חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

גם בצה"ל, גניבה היא דבר אסור. כאשר חייל נחשד באחת מעבירות הגניבה השונות שמצוינות בספר החוקים של צה"ל, צפויה להיפתח נגדו חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל. חקירה זו היא חקירה לכל דבר ועניין, שבסופה עשוי להיות מוגש כתב אישום נגד החייל. מה ההבדל בין עבירות הגניבה השונות, מה כדאי לעשות, איזה ענישה אפשרית קיימת, ומהו הסדר מותנה בעבירות מהסוג הזה – כל המידע על כך במאמר הבא.

 

עבירת הגניבה בצה"ל

גניבה היא עבירה שקל מאוד להסביר, וקל מאוד להבין את החומרה שלה. כאשר אנו לוקחים משהו שהוא לא שלנו, מאדם מסוים, מגוף מסוים או כחלק מהתפקיד שלנו, אנו למעשה גונבים. גניבה היא עבירה במשפט האזרחי, אך גם במשפט הצה"לי.

כאשר עולה חשד נגד חייל כלשהו בגין גניבה, עשויה להיפתח נגדו בסבירות גבוהה חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל. עבירת הגניבה בצבא יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, כאשר ישנם חיילים שנאשמים בגניבה מחיילים אחרים, חיילים שמואשמים בגניבה מהצבא עצמו וחיילים שמואשמים בעבירת הביזה.

 

זימון לחקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל

אם עולה נגדכם חשד בגין ביצוע של אחת מעבירות הגניבה השונות, אתם צפויים לקבל זימון לחקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל. לפני שאתם מגיעים אל החקירה, אתם זכאים לקבל ייעוץ משפטי מאיש מקצוע בדמות עו"ד צבאי. שימו לב שבחלק מהמקרים אתם לא תקבלו זימון, ואם מדובר בעבירה חמורה, אנשי מצ"ח יכולים להגיע עד אליכם ולעצור אתכם, מבלי שיהיה לכם את הזמן הראוי והדרוש לצורך התכוננות לחקירה.

גם במקרים האלו אתם יכולים לדרוש לראות את עורך הדין שלכם. חשוב להבין שמצ"ח הוא הגוף הצבאי שאמון על חקירה של חיילים, ובמידת הצורך גיבוש התשתית הראייתית נגדם לפני העמדה לדין צבאי. יש להתייחס לחקירה זו ברצינות, מכיוון שהמשמעויות שלה ושל כל מה שייאמר במהלכה הם מהותיים. מצ"ח חוקרת חיילים בחשד לגניבה באחת מהעבירות הבאות:

  1. גניבה מחייל אחר – חייל בשירות חובה, קבע או מילואים
  2. גניבה מהצבא – לקיחת רכוש צבאי לצרכים כאלו ואחרים, מבלי שקיבלתם אישור מפורש לכך
  3. ביזה – גניבה של רכוש במהלך פעילות מבצעית, לרוב מאוכלוסייה אזרחית

 

בגניבת מה אתם חשודים?

כל מי ששירת אי פעם בצבא, יודע כמה העניין הלוגיסטי הוא משמעותי. הצבא מתעסק עם ציוד רב מדי יום. רוב הציוד שאפשר למצוא בצבא הוא ציוד צבאי, כאשר בבסיסים סגורים אפשר למצוא גם הרבה מאוד ציוד אישי, של חיילים ואנשי קבע שגרים במרבית הזמן שלהם בתוך הבסיס וכתוצאה מכך מעדיפים להביא ציוד אישי מסיבות כאלו ואחרות.

יש משמעות רבה למה שגנבתם ולענישה שאתם עשויים לקבל בעקבות אותה גניבה. חייל שגנב מדים או מימיה מחברו, חקירת מצ"ח לא אמורה להיפתח נגדו. מנגד, מי שגנב תחמושת, או גנב פריט בעל ערך כספי במהלך פעילות מבצעית, עשוי למצוא את עצמו בחדרי החקירות של מצ"ח, כחלק מחקירת מצ"ח בחשד לגניבה מצה"ל.

 

התייעצות עם עורך דין צבאי לפני חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל – זכות משמעותית

הזכות המשמעותית ביותר שיש לכל נחקר בחקירת מצ"ח הוא להתייעץ עם עורך דין. עורך דין המתמחה בענייני צבא, כמו עורכת דין מירי יעקב גביש, הוא עורך דין שיכול לתת לכם סיוע מעשי לפני שאתם נחקרים על ידי מצ"ח. לצה"ל יש מערכת חוקים משלו ומערכת ענישה משלו.

כמו כן, משפט צבאי לא מתנהל בבית משפט אזרחי, אלא בבית דין צבאי. הפרקליטות הצבאית מגישה את כתב האישום, והחקירה מתבצעת כאמור על ידי מצ"ח ולא על ידי משטרת ישראל. על מנת להתמודד עם כל הגורמים הללו, דרוש עורך דין מיומן ומנוסה בעבודה מול המערכת הצבאית, שיש לו את הידע הנדרש. עורך דין צבאי הוא עורך דין כזה. הוא יכול לסייע לכם באמצעות:

  1. בחינת האישום נגדכם ומתן הנחיות מעשיות שתוכלו להשתמש בהם במהלך החקירה
  2. עמידה על הזכויות השונות שלכם
  3. חתירה להסדר מותנה במידה והעבירה שאתם חשודים בביצוע שלה מאפשרת זאת

 

גניבה מחייל

אחת מהעבירות הנפוצות ביותר הקשורות לחקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל היא גניבה מחייל. מחייל יכול להיגנב רכוש אישי, כמו כסף מזומן או פריט עם ערך, דוגמת שעון או טלפון, אך גם רכוש צבאי שעליו חתום אותו חייל עשוי להיגנב ממנו על ידי חייל אחר.

הצבא רואה בגניבה מחייל כעבירה חמורה, מכיוון שמדובר על פגיעה בערכי הצבא, המתבססים על אמינות ורעות. במידה ונגנבו פריטים שוליים וזוטרים, עשוי החייל המואשם להישפט במסגרת יחידתו ולספוג עונש קל. גניבה של כסף וציוד יקר יכולה להוביל לפתיחת חקירת מצ"ח.

 

גניבת רכוש צבאי

גניבה של רכוש מהצבא נחשבת לעבירה יותר משמעותית. לצבא יש הרבה מאוד רכוש – מימיות, מדים, אוהלים, מכשירי קשר, אמל"ח ותחמושת, ציוד בישול, ציוד משרדי, מחשבים ועוד הרבה מאוד סוגים שונים של ציוד, המאפשרים לחיילים כאלו ואחרים בכל מיני תפקידים לבצע את העבודה שלהם באופן יומיומי. ככל שהציוד שנגנב מהצבא הוא רגיש יותר, וככל שהיקפי הגניבה גבוהים יותר, כך העבירה שחשוד בה החייל גדולה יותר.

 

עבירת הביזה

ביזה היא עבירת הגניבה החמורה ביותר בצה"ל, מבחינת החוקים שניסח הצבא בעצמו. חייל בפעילות מבצעית יכול לבצע אותה גם באזורים אזרחיים, בעיקר בשטחי יהודה ושומרון כיום, אך גם כאשר הצבא נכנס לעזה או ללבנון. כאשר חייל גונב רכוש אזרחי במהלך פעילות מבצעית, אין לכך אף הצדקה בנורמות ובחוקים של צה"ל וחקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל תפתח ממנו מיד כשיגיע מידע או כשתוגש תלונה רלוונטית.

 

עבור מי חקירה זו עשויה להיות רלוונטית?

שימו לב – חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל יכולה להיות רלוונטית עבור כל מי שנמצא בשירות צבאי. חייל בשירות חובה שהתגייס רק לפני כמה ימים, קצין בקבע ואפילו משרת מילואים עשויים להיות חשודים בביצוע עבירה זו.

 

ענישה פוטנציאלית

חוקי צה"ל מגדירים בצורה ברורה את הענישה האפשרית שמבצע עבירת גניבה בצבא יכול לקבל. במידה והוא נמצא אשם בעבירה בה הוא מואשם, הענישה הצפויה למבצע העבירה היא:

  1. שנתיים מאסר – גניבה מחייל
  2. שלוש שנות מאסר או שבע שנות מאסר – גניבה מהצבא
  3. עשר שנות מאסר – ביזה

 

הגעה להסדר מותנה

אם עבירת הגניבה היא לא חמורה במיוחד, וחייל לא בזז במהלך פעילות מבצעית או לא גנב ציוד יקר ערך, או כזה שעשוי להסב נזק לאזרחים, הוא יכול להגיע להסדר מותנה באמצעות עורך דינו, שיאפשר לו לספוג ענישה מינימלית שלא תוביל לנזק משמעותי. עריקות מהצבא לאחר חתימה על הסדר מותנה תוביל לביטול ההסדר.

 

בדיקה ללא פתיחה בחקירת מצ"ח

במידה ואין ראיות חד משמעיות שקושרות חייל מסוים לגניבה בצבא, ומדובר רק על חשדות שמקורן במידע מודיעני, יפתחו במצ"ח בבדיקה לפני שתיפתח נגד החייל חקירת מצ"ח בחשד לגניבה בצה"ל.

 

מה לעשות במהלך הבדיקה?

ברוב המוחלט של המקרים, החייל לא ידע שנפתחה נגדו בדיקה של מצ"ח. בכל אופן, ברגע שחייל מקבל פניה ממצ"ח הקשורה לחשדות שעלו נגדו, הוא צריך לפנות אל עורך דין צבאי ולקבל ממנו ייעוץ. להשארת פרטים לחצו כאן.

חקירת מצח בחשד לגניבה בצהל
חקירת מצח בחשד לגניבה בצהל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>