שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית מתאפשר בחלק מסוים מהמקרים, בכפוף להתייעצות משפטית מעורך דין מקצועי ובהתאם לנסיבות המקרה. מי הם גופי החקירה בצה"ל? מתי יאושר השחרור? באילו תנאים? ומהן זכויות החייל בעת מעצרו?

 

החקירה עודנה פעילה, אך החיילת שוחררה

רוני היא חיילת בשירות סדיר, שהתבקשה בדומה לחיילים רבים אחרים לעבור ביחידתה פעולת מנע – מתן דגימת שתן אקראית לאיתור סמים. היא אמנם נמצאה שלילית בבדיקה זו, אך בכפוף ללחצים נוספים מסרה בסופו של דבר עדות אישית לכך שביצעה שימוש בסמים בצבא בערב אחד סם מסוג קנאביס, יחד עם חברתה שהגיעה לבקר אותה בעת ששהתה בתורנות לילה בבסיס.

בכפוף להודאתה היא נעצרה ומאמצי חקירת מצ"ח התייחסו גם לחברתה, שבאותה העת שירתה בעצמה כחיילת בבסיס אחר ושהכחישה מכל וכל את המעשה, לרבות את הביקור הספציפי שערכה באותו ערב לכאורה אצל רוני.

השופטת שבפניה נדונה הארכת המעצר, התייחסה הן לפסיקה מנחה שלפיה אין להתייחס לדברי החברה במקרה שיש ממנו לכאורה תשתית ראייתית על מנת להצדיק את הארכת המעצר, הן לנסיבות המקרה שבו חל אירוע בלתי מתמשך ולפיכך מדובר ב"כישלון חד פעמי" והן לוותק השירות של רוני, שעמד באותה התקופה על שנה ושמונה חודשים – רק פסע משחרורה מצה"ל. לאור כל אלו, הורתה השופטת על שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית.

 

שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית – מתי הדבר אפשרי?

למרות שהצבא איננו מקום לטעויות ולהפרות משמעתיות או חוקיות, גם חיילים טובים ונורמטיביים עשויים למצוא את עצמם בצרה משפטית בה הם נתונים במעצר עד שיתבררו כל הממצאים לגביהם. עליכם לדעת שגם כאשר חייל נלקח למעצר וגם אם השאיפה היא לעצור אותו עד לתום ההליכים, קיימת האפשרות להורות על שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית וזאת בהתאם למקרה ולנסיבותיו.

מעצר צבאי הוא אירוע בלתי נעים, שמטרתו כפולה: האחת היא להרחיק את החייל/ת מהיחידה בשל מסוכנותם והשנייה ולעתים המרכזית יותר, היא כדי למנוע שיבוש הליכי משפט ולצורכי החקירה עצמה. מעצרים אלו עשויים להימשך שעות, ימים ולעתים גם עד תום ההליכים והם לוחצים בפועל על החשודים במעשה כלשהו, כדי לגרום להם להודות.

הדבר מקביל גם לסמכויות המעצר שבמשפט הפלילי, במסגרתן כל אדם שנחשד בביצוע עבירה מסוימת עשוי להיעצר בשל כך, עד אשר יתבררו פני הדברים. לא פעם לצד הרצון לגרום לחיילים לדבר ולהודות במעשה, משתמשים החוקרים בטכניקות שמטרתן תהיה להעיד גם על עבירות של אחרים סביבם המעורבים בפרשה.

אולם גם כאשר החקירה עודנה מתבצעת, אפשרי שחיילים חשודים מסוימים יקבלו שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית. ברוב המקרים, שחרור זה מתייחס למעבר ממעצר סגור למעצר פתוח, אך אם החייל דיווח על עבירה של חייל אחר כך שבשלב הזה מוסרות החשדות כלפיו, ייתכן שהוא ישוחרר ממעצר לגמרי.

 

עורך דין מייצג בעת מעצר צבאי

מטרתו של עורך הדין מטבע הדברים תהיה לצמצמם ולהפחית כמה שיותר מהענישה הצפויה, בין היתר מזמן המעצר שבו החייל או החיילת נתונים. לחיילים עצורים לעולם שמורה הזכות לקבל ייצוג בבית דין צבאי שיביע את טענותיהם ויוכל לסייע לשחרור מוקדם מהמעצר הצבאי, גם אם החקירה לעניין אותה העבירה עדיין נמשכת.

לשם כך חשוב להיעזר בעורך דין מקצועי ומנוסה ביותר המתמחה בדין הצבאי ושיודע כיצד לפעול כדי לסייע לחיילים לשמור על זכויותיהם ולדרוש בשחרורם כאשר הנסיבות בהחלט מאפשרות זאת. לא פעם יגלה עורך הדין סתירות וליקויים שונים בתביעה עצמה או התנהלות לא תקינה מצד החוקרים. לעתים הוא יעמוד על נסיבות וטענות שונות, במטרה לשכנע את השופט הצבאי היושב בדין, להורות על שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית.

 

שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית למעצר פתוח

במקרה נוסף לדוגמה, סמ"ר ש' הואשם בשימוש תדיר בסם מסוכן ולחובתו עמדו לא פחות מ-21 מקרים שבהם הסם היה בגופו. לא די בכך שהשתמש, אלא שש' עצמו כפי שנטען, גם היה הגורם שרכש את הסם והביא אותו לבסיס היחידה, שם החזיק בו במגוריו יחד עם כלים להכנה ולצריכה והשתמש בו גם עם חיילים אחרים.

החשדות נגדו התעוררו גם באירועים נוספים, ביניהם הוצאת נשק מרשות הצבא. ש' נעצר ומעצרו הוארך מספר פעמים, עד שהוגש נגדו כתב אישום ובו מיוחסות לו עבירות סמים בלבד. עורכת הדין של ש' הסכימה בנקודה זו להארכת מעצר נוספת, בכפוף להעברת הקלטה שנערכה לו בחקירתו יחד עם חומרי חקירה נוספים.

משההקלטה ויתר החומרים טרם הועברו כפי שהוסכם, ביקשה הסנגורית של ש' עיון מחדש במעצרו. היא אף הצביעה על כך שתעודת החיסיון בתיק לא נחתמה – דבר שבצירוף העדר חומרי החקירה לא מאפשר בשלב הזה את גיבוש קו ההגנה והשמעת הטענות מצד מרשה לגבי חקירה לא הוגנת שנערכה לו.

התביעה התחייבה לחתום על תעודת החיסיון ומסרה שבעקבות תקלה במצ"ח, לא ניתן לפענח את קבצי ההקלטה ולכן תעבירם לחברה אזרחית שתדאג לפענוח.

באופן מצטבר שהה סמ"ר ש' במעצר 46 ימים ומבלי שניתן היה לשמוע דבר מהראיות שנאספו. משפנתה עורכת הדין בבקשה נוספת להורות על שחרורו ממעצר, הוסכם כי העבירות המיוחסות אכן חמורות, אך משלא סופק עדיין התיעוד הקולי ונגרם בפועל נזק ראייתי, ש' ישוחרר ממעצרו למעצר פתוח ויתייצב להמשך ייצוג בדיוני מעצר צבאי בבית המשפט כחוק.

 

נעצרת? יש לך זכויות!

חיילים שנעצרו בחשד לעבירה כלשהי, זכאים להשמיע את דברם לאחר שיוזהרו באזהרה הקבועה בחוק. עקרונית, החיילים לא מחויבים לומר דבר אם הם אינם מעוניינים בכך וכל דבר שיאמרו יירשם כראיה משפטית. פקודת מעצר מחויבת להינתן בתוך 24 שעות לכל היותר מרגע שחייל נעצר. אם פקודת המעצר לא ניתנה בחלוף 24 השעות – יש לקבוע שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית.

קצין שיפוט רשאי לתת פקודת מעצר לחיילים הנמוכים ממנו בדרגה או שחשודים בעבירה וזאת לפרק זמן של 48 שעות. אם פקודת המעצר ניתנה לפרק זמן קצר יותר, קצין השיפוט רשאי להורות על הארכת המעצר ובלבד שסך כל תקופת המעצר תגיע עד 48 שעות.

רק אם קצין משטרה צבאית בדרגת סגן אלוף לפחות, קובע כי ישנו צורך בפעולת חקירה דחופה שתבוצע רק בכפוף למעצרו של החשוד ושלא ניתן לדחות אותה עד שיבוא בפני שופט, ניתן לקבל הארכת מעצר ל-72 שעות. קצין המשטרה יצטרך לנמק את קביעתו להיקף מעצר זה.

כאשר מדובר בקצין משטרה צבאית בדרגת אלוף לפחות, הקובע מטעמים שנוגעים לפעילות מבצעית או פעילותם של כלי שיט את הצורך בהותרת החשוד במעצר, הוא יוארך עד 96 שעות. גם החלטה זו מחויבת לנימוקים מתאימים.

 

מהלך חקירה מוקדמת לחיילים במעצר

אם הפרקליטות הצבאית הורתה על חקירה מוקדמת, ימונה שופט חוקר שהעצור יובא בפניו. כאן יקריא השופט החוקר את הטענות המיוחסות נגד החשוד/ הנאשם, יזמן את עדויות התביעה ויבהיר לעצור את השלכות האישום כלפיו ואת זכויותיו, ביניהן הזכות להביא עדים מטעמו, לשמור על זכות השתיקה ולמסור בעצמו דבר מה, בשבועה או שלא בשבועה. רק אם האמרה נמסרה בשבועה, היא תשמש כראיה.

חשוב לציין שישנם מקרים שבהם החקירה המוקדמת תיערך שלא בפני הנאשם וזאת אם הצבא לא יכול להביא את העצור לחקירה המוקדמת ויש חשיבות לגביית עדות מעדים למרות זאת, או ככל שהפרקליט הצבאי מאמין שבוצעה עבירה שאין בה אדם אשם.

 

שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית בערבות

מי שהוסמך על הארכת המעצר, רשאי להורות על שחרור בערבות. הערובה היא לרוב כספית והיא מתאפשרת רק בכפוף להבטחת התייצבותו של החייל למשפט.

שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית
שחרור ממעצר בזמן חקירה צבאית
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>