שיטות ותרגילי חקירה של מצ"ח 

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

השירות הצבאי יכול להיות רווי במתחים ולחצים, שבגינם חיילים לא מעטים מבצעים עבירות פליליות וצבאיות. תפקידה של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) היא לייצר תשתית להעמדה לדין בבית המשפט הצבאי. מתוך כך, ניתן לראות מגוון של שיטות ותרגילי חקירה של מצ"ח. על מנת שחייל יוכל להתמודד איתם ולספק את גרסתו באופן המיטבי עבורו, יש להכיר את הסיבות ותרגילי החקירה המובילים 

 

מה זה חקירת מצ"ח?

במהלך השירות הצבאי חיילי צה"ל נמצאים תחת חסותו של צה"ל על כל המשתמע מכך, כולל כפיפות לחוק הצבאי וסמכות הצבא לשפוט חיילים גם בגין חשדות למעשים פליליים. המשטרה הצבאית החוקרת או בקיצור מצ"ח, היא היחידה הצבאית שסמכותה לחקור את החיילים בגין עבירות פליליות שמתרחשות בעת שירותם, לרבות עריקות מהצבא, עבירות סמים, גניבת ציוד מצה"ל ועוד.

לפיכך, מצ"ח אמונה על החקירות בגין חשדות למקרים פליליים שבוצעו על ידי חיילים, והיא פועלת בתוקף חוק השיפוט הצבאי. על פי הוראת החוק, תפקידה של המשטרה הצבאית היא לחקור חשדות לפשעים שנעשו על ידי חיילי צה"ל. בתוך כך עומדת לרשותה היכולת לעצור חשודים, לחקור אותם, לבצע חיפושים, וכל דבר שיכול לבסס את החשדות עד הבאת החשודים בפני בית המשפט.

 

שיטות ותרגילי חקירה של מצ"ח כחלק מרכזי מפעולת היחידה

מתוקף תפקידה לבסס חשדות כנגד חשודים בדרך להעמדה לדין, מוסמכת המשטרה הצבאית לבצע חקירות כנגד חשודים – אם על ידי זימון לחקירה או על ידי מעצר החייל והבאתו לחקירה. כלי מרכזי שעומד לרשות מצ"ח הוא שימוש בשיטות ותרגילי חקירה שונים.

שיטות ותרגילי חקירה של מצ"ח הם ביסודם טקטיקות חקירה שעושות שימוש במניפולציות במטרה להשפיע על הנחקר ולהפעיל עליו לחץ למסור מידע שיפליל אותו. מאחר וזהו כלי חשוב העומד לרשות המשטרה הצבאית החוקרת, יש להכיר את שיטות ותרגילי החקירה המרכזיים שמצ"ח יכול להפעיל כלפי נחקרים.

 

שיטות ותרגילי חקירה של מצ"ח כלפי נחקרים

 

עמימות כלפי זכויות הנחקר

חיילים רבים שנעצרים או מזומנים לחקירה במשטרה הצבאית החוקרת, הם צעירים ללא עבר פלילי שמעולם לא חוו חקירת משטרה פלילית, ולפיכך הם חסרי ניסיון. מציאות זאת מנוצלת על ידי מצ"ח להשגת הפללות מהירות, כאשר היא יודעת כי הנחקרים לא מודעים לכל הזכויות המגיעות להם מתוקף חוק השיפוט הצבאי.

אחת הזכויות העיקריות של הנחקר, שחוקרי מצ"ח עשויים לנקוט בעמימות לגביה, הינה כי מגיע לו ייעוץ משפטי כבר מראשית תהליך החקירה ולאורך המעצר. כמו כן, לכל נחקר יש זכות לעיין בחומרי החקירה והראיות שנאספו נגדו כאשר אלו מוצגים כנגדו, ובכך להציגם ללא מניפולציות. גם זכות זאת לא תמיד מוזכרת בעת חקירה, כחלק מתרגיל חקירה. לכן, חשוב לדעת כי על מנת שנחקר יוכל לעמוד על כל זכויותיו – יש לבקש סיוע משפטי מטעם עו"ד צבאי כדוגמת עו"ד מירי יעקב גביש כבר מהשלב הראשון של החקירה והמעצר.

 

המשך החקירה גם לאחר החקירה הרשמית בכל אמצעי

חיילים רבים נעצרים בתקופת החקירות ושוהים במתקני המשטרה הצבאית. לכן, חיילים הנחקרים מעבירים את כל היממה סביב עצורים וחיילים אחרים. במצ"ח מודעים לכך כי במצבים אלה החייל מרגיש נינוח יותר לדבר עם אחרים. בהתאם לכך, תרגיל חקירה מרכזי הוא שימוש באותן אמירות שחייל אומר "בזמנו החופשי" כנגדו, במטרה להפליל אותו. בתוך כך, המשטרה הצבאית יודעת להפעיל מדובבים בין כותלי מתקני המעצר, שמעודדים את החשודים לדבר על החשדות המיוחסים להם ולגלות דברים שלא עלו בחקירה. שיטות אלה יכולות להיות כלי אפקטיבי כנגד חיילים שאינם מודעים כי אמצעי החקירה נמשכים למעשה לאורך כל זמן המעצר.

עוד דרכי חקירה של מצ"ח מאותו תחום באות לידי ביטוי בשימוש באמצעים טכנולוגיים ובמיוחד הקלטה של חשודים גם לאחר זמן החקירה הרשמית. לכן, חשוב לשמור על הלשון בכל זמן החקירה – אם זה מול אנשים אחרים או בטלפון.

 

שימוש בלחץ ובאיומים

תרגילים ושיטות חקירה של מצ"ח שמופעלים באופן נרחב נועדו להפעיל לחצים ואיומים על הנחקר במטרה שיפליל את עצמו או ישתף פעולה עם גורמי החקירה. הלחץ יכול לבוא לידי ביטוי ביצירת תחושה לא בטוחה אצל הנחקר, כך שירגיש שחייו יכולים להיפגע משמעותית אם לא ישתף פעולה או יודה במיוחס לו. לצד זאת, חוקרי מצ"ח יציגו את שיתוף הפעולה או ההפללה העצמית כפתרון לאותו לחץ. כמו כן, יכולים החוקרים לאיים על הנחקר ועל בני משפחתו לשתף פעולה ובכך להגביר את הרצון של הנחקר להיפטר מהמצב אליו נקלע על ידי היענות לדרישות החוקרים ומסירת הגרסה אותה הם חפצים שימסור.

 

יצירת תחושת בידוד חברתי

בין השיטות ותרגילי החקירה של מצ"ח שיכולים להשפיע באופן ניכר על הנחקר, נמנית יצירת תחושה הולכת וגוברת של בדידות חברתית וחוסר תמיכה. גורמי החקירה יודעים כי חוויית החקירה יכולה לייצר חרדה רבה. חלק מחרדה זאת מלווה בתחושת בושה ואשמה על המצב אליו נקלע החשוד. חוקרי מצ"ח מנצלים דבר זה לטובתם ומדגישים לנחקר כי הוא יצר נזק גם למשפחתו וסביבתו, וכי הם לא יתמכו בו אם לא ישתף פעולה עם רשויות החוק. כך קורה לא פעם, שחייל שנעצר אפילו לא יוצר קשר עם משפחתו בשל אותה תחושת בושה, מה שמעצים את תחושת הבדידות שלו, ומביא לכך שהוא רואה בשיתוף פעולה עם גורמי החקירה פתרון למצב הנתון.

 

בידוי ראיות

מניפולציה משמעותית נוספת היא היכולת של מצ"ח "לשקר" לנחקר ולהציג לו כאילו כי בידם ראיות להתנהגות פלילית, הגם שזה לא המצב. כאשר נחקר משוכנע כי לחוקרים יש ראיות תומכות כי ביצע עבירה פלילית, הוא נוטה להפליל את עצמו ואינו מודע כי אלו הן שיטות ותרגילי חקירה של מצ"ח.

 

שימוש בטענות דמיוניות

חוקרי מצ"ח לא פעם עושים שימוש בטענות, שיוצרות רושם אצל הנחקר כי הם אוחזים במידע שגבו מנחקרים וחשודים אחרים שמפלילים אותו. זוהי עוד דרך מתוך שיטות ותרגילי חקירה של מצ"ח שיוצרות אצל הנחקר נכונות למסור גרסה שונה אך גם מפלילה. לפעולות אלו יש השפעה ניכרת, והן יכולות להביא  את הנחקר להפללה על ידי מסירת גרסה שפוגעת בו.

 

זהירות – לא חותמים על מסמכים ללא ייעוץ משפטי

בזמן החקירה יכול החייל להתבקש לחתום על מסמכים שונים, ובהם ראיות או הצהרות של עצמו. גם מסמכים אלו יכולים לייצג באופן לא מדויק את גרסת החשוד ובכך להסב לו נזק. לכן על הנחקר להתעקש לקרוא את המסמכים עליהם הוא חותם, ולבקש ייעוץ משפטי מטעם עורך דין מומחה בתחום כמו עורכת דין מירי יעקב גביש, טרם חתימה על מסמך כזה שיכול לפגוע באינטרסים שלו.

 

לסיכום

שיטות ותרגילי חקירה של מצ"ח הם כלים חשובים ומרכזיים במאמצי החקירה של היחידה. רבים מתרגילי החקירה מתבססים על מצב הלחץ בו נמצא החייל וחוסר המודעות שלו לזכויותיו. לכן, בעל הברית החשוב ביותר שיש לנחקר הוא עורך דין צבאי שמכיר את כל חוקי הצבא בכל התחומים החל מעריקות, המשך בעבירות סמים ועד לחוקי פטור ממילואים. עורך דין כזה ידע לייצג, ליידע וללוות את החייל בכל מהלך החקירה, ולהבהיר לו את האינטרס האישי שלו וההשלכות השונות של מעשיו ודבריו במהלכה.

לכן נחזור ונדגיש לסיכום –  הדבר החשוב ביותר עבור הנחקר הוא לדרוש ייצוג משפטי כבר בתחילת תהליך החקירה או המעצר. עורכי הדין  הפועלים במסגרת משרד עו"ד מירי יעקב גביש מכירים היטב את כל שיטות החקירה של מצ"ח ויוכלו ללוות כל חייל שנחקר ע"י מצ"ח, כך שיהיה מודע לכל זכויותיו וישכיל להיזהר מלהפליל את עצמו.

שיטות ותרגילי חקירה של מצח 
שיטות ותרגילי חקירה של מצח
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>