טיפים לחקירת מצ"ח

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מדי שנה בצה"ל, נחשדים לא מעט חיילים בביצוע עבירות שונות. חלק מסוים מהעבירות מגיעות אל פיתחו של גוף החקירות הצה"לי, מצ"ח – משטרה צבאית חוקרת. חקירת מצ"ח נחשבת לאחד הדברים היותר מלחיצים שחיילים בשירות חובה, קבע או מילואים יכולים לחוות במסגרת השירות הצבאי, ולכן חשוב להכיר את הטיפים השונים לחקירה כזו. במאמר הבא נסקור טיפים לחקירת מצ"ח שיעזרו לכם בצורה משמעותית.

 

חקירת מצ"ח

צה"ל הוא ארגון עצום, הארגון הגדול ביותר במדינה. בגלל המורכבות והייחודיות של צה"ל, בתור ארגון שבחוק מחויבים להתגייס אליו אנשים, ועקב הפעילות השונה שצה"ל מבצע, יש לו מערכת אכיפה וחקירה פנימית. כאשר חייל מבצע עבירה במידה שאינה חמורה במיוחד, הוא יכול להישפט על ידי מפקדיו במסגרת היחידה הצבאית.

כאשר העבירה גדולה מדי על המסגרת היחידתית, ובמקרים מסוימים שנקבעו לפי פקודות מטכ"ל, גוף החקירות הצה"לי יתערב ויחקור את העניין. גוף זה מוכר בתור מצ"ח – משטרה צבאית חוקרת. מצ"ח, באמצעות חוקרים ובלשים, מבצעת חקירה יסודית, שהמטרה שלה היא בסופו של דבר להוביל לכתב אישום נגד החייל, או לזנוח את החשדות נגדו. טיפים לחקירת מצ"ח, אליה יכול להיות מזומן כל חייל, הכרחיים למימוש האינטרס של החייל הנחקר.

 

כיצד מתחילה חקירה כזאת?

חקירת מצ"ח לא יכולה להתחיל ככה סתם משום מקום נגד חייל. חקירת מצ"ח היא חקירה לכל דבר ועניין, בדומה לחקירת משטרה למשל שנהוגה באזרחות כאשר אזרח מבצע עבירה. החוקרים והבלשים של מצ"ח משתמשים בטכניקות חקירה שונות ובתרגילי חקירה שונים, שאי אפשר להשתמש בהם ללא אישורים משפטיים וללא קבלת הסמכויות הרלוונטיות.

בנוסף, אי אפשר לזמן חייל סתם כך לחקירה, ואי אפשר לעצור אותו מבלי שקיימת עילה. גם כיום של בדיקה נגד חייל הוא דבר שמצריך עילה מסוימת. חקירת מצ"ח יכולה להתחיל בעקבות אחד מהדברים הבאים:

  1. תאונת דרכים שיש בה חשד לעבירת תנועה מצד הנהג או מפקדי הנסיעה
  2. הפללה על ידי נחקר – מובילה לכך שמבוצעים מעצרים על ידי מצ"ח או שנשלחים זימוני חקירה
  3. הגעה של מידע מודיעיני אל חוקרי מצ"ח – דרך אמצעי מודיעין שונים, החל מסוכנים סמויים ועד למידע ממקורות
  4. פתיחה בחקירה לאחר תלונה בגין עבירה של חייל

 

מעצר או זימון לחקירה?

במידה ואחד מארבעת הדברים שציינו מקודם התקיימו למשל, חקירה עשויה להיפתח על ידי מצ"ח. חקירת מצ"ח יכולה להתחיל כאשר מצ"ח שולחת זימון לחקירה, ישירות לחייל עצמו או למפקדיו. מנגד, מסיבות שונות כמו הצורך בשמירה על חשאיות החקירה, חקירת מצ"ח יכולה להתחיל במעצר של הנחקר.

בלשי וחוקרי מצ"ח יכולים להגיע ליחידה בה נמצא החייל, או לביתו של החייל אם זה שוהה בחופשה מהצבא, לעצור אותו להוביל אותו לאחר מכן אל חדר החקירות. באופן כללי, זימון לחקירה תמיד עדיף לנחקר מאשר מעצר. טיפים לחקירת מצ"ח יכולים לבוא לידי ביטוי בחקירה בצורה הרבה יותר טובה כאשר הנחקר מקבל התראה מוקדמת מראש, שמאפשרת לו להתכונן בצורה טובה יותר לחקירה.

 

היוועצות מקדימה עם עורך דין צבאי – חלק מטיפים לחקירת מצ"ח

כאשר בוחנים טיפים לחקירת מצ"ח שלרוב מומלץ ליישם, הטיפ הראשון וכנראה החשוב ביותר הוא להתייעץ לפני תחילת החקירה עם עורך דין צבאי, כמו עו"ד מירי יעקב גביש. עורך דין צבאי הוא עורך דין שיש לו את הבקיאות הגבוהה ביותר בחוקים הצבאיים, בצורה בה עובדת מערכת האכיפה והענישה בצבא.

בנוסף, לעורך דין צבאי יש מיומנות רבה וניסיון רב שהוא צבר בהתנהלות מול גופים צבאיים שונים, החל מהפרקליטות הצבאית, בתי הדין הצבאיים והמשטרה הצבאית, הגוף האמון על מצ"ח. כמו במשפט האזרחי, גם במשפט הצבאי לחשוד יש זכות להתייעץ עם עורך דין ולקבל ממנו שירותים. גם אם נעצרתם ולא הספקתם להתייעץ לפני תחילת החקירה עם עורך דין, אתם זכאים לדרוש לראות עורך דין. עורך דין יסייע לכם באמצעות:

  1. הבנת האישומים הקונקרטיים שיש נגדכם ושמיעת הצד שלכם
  2. מתן הנחיות לחקירת מצ"ח – עשה ואל תעשה
  3. שמירה על הזכויות שלכם במהלך החקירה
  4. עמידה על האינטרסים השונים שלכם וביצוע פעולות משפטיות למימושן

 

עיון במסמכים לפני חתימה

אחד מהטיפים לחקירת מצ"ח שהקפדה עליו היא חשובה מאוד, הוא עיון מקדים במסמכים לפני שאתם חותמים עליהם. אם תעברו חקירת מצ"ח, אתם ככל הנראה תידרשו לחתום על מסמכים שונים. בין היתר, מסמך שמראה את התיעוד של כל מה שנאמר בחקירה, על ידכם ועל ידי החוקרים.

לפני שאתם חותמים על מסמכים כזה, שימו לב שלא מדובר בעניין בירוקרטי שולי, שכן למסמך חתום כזה יש משמעות רבה במהלך המשפט. עיינו בו והסכימו לחתום עליו רק כאשר הוא באמת משקף את מה שנאמר במהלך החקירה.

 

להבין את האינטרס של החוקר

שימו לב – החוקר שיושב מולכם הוא מיומן ומקצוען בתחום שלו. המטרה שלו היא להוציא מכם כמה שיותר מידע במהלך החקירה, על מנת שהוא יוכל לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבור מצ"ח: דחיפה להגשת כתב אישום או זניחת החקירה. החוקר יכול להיות בהרבה מאוד מקרים נחמד וחברותי. כחלק מהטיפים לחקירת מצ"ח, חשוב להבין את האינטרס הזה של החוקר ולהבין שהוא לא חבר שלכם.

 

בקשו הצגת ראיות

מטיחים בפניכם במהלך החקירה שיש ראיות נגדכם? ייתכן שהדבר נכון, אך ייתכן כי זהו גם שקר. מותר לכם לדרוש שיציגו את הראיות ורק לאחר מכן להתייחס אליהם. אם תעדיפו שלא להתייחס לראיות שלא הוצגו בפניכם, הדבר לא ייחשב כשמירה על זכות השתיקה.

 

הצגת צווים

חקירת מצ"ח מאפשרת לחוקרים לבצע מספר פעולות שונות, אך גם החוקרים מוגבלים בסופו של דבר לחוקרים ותקנות. במקרים רבים, החוקרים יוכלו לבצע פעולה מסוימת רק אם יהיה בידם צו חתום מגורם משפטי או פיקודי בכיר, המאפשר זאת. אם מבקשים מכם את אחד מהדברים הבאים, בקשו שיוצג הצו בפניכם לפני שאתם משתפים פעולה:

  1. חיפוש בטלפון הנייד של הנחקר
  2. מתן דגימת שתן
  3. חיפוש בבית של הנחקר מבלי שקיים חשד סביר באותו הרגע

 

הזהרו מהקלטות

השאירו אתכם בתא מעצר עם עוד חיילים? שימו לב שאתם בבסיס של המשטרה הצבאית, ודברים שתגידו בתא המעצר יכולים להיות מופנים נגדכם. כשבוחנים טיפים לחקירת מצ"ח לפני שנכנסים לחקירה כזאת, חשוב לשים לב לכך.

 

שמירה קור רוח ואיפוק

לחץ ועצבים לא יכולים לעזור לכם אף פעם בחקירת מצ"ח. אומנם מרבית הטיפים לחקירת מצ"ח כוללים עשה ואל תעשה במהלך החקירה, אך גם טיפ של שמירה על מצב מנטלי יציב הכרחי לצליחת החקירה.

 

לא להיבהל מעונשים מקסימליים

מי שיגיע לחקירת מצ"ח במרבית המקרים הוא לא חייל שביצע עבירת עריקות מהצבא בחומרה פחותה, אלא מי שיש נגדו חשד יותר משמעותי. גם אם יוצגו בפניכם עונשים מקסימליים גבוהים, אל תיבהלו מהם והבינו שמדובר בניסיונות הפחדה באמצעות הצגת תרחישי אימים.

 

זכות השתיקה – מתי כן ומתי לא?

לכל אחד יש את הזכות לשמור על שתיקה בחקירה, אך זכות זו יכולה גם לשמש נגדכם. בקרב טיפים לחקירת מצ"ח אין נוסחה מדויקת למתי כדאי לשמור על זכות השתיקה ומתי לא, אך כן חשוב לעשות זאת או לא לעשות זאת רק לאחר התייעצות רלוונטית וספציפית עם עורך דין.

טיפים לחקירת מצח
טיפים לחקירת מצח
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>