילו הערות בנוגע למיניותו של אדם מסוים הן הטרדות. סחיטה באיומים יכולה גם היא להיחשב כהטרדה מינית וכל סוג של התנכלות לחייל או לחייל עם אופי מיני יוכלו להיחשב כהטרדות מיניות. כתוצאה מכך שהצבא הוא מקום מיוחד, בין היתר, מבחינת המגורים המשותפים, הריחוק מהאזרחות ומהבית, טבעי שנראה הרבה יותר מקרים של הטרדות. למעשה הנתונים היבשים מדברים על כך שבשנת 2014 אחת מכל שמונה חיילות דיווחה על הטרדה מינית במהלך השירות הצבאי שלה, מה שאומר שהסטטיסטיקה חמורה ביותר.

 

אל מי פונים?

בשנים האחרונות ניתן לראות שבצה"ל נעשים מאמצים רבים להנגיש את הנושא הזה לכל החיילים והחיילות. כלומר, המטרה היא שאם חייל או חיילת עברו הטרדה מינית, שיהיה להם מיד לאן לפנות. יתרה מכך, המטרה היא גם שהחיילים לא יחשבו פעמיים לפני שהם פונים לדווח על הטרדה מינית והרצון הוא שהם ירגישו שמיד יהיה מי שיגן עליהם. לכן יש היום בצה"ל הרבה מאוד תקנים שמיועדים לנושא הזה מבחינת אנשי מקצוע ומשמעות הדברים היא שלחיילים הנפגעים יש לא מעט גורמים שאליהם הם יוכלו לפנות. מצד אחד החייל יכול לדבר עם המפקד הישיר שלו ולהעביר אליו את המשך הטיפול בדברים, אך מצד שני, לא תמיד זו סיטואציה שהחייל ירצה להימצא בה. יש הרבה מקרים שבהם החייל יעדיף לדבר דווקא עם גורם שאינו מכיר אותו ואת הנפשות הפועלות, מה שאומר שבסיטואציות רבות החייל יעדיף לפנות דווקא אל גורם חיצוני. צה"ל מעמיד בפני החיילים לא רק הרבה גורמים שלמדו את התחום ושיודעים כיצד להתמודד מבחינה משפטית עם הדברים, אלא גם מרכזי תמיכה שונים. לכן, חייל או חיילת שנפגעו והוטרדו מינית בצבא יוכלו לפנות אל מרכז מהו"ת, כלומר, מרכז התמודדות ותמיכה לחיילים. שם ניתן יהיה לקבל סיוע נפשי באופן דיסקרטי שיאפשר לו להמשיך לשמור על הפרטיות שלו למרות התקיפה ולמרות המקרה שאירע.

 

תלונה רשמית כנגד התוקף

לחייל או לחיילת שנפגעו יש כמובן אפשרות לבחור גם לנקוט בהליך פלילי כנגד הגורם שפגע בהם. במידה וזו ההחלטה כמובן שהדברים ימשיכו הלאה, כלומר, קצין של מצ"ח, משטרה צבאית חוקרת, יתחיל לטפל בדברים ואף ידווח על כך לפרקליט. החייל שמתלונן על פגיעה ייחקר כמובן על ידי חוקר של מצ"ח שעבר הכשרה מעמיקה ביותר בנושא ובהתאם לכך תתקבל החלטה איך ממשיכים הלאה. חשוב ביותר להבין שלחייל או לחיילת המתלוננים יש אפשרות לדרוש שאדם נוסף ילווה אותם במהלך החקירה הזאת. חשוב לדעת שבגלל האופי המיוחד של צה"ל וההיררכיה שקיימת בין החיילים והפקודים, תמיד גם תיבדק השאלה האם היה ניצול של מרות מתוקף מעמד או תפקיד מצד אחד הצדדים.

 

עורך דין מוביל שיוכל לעזור לכם

כל חייל שהוטרד מינית יוכל לבחור כמובן מה לעשות עם ההטרדה הזאת. כמובן שיש אנשים שלמרות המועדות הגבוהה לנושא בשנים האחרונות יבחרו להתעלם מהמקרה וינסו לשכוח אותו, אך ככל שעוברות השנים אנחנו רואים שיותר ויותר חיילים וחיילות כן יעדיפו להתלונן, ובצדק. לכן, במידה וגם אתם מוצאים את עצמכם בסיטואציה הזאת ולא לגמרי יודעים איך להתמודד איתה, כדאי שתדעו שאם אתם מגישים תלונה ונוקטים בהליך פלילי, עורך דין צבאי הוא איש מקצוע שכדאי יהיה להתייעץ איתו. עורך דין צבאי הוא אדם שלא רק למד משפטים אלא יש לו גם ניסיון, ידע והבנה בתחום הספציפי של מערכת המשפט הצבאית. חשוב להבין שמערכת המשפט הצבאית שונה בתכלית לעומת מערכת המשפט האזרחית ולכן התנהלות שתקפה למשפט האזרחי בדרך כלל לא תתאים גם למשפט הצבאי. לכן כדאי יהיה לפנות אל עורך דין צבאי מוביל, מקצועי ובעל כמה שיותר ניסיון. הניסיון בתחומים האלה יכול לעשות את ההבדל ואם חשוב לכם, אחרי שנפגעתם, שהפוגע ישלם על מעשיו, אתם חייבים עורך דין מקצועי שיוכל לעזור לכם.

 

איך לבחור עורך דין צבאי לענייני תקיפה והטרדה מינית?

ראשית, גם בין עורכי הדין הצבאיים יש לא מעט אנשי מקצוע שונים וכל אחד מהם יוכל לתת לכם שירות מעט שונה. לכן, בבואכם לבחור עורך דין צבאי חשוב לבדוק שהוא אכן מגיע עם לא מעט ניסיון בכל מה שקשור לתחום הספציפי של תקיפות והטרדות מיניות בצבא. בנוסף לכך, ממש כפי שלא הייתם בוחרים לכם עורך דין אזרחי ככה סתם אלא הייתם בודקים לגביו כמה שיותר מידע, כך כדאי יהיה גם לעשות לגבי עורך הדין הצבאי שלכם. ממתי הוא עוסק בתחום? האם יש לגביו המלצות חיוביות? האם הוא גובה כסף על השירות שלו וכמה? האם יש לו אסטרטגיה שתוכל לעזור לכם? הבעיה הם תביעות בנושא של תקיפות מיניות בצבא היא הרבה פעמים שהמערכת נוטה להגן על בעל התפקיד. כלומר, אם מדובר על קצין מוכר, ידוע ומוערך, לצערנו הרב אנחנו נראה שבלא מעט מהמקרים המערכת תנסה להגן עליו ולנער ממנו את האשמה. לכן אתם חייבים שיעמוד לצדכם עורך דין מוביל ומקצועי, שמכיר את המערכת על בורייה ואת החוקים השונים. רק כך הוא יידע לסייע לכם בצורה הטובה ביותר ואתם תראו שלא תצטערו על כך. מה שכן חשוב לדעת, זה שבדרך כלל כאשר מדברים על תביעות בגין תקיפות מיניות מדברים על תהליך לא קצר. כלומר, זה לא שאתם מגישים את התביעה שלכם מחר ומחרתיים בית המשפט הצבאי מקבל החלטה. לכן חשוב לדעת זאת מראש וגם כדאי לבחור עורך דין שיהיה כמה שיותר זמין עבורכם. הוא יעזור לכם להבין מה עליכם לעשות, לאיזה תהליך אתם נכנסים ואיך נכון יהיה להתמודד עם הדברים. עורך דין מוביל הוא הדרך הנכונה שתגרום לכך שבסופו של דבר האדם שתקף אתכם ישלם על מעשיו.

הטרדות מיניות בצבא
הטרדות מיניות בצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>