זכויות הנחקר – חקירת מצ"ח

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

עבור כל חייל או גורם במערכת הצבאית, נדמה שאין דבר מרתיע יותר מסיטואציה של חקירה במצ"ח – המשטרה הצבאית החוקרת. לרוב מדובר במצב מלחיץ ומאיים, שלאדם הפשוט נראה שלא ניתן לצאת ממנו נקי. עבור אלו שאין להם את הכלים הדרושים – חקירה במצ"ח בהחלט יכולה ליצור נזקים משמעותיים.

לכן, אם נקלעתם למצב בו מצ"ח מבקשים לחקור אתכם, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין צבאי, שיציג לכם את זכויות הנחקר בחקירת מצ"ח -אלה עשויות לאפשר לכם אוויר לנשימה, ולצאת מהחקירה כלעומת שנכנסתם.

 

מי את, מצ"ח?

על מנת להבין לעומק את זכויות היסוד העומדות לצידו של הנחקר בחקירת מצ"ח, יש להבין את תחילה את משמעות הפעילות של הגוף הנ"ל. המשטרה הצבאית החוקרת אמונה על חקירת פשעים בתוך הצבא, בין אם כאלה המהווים עבירה על חוק השיפוט הצבאי ובין אם מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין.

כלומר, תחום השיפוט של מצ"ח נע בין עבירות חיילים הכוללות הפרות פקודה ופגיעה בנהלי הצבא, לבין עבירות פליליות אזרחיות. לדוגמה, מצ"ח תחקור שימוש בלתי חוקי בנשק, עריקות בצבא או סירוב והפרת פקודות, כשום שתחקור עבירות הקשורות לסחר בסמים, אונס והטרדות מיניות במסגרות צבאיות, גניבת רכוש צבאי ועוד.

מדובר ביחידה רבת עוצמה שבכוחה להלך אימים על כל אינדיבידואל במערכת הצבאית, ובמידה וחקירת מצ"ח מצריכה מעורבות שלכם במישרין או בעקיפין, חובה להתייעץ עם עורך דין צבאי שבקיא בהתנהלותה של מצ"ח כדי להבטיח את זכאותכם.

 

חקירת מצ"ח- חקירה משטרתית לכל דבר

תפקידה של חקירת מצ"ח היא כמובן להגיע לחקר האמת, בכל האמצעים העומדים לרשותה. היא מציבה את שיתוף הפעולה של הנחקר כתנאי להצלתו מאימת הדין, גם אם אינו החשוד העיקר בדבר העבירה שנעברה.

בראש ובראשונה, חקירת מצ"ח תגרום לנחקר לספר את כל שיודע על פרטי המקרה או האירוע הרלוונטי, לרוב בשיטת המקל והגזר- ניקוי החשדות בתמורה למידע, או לחילופין איומים של הסתבכות ועונש מאסר במקרה של אי מסירת המידע. לעיתים, שיטות החקירה חורגות מגבולות החוק, והחוקרים מנצלים את הלחץ של הנחקרים ואת אי היכרותם עם גבולות אלה.

הודאה בכל מחיר- זו המטרה העיקרית של חקירת מצ"ח, ולכן זכויות הנחקר חשובות כל כך להיכרות בזמן חקירה זו. עו"ד מירי יעקב גביש מנוסה למדי בכל הקשור לייצוג נחקרים מול מצ"ח וייעוץ לפני חקירות, ולכן היא הכתובת הנכונה עבורכם במקרה כזה.

 

זכות ההיוועצות- קריטית להמשך

זכות ההיוועצות נחשבת לכלי חיוני למדי עבור הנחקר בכל הקשור לזכויות הנחקר בחקירת מצ"ח. הזכות מאפשרת לנחקר לא לענות על שאלות או לשתף פעולה בשום חלק של החקירה עד הגעתו של עורך דין מטעמו והיוועצות עימו. חשוב להבין כמה קריטית הזכות הזאת, שכן הנזק הפוטנציאלי שבמענה על שאלות החוקר ללא ייעוץ משפטי הוא רב היקף, וההשלכות יכולות להיות הרות אסון.

היוועצות עם עו"ד צבאי בטרם עונים על שאלות בחקירת מצ"ח, עשויה להיות זו שעושה את ההבדל בין זיכוי להרשעה, בין עונש מקל לעונש מאסר. לכן, זו זכות שאין לוותר עליה על אף לחצים ומניפולציות שלבטח יופעלו על ידי החוקרים במהלך חקירת מצ"ח.

 

זכות השתיקה- החזקה ביותר

זכות השתיקה, כשמה כן היא, הזכות שלא לשתף פעולה כלל עם החוקרים ולהימנע לחלוטין ממתן תשובות כלשהן. בעוד זכות ההיוועצות רק מעכבת את תשובותיו של הנחקר, בנטילת זכות השתיקה לידיו, הוא מאפשר לעצמו לשתוק לאורך החקירה לגמרי. אולם ישנו מלכוד, שכן באופן טבעי, נחקר שבוחר בזכות השתיקה ודבק בה לאורך החקירה, עלולה לשמש ראיה כנגדו במידה והדבר יתגלגל לפתחו של בית הדין הצבאי, מה שסביר שיקרה.

היא אינה מספקת על מנת להרשיע את הנחקר, כמובן, אך שתיקתו יכולה להצטרף לראיות נוספות שנאספו נגדו, ולחזק את טענת התביעה בכל הנוגע לאשמתו ומעורבותו של הנחקר במקרה. משרד עו"ד מירי יעקב גביש ייצג מאות נחקרים וסייע להם לעבור חקירות מצ"ח, הכין אותם בצורה מיטבית ובסופו של דבר גם שיפר את סיכויים לצאת מהתסבוכות שאליהם נקלעו.

 

השתלשלות חקירת מצ"ח

להלן מגוון התרחישים שבגינן עלולה להיפתח חקירת מצ"ח:

  • מידע מודיעיני חדש- אחת הסיבות העיקריות לפתיחת חקירת מצ"ח היא עדכון מ"מקור" מודיעיני, המתייחס בדרך כלל לתחום עבירות הסמים– סחר, שימוש ועוד.
  • מידע פלילי שמחשיד את הנחקר בביצוע עבירות צבאיות או פליליות.
  • תלונה- בעיקר מתקשר לעולמות ההטרדה המינית, במקרה כזה לאחר שמתקבלת תלונה תיפתח חקירה כנגד החשוד.
  • הפללה- נחקר שמוסר מידע שמפליל חיילים אחרים המעורבים בפרשה על מנת להקל על עצמו, יהווה עילה מוצקה למדי לפתיחת חקירת מצ"ח.
  • סמוי- אחת השיטות המוכרות של מצ"ח לעלות על פעילות במישור העבירות הצבאיות או במישור הפלילי היא החדרת סוכן סמוי לשטח הרלוונטי על מנת להוציא מידע ולהפליל את המעורבים. לאחר ההפללה של הסוכן, תיפתח בוודאות חקירה.

 

כרעם ביום בהיר

חשוב לזכור שבניגוד לחקירה משטרתית, ברוב המקרים, חקירת מצ"ח תתפוס את החשוד לא מוכן, והוא יילקח בהפתעה לחקירה. מעטים המקרים בהם מצ"ח טורחת להודיע מראש ולאפשר לנחקר זמן הכנה לחקירה. נדרשת התנהגות זהירה ואחראית, שכן כל פנייה או סטייה מהתנהגות זו עלולה לסבך אתכם משמעותית מול המשטרה הצבאית.

 

נדרשת זהירות לאורך כל הדרך

ברגע שמתחילה נגדכם חקירת מצ"ח, אין לסמוך יותר על איש מלבדכם ומלבד עו"ד הצבאי מטעמכם. אף גורם במצ"ח שייקח חלק בחקירה לא רוצה בטובתכם, לא הנהג שאסף אתכם לחקירה, לא אלה הממתינים איתכם להיכנס לחדר החקירות ובוודאי לא החוקרים עצמם. כל שאלה שתשאלו, תשובה שתספקו או החלטה שתיקחו עלולה לשמש נגדכם באופן מידי, ולכן חשוב לשמור על משנה זהירות.

 

אל תוותרו על הזכות לעורך דין

הכלל החשוב ביותר הוא ללא ספק זה- לא לוותר בשום פנים על הזכות להיוועצות. מדובר בחבל ההצלה המשמעותי ביותר עבור כל נחקר במצ"ח, והחשובה ביותר מבין זכויות הנחקר בחקירת מצ"ח. נחקרים שאינם מודעים לחומרת המצב, שסבורים שהעובדה שהם חפים מפשע תספיק להם כדי לצלוח בזכות עצמם את החקירה האינטנסיבית- נכונים להתאכזב קשות.

כמובן שבמידה שלא תוכלו לממן בכוחות עצמכם את שירותיו של עורך דין צבאי, חובתה של הסנגוריה הצבאית לספק לכם ייצוג משפטי הולם. משרד עו"ד מירי יעקב גביש יכולה לספק לכם ייעוץ משפטי יקר מפז במקרה של חקירת מצ"ח, להזכיר לכם את זכויות הנחקר העומדות לצידכם ולצלוח את הסערה הזאת בשלום.

 

עמדו על זכויותיכם הבסיסיות

כפי שהוכח כאן קודם לכן, חוקרי מצ"ח לא יבחלו בשום אמצעי כדי להשיג את מטרתם. הם ייקחו לחקירה נחקרים שזה עתה חזרו מפעולה צבאית, מהשטח, באמצע הלילה או לאחר שעות ארוכות ללא ארוחה מסודרת. אדרבא, נחקרים נסערים יחשבו פחות בהיגיון והדבר עשוי לשחק לידיהם של החוקרים.

אל תוותרו על זכותם לנוח, להתרענן ולשוב לחקירה במצב פיזי ומנטלי טוב יותר, גם אם זה לא ישנה את עובדות החקירה. לכל ייעוץ משפטי, שאלה או סיוע, תוכלו ליצור קשר עם עורכת דין מירי יעקב גביש, שסייעה רבות לחיילים שלא הכירו את זכויות הנחקר בחקירת מצ"ח – ושינתה עבורם את התמונה.

זכויות הנחקר - חקירת מצח
זכויות הנחקר – חקירת מצח
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>