גופי החקירה בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

גופי החקירה בצה"ל ומערכת המשפט הצבאית בישראל שונות ומופרדות מזו האזרחית. מצ"ח היא היחידה החוקרת של חיל המשטרה הצבאית. י חידה זו כפופה למפקד בדרגת אל"מ והיא זו שמתמקדת במשימות כמו חקירות חיילים ואנשי קבע. בנוסף לכך, במקרים מסוימים מצ"ח יכולה גם לחקור אזרחים שכבר קיבלו שחרור מהצבא.

דוגמה לכך היא המקרה שבו חוקרים חייל משוחרר גם חצי שנה אחרי שחרורו כתוצאה מעבירה שביצע במהלך שירותו הצבאי.

באופן כללי ניתן לראות שבהתאם לפקודת צה"ל, יש חובה לפתוח בחקירת מצ"ח בכל אותם מקרים שבהם ישנו חשש לביצוע עבירה פלילית מצד חייל. העבירות יכולות להיות קשורות לתחומים רבים ומגוונים כמו: אלימות, הטרדות מיניות, שימוש בסמים, גניבה ועוד.

 

חשוב לדעת שבתוך מצ"ח ישנם שלוש הגופים שונים והם

  • מערך החקירות
  • מערך המודיעין
  • מערך הבילוש

מיד עם תום החקירה יועברו הממצאים לפרקליטות הצבאית וזו תחליט על המשך טיפול בחייל שהיה מעורב בפרשייה.

קבו"ד – קצין בודק

בדרך כלל הקבו"ד הוא הגוף שאחראי לחקירות פנים שונות בצבא אשר לא מוגדרות בעלות רקע פלילי. כך, לדוגמה, אם מתגלה חוסר קטן בקופת היחידה ניתן יהיה להפקיד את משימת חקירת המקרה בידיו של קבו"ד. מקרה נוסף שבו קבו"ד הוא הגוף שמנהל את החקירה הינו מקרה שבו מתגלה פגיעה ברכוש צבאי אך הפגיעה מינורית ולא מאוד משמעותי. הקבו"ד יכול לגבות ממצאים, עדויות וראיות ובדיקתו חופשית. כמו כן, חשוב לדעת שברוב המקרים נהוג למנות קצין בדרגת סא"ל לתפקיד קבו"ד והוא ימלא את תפקידו בצורה נאמנה וקפדנית כאחד.

 

וח"ק – ועדת חקירה

ועדת חקירה צבאית היא מסוג אותם הכלים שהשימוש בהם יחסית נדיר. בדרך כלל הצבא יחליט על הקמת ועדת חקירה כאשר ישנו צורך להסיק מסקנות ביחס להתנהלות מסוימת, במטרה לשפר את הדברים. כלומר, המטרה כאן היא לא להעמיד לדין אדם מסוים אלא להבין את רוח הדברים ואת אופן ההתנהלות בהקשר כזה או אחר ומכך להסיק מסקנות לפעילות בעתיד.

משמעות הדברים היא שוח"ק לא תוקם במקום שבו ישנו חשד למעשה פלילי כזה או אחר או אלימות אלא רק במקרים שבהם המפקדים רוצים לשפר משהו ספציפי. ניתן לראות שבחוק הצבאי יש מספר מצבים שבהם חובה להקים וק"ח, כמו לדוגמה: מוות של צוער במסגרת גדנ"ע או הכשרה צהלית, כאשר חייל נופל בשבי ועוד.

 

יש מקרים בהם גופי החקירה בצה"ל מצריכים עו"ד

להתמודד לבד, כחייל, אל מול מערכת המשפט הצבאית זו לא משימה קלה אך רבים מהחיילים מוצאים את עצמכם עושים זאת. לכן ברור מדוע גם אתם, כמו רבים אחרים, מרגישים שאתם זקוקים לעזרה. זה לא משנה באיזו פרשייה הייתם מעורבים והאם אתם אשמים או לא. מה שבטוח זה שכדאי לפנות אל עורך דין צבאי מירי יעקב גביש, לבקש ממנה סיוע וכך לצלוח את הפרשייה שלפניכם בצורה הרבה יותר טובה.

גופי החקירה בצהל
גופי החקירה בצהל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>