רישום פלילי – צבאי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

משרד עו"ד צבאי מירי יעקב גביש מטפלים בדיני רישום פלילי במסגרת הצבא משנת 2000. המשרד נותן שירות לחיילים שמואשמים בעבירות פליליות בעקבות מעשים שעשו במהלך תקופת הצבא ועוזר להם לעבור את התהליך על הצד הטוב ביותר עם מינימום ענישה. אנו עוזרים לחיילים לקבל את גזר הדין הנמוך ביותר בעל השפעה מינימלית ככל האפשר על עתידם.

אם אתה מואשם בעבירה צבאית כזו או אחרת ויש לך חשש ולו הקטן ביותר שהעבירה הזו תגרור אחריה רישום פלילי – פנה אלינו עוד היום. אנחנו יכולים לעזור לך. מאות חיילים נעזרו בנו לפניך וקיבלו אצלנו טיפול מסור ומאות חיילים יקבלו שירות גם אחריך. אל תהסס – פשוט תפנה. השירות ניתן תוך שמירה על הפרטיות שלך.

 

רישום פלילי צבאי – המדריך השלם

מערכת המשפט הצבאית

כידוע לכולנו, צה"ל הינו מסגרת משמעתית בעלת חוקים משלה. הזכויות והחובות של המשרתים בצבא שונות משל האזרחים ולכן קיימת מערכת משפט נפרדת לצבא ההגנה לישראל.

במקרה שחייל עובר עברה כלשהי, בחלק מהמקרים הוא מועמד למשפט צבאי – תלוי באופי העברה, במצבו של החייל ובנסיבות נוספות.

בדרך כלל, המשפט הצבאי מתחלק לשני סוגים: משפט צבאי פלילי ומשפט משמעתי. במשפט צבאי פלילי נידונים חיילים שעברו עברה "רגילה", כלומר שגם אם היו עושים אותה כאזרחים – היו מועמדים למשפט, כמו גניבה, הטרדה וכדו'. ואילו במשפט משמעתי מעמידים לדין חיילים שעשו מעשה כלשהו הנחשב לעברה רק בתוך המסגרת הצבאית, כמו נפקדות מהצבא, סירוב פקודה ועוד.

 

רישום פלילי בצבא

במצב בו חייל נשפט ומורשע, כלומר נמצא אשם, במקרים רבים בנוסף לעונש שקיבל הוא גם נרשם ברישום פלילי. רישום פלילי הוא מסמך משטרתי המתעד ומרכז את כל העברות שעבר אדם מסוים ואת העונשים שקיבל עליהן. רישום זה נשאר למשך שבע עשרה שנים משניתן פסק הדין.

כפי שציינו, מערכת המשפט הצבאית שונה מזו האזרחית ואחד ההבדלים הוא שבצה"ל מקפידים עם הנאשם הרבה יותר ועל כן השלכות ביצוע עברה בצה"ל חמורות יותר מההשלכות של ביצוע עברה זהה באזרחות. אחד הביטויים לכך הוא שבמערכת המשפט הצבאית נרשם רישום פלילי על יותר עברות, גם על כאלה שנחשבות לקלות יחסית. הסיבה לכך היא שצה"ל מבוסס על משמעת. צבא טוב וחזק חייב להתנהל במשמעת גבוהה ביותר ולכן הגיוני שמערכת המשפט הצבאית מקפידה עם חייליה יותר מאשר באזרחות.

רישום פלילי מופחת

בשנת 2011 נקבע תיקון לחוק השיפוט הצבאי (תיקון מספר 63) האומר שבמקרים מסוימים ירשם לנאשם רישום פלילי מופחת.

הסדר רישום פלילי מופחת חל על עברות מסוג עוון (שדינן עד שלוש שנות מאסר) ובמקרים מסוימים נוספים כמו ענישה על היעדרות משירות (עד שלושה חודשי מאסר).

נוסף על כך, חייל שעבר עבירה בפעם הראשונה בחייו, כלומר שעד אז לא היה לו רישום פלילי, נרשם ברישום פלילי מופחת ובמקרים נוספים ניתן להגיש בקשה מיוחדת להמרת הרישום הפלילי ברישום מופחת.

ההקלה ברישום זה לעומת רישום פלילי רגיל היא שאת המידע הפלילי הרשום יוכלו לראות רק גורמים מצומצמים ביותר וזאת בניגוד לרישום פלילי רגיל – החשוף לכל גורמי הממשלה המוסמכים. הקלה נוספת שקובע תיקון זה הוא שהרישום הפלילי המופחת נמחק לאחר חמש שנים בלבד.

הרישום הפלילי המופחת משמעותי ביותר כיוון שהוא עשוי למנוע את השפעותיו השליליות של הרישום הפלילי, אותן נפרט בהמשך.

 

השלכות הרישום הפלילי

רישום פלילי עלול להשפיע על חיי האזרחות של החייל באופן שלילי ביותר. רישום פלילי עשוי למנוע ממנו להתקבל לעבודות, במיוחד בשירות המדינה. בגלל רישום זה ייתכן שהחייל יתקל בבעיות אם ירצה להוציא רישיון להחזקת נשק, להיות עורך דין, להיכנס למדינות רבות ועוד.

רישום פלילי נחשב לכתם על עברו של האדם ובמקרים רבים מדובר במצב לא הוגן כיוון שהעובדה שחייל טעה לפני שנים רבות (לפעמים טעות קטנה ולא משמעותית), לא מעידה שהוא אדם בעייתי או לא הגון גם היום. לדוגמא, לא סביר שאדם לא יקודם בעבודתו רק בגלל שלפני עשר שנים נשקו נגנב ממנו שלא באשמתו.

 

מחיקת רישום פלילי

כיוון שהשפעותיו של הרישום הפלילי קריטיות ומשמעותיות ביותר, כפי שפרטנו, מומלץ מאוד למחוק את הרישום הפלילי. כמובן שלא בכל מקרה ניתן לעשות זאת, אבל במקרים רבים שווה לנסות. אם אתם רוצים למחוק את רישומכם הפלילי או שאתם בתהליך משפטי ואתם רוצים שלא להירשם בו כלל, פנו עוד היום לעורך דין צבאי מקצועי המתמחה בתחום. בחלק מהמקרים בהם לא ניתן למחוק את הרישום, עורך הדין יכול לגרום לרישום הפלילי להפוך למופחת, כך שהשפעתו על העתיד מזערית ביותר. שווה להשקיע בעניין זה ולשכור עורך דין שיאבק בשבילכם ובכך תצילו את עתידכם מבעיות מיותרות.

עבירות צבאיות רבות נושאות רישום פלילי בצידן לשנים ארוכות. במקרים מסוימים ניתן לקצר את תקופת הרישום או לבטלו לגמרי על ידי עזרה מקצועית מעורך דין צבאי. חיילים רבים אינם מודעים לעובדה כי עבירות עליהן נשפטים בבית דין צבאי, כמו "היעדרות משירות" (עריקות), זיוף מסמכים, שימוש בסמים מסוכנים ועוד, הן עבירות שיש בגינן רישום פלילי למשך 7 שנים ויותר (תלוי בעונש שהוטל בגין העבירה) ברישומי משטרת ישראל, רישומים אשר פתוחים בפני גופים רבים. למשל, רישום זה עשוי למנוע קבלת רשיון מקצועי בתחומים מסוימים, הרישום יוזכר ב"תעודת יושר".  לאחר תקופה זו, בת 7 שנים או יותר, הרישום הפלילי יתיישן, אך לא יימחק. בתקופה נוספת זו  מופיע הרישום למשך 10 שנים נוספות, בהן הוא יהיה גלוי לגופים כמו משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי והם יהיו רשאים להעבירם לבתי המשפט ולגופים נוספים.  לאחר שתי התקופות האלה (תקופה כוללת מינימלית של 17 שנים), יימחק הרישום הפלילי ולא יימסר מידע אודותיו.

ישנן עבירות, עליהן נשפט חייל בבית דין צבאי. הרשעה של חייל בעבירות מסוימות, ביניהן עבירת עריקות ועבירות שימוש בסמים, גוררת בצידה רישום פלילי במשטרת ישראל למשך 17 שנים. אדם שיש כנגדו רישום פלילי לא יכול לקבל "תעודת יושר" מהמשטרה ולכך משמעות רבה, כאשר אותו חייל משתחרר ומבקש, בחייו האזרחיים, לעבוד במשרה ממשלתית, או בכל משרה הדורשת תעודת יושר, מבקש לטייל בעולם ולקבל לשם כך ויזה למדינות מסוימות. קיימת פרוצדורה, הקבועה בחוק, לפיה ניתן למחוק את הרישום הפלילי, או לקצר את תקופתו, וזאת בקבלת הסכמתו של נשיא המדינה. לשם כך יש לפנות לנשיא המדינה בבקשה מנומקת היטב, שבצידה אסמכתאות. לשכתו של הנשיא תבקש את עמדת אגף החנינות בצה"ל ולאחר שקילת המכלול, בין היתר פרק הזמן שעבר מביצוע העבירה, קיומן של עבירות נוספות, תיפקודו ותפקידו של החייל, הן במערכת הצבאית והן בחיים האזרחיים. יחליט הנשיא אם לקצר את תקופת הרישום, לבטלו או לדחות את הבקשה מכל וכל.

הדברים האמורים לעיל אינם תחליף לייעוץ משפטי. הם מובאים בכלליות בלבד ובתמציתיות ויש לקבל יעוץ משפטי ספציפי לפני כל פעולה ו/או טיפול שמבקש להסתמך על עניינים שעולים ממנה.

רישום פלילי - צבאי
רישום פלילי – צבאי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>