חקירת מצ"ח סמים בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

תקופת השירות הצבאי הממושכת מאופיינת בלחץ רב ואתגרים, כך שלא מעט חיילים מחפשים דרכים כאלו ואחרות להתפרק ולשבור את השגרה, בין אם בתוך המסגרת הצבאית ובין אם מחוצה לה. לצד דרכים כשרות ולגיטימיות, ישנן גם דרכים פחות מומלצות לשבור שגרה. אחת הבולטות מביניהן היא צריכת סמים, פעולה העלולה לגרור חקירת מצ"ח סמים בצה"ל וענישה מחמירה

 

עבירות סמים בצבא

השירות הצבאי בצה"ל נחשב לשירות מאתגר מהרבה בחינות – תקופת השירות הממושכת, המשכורת הנמוכה, המשמעת הקפדנית, המרחק מהבית ועוד, באופן המביא לא מעט חיילים לחפש אחר הדרכים הטובות ביותר להשתחרר ו"להתפרק", בין השאר באמצעות דרכים קצת פחות לגיטימיות, כמו עריקות מהצבא וצריכת סמים, הן במסגרת הצבאית והן מחוצה לה.

ייתכן ותופתעו לשמוע, אך עבירות הסמים בצבא הן בין העבירות השכיחות ביותר, כאשר הסטטיסטיקה מוכיחה פעם אחר פעם כי דווקא החיילים ה"חלשים" הם אלה שמוזמנים להתייצב בפני חקירת מצ"ח סמים בצה"ל ובסופו של דבר גם מואשמים בעבירות הסמים ובעיקר בגלל שהם לא יודעים כיצד להגן על עצמם ולבחור ייצוג הולם באמצעות עורך דין צבאי.

 

הסמים העיקריים הנמצאים במוקד המאבק בעבירות הסמים בצבא

כאשר אנחנו מדברים על תופעת עבירות הסמים בצה"ל, ניתן להצביע על כמה סוגי סמים בהם החיילים עושים שימוש, כאשר ניתן לחלק את סוגי הסמים בהם נעשה שימוש במסגרת הצבא לשתי קטגוריות עיקריות:

 

סמים קלים

תחת קטגורית הסמים הקלים, ניתן למצוא בעיקר את חומר הקנאביס, המשמש להפקת סמים 'קלים' בהגדרתם, דוגמת החשיש והמריחואנה, אשר הפכו לנפוצים לשימוש בקרב צעירים בטווח הגילאים של החיילים בשירות הסדיר. 

 

סמים קשים

בקטגורית הסמים הקשים ניתן למצוא בעיקר סמים כמו אקסטזי וסמי מסיבות שונים, כאשר השימוש בסמים קשים במסגרת הצבא נחשב לאירוע די נדיר, אך קיים.

 

סוגי עבירות הסמים השכיחות ביותר

עבירות סמים, הן במסגרת הצבאית והן במסגרת האזרחית, נחשבות לעבירות פליליות לכל דבר ועניין והענישה בגינן בהתאם (כפי שנפרט בהמשך המאמר). את סוגי עבירות הסמים מקובל לחלק לעבירות הבאות:

 

החזקה/ שימוש אישי

הגישה של 'חיה ותן לחיות' קיימת בלא מעט תחומים בחיים, אך בכל הנוגע לשימוש בסמים, הגישה הזאת אינה קיימת כלל ועיקר. כך, גם החזקה בסמים לצריכה עצמית יכולה בהחלט להיחשב כעבירה פלילית, כאשר הכמות הנצרכת המקסימלית שמותרת בהחזקה עצמית נגזרת מהגדרת החוק את רמת המסוכנות של הסם (פקודת הסמים המסוכנים). 

 

סחר בסמים

סחר בסמים היא עבירה חמורה יותר במהותה מאשר החזקה לצורך שימוש עצמי ובמסגרת עבירת הסחר בסמים נמצאות פעולות סחר, הפצה, סיפוק ותיווך, בין עם תמורה כספית ובין אם בחינם. מטבע הדברים, הענישה בגין עבירת סחר בסמים היא חמורה יותר ויכולה להגיע לכדי עונשי מאסר בפועל.

 

שינוי התפיסה והמדיניות הצבאית בנוגע לקנאביס

המערכת הצבאית אמנם רואה בחומרה את השימוש בסמים בכלל, ללא הבדל בין סמים קלים לבין סמים קשים, אך השינוי הכללי בתפיסת הציבור את השימוש בסם הקנאביס, הביא לשינוי ציבורי שבא לידי ביטוי גם בחוק הישראלי ובהתאם לכך, חלחל גם למערכת המשפט הצבאית.

כך, החל משנת 2017 שימוש בקנאביס מחוץ למסגרת הצבאית, כבר לא יגרור אחריו כליאה וענישה מחמירה, אך ייתכן בהחלט כי תקבלו זימון להגיע אל חקירת מצ"ח סמים בצה"ל, כאשר עם ייצוג הולם של עו"ד מומחה בתחום הצבאי – עו"ד מירי גביש, סביר להניח כי הענישה בגין עבירה זו תסתכם בתקופת מבחן בלבד.

 

זימון אל חקירת מצ"ח סמים בצה"ל

משטרה צבאית חוקרת, או בקיצור מצ"ח, היא הגוף הצבאי האמון על חקירת עבירות משמעת בצה"ל, כאשר לחוקי מצ"ח קיימות יכולות ומרווחי פעולה נרחבים יותר לעומת שוטרים צבאיים וגורמי שיפוט אחרים במסגרת הצבאית. 

זימון אל חקירת מצ"ח סמים בצה"ל הוא השלב הראשון בתהליך החקירה, כאשר בסופו של תהליך ייקבע האם אתם נאשמים בעבירות המיוחסות אליכם או זכאים. מיד עם קבלת הזימון אל חקירת מצ"ח סמים בצה"ל, חשוב לפנות לייצוג הולם, שכן שיטות החקירה המגוונות, יחד עם אמירות והצגת הדברים ללא הבנת המשמעות המשפטית וההשלכות שלהם, יכולים בקלות להביא להרשעתכם.

 

חקירת מצ"ח שימוש בסמים – כדאי לדעת

אחד האלמנטים העיקריים בעת חקירת מצ"ח שימוש בסמים בצה"ל הוא דרישת החוקרים מהחייל למסור דגימת שתן, באמצעותה ניתן לגלות האם קיימים בגוף שרידים של סמים. כדאי לדעת כי מדובר בדרישה חוקית ויחד עם זאת, יש לוודא כי היא נעשית בצורה לגיטימית ועל פי אחד מהאופנים הבאים:

  1. דרישה מגובה במסמך חתום על ידי הקש"ב (קצין שיפוט בכיר)
  2. דרישה במסגרת חקירת מצ"ח שימוש בסמים בצה"ל

לפני בדיקת השתן, תקבלו טופס לחתום עליו, בו אתם מצהירים כי דגימת השתן ניתנה מרצונכם החופשי. על פי נהלי חקירת מצ"ח בגין שימוש בסמים בצבא, ובכדי למנוע שיבוש של דגימת השתן, מסירת דגימת השתן תתבצע בדלת פתוחה, כאשר חוקר מצ"ח עומדת מאחוריכם.

 

דגימת שתן לבדיקת שרידי סם – מתי מתקבלות התוצאות?

את תוצאות הבדיקה, המשפיעות כאמור על מידת הרשעתכם בעבירת שימוש בסמים בצבא, מקבלים תוך מספר דקות, אך חשוב לדעת כי, גם אם התוצאות נמצאו 'חיוביות', הרי שעדיין לא מדובר בהוכחת אשמה במאת האחוזים ועם סיוע מקצועי של עו"ד צבאי מומחה, ייתכן וניתן יהיה עדיין לתקן את המצב.

 

מהם העונשים בגין עבירות סמים בצבא?

הענישה בגין שימוש בסמים בצבא היא מגוונת ולצד עונשי מאסר, ניתן למנות גם עונשים כמו:

  1. הורדה מכל דרגה
  2. פסילת רישיון נהיגה
  3. הפסקת השירות הצבאי

מעבר לחומרת הענישה עצמה, הרי שהרשעה בעבירות סמים במהלך השירות הצבאי כרוכה ברישום פלילי, באופן המלווה אתכם גם בעתידכם האזרחי ולהשפיע על אפשרויות התעסוקה שלכם, בדגש על קבלה למקומות עבודה הדורשים סיווג ביטחוני גבוה, אך גם בשורה של מקצועות מבוקשים אחרים, כמו – עריכת דין, ראיית חשבון, עבודה בגופים ציבוריים ועוד. 

 

ייצוג משפטי בתיקי סמים בצה"ל

בדומה לתחום האזרחי, ייצוג משפטי הוא זכות שחייבים לנצל בכדי להגיע לתוצאות מקסימליות במשפט הצבאי, הן בשלבים הראשוניים בהם עולים נגדכם חשדות בגין שימוש בסמים וקיבלתם הזמנה אל חקירת מצ"ח סמים בצה"ל והן בשלבים המאוחרים יותר.

פעמים רבות, ייצוג משפטי על ידי גורם מקצועי עוד בשלבים המוקדמים של חקירת מצ"ח סמים בצה"ל, מהווה את נקודת ההבדל בין התפתחות החקירה לכיוון הרשעה וענישה מחמירה לבין ענישה מקלה ואף זיכוי מוחלט.

 

מי יכול לייצג אותנו בתיקי סמים בצה"ל?

במידה ומופנים נגדכם חשדות בגין שימוש בסמים בצה"ל ובוודאי אם קיבלתם זימון להתייצב בפני חקירת מצ"ח סמים בצה"ל, הרי שהכתובת הנכונה ביותר עבורכם לייצוג משפטי הולם היא פנייה אל עורכי דין צבאיים בעלי מומחיות בתחום והיכרות מעמיקה את מערכת המשפט הצבאית.

כאשר בוחרים ייצוג משפטי בתיקי סמים בצה"ל, חשוב לבחור בעו"ד מומחה בתחום הצבאי, שכן למרות שעבירות הסמים אמנם אינן ייחודיות למערכת המשפט הצבאית, הרי שלמערכת המשפט הצבאית קיימות פרוצדורות ודרכי התנהלות שונות מהמקבילה האזרחית, באופן המחייב התמחות ספציפית בדיני המשפט הצבאיים.

חקירת מצ"ח סמים בצה"ל
חקירת מצ"ח סמים בצה"ל

 

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>