משפט על עבירות אלימות בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

הצבא איננו חף מעבירות אלימות בין חיילים בכל הדרגות. כמובן שאלימות היא תופעה שמתרחשת בנסיבות רבות ומגוונות מאוד, אם כי בצבא באופן מיוחד, גילויי אלימות מתרחשים לא פעם על רקע חוסר ההיכרות הבינאישית בין חיילים והעובדה שהם בעלי אופי ורקע שונה. במאמר זה נתייחס לעריכת משפט על עבירות אלימות בצבא לחייל, מהם העונשים הצפויים לו ומה ניתן לעשות בעת מקרי אלימות בצבא.

 

כשחייל תוקף חייל אחר

אל הצבא מגיעים חיילים שעד לפני רגע בילו כנערים באזרחות אחרי התיכון. כל אחד מהם מגיע מנסיבות חיים שונות, רקע אחר, תפיסות ועמדות משלו ולעתים גם גישות שאינן מתיישבות עם גישות אחרות. הצבא הוא מעין כור היתוך אך רק למראית עין – הוא יוצר אחידות פיזית בין החיילים ומכוון אותם לכדי מטרות אחידות, דורש מהם שהות 24/7 עם אנשים שונים אך לעתים, בינם לבין עצמם, צפים ועולים חיכוכים שונים.

כאילו אם לא די במתחים כשלעצמם, נוסיף את העובדה שהצבא הוא מקום שקיימים בו היררכיה ונשק, מה שמוביל לא אחת לכדי גילויי אלימות במסגרת הצבאית. למעשה, מדובר בתרחיש כה נפוץ, עד כדי שחשוב שכל חייל וחיילת יכירו את החוקים לגביו ומהן האפשרות לחייל שעולה למשפט על עבירות אלימות בצבא בהן הואשם.

נציין כבר עכשיו כי צה"ל מתייחס בחומרה רבה לכל מקרה של אלימות, הן בשל הפרת החובות וחוקי הצבא, הן בשל הפגנת מרות דרך אלימות והן בשל גרימת נזק לרכוש צה"ל, גם כאשר מדובר בפגיעה בחייל אחר.

 

דירוג עבירות האלימות במסגרת הצבאית

חוקי המשפט הצבאי דומים בחלקם הגדול למשפט האזרחי. בשני המקרים יוגש כלפי חייל הנאשם בעבירה מסוימת כתב אישום, גם בבית הדין הצבאי חומרת הענישה תהיה בהתאם לחומרת המקרה וחומרת הנזקים שנגרמו ממנו וכמובן שגם העונש עצמו מתבטא בקנסות ובמיוחד בזמן מאסר ממושך.

משפט על עבירות אלימות בצבא שבמסגרתו חייל תקף חייל אחר, ייפסק בדרך כלל בהתאם לנסיבות העניין, עד שנת מאסר אחת בפועל. משפט על עבירות אלימות בצבא שבמסגרתו חייל תקף אדם בעת תפקידו כמו למשל תקיפת שוטר צבאי, תיוחס לו עבירה חמורה יותר, שהענישה ממנה תגיע עד כדי 5 שנות מאסר.

 

אלימות איננה רק פיזית

יצוין כי אלימות איננה בהכרח פיזית, שכן האיסור בצבא על גילויי אלימות מתייחס גם לקללות, עלבונות ואיומים המוטחים בין חיילים. וכך אם יוכיח חייל כלשהו למשל, שמפקדו עלב בו או איים עליו באופן כלשהו, עם או בלי נשקו האישי, החוק צפוי להתייחס לכך במלוא החומרה. הענישה המרתיעה נועדה למגר את התופעה ככל הניתן ולהרתיע אחרים מביצוע עבירות דומות.

במקרים רבים, משפט על עבירות אלימות בצבא, מצטיירים בקרב הנאשם מאפיינים של מי שקיבל לידיו סמכות רבה אותה הוא מפרש ככוח. הדבר עשוי להתעצם פי כמה כאשר הוא אוחז בידו נשק חם, מה שגורם לצבא לראות בחייל שכזה כמי שהיה אמור להיות מודע לסמכויותיו ולאחריותו ולעשות בהם שימוש הולם בלבד. חלק גדול מהתרחישים הללו נוצר כאשר החייל הנאשם אף איננו מיוצג על ידי עורך דין צבאי.

 

כיצד לפעול במקרי אלימות בצבא

אם הייתם עדים למקרה אלימות, הותקפתם או תקפתם, בין אם באופן פיזי או מילולי, חשוב לקבל את הסיוע המתאים. בנקודה זו, אין זה משנה מיהו הצד השני – התוקף או המותקף: חייל אחר, מפקד, קצין או כל גורם בשירותי הביטחון. יש לפנות לגורמים המתאימים בצבא ולשוחח איתם בנוגע לאפשרויות המקרה.

אם הותקפתם בעצמכם, אין להסס לפנות למפקדים הישירים או בדרגים הבאים ולברר את אפשרויותיכם למיצוי הזכויות מהמקרה. להתעלם מהנושא ולהדחיק אותו לא יניב תוצאות רגשיות טובות, על אחת כמה וכמה כאשר קיים חשש להישנות של המקרה. כדי למגר זאת לחלוטין, יש להתלונן ולהביא את התוקף לכדי משפט על עבירות אלימות בצבא.

 

כיצד לפעול אם תקפתם באלימות?

כולנו מודעים לכך שתרחישים מסוימים יוציאו אותנו משליטה ולכן שומרים על איפוק ומתינות עד כמה שאפשר. במצבי קיצון, אנו עלולים להיות במרכז גילויי האלימות הפיזית או המילולית כנאשמים. ולכן גם אם מצאתם את עצמכם מגנים או מעליבים מפקד, שוטר צבאי, חייל או אפילו אזרח, סביר שתאלצו לעלות למשפט על עבירות אלימות בצבא. כעת יש להתכונן למשפט ולהבין מה צפוי לכם.

בהתמודדות עם המשפט המתקרב, חשוב לקבל ייעוץ וכמובן ייצוג מעורך דין צבאי. עורך הדין ידריך וינחה אתכם לקראת המשפט, יסייע לכם גם בחקירה מוקדמת ככל שצפויה להתקיים כזו לצורך בירור המקרה ויאפשר לכם להבין לקראת אילו שאלות, חילופי דברים ועמדות אתם עומדים להתכונן באולם בית הדי הצבאי.

עורך דין שלמד את התחום, שצבר ניסיון בדין הצבאי ושמכיר אותו היטב, יוכל לא רק להאזין לפרטי המקרה מנקודת מבטכם אלא להציע אפשרויות אסטרטגיות חכמות להתמודדות ראויה עם המצב. המשפט עשוי להימשך ככל שהיקף חומרת העבירה היה גדול יותר, אך ככל שתקבלו במהלכו ייצוג הולם, מצד עו"ד שידע להעביר את נסיבותיכם בצורה האופטימלית, הוא יביא להפחתה בעונשכם הצפוי וימצה את זכויותיכם להתגונן מפני ההליך המשפטי על הצד הטוב ביותר.

 

לסיכום בשלוש נקודות:

  • הצבא איננו סלחני כלפי גילויי אלימות מכל סוג: פיזית או מילולית, בקרב מפקדים-פקודים, חיילים לגדוד או המחלקה, בין חייל לקצין, בין שוטר צבאי לחייל וכן הלאה. אלימות לגישת הצבא, מפרה את הסדר והחוקים שלו, מסכנת את חייליו ומסבה נזקים כבדים. זוהי עבירה חמורה שצפויה להגיע לחקירה במצ"ח וכמעט תמיד תסתיים במשפט על עבירות אלימות בצבא
  • הענישה במקרי אלימות בצבא נקבעת על סמך חומרת העבירה עצמה ויכולה להגיע לשנת מאסר אחת בפועל בכלא צבאי, או בנסיבות מחמירות כמו תקיפת שוטר צבאי, גם לכדי מאסר של 5 שנים. המאסר כמובן נותר כרישום פלילי גם באזרחות כך שיש לו השלכות לא רק לתקופת הצבא עצמה.
  • בין אם תקפתם באלימות או הותקפתם בכל סוג של אלימות, אין טעם להדחיק את הנושא ולהימנע מבחינת כל האפשרויות העומדות לפניכם. הגורם היחידי שמסוגל לסייע בנושא ואף לצמצם את הנזק במקרה שעליתם משפט על עבירות אלימות בצבא הוא עורך דין צבאי מיומן. עורך הדין יוכל לכוון ולסייע לכם גם אם נלקחתם לחקירה במצ"ח, גם אם נעצרתם וכמובן במעמד המשפט שהמטרה היא להביא ממנו לפסיקת עונש מקל.

עורכת הדין מירי יעקב גביש עומדת לרשותכם כל העת (במיוחד בזמן עבירות אלימות בצבא), תוך מתן שירות משפטי אישי, מקצועי וקשוב, עד למיצוי ההליכים המשפטיים. עורכת הדין הינה יוצאת הפרקליטות הצבאית ומכירה את המערכת מבפנים, את הנפשות הפועלות בה ואת החקיקה הצבאית המורכבת על פסיקותיה, מה שיוכל לסייע לכם מול כתב האישום ולקבל הגנה יעילה ככל האפשר.

משפט על עבירות אלימות בצבא

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>