חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

1542. זהו מספר התלונות שהוגשו על הטרדות מיניות בצבא בשנת 2020. נתון כואב, נכון? קבלו עוד נתון – רק 31 כתבי אישום הוגשו נגד המטרידים באותה השנה. שני הנתונים הללו מציבים בפנינו תמונה בעייתית אודות הלך הרוח בצבא. התופעה קיימת בכל מקום בצבא שלנו, לא משנה מה צבע העור שלך ומה צבע הכומתה אשר מונחת על כתפך. מדוע הגענו למצב העגום הזה? ולא פחות חשוב – כיצד עליכם לפעול במקרה של פגיעה? במאמר זה נפרט על חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית בצבא.

 

קודם כל, מהי בכלל הטרדה מינית?

מדינת ישראל היא מדינה מפותחת במגוון רחב של תחומים. עם זאת, נדמה כי בנושא מעמד האישה ומניעת הטרדות מיניות בפרט, אנחנו עומדים במקום. על מנת להתחיל ולבנות תהליך בריא בנושא, עלינו קודם להבין מהי הטרדה מינית. להטרדה מסוג זה יש מגוון רחב של צורות וביטויים, אך ניתן להגדירה ככפייה של התנהגות מסוימת אשר נושאת אופי מיני.

במסגרת חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית, יתמקדו החוקרים לרוב בשלושה סוגים עיקריים של פגיעה מינית:

  1. פגיעה פיזית
    בפגיעה  מסוג זה המטריד יבצע את ההטרדה באמצעות גופו, תוך יצירת מגע בלתי הולם עם גוף הנפגע/ת. פגיעה פיזית היא כביכול הפגיעה ה"ברורה ביותר", שכן ניתן לראות אותה בעיניים, אך מדובר בטעות. רבים יגדירו פעולה מסוימת רק כמחווה ידידותית או אמירת שלום, אך במידה והפעולה לא נעשתה באישור הצד השני, ולא התאפשרה לו הזדמנות גם לסרב לה, אותו צד ייחשב  כנפגע, ויהיה רשאי להתלונן במצ"ח על מנת לפתוח בהליך חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית
  2. פגיעה מילולית
    פגיעה מילולית משמעותה פגיעה אשר בוצעה באמצעות מילים או באמצעות העברת מסר מסוים בעלי אופי מיני. ניתן לכלול מסרים רבים תחת כותרת זו כגון מסרים הנוגעים למראה של הנפגע/ת, ביטוי של רצונות מסוימים בעלי אופי מיני או סימנים בעלי אופי מיני. פגיעה זו יכולה להיות מבוצעת גם באמצעות מסרונים או שיחות טלפון חוזרות, ואף כרכילות מול גורם שלישי או הפצת שמועות וסיפורים פרטיים. אם אותם מסרים מועברים באופן חד כיווני וללא אישור, הנפגע רשאי להתלונן ובתגובה תיפתח חקירה בחשד להטרדה מינית במצ"ח.
  3. פגיעות נוספות
    קטגוריה זו מתייחסת לפגיעות אשר אינן פגיעות מילוליות או פגיעות פיזיות. לרוב, פגיעה מסוג זה תבוצע ללא ידיעת הנפגע/ת, כמו למשל איסוף תמונות של הנפגע ללא ידיעתו, או מעקב בסתר אחרי הנפגע. גם במקרים אלו, תיפתח חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית.

 

חשוב מאוד לזכור – הטרדה מינית בצבא יכולה להתבצע נגד חיילים וחיילות כאחד, ויכולה להתבצע גם בין בני אותו מין.

 

הטרדה מינית בצבא

הטרדה מינית בצבא נעשית בין משרתים הנכללים בשורות הצבא. לצורך העניין, הטרדה יכולה להתבצע נגד קצינים או בין משרתים סדירים. הטרדה יכולה להתבצע בין חיילים גם בהימצאותם מחוץ לצבא במהלך ההטרדה. בנוסף, גם חייל אשר בורח מהצבא, זאת אומרת שהוא מצוי במצב עריקות מהצבא ובוצעה נגדו פגיעה מינית, רשאי להתלונן בפני מצ"ח.

בכל אחד מהמקרים, במידה והמעורבים במקרה הם חיילי צה"ל, תיפתח חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית.

 

מדוע הטרדות מיניות כל כך שכיחות בצבא?

1542 תלונות במצ"ח בחשד להטרדות מיניות בצבא הן בהחלט כמות גבוהה מדי. כדי לייצר מגמת ירידה בכמות הפגיעות, חשוב תחילה להבין מהם הגורמים לבעיה אשר בעקבותיהם נוצר הלך הרוח הפוגעני בצבא.

קיימים מספר גורמים עיקריים לתופעה:

  • יחסי מרות
    צה"ל, בדומה לכל צבא סדיר בעולם כיום, פועל בשיטה לפיה לכל חייל או משרת בצבא יש מפקד. אותו מפקד אחראי לספק לו את כל צרכיו הבסיסיים ואת כל זכויותיו כחייל כגון אוכל, שעות שינה, ביקורים בבית וכולי. עם זאת, בין המפקד לפקודיו קיימים יחסי מרות, שכן המפקד נמצא בדרגה גבוהה יותר, והחייל מחויב לבצע את כל דרישותיו.
    לחייל קיימת הזכות לסרב לבצע פקודה אשר סותרת את הקוד האתי של צה"ל, אך לצערנו במקרים רבים קיימת יראה בין הפקוד למפקדו, וכך נוצר חוסר ביטחון אשר מקשה על חיילים רבים להימנע מפגיעה מינית.
  • ביטחון עצמי מופרז
    במקרים מסוימים, חקירות מצ"ח בחשד להטרדה, מעידות שבמסגרות שונות בצבא נוצרים דפוסים של מעמדות. זאת בעקבות מנהגים המושרשים בתרבות הצבאית עוד מימי הקמת הצבא. לפי אותם מנהגים ומסורות, ה"כבוד" של חייל נקבע על פי משך הזמן שהוא משרת בצבא או כפי שנאמר בשפה הצה"לית, הפז"ם.
    לרוב בפלוגות קרביות, ללוחמים בעלי פז"ם גבוה יש זכויות עודפות ואילו לחיילים "צעירים" נלקחות זכויות מסוימות. אותן מסורות עלולות במקרים מסוימים להתדרדר לכדי השפלות בעלות אופי מיני או לבנות בקרב חיילים מסוימים תחושת עילאיות וחשיבה ש"הכל מותר", והם עלולים לנצל זאת לכדי פגיעה מינית.
  • אווירה גברית
    בסיסו ועיקרו של צה"ל הוא עיסוק בלוחמה, שכן מטרתו וסיסמתו היא להגן על המדינה והעם. על כן, רוב משאביו של הצבא יושקעו בלוחמים, ולרוב מדובר בגברים. בשנים האחרונות קיימים שינויים במגמות אלה, עם הופעתם של גדודים מעורבים המכשירים גם לוחמות, ועם העלייה לקדמת הבמה של תחומי הסייבר והפיתוח אשר בהן בולטות לטובה נשים רבות.
    למרות זאת, הדפוסים הישנים אשר מאדירים את הלוחם דבקו בתרבות הצבאית ומכתיבים בה אווירה גברית במיוחד. אווירה זו יוצרת תחושה מוטעית בקרב חלק מהמשרתים בצבא לפיה בצבא הגבר הוא העליון, ולכן מותר לו לחרוג מסמכויותיו ולנצל את מעמדו גם תוך פגיעה מינית.

 

אז מה עלינו לעשות במקרה של פגיעה מינית?

במקרה ואתם או אחד מקרוביכם נחשף למקרה של פגיעה מינית בצבא, יש לפנות למצ"ח ולהגיש בפני החוקרים תלונה על מנת שתיפתח חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית. לעיתים, הליך זה עלול להיות מסובך וקשה, שכן הוא מצריך מהנפגע/ת לשחזר בפני החוקרים את מקרה הפגיעה ואף להתעמת עם הפוגע באופן ישיר.

במקרים מסוימים הנפגעים נמנעים מלהגיש תלונה במצ"ח מפאת החשש כי חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית רק תגרום להם טראומה נוספת ותעמיק את הצלקת.

 

אל חשש, אתם לא לבד במסגרת חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית

במקרה של פגיעה מינית, מומלץ לפנות אל עורך דין צבאי, אשר לו ניסיון רב בתחום והינו בעל ידע בליווי הנפגעים. במידה ויש חשד לפגיעה מינית, ניתן להתחיל הליך של חקירה במצ"ח בליווי של עו"ד.

היתרונות של שימוש בעורכת דין כמו עורכת דין מירי יעקב גביש הוא שהיא למודת ניסיון עבר, ומסוגלת לפנות אל הנפגעים ברגישות וכך לעזור להם להיפתח ולתאר את המקרה בפניה ובפני חוקרי מצ"ח, בפתיחות ככל האפשר. בנוסף, בית דין צבאי פועל בצורה שונה מבית משפט אזרחי ועל מנת למנוע בלבול ובזבוזי זמן, יש להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי אשר ידע להתנהל בבית דין מסוג זה.

במקרה של פגיעה מינית בצבא, הנפגע מצוי בטראומה קשה. כעת, כדאי לאפשר לנפגע לעבור תהליך של ריפוי הנפש והתחלה של טיפול בפצעים הרגשיים שהפגיעה הותירה בו. על כן, יש להיעזר בשירותי עו"ד צבאי אשר יוכל לקחת על גבו את רוב ההתעסקות המשפטית, גם לאחר שנפתחת חקירת מצ"ח בחשד להטרדה מינית, ויאפשר לנפגעים ולקרוביהם להיות מרוכזים בהתגברות על הקושי הניצב בפניהם.

 

סיכום

הטרדות מיניות הן דבר שכיח אשר מתרחש בצבא על בסיס יומי. לצערנו, התופעה מתרחשת ללא יוצא דופן בכל חלקי הצבא. במידה ואתם או אחד מקרוביכם משרת, רצוי להכיר את עולם המשטרה הצבאית ובית הדין הצבאי ועל מנת להקדים תרופה למכה באופן מלא, אף להיות בקשר תדיר עם עורך דין צבאי. מענה הולם ניתן למצוא אצל צוות משרד עו"ד מירי יעקב גביש.

חקירת מצח בחשד להטרדה מינית
חקירת מצח בחשד להטרדה מינית
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>