חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מטבעם של דברים, במרבית הפעילויות הצבאיות נדרשים החיילים להשתמש בנשק. גם מחוץ לפעילויות הצבאיות, עליהם לדאוג לשמירה בטוחה ומיטבית של הנשק שלהם. שימוש לא חוקי בנשק עלול להגיע לכדי ענישה מחמירה, כך שבמידה וקיבלתם זימון להתייצב בפני חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק, חשוב שיהיה לצידכם עו"ד צבאי מקצועי

 

עבירות נשק בצבא

אחד המאפיינים הבולטים של הפעילות הצבאית בשירות בצה"ל הוא השימוש בנשק, הנפוץ בעיקר בפעילויות מבצעיות ובאימונים וטבע הדברים, נמצאות בצבא כמויות אדירות של נשק מסוגים שונים – רובים, רימונים, חומרי נפץ ועוד.

פוטנציאל הנזק העלול להיגרם בשל שימוש לא חוקי בנשק (פציעות, תאונות, הגעה לגורמים זדוניים כמו מחבלים ועבריינים ועוד), הביא את מערכת המשפט הצבאית להתייחס בחומרה רבה אל חיילים הנאשמים בעבירות נשק ולהטיל עליהם עונשים חמורים, היכולים להגיע אף לעונשי מאסר בפועל.

 

שימוש לא חוקי בנשק

עבירות הנשק בצבא הן רבות ומגוונות, כאשר שימוש לא חוקי בנשק הוא אחד מהעבירות הנפוצות והשכיחות ביותר. בין סוגי עבירות השימוש הלא חוקי בנשק נמצאים המקרים העיקריים הבאים:

  1. ביצוע ירי ללא אישור
  2. ירי בבעלי חיים
  3. שימוש לא אחראי בנשק (משחק, קלות דעת וכדומה)
  4. כיוון נשק לעבר אדם

 

מה הענישה בגין שימוש בלתי חוקי בנשק?

שימוש בלתי חוקי בנשק מוביל לרוב להתייצבות בפני חקירת מצ"ב בחשד לשימוש לא חוקי בנשק, כאשר הענישה בגין עבירה זו יכולה להגיע לכדי מאסר בפועל ועד לתקופה של שנתיים. ככל ונשק הופעל באופן בלתי חוקי, הרי שתקופת המאסר יכולה להגיע עד לשלוש שנים.

הענישה המחמירה וההשלכות העתידיות העלולות לנבוע מכך, מחייבות את החייל הנאשם לפנות לשירותיו של עו"ד צבאי מומחה לייצוג משפטי מקצועי, במטרה לבחון את פרטי המקרה הנדון לאשורו ולהגיע לתוצאות המיטביות – הפחתת חומרת האישומים וענישה מקלה ובמקרים מסוימים אף לזיכוי מוחלט.

 

בגין אילו מקרים נפתחת חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק?

המקרים בהם יכולה להיפתח חקירת מצ"ח בעקבות חשד לשימוש לא חוקי בנשק הם רבים ומגוונים ובין הבולטים מביניהם נמצאים:

 

קבלת מידע פלילי

מידע פלילית כנגד החייל המגיע למפקדיו או לגורמים אחרים, מהווה את אחד הטריגרים הבולטים לפתיחה בחקירת מצ"ח.

 

תלונה

פעמים רבות חקירת מצ"ח בשל שימוש לא חוקי בנשק נפתחת עם קבלת תלונה כנגד החייל החשוד בעבירה.

 

סוכן סמוי

שיטות החקירה וקבלת המידע המודיעיני של מצ"ח הן רבות ומגוונות, כאשר שימוש בסוכן סמוי הוא בין השיטות הנפוצות המהוות עילת לפתיחה בחקירה.

 

תהליך חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק

על פי חוק השיפוט הצבאי, עם היוודע דבר השימוש הלא חוקי בנשק, האירוע מחייב בדיקה יסודית ובחלק מהמקרים דיווח וביצוע חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק. תהליך חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק כרוך בשלבים הבאים:

 

זימון לחקירה

אנשים רבים סוברים כי חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק מתחילה בזימון לחקירה, אך למעשה, ברוב המקרים החייל החשוד לא יקבל זימון בצורה מסודרת. ככל וקיבלתם זימון, הרי שהדבר מהווה יתרון מובהק עבורכם ומאפשר לכם להתכונן בהתאם ולפנות לעו"ד צבאי מומחה – עו"ד מירי יעקב גביש.

 

חקירת מצ"ח

תהליך החקירה יכול להתבצע במגוון שיטות ודרכים, חלקן מתוחכמות יותר וחלקן פחות. הכנה והיערכות מוקדמת לחקירת מצ"ח יכולה בהחלט לסייע לכם לשמור על הזכויות והאינטרסים שלכם ולהימנע מטעויות העלולות להביא להרשעתכם וענישה מחמירה.

 

החלטת בית הדין הצבאי

ככל וממצאי החקירה הביאו את מצ"ח לבסס כתב אישום, הרי שהוא יוגש אל בית הדין הצבאי, אשר יקבע את עונשו בהתאם. החלטת בית הדין הצבאי יכולה להימשך מספר חודשים ובמהלכם, ניתן להיעזר בשירותיו של עו"ד צבאי בכדי להגיע להסדרי טיעון מקלים.

 

חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק – דעו את זכויותיכם

פעמים רבות קורה, שחיילים הנחשדים בעבירות צבאיות בכלל ועבירות שימוש לא חוקי בנשק בפרט, כלל אינם מודעים לזכויותיהם במהלך חקירת מצ"ח בעקבות שימוש לא חוקי בנשק. בין הזכויות החשובות שכדאי לכל אחד להכיר נמצאות:

 

הזכות לעורך דין

חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק יכולה להיגמר כאמור בענישה מחמירה במיוחד, כאשר פעמים רבות חוסר ידיעה ואי היערכות מוקדמת לחקירה, מובילים לטעויות שונות המביאות להפללה. לפיכך, חשוב להכיר כי קיימת לכם זכות להיוועץ בעורך דין צבאי, אשר יעזור לכם להתמודד היטב עם הסיטואציה.

 

הזכות למנוחה

אל חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק חשוב להגיע נינוחים ורגועים ובכדי להבטיח זאת, קיימת לכם הזכות למנוחה. כך לדוגמה, במידה וזה עתה חזרתם מפעילות מבצעית או שאתם אחרי שעות נהיגה ממושכות, הרי שאתם יכולים להצהיר בפני החוקר כי אתם זקוקים למנוחה.

 

כך תיערכו היטב לקראת חקירת מצ"ח

היערכות מקדימה לקראת חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק, עריקות מהצבא ועבירות נוספות, מהווה פעמים רבות את נקודת ההבדל בין הפחתת חומרת האישומים וזיכוי מוחלט לבין אישומים וענישה מחמירה. אחד הכלים היעילים ביותר להיערכות נכונה ובניית אסטרטגיה יעילה, היא כמובן לפנות לייעוץ משפטי מקצועי של עו"ד צבאי ובין השאר להיערך גם מבחינת האלמנטים הבאים:

 

התשות / איומים

חלק מאסטרטגיות החקירה הנפוצות של מצ"ח מבוססות על התשת הנחקר ו/או איומים שונים ומגוונים. המטרה המשותפת לאסטרטגיות החקירה הללו היא להביא אתכם לידי בלבול ולסתור את הגרסה שלכם.

 

שמירה על קור רוח

פעמים רבות, החוקרים נוטים להציג לחשוד את לשון החוק היבש בנוגע לעבירה הנדונה, באופן המביא את החשוד לפחד מפני ענישה מקסימלית. בנקודה זאת חשוב לזכור, כי גם אם נראה לכם שאתם נמצאים בסיטואציה הקשה ביותר, כמעט תמיד ניתן למצוא פתח מילוט ולבחון אלטרנטיבות משפטיות שישפרו את המצב.

 

האם לחקירת מצ"ח יש השפעה בתחום האזרחי?

מערכות המשפט הצבאיות נבדלות אמנם ממערכות המשפט האזרחיות במגוון פרמטרים, אך יש לדעת כי חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק יכולה בהחלט להשפיע על חיי האזרחות שלכם וזאת בעיקר בשל העובדה כי במרבית המקרים נפתח נגד החשוד תיק פלילי.

ההשפעות של רישום פלילי צבאי על חיי האזרחות נוגעות בעיקר לצמצום אפשרויות התעסוקה (בעיקר בתחום שירות המדינה), זכויות החזקת נשק, כניסה למדינות שונות, תפיסת הסביבה הקרובה את האדם בעל העבר הפלילי כגורם 'בעייתי', שלילת הטבות שונות המגיעות ליוצאי צבא ועוד.

 

חשיבות שירותיו של עו"ד צבאי מקצועי בחקירת מצ"ח

מיד עם התעורר החשדות המופנים כלפיכם ועוד לפני פתיחת חקירת מצ"ח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק, חשוב לפנות בהקדם האפשרי לעזרתו של עו"ד צבאי מומחה. כאן חשוב להדגיש כי פנייה מוקדמת אל עו"ד צבאי, גם אם החקירה נעשית באמצע הלילה או בסופ"ש, עדיפה בהרבה על פנייה לאחר שהעניינים כבר מסתבכים.

כאשר מחפשים ייצוג משפטי מקצועי ואיכותי בעבירות צבאיות בכלל ועבירות שימוש לא חוקי בנשק בפרט, חשוב לפנות אל עו"ד צבאי המכיר היטב את דיני המשפט הצבאי, את התקדימים בחוק ואת דרכי ההתנהלות המקובלות, כך שברוב המקרים, הייעוץ המשפטי שתקבלו יביא לענישה מקילה ואף ביטול האישומים המופנים נגדכם.

חקירת מצח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק
חקירת מצח בחשד לשימוש לא חוקי בנשק
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>