חיפוש בבתים של חיילים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מתוקף סמכותה, המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) רשאית לבצע חיפוש בבתים של חיילים בהתאם לצו של בית משפט. במקרה כזה, נפתחה חקירה בעקבות החייל, וייתכן אף כי אותו חייל נחקר במקביל לחיפוש. מדובר במצב מלחיץ בהחלט,  הרי לא בכל יום אדם במדים דורש להיכנס לביתנו ולבצע חיפוש מקיף, אך דווקא רגעים אלו הם קריטיים בהחלט ועלינו לדעת מהן האפשרויות העומדות בפנינו.

 

איזה גוף מבצע חיפוש בבתים של חיילים?

לרשות הצבא עומדות מערכות חוק ואכיפה המקבילות לאותן מערכות בעולם האזרחי, כגון משטרה צבאית ובית דין צבאי. בהתאם לזאת, לאותן רשויות צבאיות קיים טווח פעולה המאפשר להן לבצע פעולות במישורים שונים, בין אם במישור הביטחוני ובין אם במישור הפלילי, ומטרתן לשמור על ביטחון המדינה ולאכוף את חוקי הצבא.

בפועל, מצ"ח הוא הגוף אשר מבצע את החיפוש בביתם של חיילים, והוא עושה זאת ללא התראה מוקדמת וללא ידיעתו של החייל או בני משפחתו. עם זאת, לא מדובר במערב פרוע, וידיהן של אותן רשויות מוגבלות. את פעולותיהן הן רשאיות לבצע רק בהתאם לחוקי בית המשפט ובמקרים מסוימים, רק לאחר קבלת צו אישור לביצוע פעולה זו או אחרת.

אחד ממנגנוני הריסון של אותן רשויות הוא עורכי דין צבאיים. עורך דין צבאי מונע מהרשויות הצבאיות לחרוג מסמכויותיהן, ובמקרה של חריגה הוא עומד על זכויותיהם של הנפגעים.

 

מה מצ"ח רוצה מהבית שלי?

כאמור, אחת הפעולות אשר מבצעת המשטרה הצבאית היא חיפוש בבתים של חיילים. במידה וחוקרי מצ"ח דפקו בדלתכם, ככל הנראה קיים חשד כי אתם או אחד הדיירים בבית מעורבים בפשע או עוברים על חוקי הצבא. החוקרים מאמינים כי חיפוש בביתו של החייל יביא עימו ממצאים אשר יתרמו להרשעתו בפשע מסוים, או שחיפוש בבית חיוני לשמירה על חוקי הצבא.

 

באילו מקרים מתבצע חיפוש?

המכשול העיקרי העומד בין מצ"ח לבין ביצוע חיפוש בבתים של חיילים, הינו קבלת צו המתיר ביצוע חיפוש ומפרט את אופי החיפוש. קיימת עוד אפשרות, אשר לפיה אם לחוקרי מצ"ח קיים חשד סביר כי חיפוש יתרום להרשעת חשוד או ימנע פשע, עומדת לרשותם האפשרות לביצוע חיפוש.

הנה מספר תרחישים שכיחים המובילים לרוב לחיפוש בביתו של חייל:

  1. חשד לביצוע פשע בבית – במידה ויגיע לידיהם של חוקרי מצ"ח מידע המעלה חשד בעניין פשע המתבצע בביתו של חייל, תעמוד לרשותם האפשרות לבצע חיפוש בבית. זאת על מנת לעצור את הפשע המתרחש. לדוגמא, אם בבית מתבצע שימוש בלתי חוקי בנשק, חוקרי מצ"ח יהיו רשאים לבצע חיפוש בבית של החייל ולעצור את העבירה.
  2. הימצאות חומרים או חפצים מפלילים – לרוב תרחיש זה יקרה בזמן שהחייל נלקח לחקירה או לפני כן, על מנת למנוע אפשרות של העלמת הראיות. למשל, אם מצ"ח חושדים כי החייל צורך סמים בביתו, לא מן הנמנע שהחוקרים יגיעו אל הבית ויחפשו את אותם חומרים. הימצאותם של חומרים אלה יעזרו לחוקרים להרשיע מאוחר יותר את החשוד.
  3. עריקות מהצבא – במידה וחייל מסרב להגיע לצבא,; הוא עונה להגדרה של עריק מהצבא. במקרה כזה, אותו חייל עובר על חוקי הצבא וסביר מאוד שחוקרי מצ"ח יגיעו לבצע חיפוש בביתו של על מנת להביאו לבית דין צבאי.

 

האם מותר לי לסרב לחיפוש?

לצערנו, לא. בהגעתם של החוקרים לבית, מותר לנו לבקש מהם להראות לנו את הצו המתיר להם לבצע את החיפוש בבית החייל ולקבל עותק של אותו הצו. הצו צריך להיות חתום ע"י שופט וצריך גם להיכלל בו פירוט על אופן החיפוש. מעבר לכך, אסור לנו למנוע מהחוקרים והבלשים לבצע את החיפוש באותו רגע. הפרעה לאותו הליך או התנגדות למחפשים עלולה לפגוע בנו ולהפוך גם אותנו לפורעי חוק.

 

איך נראה חיפוש בבית החייל?

ראשית, חיפוש בבית הוא חוויה לא נעימה כלל ויש להימנע מלהגיע אליה בכל דרך. חייל המעלה בדעתו לבצע פעולה בלתי חוקית, כמו עריקות מהצבא למשל או להימצא בקרבתם של פושעים, חייב לדעת כי הוא מסכן את עצמו ובני משפחתו בהיקלעות לחוויה קשה ויש האומרים אף מצלקת.

אופי החיפוש בבית החייל משתנה בהתאם לסוג העבירה בגינה החייל מואשם, אך בכל מקרה החיפוש יהיה פולשני וייקח זמן ממושך עד שהחוקרים ישיגו את מבוקשם או יוותרו. לרוב החוקרים ישתדלו שלא להסב נזק לרכוש בבית החייל, אך רבים מעידים כי במהלך החיפוש החוקרים יצרו נזקים ו"הפכו" חדרים בבית. על אותם נזקים ניתן לדרוש החזר בבית משפט ורצוי להיעזר לשם כך בעורך דין צבאי.

 

האם החייל חייב להימצא בבית בעת החיפוש?

בהחלט לא. להיפך, לרוב החייל כבר יילקח לחקירה עוד בטרם החל החיפוש, והחיפוש ייעשה במקביל לחקירה. זאת על מנת לעמת את החייל עם ממצאי החיפוש באותו הרגע ללא הכנה מראש.

 

אז מה אני יכול לעשות?

במקרה וחוקרי מצ"ח הגיעו אל ביתכם, חשוב לבצע מספר צעדים קריטיים. אותם צעדים יכולים למנוע מהחקירה להתקדם, ויעזרו לחייל המואשם להימנע מעונש שאינו תואם את מעשיו.

  1. פנו לעורך דין צבאי – הפעולה החשובה ביותר לביצוע עם תחילת החיפוש בבית החייל היא יצירת קשר עם עורך דין צבאי. עו"ד צבאי הוא בעל ידע וניסיון רחב בנושא וידע לתת לכם את העצות המדויקת ביותר. בנוסף, עורך הדין יכול ליצור קשר עם החייל הנחקר ולייעץ לו. כך ימנע עורך הדין מהחייל לבצע טעויות קריטיות במהלך החקירה. באמצעות פעולות אלה עורך הדין יכול לגרום לחקירה להיעצר ואף להפחית מעונשו של החייל. עורך דין צבאי ניתן למצוא באמצעות חיפוש באינטרנט אך עדיף שיהיה לכם עורך דין צבאי בזמינות גם לפני כן, ליתר בטחון. משרד עו"ד מירי יעקב גביש למשל, מתמחה במקרים מסוג זה.
  2. בקשו העתק של צו החיפוש – בצו החיפוש מפורטות הוראותיו של השופט ביחס לאופן ביצוע החיפוש ועוד הגדרות משפטיות. אם החוקרים ביצעו את החיפוש שלא כמפורט בצו, זאת אומרת שהחיפוש בוצע בניגוד להוראות השופט. לכן, עותק של צו החיפוש יוכל בשלב מאוחר יותר של החקירה להוות גורם הבא לעזרתו של החייל ויתרום לעורך הדין להילחם על זכויותיו.
  3. צפו בחיפוש – במהלך החיפוש, רשאים לנכוח שני עדים לבחירתכם. לצפייה בחיפוש יש משמעות מכרעת, שכן במידה והחיפוש מתבצע שלא בהתאם להוראות צו החיפוש, יוכלו שני העדים לטעון בבית המשפט כי החיפוש בוצע בצורה לא חוקית. בנוסף, במידה ובמהלך החיפוש בוצע נזק לרכוש, רק בנוכחות העדים ניתן יהיה לטעון כי הנזק בוצע ע"י החוקרים ולא לפני החיפוש.

 

סיכום

כולנו מקווים שלנו זה לא יקרה, אך המציאות מדברת בפני עצמה. ביקור של מצ"ח יכול לקרות בכל בית ועלינו להיות מוכנים אליו. החיפוש הוא חוויה לא נעימה כלל אך עם כל הקושי, עלינו לבצע פעולות קריטיות כבר בתחילתו. כמו כן, חשוב גם לבצע את ההכנות המקדימות. הדבר האפקטיבי ביותר הוא יצירת קשר עם עורך דין צבאי אשר ידע לייעץ לנו ולחייל במקרה הצורך.

חיפוש בבתים של חיילים
חיפוש בבתים של חיילים
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>