עבירות סמים בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

עבירות סמים בצבא מתייחסות למקבץ אפשרי של עבירות שימוש, החזקה וסחר בסמים במסגרת הצבאית או באזרחות, במהלך השירות הצבאי. הצבא מנהל לוחמה בלתי מתפשרת בתופעה, אך יש גם דרכים להקלה בענישה. אז מהם העונשים הצפויים ומה ניתן לעשות כדי להתגונן מפניהם?

 

עבירה גדושה בהשלכות

למרות שצה"ל מתאמץ למגר תופעות של שימוש ואחזקה בסמים במסגרת הצבאית, מאות תיקים חדשים נפתחים מידי שנה על עבירות סמים בצבא. כל אחד מהתיקים האלה עלול להסתיים בכתב אישום המוביל למאסר בכלא צבאי ורישום פלילי בר השלכות לחיים העתידיים באזרחות. צה"ל רואים בעבירות אלו כחמורות ביותר, מכיוון שיש בהן סיכון ממשי לחיי אדם לצד פגיעה בביטחון המדינה.

 

עישנתם ונתפסתם – במה בדיוק הסתבכתם?

נתחיל מהחדשות הטובות: החל משנת 2017, כל חייל שנתפס בעבירת שימוש עצמי בסמים קלים במסגרת הצבאית ובפרט במהלך חופשה מהצבא, יקבל חלופה לדין הפלילי הקובעת "תקופת ניסיון". תקופה זו נכנסת לתוקפה עד לסיום השירות ודורשת מהחייל שנתפס לבצע בדיקות שתן תכופות כדי לוודא שהוא נמנע מעבירה זו פעם נוספת. חלופה זו מבטלת הלכה למעשה את ההליך הפלילי, שבמקביל להליך האזרחי עובר דרך הגשת כתב אישום והעמדה לדין.

 

עבירות סמים בצבא והעונש עליהן

דינן של עבירות סמים בצבא הוא כדינן של עבירות דומות באזרחות. הרשויות לא מגלות סובלנות כלפי התופעה ולמעט עבירות קלות של עישון סמים, מטילות עונשי מאסר וסנקציות שונות על מבצעי העבירה. מבחינתם של חיילים סדירים שעתידם וחייהם עוד לפניהם מדובר בפגיעה משמעותית.

ראשית, בשל עונש המאסר. תקופת המאסר בגין עבירות סמים בצה"ל נעה בין כמה שבועות ועד כמה חודשים, תלוי במקרה עצמו ובחומרת העבירה. כמו כן, התהליך כולו מתנהל משלב החקירה ועד פסק הדין בתוך המסגרת הצבאית וחלים עליו כל החוקים הישראליים בנוגע לעבירות סמים.

שנית, בשל הרישום הפלילי שמותיר אחריו "כתם" גם בחיים האזרחיים. הרישום הפלילי עשוי לגרוע מהמינוי למשרות מסוימות, למשל בתחומי המשפט וראיית החשבון, להתקבל למשרה ציבורית ניהולית ועוד.

עקרונית מעסיקים אינם מקבלים גישה לרישומים פליליים ואף מנועים מלשאול חייל משוחרר לעבירות שביצע במסגרת הצבאית כדי לקבל החלטה לעניין המשרה, אך הרישום נשמר לצפיית הרשויות במשך שנים קדימה. סיבה זו כשלעצמה מצדיקה ליווי מעורך דין צבאי מקצועי, שמתמחה לעניין עבירות סמים בצבא ויכול לפעול בנושא כדי למנוע השלכות עתידיות כבדות.

 

אפשרויות הפעולה באישום של עבירת סמים בצבא

ככל תיק משפטי, בצבא או באזרחות, ההתמודדות עם האישומים מבוססת על חומרת העבירה, הראיות כלפיה ולשון החוק. אם ביצעתם עבירת סמים כלשהי ויש לכך ראיות מוצקות, הענישה במקרה כזה תהיה בלתי נמנעת. יחד עם זאת, עורך דין צבאי מנוסה יוכל להמתיק את העונש בכפוף לטענות לנסיבות מקלות באותו התיק.

האפשרות המקובלת ביותר היא כאמור אותו הסכם שמכונה גם "הסדר מותנה". הסדר זה מורכב מהודאה בביצוע העבירה והתחייבות לעמידה בתנאים כמו מסירת דגימות שתן למצ"ח אחת לכמה חודשים, לצד סגירת התיק הפלילי ללא הרשעה ורישום פלילי. אמנם אין רשימה אחידה של מקרים, אך יש מספר מקרים לדוגמה שמצדיקים הגעה להסדר מותנה:

  • עישון קנאביס, חשיש או מריחואנה בנסיבות אזרחיות, כלומר שהעישון לא היה בתוך בסיס צבאי.
  • החזקת קנאביס בכמות קטנה ולצריכה עצמית.
  • החזקת קנאביס באזרחות וסירוב לבדיקת שתן בעת חקירת מצ"ח
  • שימוש בקנאביס, חשיש או מריחואנה במספר הזדמנויות במהלך חופשה, כולל סירוב להיבדק בבדיקת שתן בחקירת מצ"ח.

מסירת דגימת שתן בחשד לביצוע עבירות סמים בצבא

אחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב חיילים היא החובה למסור דגימת שתן ובפרט כאשר יש סיכוי שימצא סם בשתן שלהם. ובכן, סעיף 227א' לחוק השיפוט הצבאי קובע שחייל שמסרב לבדיקת שתן דינו מאסר של שנתיים בפועל.

ועם זאת, חיילים רבים אינם מודעים לכך שדרישה לבצע בדיקת שתן חייבת להתבצע בכפוף לצו שחתום על ידי קצין שיפוט בכיר. כל עוד לא הוצג בפניכם צו כזה או שהוצגה בפניכם דרישה לבצע בדיקת שתן בצו שאיננו חתום על ידי קצין שיפוט בכיר, הנכם רשאים לסרב לבדיקה ללא חשש.

 

חקירות סמים במצ"ח

יחידת המשטרה הצבאית אמונה על חקירות חיילים שיש חשד שביצעו עבירת סמים או שנתפסו בביצוע עבירות סמים בצבא וגיבוש תיק ראיות שמועבר לפרקליטות הצבאית בהמשך.

מצ"ח מנהלים לוחמה בלתי מתפשרת כלפי חיילים וחיילות בנושא זה ומפעילים מערך מודיעיני שלם הכולל חיילים "סמויים" ומשתפי פעולה עם חקירות אלה וזאת במטרה לאתר מבצעי עבירות סמים בצבא – משימוש והחזקת סמים ועד תיווך בעסקאות סמים שונות וסחר בסמים.

בנוסף, חיילים מסוימים יוזמנו בכפוף לחשדות כנגדם לחקירה במשרדי מצ"ח, שם יתבקשו לענות לשאלות או לבצע בדיקת סמים.

העצה הטובה ביותר מעורך דין צבאי בנושא הזה, היא לא להגיע כשאינכם מוכנים לחקירה. מומלץ בחום להגיע יחד עם עורך דין צבאי שילווה אתכם וייעץ מבעוד מועד כיצד לפעול במעמד החקירה ולהשיב לשאלות השונות.

להדרכה ולהכוונה המוקדמת יש השלכות קריטיות להמשך ההליך נגדכם, לפעמים עד כדי החלטה על סגירה או הגשת כתב אישום בהתאם לתשובותיכם לחוקרים. זוהי זכותכם להתייעץ עם עורך דין צבאי לפני החקירה והדבר לא יוכל לשמש כנגדכם.

עורך דין מנוסה יוכל להסביר לכם את זכויותיכם במסגרת החקירה וחשוב מכל – להכין אתכם כדי למנוע נפילה בפח באי אילו תרגילי חקירה שונים שמצ"ח עשויים להפעיל.

 

האם חייבים למסור דגימת שתן לחוקר מצ"ח?

עקרונית, מדובר בדרך לאסוף כלפיכם ראיות לביצוע עבירות סמים בצבא. חוקי מצ"ח הם בעלי סמכות מיוחדת המאפשרת להם לדרוש מכם למסור שתן כחלק בלתי נפרד מהחקירה, כך שהפעם לא יהיה צורך להציג לכם צו שחתום בידי קצין שיפוט כדי לאלץ אתכם לעשות זאת.

ועם זאת, הסכמתכם תלויה במקרה לגופו כך שאין תשובה חד משמעית לשאלה האם מוטב שתמסרו את בדיקת השתן או תסרבו לה. עורך הדין הצבאי שייעץ לכם בנושא יבדוק את המקרה וימליץ כיצד לפעול בהתאם. לאחר ביצוע הבדיקה יתקבלו תוצאות ראשוניות בתוך מספר דקות, שיעידו האם יש שרידי סם בשתן ומהו סוגו.

 

לקחו את הבן/בת שלי לחקירה במצ"ח – מה לעשות?

על פי החוק הפלילי, חיילים שנמצאים בחקירה לא מורשים לשוחח עם קרובים או הורים וזאת מחשש לשיבוש הליכי חקירה. אם נעצרתם בגין עבירות סמים בצבא, הגורם היחידי שיוכל לשוחח ולהיפגש עמכם במעמד החקירה הוא עורך דין. ולכן אם ידוע לכם שילדכם נלקח לחקירה, חייגו לעורך דין צבאי ובקשו ממנו להתקשר לבסיס מצ"ח בו מתנהלת החקירה.

 

בשורה התחתונה

צה"ל רואה בביצוע עבירות סמים בצבא כחמורות מאוד ולרוב נוהג להטיל עונשים כבדים יותר מאלו שמוטלים באזרחות באופן יחסי. מכיוון שעבירות בתחום הסמים עשויות להיות מגוונות ומורכבות, כך גם פרוצדורת החקירה ואיסוף הראיות, ההעמדה לדין והעונש שנקבע עשויים להיות שונים זה מזה לפי המקרה, חומרתו ונסיבותיו.

עורכת הדין מירי יעקב גביש הינה עורכת דין צבאית מנוסה במיוחד, המתמחה בעבירות סמים בצבא, הכנת נחקרים לחקירות מצ"ח וטיפול במעצרים ומאסרים של חיילים בגין עבירות סמים שונות. עורכת הדין שימשה כפרקליטה צבאית בעבר וצברה מקצועיות ומיומנות עשירים ביותר, שיסייעו לכם להגן על עצמכם מפני האישומים ולהימנע מהשלכות פליליות כבדות בחיים שאחרי הצבא.

עבירות סמים בצבא
עבירות סמים בצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>