חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

העיסוק בציוד בצה"ל הוא עניין די מטריד. ההתנהלות בכל הקשור בנושא זה בצבא נעשית באווירה משוחררת למדי. ציוד בכמויות בלתי סבירות נאבד או נזרק לפח ללא סיבה. מנגד, חיילים אוגרים עוד ועוד ציוד קרבי יקר, ונדמה כי חייל קרבי מסוגל אפילו לעבור על החוק רק בשביל להשיג ציוד טוב יותר. התנהלות זו גוררת לא פעם עבירות על החוק הצבאי ופתיחת חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש.

 

קצת רקע על גניבת רכוש בצה"ל

על מנת להבין כיצד מתנהלת חקירת מצ"ח בחשד לגניבה ועבירות רכוש בצה"ל, יש קודם להבין למה וכיצד מתרחשות עבירות מסוג זה. בצה"ל וביחידות קרביות בפרט, ציוד קרבי מהווה חלק משמעותי מאוד מחוויית השירות. כל חייל רוצה להשיג את הציוד החדיש והמתקדם ביותר, בין אם מדובר בשפצור לנשק ובין אם מדובר בציוד לוחמה בסיסי כמו קסדה או בירכיות. לעיתים לציוד זה יש גם ערך סנטימנטלי עבור החייל, היות והוא צולח בעזרתו אתגרים רבים.

בנוסף, בצה"ל קיים דבר הנקרא מת"ש (מחלקת תשלומים) ומשמעותו הוא שבמידה וחייל איבד ציוד עליו לשלם עליו החזר לצבא. לעיתים, חיילים אשר רוצים להימנע מתשלום זה, בוחרים להשלים את אותו ציוד באמצעות גניבה. סיבה נוספת אשר בגללה חיילים בוחרים לגנוב ציוד קשורה בערך הכספי שלו. אותם חיילים מתכננים למכור ציוד זה בשוק האזרחי.

כתוצאה מכל מה שתואר לעיל,  חיילים מנסים לשים את ידם על כמה שיותר ציוד, ולכן נוצרים ביחידות שונות מנהגים בזויים ובלתי חוקיים בכל הקשור בהשגת רכוש צה"לי. על מנת לטפל במקרים כאלה מתקיימת חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש.

 

מקרים שכיחים בהם מתבצעת חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש

  • גניבת ציוד מחייל אחר
    חיילים המשרתים בבסיס סגור מבלים יחד כמעט בכל רגע נתון. הם מתאמנים יחד, אוכלים יחד, מתרגלים ירי וישנים באותו החדר. שגרת חיים זו מביאה מצד אחד לחברויות קרובות ולאחדות בין החיילים, ואילו מצד שני היא מאפשרת לחיילים גישה קלה לציוד של חיילים אחרים. במקרים מסוימים יש הבוחרים לגנוב ציוד. לרוב יהיה מדובר בציוד פרטי או כסף של אותו חייל, ולעיתים אף בציוד קרבי ששייך לו.
  • גניבת רכוש צה"לי
    מנהג בזוי זה שכיח מאוד בכל בסיסי הצבא והוא מתאפשר ממספר סיבות. ראשית, בכל בסיס יש כמויות גדולות של ציוד מסוגים שונים, ולכן קשה לבצע מעקב מדויק אחרי כמויות וסוגי הציוד. בנוסף, חיילים מרגישים בנוח לגנוב ציוד ממחסנים צבאיים כי הם נוטים לחשוב שאף אחד לא חתום על אותו ציוד, ולכן איש לא ייפגע מאותה גניבה.
  • גניבה של רכוש אזרחי
    חיילי צהל אשר ביצעו גניבה של רכוש אזרחי, יישפטו בפני בית דין צבאי. דוגמא לגניבה מסוג זה היא גניבת ציוד מבית של חשוד במהלך מעצר.
  • השמדת רכוש צה"לי
    במידה ויימצא כי חייל פגע ברכוש צה"לי או השחית אותו במכוון, יתחיל נגדו תהליך של חקירת מצ"ח בחשד לעבירת רכוש. דוגמא שכיחה לעבירה מסוג זה היא השחתה של ציוד לוחמה על מנת לקבל מהלוגיסטיקה בבסיס ציוד חדיש במקום הציוד שהושחת. חשוב לציין כי ציוד צה"לי נוטה להיהרס ולהתבלות במהירות ולא בכל מקרה של ציוד שנפגע עולה חשד להשחתה.

 

מה ההשלכות במקרה של גניבה או השחתת רכוש?

ההשלכות במקרה זה יהיו פתיחת חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל. במידה ובסוף הליכי החקירה והליכי המשפט, יימצא החשוד כאשם, עונשו ייקבע בהתאם לחומרת העבירה. בעבירות רכוש קלות יחסית, העונשים המקובלים הם קנס כספי או ריתוק.

במקרים חמורים יותר, בהם העבירה גרמה נזק רב, העונש יכול להגיע עד לכדי מעצר או הורדה בדרגה. בנוסף, במקרים של עבירות רכוש קלות לא תיפתח חקירה במצ"ח בנושא, והעיסוק בחקירת המקרה ומתן העונש ייעשה ע"י גורם פיקודי ביחידה.

 

האם חקירה בנושא גניבה ועבירות רכוש תסתיים ברישום פלילי?

קיימת סברה מוטעית בקרב חיילים בצבא כי חקירת מצ"ח בחשד לגניבה מצה"ל ועבירת רכוש או הרשעה בנושאים אלו, לא יכולות להסתיים בכתב אישום פלילי אשר יפגע בהם באזרחות. חשוב להפריך סברה זאת – במקרים חמורים ובהחלטת בית הדין הצבאי, עברות אלה יכולות לגרום לפתיחת תיק פלילי, ובמקרים רבים תיק זה מעכב את האשמים בקידומם האישי גם בצבא וגם באזרחות.

 

מה עליי לעשות במידה ונפתחה נגדי חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש?

במידה ונפתחה נגדכם חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש, חשוב מאוד לפעול בצורה נכונה ושקולה. ביצוע טעויות בשלב זה עלול להוביל לסיבוכים מיותרים מול בית הדין הצבאי, ואף לעונש שאינו תואם את חומרת המעשה. מה שמומלץ לעשות במידה ונפתחה נגדכם חקירת מצ"ח בנושא, הוא יצירת קשר עם עורך דין.

 

כיצד לדעת לאיזה עורך דין כדאי לפנות?

ראשית, במידה והחקירה נגדכם מתנהלת ע"י מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) יש להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי כמו עו"ד מירי יעקב גביש. יש מספר סיבות אשר בגללן חשוב לפנות אל עו"ד צבאי במקרים של  חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש:

  1. בין דין צבאי מתנהל על פי מדיניות ייחודית ונעשה בו שימוש בפסקות שונות מאשר בבית דין אזרחי. על כן יש צורך בהיכרות מעמיקה עם הפסיקות והסעיפים אשר דנים בהם בבית דין צבאי.  רק לעורך דין צבאי יש היכרות מעמיקה כזו.
  2. במידה וחייל נלקח כבר לחקירה בבסיס של משטרה צבאית, עורך דין צבאי יוכל לחקור ולהבין היכן מתנהלת אותה חקירה, להגיע לבסיס ולעצור את החקירה על מנת להציע לחייל ייעוץ משפטי כבר בשלב זה.
  3. לרוב עורך דין צבאי יגיע מתוך מערכת המשפט הצבאית, זאת אומרת שהוא מילא בה תפקידים שונים בעבר ועסק במגוון של עבירות שונות כמו עריקות מהצבא למשל. עובדה זו יכולה להעניק לעורך דין צבאי נקודת פתיחה טובה יותר במאבקים משפטיים, היות והוא יודע איך ההליכים מתנהלים בפועל וכיצד עליו לפעול כדי לעזור לחשוד, למנוע ממנו עונש אשר אינו תואם את חומרת העבירה, ולפעול למען חשיפת חפותו ביעילות רבה יותר
  4. הליך חקירה במקרה של חשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש הוא הליך קשה אשר עשוי להוביל לפגיעה ברוחו של החייל החשוד. במהלך ההליך מופעלים על החשוד לחצים רבים והוא נתון באי ודאות, שכן הוא לא יודע מה עומד בגורלו ואיזה עונש הוא עשוי לקבל. עורך דין צבאי בעל ניסיון, אשר עבד לצד חיילים חשודים בעבר, יוכל להוות תמיכה עבור החייל החשוד, ויעזור לו לעבור תקופה קשה זו, היות והוא מכיר את המצב בו שרוי החייל.

 

סיכום – חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש

יכולתו של הצבא להגן על המדינה נקבעת גם לפי רמת הציוד שלו והיכולת של הצבא לספק אותו בכמות גבוהה לחייליו. לכן מן הראוי שעבירות בנושא גניבת ציוד או השחתתו, ייחשבו לחמורות במיוחד. עבירות רכוש וגניבה בצה"ל קורות לעיתים קרובות מאוד, וברוב המקרים נפתחת בנושא חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש. העונש על מקרה מסוג זה תלוי בסוג העבירה ובחומרתה, שכן לא בכל עבירה נעשית התערבות של מצ"ח. במידה ונפתחה נגדכם חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל ועבירות רכוש, מומלץ מאוד ליצור קשר עם עורך דין צבאי במטרה למזער את העונש שיוטל על החשוד, וכדי לוודא שזכויותיו לא נפגעות לאורך הליכי החקירה והמשפט.

פטור משירות וסגירת תיק עריקות בקו״ם ללא הליך משפטי
פטור משירות וסגירת תיק עריקות בקו״ם ללא הליך משפטי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>