שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

אחד ממאפייני הפעילות הבולטים בצה"ל הוא השימוש בנשקים מסוגים שונים. לאור הסיכונים השונים היכולים לנבוע משימוש לא אחראי בנשק, כל חייל מחויב לשמור ולהשתמש כראוי בנשקו. שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל עלול לגרור תוצאות לא נעימות (בלשון המעטה), הן מבחינה פיזית והן מבחינה משפטית. בכל הנוגע להיבט האחרון, ייצוג משפטי בהחלט יוכל לסייע להשגת התוצאות הטובות ביותר למקרה שלכם

 

שימוש בנשק בצה"ל – מאפייני פעילות עיקרית

השירות הצבאי בצה"ל, בין אם שירות עורפי ובוודאי במקרים של שירות קרבי, כרוך בשימוש בנשק, בין אם באופן קבוע ובין אם באופן זמני. על פי הגדרת החוק הצבאי, שימוש בנשק בצה"ל אינו כולל רק כלי ירייה, דוגמת רובים ומקלעים, אלא גם ציוד לחימה, חומרי נפץ ותחמושת מסוגים שונים.

ההגדרה הנרחבת של נשק בהקשר זה, יחד עם מאפייני הפעילות הנרחבים בשימוש בנשק, מטילים על החיילים אחריות גדולה, שכן מטבע הדברים, בשימוש בנשק על סוגיו השונים גלומה סכנה בטיחותית ממשית, הן מבחינה פיזית למשתמש ולנמצאים בקרבתו והן מבחינת אפשרות הגעת הנשק לגורמים בלתי מורשים, כמו עבריינים ומחבלים.

 

מהי ההגדרה של שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל?

ישנן שורה של פעילויות היכולות להיחשב כעבירת שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל, כאשר הגדרת המשפט הצבאי הינה כל שימוש או החזקה בנשק, באופן שאינו תואם את הוראות הבטיחות או הפקודות הקיימות. כך, בין סוגי העבירות הנפוצות ביותר של שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל נמצאים:

  1. כיוון הנשק אל אדם אחר
  2. משחק בנשק
  3. ירי במקום שאינו מטווח מאושר
  4. ירי בבעלי חיים

 

חקירת מצ"ח בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל

עם היוודע דבר השימוש הבלתי חוקי בנשק בצה"ל למפקדים, הרי שהאירוע מחייב בדיקה יסודית ובמקרים מסוימים, אף דיווח וביצוע חקירה פלילית על ידי חוקרים של משטרה צבאית חוקרת (או בקיצור – מצ"ח). עוד לפני שנעסוק במהות החקירה וכיצד ניתן להיערך אליה בהתאם, חשוב לדעת כי פנייה מוקדמת אל ייצוג משפטי באמצעות עו"ד צבאי מומחה, יכולה בהחלט לסייע לכם לצלוח את החקירה ולהימנע מענישה מחמירה.

חקירת מצ"ח בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל כוללת את השלבים העיקריים הבאים:

 

החלטה על פתיחה בחקירה

עם קבלת המידע המפליל וביסוס עילה סבירה לפתיחה בחקירה, תיפתח נגדכם חקירת מצ"ח. חקירת מצ"ח יכולה להיפתח נגדכם גם ללא הקדמות וקבלת זימון ובכל אחד מהמקרים, חשוב להיוועץ בהקדם עם משרד עו"ד מקצועי – משרד עו"ד מירי יעקב גביש.

 

חקירה

בדומה לעולם האזרחות, חוקרי מצ"ח יכולים לעשות שימוש במגוון שיטות וטכניקות חקירה שונות, בכדי לבסס את החשדות ולהגיש כתב אישום מוצק. הכנה מקדימה והיערכות מיטבית לשיטות חקירה כמו הפחדות, איומים וניסיונות התשה, יכולים בהחלט לסייע לכם לעמוד על זכויותיכם ולא להישבר ולומר דברים העלולים להפליל אתכם.

 

החלטת בית המשפט הצבאי

על פי ממצאי החקירה, יוחלט האם להגיש נגדכם כתב אישום בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל או שמא אלטרנטיבות אחרות, כמו ענישה מקלה ואף זיכוי מוחלט.

 

מה המשמעות של חקירת מצ"ח?

לא מעט אנשים טועים לחשוב כי חקירה במצ"ח היא חקירה הנעשית במסגרת הצבאית בלבד, ללא השפעה על החיים האזרחיים. למעשה, מדובר בהנחה שגויה, שכן, חקירה במצ"ח מהווה חקירה פלילית לכל דבר ועניין, כך שייתכן בהחלט ויהיו לה השפעות על החיים האזרחיים, הן מבחינת אפשרויות התעסוקה והזכויות שתוכלו לקבל והן מבחינת מעמדכם בחברה, כאשר אנשים רבים נוטים להתייחס אל חיילים בעלי עבר פלילי כאל גורמים 'בעייתיים'.

 

מה הענישה בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל?

על פי החוק הצבאי, שימוש בלתי חוקי בנשק מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין ובהתאם לכך, הענישה בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל יכולה להגיע עד לכדי עונשי מאסר בפועל, לתקופה הנעה בין שנתיים ועד שלוש שנות מאסר (במקרים בהם הופעל הנשק).

לצד הענישה המחמירה הקיימת בגין שימוש בלתי חוקי בנשק, ייצוג משפטי עם עורך דין צבאי מומחה, יכולה בהחלט לשפר עבורכם את תמונת המצב ולהביא לסיום הפרשה באמצעות ענישה מקלה (נזיפה ו/או עונשי מאסר של כמה ימים בודדים ועד מספר חודשים ספורים) ואף ביטול כתב האישום בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל וזיכוי מוחלט.

 

זומנתי לחקירת מצ"ח בגין שימוש לא חוקי בנשק – מה עליי לעשות?

זימון לחקירת מצ"ח בגין שימוש לא חוקי בנשק, היא אמנם לא דבר חיובי במיוחד, אך קבלת זימון מהווה יתרון משמעותי עבור החשוד, שכן היא מאפשרת לו להתכונן בהתאם. בשלב זה, חשוב לפנות לשירותיו של עו"ד צבאי מנוסה בתחום, שיכוון וידריך אתכם לאורך כל התהליך ויסביר להם מהן הזכויות שלכם בתהליך החקירה.

עד להגעת עורך הדין הצבאי, מומלץ לנקוט בפעולות הבאות:

 

אל תמהרו לשתף פעולה

חוקרי מצ"ח יודעים כי ברגע שנכנס לסיפור עורך דין צבאי, הרי שסיכויי ההרשעה של החקירה פוחתים בהתאם ולפיכך, ינסו לעשות כל מאמץ לגרום לכם לשתף פעולה בין אם זה בדרך של איומים והפחות ובין אם בדרך של יצירת מצג שווא של "תודו באשמה והכל יהיה בסדר". לפיכך, עד להגעת עורך הדין הצבאי, מומלץ שלא לשתף פעולה ולנדב מידע יותר מהנדרש.

 

לא להילחץ

חקירת מצ"ח בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל, עריקות מהצבא או כל עבירה אחרת, היא ללא ספק אירוע מלחיץ ולא נעים, אך כדאי לזכור כי כל חקירה סופה להסתיים ומומלץ לשמור על קור רוח ולא למהר לאבד עשתונות ו"לשפוך הכל".

 

כיצד נקבעת החלטת בית המשפט הצבאי?

מערכת המשפט הצבאית מתייחסת בחומרה רבה לעבירות של שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל, שכן לצערנו, מקרים אלו הביאו לא אחת לפגיעה בחיי אדם. יחד עם זאת, בבואו לשקול את הענישה ופסק הדין בגין שימוש בלתי חוקי בנשק, בית המשפט הצבאי לוקח בחשבון מספר פרמטרים:

  1. תפקיד החייל
  2. הוותק שלו
  3. ההכשרה שקיבל
  4. הניסיון שלו עם כלי הנשק הנדון

 

למה דווקא עורך דין צבאי?

ניתן לזהות אמנם מספר קווי דמיון בין מערכת המשפט הצבאית למערכת המשפט האזרחית, אך בסופו של דבר מדובר בחוקים, פקודות ותקנות שונים באופן מהותי, במיוחד בכל הקשור לעבירות שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל. לפיכך, בבואנו לבחור ייצוג משפטי איכותי ומקצועי, חשוב לבחור דווקא בעורך דין בעל מומחיות בתחום המשפט הצבאי.

מלבד היכרותו העמוקה של עורך הדין הצבאי את מערכת המשפט הצבאית, על דיניה והתקדימים השונים הנוגעים למקרה שלכם, הרי שעורך הדין הצבאי מכיר גם את דרכי ההתנהלות המקובלות ואת הפרוצדורות המומלצות ביותר עבורכם, באופן היכול להביא להפחתת חומרת האישומים המופנים כלפיכם ואף להביא לזיכוי מוחלט.

 

כיצד בוחרים עורך דין צבאי?

בחירת עורך דין צבאי צריכה להתחשב במספר שיקולים מרכזיים, כמו מקצועיות, ניסיון רב שנים ומוניטין מוכח, כאשר גם קריטריונים כמו המלצות של לקוחות אחרים וזמינות (גם בשעות לא שגרתיות), יכולים בהחלט להעיד על כך שמדובר בעורך הדין הצבאי המתאים ביותר עבורכם.

שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל
שימוש בלתי חוקי בנשק בצה"ל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>