אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מדובר בסיטואציה שנדמה כי נשלפה מתוך סרט מתח. אחד מהקרובים שלכם נחקר במצ"ח ובין החברים בבסיס מתרוצצת שמועה כי בבסיס מתנהלת חקירה במטרה להפליל חיילים נוספים. כעת עולה בכם החשש שמא מתבצעת חקירה גם בעקבותיכם על ידי אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח.

השאלה המתבקשת היא איך לא תטעו במעשיכם ותגרמו לכך שגם אתם תיעצרו, ואף גרוע מכך, איך תוודאו שלא תורשעו בתיק פלילי? בפניכם מידע, בין השאר על אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח, אשר יעזור לכם להתנהל בצורה החכמה והנכונה ביותר.

 

רק רגע, מה זה בכלל מצ"ח?

מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) היא יחידה צבאית אשר מטרתה היא שמירה על חוקי הצבא ומניעת פשעים המתבצעים על ידי משרתי הצבא. היחידה משויכת לחיל המשטרה הצבאית, ובין שורותיה נכללים שני סוגים עיקריים של משרתים – חוקרים ובלשים.

ביחידה משרתים אלפי חיילים, ובסיסיה ופעולותיה נפרסים על פני כל הארץ. בראשה עומד קצין בדרגת אלוף משנה. על מנת לבצע את המוטל עליה, לרשות היחידה עומדים אמצעים שונים כגון אמצעים סמויים ובלתי סמויים, המאפשרים לה לאסוף מידע ולבצע חקירה אודות אנשים וגופים בתוך הצבא.

כיצד מתבצעת חקירת מצ"ח ומה מקומם של אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח?

חקירת מצ"ח מתבצעת לרוב בשתי הדרכים הבאות:

 

חקירה מודיעינית

חקירה מודיעינית מתבצעת "מרחוק", ללא יצירת קשר עם הנחקר, ותתבצע לרוב בעזרת אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח. אופן חקירה זה מתבצע לרוב במטרה שלא לאפשר לנחקר לדעת על קיומה, וכך החשוד ימשיך בדפוסי הפעולה האופייניים לו.

המשך הפעולה של החשוד תורם להתפתחות החקירה, היות והוא יאפשר לחוקרים בשלב מאוחר יותר לתפוס את הפושע "על חם". חקירה מודיעינית של מצ"ח מתבצעת תוך שימוש באמצעי חקירה סמויים שונים כגון איסוף מידע על עברו של החשוד, מעקב אחר החשוד ועוד.

 

חקירה פרונטלית

במידה ויראה לנכון, מצ"ח רשאי לזמן חייל או משרת בצבא לחקירה. שלב זה יגיע לרוב לאחר שלב החקירה המודיעינית ולאחר שהחוקרים יסברו כי אספו די מידע על החשוד. במהלך החקירה הפרונטלית, החשוד יעבור סדרת תשאולים, אשר מטרתה תהיה לאסוף מידע שישפוך אור על הפשע המתרחש כביכול.

 

אילו אמצעים עומדים לרשות החוקרים?

על מנת לחשוף מידע אודות חשוד או מספר חשודים, עומדים בפני החוקרים של מצ"ח אמצעים שונים ומגוונים אשר יכולים לתרום להם בהרשעת החשוד. ניתן לחלק את  סוגי האמצעים לשניים – אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח ואמצעי חקירה בלתי סמויים. להלן מספר דוגמאות של אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח:

 

מעקב

מעקב הינו צפייה בחשוד מסוים או מספר חשודים ורישום של פעולותיהם. קיימות צורות שונות לביצוע מעקב. מעקב יכול להתבצע באמצעות התבוננות ישירה בחשוד באמצעות בלש המתקרב אל החשוד אך נמצא במרחק המאפשר לו להישאר נסתר.

מעקב יכול גם להתבצע באמצעות מצלמות, כמו מצלמות אבטחה בבסיס או מצלמה טלפונית. ניתן גם להתמקד במסרונים טלפוניים או צפייה בפרופיל של החשוד באתרי אינטרנט שונים. זהו אמצעי שכיח מבין אמצעי חקירה סמויים במצ"ח.

 

חוקר סמוי

חוקר סמוי הינו חייל מצ"ח המתחזה לאדם אחר על מנת להתקרב אל חיילים ואנשים שונים, וכך לאסוף עליהם מידע. לרוב, אותו חוקר יתחזה לחייל בחיל אחר בצבא וינסה להתחבר למשרתים בו. כך יוכל לתקשר איתם ולמצוא מידע מבלי להעלות את חשדם. מצ"ח "מפעיל" חוקרים סמויים במקומות שונים בצבא ולמטרות שונות.

אמצעי חקירה סמוי זה מוכר לרוב בזכות הניסיונות לחשוף חיילים אשר צורכים סמים בצבא ובבית. בשנים האחרונות גוברת הביקורת נגד השימוש בחוקרים סמויים, מתוך טענה שפעולותיהם עלולות לפגוע בהם והם עלולים למצוא את עצמם בסיטואציות קשות.

 

תקשורת עם מפקדים

השימוש באמצעי חקירה סמוי זה מתבצע תוך יצירת קשר עם אחד מהמפקדים של חשוד מסוים ותשאולו. באמצעות התשאול, החוקרים מסוגלים לקבל מידע "מן השטח" על תפקודו של החשוד, התנהלותו בחברת חיילים אחרים ועל דפוסי פעולה חוזרים שהחשוד נוהג לבצע. בנוסף, אותו מפקד יוכל להציג תמונה של החייל מתוך היכרותו האישית עימו או עם מפקדיו הישירים והתרשמותו בנושא החשדות.

במקרים אלה, המפקד לרוב לא יהיה מפקדו הישיר של החשוד, על מנת למנוע מצב בו המפקד יבחר ליידע את החשוד על קיומה של החקירה. במקרים מסוימים, החוקרים יצרו קשר עם המפקד מבלי להציג את עצמם כחוקרים של מצ"ח. לדוגמא, אם חייל מבצע עריקות מהצבא, החוקרים יפנו לרוב לאחד ממפקדיו על מנת לברר אם עשה פעולות דומות בעבר ואם מעשה זה אופייני לו.

לרוב, נקיטת אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח תיעשה בשלב האיסוף המודיעיני של החקירה. בשלב הבא, עומדים לרשות החוקרים אמצעים שונים. אחת הדוגמאות לאמצעי גילוי היא בדיקת פוליגרף, אשר במהלכה החוקרים ישאלו באופן ישיר את החשוד בנוגע למעשיו, תוך שהוא מחובר למכונת אמת.

מכונה זו מזהה תנודות בקצב הלב של הנשאל, את חום גופו, כמות הזיע המופרשת ממנו ועוד. במידה והנשאל ישקר בתשובותיו, גופו יבצע באופן אוטומטי שינויים פיזיים בתהליכים הטבעיים הללו, דבר אשר יכול להעיד כי אותו חשוד משקר. לרוב, אין להסתפק בבדיקת פוליגרף על מנת להרשיע חשוד בעבירה מסוימת, ועל החוקרים יהיה להביא ממצאים נוספים.

 

איך אדע כי מתנהלת נגדי חקירה?

במידה וחקירה נמצאת בשלב האיסוף המודיעיני, סביר להניח כי חוקרי מצ"ח יעשו שימוש באמצעי חקירה סמויים, על מנת לא להעלות את חשדם של הנחקרים. דפוס פעולה זה העושה שימוש באמצעי חקירה סמויים של מצ"ח, יקשה עליכם לדעת באופן ודאי על קיומה של חקירה נגדכם, אך עם זאת קיימות דרכים העוזרות להבין  אם מתקיימת חקירה או לא.

ראשית, מצ"ח מקיימים בדיקות שגרתיות בבסיסים שונים ברחבי הארץ בכל יום, לרוב בנושאי בטיחות, סניטריה, טוהר הנשק ועוד. במקרים אלה מצ"ח לרוב לא עושה שימוש באמצעי חקירה סמוי כזה או אחר, או שהוא חושף את קיום הבדיקה זמן קצר מאוחר יותר. אך במידה ובבסיסכם בדיקות אלו קורות באופן תדיר, דבר זה עלול לקרות בעקבות חשד לפשע מסוים אשר מתרחש בבסיס, דבר אשר עלול להוביל לפתיחת חקירה.

בנוסף, במידה והובא לידיעתכם כי אחד מהמשרתים בבסיסכם הובא לחקירה או שאחד מקרוביכם הורשע, לרוב החוקרים יחשדו כי אותו קרוב לא פעל לבד, ויבצעו בדיקות על מנת למצוא אשמים נוספים.

 

כיצד עליי לפעול?

במידה וזיהיתם כי מצ"ח פועל בעזרת אמצעי חקירה סמויים או בלתי סמויים בבסיסכם, כדאי להיערך בהתאם ולפנות לייעוץ של עורך דין צבאי. ייעוץ מסוג זה ידריך אתכם מה הפעולות שכדאי לעשות ולא לעשות כדי לא להעלות את חשדם של החוקרים.

בנוסף, במידה ונפתחה נגדכם חקירה במצ"ח, כדאי להיעזר בשירותיו של איש מקצוע בעל ניסיון בנושא כמו עורכת דין מירי יעקב גביש, אשר תדע להדריך אתכם במצב אליו נקלעתם. בנוסף, במהלך חקירה, החוקרים יפעילו נגדכם שיטות שונות ומניפולציות על מנת להשיג מכם מידע אודות מעשיכם. במקרה זה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צבאי אשר ידע לספק לכם פתרונות וייעץ לכם מאילו אמירות יש להימנע בחקירה.

 

סיכום

חקירה היא לא משחק ילדים. לעיתים יופעלו אמצעי חקירה סמויים של מצ"ח על מנת לאסוף מידע על חשוד מסוים, ובמקרה זה החשוד עלול לספק לחוקרים מידע אפילו מבלי לשים לב. על מנת להימנע ממצבים אלו, חשוב לדעת מה עלינו לעשות ואיך לפעול כדי להישאר בצד הנכון בסיפור. קבלת ייעוץ מטעם עו"ד צבאי היא קריטית במקרים אלו, שכן עורך דין צבאי מכיר את המערכת הצבאית מקרוב וידע לספק לנו עזרה מתוך ניסיונו.

אמצעי חקירה סמויים של מצח
אמצעי חקירה סמויים של מצח
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>