שימוש בקנאביס בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

שימוש בקנאביס בצבא נחשב לעבירה חמורה שנכללת בדין הפלילי, בדומה לאותה העבירה באזרחות. אז מה עונשם של חיילים שנתפסו בגין שימוש בסם, כיצד מומלץ להתמודד עם דרישה לביצוע בדיקת שתן או חקירת מצ"ח וכיצד לפעול במקרה של העמדה לדין?

 

מאסר במקום תקופת מבחן

האם חיילים שנתפסו בגין שימוש בקנאביס בצבא יצטרכו לרצות עונש מאסר בכפוף להגשת כתב אישום כנגדם? לא מאז שנת 2017 שבה נקבעה רפורמה לאכיפת חיילים שצרכו קנאביס (מריחואנה, גראס או חשיש) ושכונתה בציבור "מדיניות הפללה".

רפורמה זו קובעת שכל חייל שבבדיקת שתן או דם שביצע התגלו אצלו שרידי סם ובנסיבות "אזרחיות" כמו חופשה למשל, יצטרך לקחת חלק בהליך שכולל תקופת מבחן עד סיום שירותו הצבאי – מתן דגימות שתן באופן תדיר והימנעות מכל עבירה נוספת.

רק כך חיילים אלו יוכלו לסיים את שירותם הצבאי באופן תקין ומוצלח ומבלי שהואשמו בעבירה פלילית, שעד לשנת הרפורמה הייתה גורמת להם לסבול מכתם פלילי משמעותי.

למרות שהרפורמה משנת 2017 נתפסת בעיני רבים כמקלה ואף סלחנית כלפי שימוש בקנאביס בצבא, המערכת איננה דוגלת או מקדמת את הלגליזציה בשום אופן. צה"ל עדיין רואה בחומרה כל חייל שצורך סמים ובייחוד קנאביס אך מעוניין לצמצם את כמות כתבי האישום שמוגשים במקרים אלו.

חשוב לציין שהמדיניות החדשה של אי ההפללה איננה חלה על משרתי קבע, שאם ייתפסו יועמדו לדין ועלולים אף להביא להדחתם מהשירות.

 

חשיבות הייצוג מעורך דין צבאי בעבירות סמים

בעבירות סמים מכל סוג שהוא בצבא אין להקל ראש לעולם. שימוש בסמים במסגרת הצבאית נחשב לעבירה חמורה שמביאה להליך פלילי מהיר ומחמיר מאוד בבית דין צבאי. כל חייל שנתפס מעשן קנאביס בצבא, סוחר בסם או נתפס בבדיקת שתן יזומה של מצ"ח יזדקק לייעוץ משפטי מתאים ולעורך דין צבאי שילווה וייצג אותו בהליך הפלילי.

עורך הדין מייצג את החייל מול כל גורם צבאי רלוונטי כמו בית הדין הצבאי והפרקילטות הצבאית. הוא יוכל לייעץ לחייל או החיילת כיצד לפעול במהלך החקירה במצ"ח ולנהל דיון הוכחות שנועד לזכות מאשמה או להפחית משמעותית מהענישה. אפשרות נוספת היא הבאה להקפאתו של ההליך הפלילי בכפוף להשתתפות החייל בתקופת מבחן עד לסיום שירותו הצבאי.

עורכת דין צבאית מעניקה ייעוץ וליווי משפטי צמוד, שמגן על זכויותיו של החייל ועשוי (במקרים מסוימים) לאפשר לו לסיים את ההליך ללא נזק או פגיעה וזאת בתנאי שלא יבצע עבירת סמים נוספת. שימוש בקנאביס בצבא בפעם השנייה בהחלט גורר הגשת כתב אישום פלילי שעשוי להזיק מאוד לעתידו של החייל.

 

האם חוקי לעשן קנאביס רפואי בצבא?

כן, מאז האישור שניתן לכך בחודש אוגוסט 2014, בהתאם לקביעתו של הצבא כי שימוש בקנאביס רפואי לא משפיע על קביעת הפרופיל הצבאי ולכן כל מטופל שכבר מחזיק ברישיון רפואי לקנאביס רשאי להמשיך ולהשתמש בתרופה לאורך תקופת השירות הצבאי.

הסייג היחידי לצריכת התרופה במסגרת הצה"לית הוא לבצע זאת במקום סגור וללא נוכחות של אף אדם אחר. ועם זאת, מאז התרחשו מקרים רבים שבהם הצבא נמנע מלגייס מלש"בים בעלי אישור שימוש בקנאביס רפואי מפאת חוסר כשירותם, כך שלמרות הכל עדיין קיימת קשיחות רבה בנושא.

 

חקירות מצ"ח לגבי שימוש בקנאביס בצבא

חיילים שזומנו לחקירת מצ"ח בגין צריכת קנאביס ייעצרו במקום בהינתן ראיות חותכות לכך שביצעו את העבירה, כולל תיעוד של בדיקת דם או שתן שהדגימה שימוש. המעצר תלוי בכמות החומר שבו החייל השתמש ומספר השימושים שבוצעו עד לאותה נקודה. ומה קורה כאשר לא קיימות ראיות להחזקה או שימוש בקנאביס? במקרה כזה החייל ישוחרר עם סיום חקירתו.

סירוב לבדיקת סמים בצבא

צה"ל מקפיד לאכוף את סוגיית השימוש בקנאביס בצבא בתדירות גבוהה ולדרוש מחיילים לבצע בדיקת דם או שתן כדי לאתר שרידי קנאביס. אך האם לחיילים מותר לסרב לבדיקה זו? ומה דינם? ובכן, הדין לחיילים הוא דין זהה לאזרחים – כלומר שחלה על חיילים כל חובה חוקית בהתאם לפקודת הסמים המסוכנים בישראל.

בנוסף לכך, חוק השיפוט הצבאי מקיים גם עבירה ייחודית ששמה המלא הוא: "סירוב להיבדק לשם גילוי סמים מסוכנים. על פי סעיף 127א' לחוק, סירוב לבדיקה דינו מאסר של שנתיים בכלא צבאי, אך יחד עם זאת הדרישה לבדיקת חייל מותנית בצו מחייב שנחתם על ידי קצין שיפוט בכיר.

מכיוון שהחוק שונה והרפורמה החדשה קובעת תקופת מבחן להמשך השירות, במקום עונש מאסר ירצה המסרב ענישה משמעתית בחלק מהמקרים.

 

סמים בבסיס ועישון באזרחות

שתי עבירות לכאורה "פשוטות" יותר הן אלו שמנתקות מהחייל עצמו את המעשה, או משום שהביא את הסם לתוך הבסיס אך לא השתמש בו, או מאחר שעשה שימוש בקנאביס באזרחות, ברגילה למשל. אלא שבשני המקרים הענישה עשויה להיות מחמירה ולכלול מאסר בפועל, דבר שמצריך עורך דין צבאי שינהל משא ומתן עם התביעה הצבאית לצורך הסדר.

 

הסדר מותנה בעבירות סמים

הסדר מותנה הוא הסכם שלפיו החייל מודה שעשה שימוש בקנאביס בצבא ולפיכך יבצע כמה תנאים במשך תקופה כפי שנדרש ממנו במצ"ח, כמו למשל מסירת דגימות שתן. התביעה בתמורה תסגור את התיק ללא כתב אישום והרשעה וללא רישום פלילי, כמובן כל עוד החייל עומד בהתחייבויותיו.

להלן מספר מקרים שבהם ניתן להשיג הסדר מותנה בגין שימוש בקנאביס בצבא:

  1. שימוש בסם בנסיבות אזרחיות, כלומר שימוש מחוץ לבסיס הצבאי
  2. החזקת קנאביס באזרחות וסירוב לבצע בדיקת שתן במסגרת חקירת מצ"ח
  3. החזקת קנאביס בכמות קטנה לצריכה עצמית.
  4. מספר שימושים בקנאביס לאורך חופשה וסירוב להיבדק בבדיקת שתן בחקירת מצ"ח.

 

הסתבכתם בגין שימוש בקנאביס בצבא? כך תפעלו:

גם אם יצאתם לחופשה מהצבא ועישנתם רק קצת עם חברים, כדאי שתדעו במדויק איך פועל תהליך האכיפה הצבאי ומה תוכלו לעשות להגנתכם בנושא.

מכיוון שהדין הצבאי והאזרחי בסוגיית השימוש וההחזקה בסמים זהה, צריך לצאת מנקודת הנחה שאזרח שנתפס מעשן קנאביס לא "יחטוף" כתב אישום. גם אם כן, לא צפוי לו עונש מאסר. אך חיילים עדיין נמצאים בסיכון העמדה לדין ועונש מאסר בפועל בכפוף אליו. צה"ל נוקט בענישה מחמירה וגם אם תיקבע תקופת מבחן ללא הרשעה פלילית, למעשה יהיו השלכות מסוימות.

פקודת מטכ"ל קובעת כי יש לפתוח חקירת מצ"ח כלפי חשודים ולכן לא ניתן להסתפק בבירור בתוך היחידה, אלא לשתף פעולה בחקירת מצ"ח שאליה החייל או החיילת יוזמנו. מרגע זה ועד תום המשפט, נאסר על אותו חייל לנהוג ברכב צבאי. אם יורשע, רישיונו הצבאי עשוי להיות בסכנה.

מי שמקבל את סמכות השיפוט בעבירות של שימוש בקנאביס בצבא הוא בדרך כלל בית הדין הצבאי, שמסיר מיד סיווג בטחוני לחייל שעומד למשפט ושנפתח כנגדו הליך פלילי. ועם זאת, הדרך להגיע להסדרים קלה יותר ובייחוד להסדר מותנה שבמסגרתו נמנע החייל מלבצע את עבירה זו בהמשך ולהוכיח זאת על ידי שיתוף פעולה בבדיקות יזומות לאיתור שאריות סמים בדם או בשתן מצד הצבא.

בשורה התחתונה, שימוש בקנאביס בצבא נחשב לעבירה חמורה, גם אם הרפורמה המקובלת מעדיפה לנקוט בדרכי ענישה שונות מאלו שהיו נהוגות בעבר בהליך הפלילי. אם נתפסתם, הואשמתם או זומנתם לחקירה בגין עבירה זו, אנא צרו קשר בהקדם האפשרי עם עורכת הדין מירי יעקב גביש ותקבלו את כל המידע המשפטי המתאים לסיטואציה, כולל הכוונה וייצוג בלתי מתפשרים.

שימוש בקנאביס בצבא
שימוש בקנאביס בצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>