עבירת שימוש בסם LSD בתוך הבסיס

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

עבירת שימוש בסם LSD בתוך הבסיס חושפת את a/ת להליך ענישה פלילי הכולל הגשת כתב אישום, העמדה לדין ועונש מאסר. כיצד ניתן לפעול בנושא ולהתגונן מפני האישומים והאם קיים סיכוי להימנע מהדחה מתפקיד והמשך שירות תקין, ללא "כתם" פלילי ברקע?

 

שגרה שקדמה לגיוס לצה"ל

אל בסיסי צה"ל מגיעים נערים ונערות מרקע מגוון מאוד. חלקם נהגו עוד קודם להשתמש בסמים פסיכדליים כמו אסיד (LSD) ולכן ההרגל לא בהכרח נעלם עם קבלת החוגר. ולכן משלב הגיוס והלאה מתקיימת תופעה של שימוש בסמים בצבא ובבסיס השירות בפרט, שפועלת מתחת לרדאר של הצבא. כמובן, עד למצב של תפיסת חיילים בעבירה זו, חקירתם והעברתם לטיפול הפרקליטות הצבאית.

 

LSD והשפעותיו

LSD הוא סם הזייתי (פסיכדלי) עוצמתי ביותר, גם בנטילת כמות מזערית מאוד. מדובר בחומר סינטטי בלתי חוקי שמופיע בפקודת הסמים המסוכנים ולפיכך נאסר לשימוש, סחר ואחזקה. למרות זאת, מדובר בסם נפוץ שחוצה בקלות רבה מאוד דרך הדם, כך שמפאת קצב השפעתו המהיר מרגע הצריכה הוא נחשב למבוקש בעיקר בקרב צעירים שהתגייסו כשמאחוריהם שגרת השתתפות במסיבות ואירועים חברתיים בהם מעורב הסם.

אמנם צריכת סמים בצבא היא מעשה פסול בהחלט, אך מסוכנותו של ה-LSD אף עלולה להשפיע לרעה על המצב הפסיכולוגי והתודעה ומכאן שיתבטאו תגובות שונות שנובעות מרקע אישיותי בקרב החייל/ת:

  • פעולות שרירים בלתי רצוניות כמו עלייה בלחץ הדם, רפלקסים, אישונים מורחבים, דופק מהיר, הזעה ותחושות מדומות המביאים לכדי חרדה.
  • שינויים תודעתיים באמצעותם רואים, שומעים ומריחים מצגים שונים ובליווי תחושת מגע מוגברת ועיוות בתחושת הזמן.
  • שינויים במצב הרוח ובהכרה, ניתוק מהגוף, אובדן מודעות והיעדר שליטה ופיקוח על ההתנהגות האישית.

חשוב לציין גם ששימוש כרוני ב-LSD יוצר סבילות, אך רמת הרעילות של הסם גבוהה מאוד. כמו כן, לא ניתן לנבא מי יחווה תופעות לוואי קשות והרעלה חריפה ("טריפ רע") ולעתים הדבר קשור גם לשילוב סם זה עם סמים מסוגים אחרים.

 

דוגמאות של עבירת שימוש בסם LSD בתוך הבסיס

במקרה מוכר, חייל שהתגייס יצא לרגילה כעבור ארבעה חודשים ונטל LSD. במהלך ההשפעה, חבר הזהיר אותו שמדובר בסם החופש, אבל אחר כך הוא חוזר לבסיס ולכן כדאי שיזהר. משפט זה המשיך להדהד בראשו של החייל גם בתום ההשפעה.

בבוקר למחרת, קיבל החייל הודעה מהמפקד שלו ובה נכתב שעליו להתייצב בסיום הרגילה למשפט על הירדמות בשמירה – סיטואציה שבה נדרש לשמור כשהיה חולה ללא חילוף או מענה רפואי מצד מפקדיו. בנקודה זו טוען החייל, שהבין את משמעות המקום שבו הוא נמצא לעומת החופש שנהנה ממנו אתמול.

מפאת הצורך בחופש ובשחרור ממערכת "חסרת היגיון אנושי" לדברי אותו חייל, השימוש הבא לו בסם כבר היה בתוך הבסיס, גם הוא בנקודת שבר מסוימת מול מפקדיו. אלא שהפעם השימוש היה "חברתי" יותר ואחד המשתתפים דיווח על כך הלאה.

במקרה אחר, התקיימה תופעה בבסיס מסוים שבה חיילות ביצעו שימוש ב-LSD בתוך הבסיס במטרה לרדת במשקל. הדבר הגיע לכדי חקירה סמויה של מצ"ח ולהעמדה לדין פלילי של חלק גדול מהחיילות ולעונשי מאסר כבדים.

 

מה צפוי לחיילים שצרכו LSD בבסיס?

כל חייל או חיילת שהשתמשו ולו פעם אחת בלבד בסם קל או קשה, עלולים לאבד את היכולת לעסוק בעתיד במקצועות ספציפיים כמו ראיית חשבון, עריכת דין, חשמלאות, משרות ציבוריות, נהיגה בתחבורה ציבורית ועוד.

ולכן ההשלכה המשמעותית ביותר לחיילים אלו היא לגבי עתידם באזרחות. לכך מתווספת המדיניות הקשיחה והבלתי מתפשרת של הצבא בנושא, שהענישה בה מחמירה ובלתי סלחנית.

הצבא מבצע מאמצים רבים למגר את תופעת השימוש בסמים ובפרט עבירת שימוש בסם LSD בתוך הבסיס. עקרונית, דינה של צריכת קנאביס כדין צריכת אסיד ולכן בשני המקרים יוגש כתב אישום.

אלא שבשנים האחרונות הפכו אירועי צריכת הקנאביס לברי ענישה מקלה יותר וכך חיילים אינם נכנסים למאסר אלא מרצים עד לסיום השירות הצבאי "תקופת מבחן" בה עליהם לתת דגימות שתן תקופתיות ולהימנע מביצוע עבירה דומה.

כלל זה איננו חל על שימוש ב-LSD ולפיכך צפויים חיילים שהשתמשו בסם לעונש מאסר. בנוסף, ישנה הסנקציה שכרוכה ברישום פלילי, קרי "הכתמת" שם החייל/ת באופן משפיע לעתיד.

 

הנוהל הצבאי

כל השתתפות חיילים במסיבת סמים וצריכתם תטופל ביד קשה ביותר וללא הבדל בין שימוש בתוך הבסיס לשימוש מחוצה לו. כאשר מפקד או אפילו חייל אחר חושדים בעבירה זו הם מחויבים לפנות למשטרה הצבאית שתפתח בחקירה ותוביל לענישה.

צריך להפריד את התנהלות זו מההתנהלות האזרחית בעבירות שימוש בסם LSD ובכלל, שכן באזרחות לא בהכרח תיפתח חקירה משטרתית ולא בכל מקרה יוגש כתב אישום.

כמו כן, קיים הבדל ברמת הענישה בין עבירת שימוש בסם LSD בתוך הבסיס לבין שימוש חיצוני לבסיס שיהיה בעל ענישה מופחתת יחסית. הבדל נוסף מתבטא בתפקיד של החייל/ת שביצעו את העבירה כך שאם מדובר בתפקיד פיקודי או לחימתי – העבירה תטופל בחומרה משמעותית יותר.

 

האם אפשר למחוק רישום פלילי בעבירה זו?

הרישום הפלילי מתיישן כעבור 7 שנים בהתאם לחוק ההתיישנות, אך גופים מדיניים שונים כמו משרדי הפנים והתחבורה , משרד הביטחון ומשרד החינוך יקבלו גישה לתיק הפלילי גם לאחר 17 שנים נוספות. מציאות זו פוגשת אזרחים רבים שנית בבית המשפט, כאשר הם מעוניינים למחוק רישום פלילי מתקופת הצבא.

במקרה כזה, ניתן לפנות בבקשת חנינה לנשיא המדינה בתוך 3-5 שנים ממועד ביצוע העבירה או כעבור שנה וחצי ומעלה לאחר השחרור מהצבא.

 

בדיקת סמים בבסיס וסירוב לבדיקה

הצבא דורש דברים רבים מחייליו ובמסגרתם גם ציות למתן דגימת שתן במקרה של חשד לצריכת סמים. תהליך זה מצריך בדיקה פולשנית ולכן רק אם הדבר מגובה בצו מתאים יידרש החייל לבצע את הבדיקה. בהעדר צו מתאים, לחייל שמורה הזכות החוקית לסרב לבדיקה ומומלץ להתייעץ על כך עם עורך דין צבאי.

לחיילים מותר לסרב לבדיקה אם בוצעה בדיקת פתע ע"י משטרה צבאית בבסיס וגם אם נלקחו לחקירה או נעצרו בחשד של עבירת שימוש בסם LSD בתוך הבסיס.

לחיילים אסור לסרב לבדיקה אם קיים צו קש"ב שהוצא על ידי קצין שיפוט בכיר ובו כתוב שהחייל מחויב למסור דגימת שתן וזאת בכפוף לבסיס סביר לחשדות לעבירת סמים. סירוב לבדיקה תחת הצו הוא עבירה שעונשה שנתיים מאסר ותקופה זו תואמת גם עבירת שימוש בסמים בבסיס.

 

נחשדתם בביצוע עבירת סמים בבסיס?

כל חייל שנחשד בשימוש בסמים, נתפס תוך שימוש בסמים או שסירב לדגימת שתן רשאי להתייעץ עם עורך דין צבאי בכל שלב, להיפגש עמו ולקבל את ייצוגו. עורכת הדין מירי יעקב גביש מספקת ייעוץ מיידי, ליווי במהלך החקירה, טיפול וייצוג בכתבי אישום ומשפט בבית הדין הצבאי. עורכת הדין הייתה בעברה תובעת בפרקליטות הצבאית ומתמחה כבר שנים רבות בייצוג חיילים וחיילות על הצד הטוב ביותר.

עבירת שימוש בסם LSD בתוך הבסיס
עבירת שימוש בסם LSD בתוך הבסיס
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>