שחרור מטעם פרופיל צבאי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

הפרופיל הצבאי יכול לשנות את כל חייו של מועמד לשירות ביטחוני, בין אם להווה או לעתיד הקרוב ואף הרחוק. הפרופיל הצבאי יקבע היכן יעביר החייל את השנים הקרובות שלו בצבא ההגנה לישראל, האם ישרת ביחידה קרבית או לא, האם החיילת תתגייס להיות מדריכה ואף קצינה או שמא תשרת בתפקיד קרבי – מה שאומר שפרופיל צבאי הוא בעל משקל רב.

מאידך, ישנו פרופיל 21, שמשחרר את המלש"ב משירות ביטחוני מסיבות בריאותיות כאלו ואחרות. מהו אותו פרופיל 21? כיצד ומתי מקבלים אותו? ואיך עו"ד צבאי קשור לעניין? על שאלות אלו ואחרות נענה במאמר הבא.

 

מהו פרופיל 21?

פרופיל 21 הינו הפרופיל הנמוך ביותר במערכת הצבאית, ומשמעותו שהאדם אינו כשיר לשרת בצה"ל מסיבה רפואית – בין אם פיזית ובין אם נפשית. בנוסף, פרופיל 21 משמעותו שחרור גם משירות מילואים. אם לאדם נקבע פרופיל 21, אך הוא עדיין מעוניין לשרת בצבא או לחילופין מעוניין לערער את החלטת הצבא – אלו הם דברים ברי שינוי.

אמנם שירות תחת פרופיל 21 הינו שירות מותאם באופן מיוחד, ואינו דומה לשירות "רגיל", אך דרך השירות ההתנדבותי מרוויחים את חווית הצבא הייחודית, קשרים חברתיים חדשים ובאזרחות לא תצטרכו להסביר מדוע לא עשיתם צבא, מאחר וזו שאלה שעולה לעיתים.

 

כיצד מקבלים פרופיל 21?

פרופיל 21 לרוב אינו נקבע באופן אוטומטי, ורבים פועלים ימים כלילות בכדי להוציא לפועל את טופס השחרור מצה"ל. הפרופיל יכול להיקבע בשתי דרכים שונות: דרך רופא יחידה/קב"ן כחייל, או דרך קב"ן/ועדה רפואית כמלש"ב.

חיילים המלינים על בעיות בנפש אשר חפצים לקבל פרופיל 21, יעברו דרך קב"ן שיבחן באופן ראשוני את מצבם הנפשי, אך אין ביכולתו לקבוע פרופיל ולשחרר חייל מצה"ל על רקע בריאות הנפש. בהינתן והקב"ן החליט שמצבו של החייל אכן מצדיק שחרור מהצבא, תעבור הפנייה לפסיכיאטר צבאי שיחליט האם להמליץ על כינוס ועדה רפואית שתקבע האם יש לשחרר את החייל משירות ביטחוני.

חיילים המלינים על בעיות פיזיות יפנו לרופא היחידה שייתן הפנייה לרופא המתמחה בבעיה שעליה החייל מצביע – ובמקרה שרופא מומחה ייקבע כי זוהי בעיה שאכן יש לדון בעבורה בנוגע לשחרור מהצבא, תתכנס ועדה רפואית שתקבע האם אכן יש לשחרר את החייל משירות צבאי.

מלש"בים המלינים על בעיות בנפש יבקשו פנייה לקב"ן, שלאחריה תתכנס ועדה רפואית שתקבע האם יש להמשיך את שרשרת החיול של המלש"ב או לשחרר אותו משירות צבאי.

מלש"בים המלינים על בעיות פיזיות יפגשו רופאים צבאיים שיחליטו האם להעביר את בקשתם לוועדה רפואית שתקבע האם ימשיכו בהליך הגיוס או ישוחררו טרם החיול.

 

הפגיעה בחיים האזרחיים – לא גדולה כמו שמדברים

הפחד הגדול ביותר של אנשים אשר שוחררו מטעמו של פרופיל צבאי הוא "מה יהיה בעתיד?". הרי הסטיגמה הרווחת בציבור הישראלי היא שלבעלי פרופיל 21 שוללים את הרישיון, הם אינם זכאים לשאת נשק ושאינם יכולים ללכת ללמוד בכל מקום שירצו – רחוקה ממה שקורה בפועל באזרחות. אז בואו שתיים מן הסטיגמות האלו:

 

שלילת רישיון הנהיגה

בעלי פרופיל 21, רובם ככולם, יוכלו להמשיך לנהוג באופן נורמלי כמו שהיה עד היום. כאשר הצבא מחליט לשחרר בעקבות פרופיל 21, הוא אוטומטית מעביר את הדיווח למרב"ד, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – שבוחן את הפנייה ומזמן את אותו אדם למספר זימונים: מבחן בכתב, פסיכולוג, רופא ובדיקות נוספות.

כל זאת בכדי לוודא שהפרופיל שנקבע אינו מעיד על בעיות שעלולות להוות בעיה בעת עלייתכם על הכביש, כגון התמכרות קשה לאלכוהול או לסמים, מחלות נפש כגון סכיזופרניה ועוד. אדם אשר יעבור את התהליך המעט מייסר הזה בהצלחה וללא ליקויים, יוכל לחזור לנהוג באופן רגיל לחלוטין.

 

נשיאת נשק

אדם אשר שוחרר מטעם פרופיל צבאי, על טופס שחרורו מהצבא ייכתב "שוחרר מסיבות רפואיות" – אך לא יפורט מעבר לכך. התנאים לקבלת היתר לנשיאת נשק הינם שירות למשך שנה או יותר בשירות צבאי, אזרחי או לאומי – ומכאן שהאופציה של נשיאת נשק אינה פשוטה עבור אנשים המשוחררים על בסיס פרופיל 21. אך על ההחלטה הזו ניתן להגיש ערעור לביהמ"ש המחוזי, וישנם 45 ימים לעשות זאת.

אמנם כאשר מדובר על נשיאת נשק, אין הדבר פשוט כמו בעניין רישיון הנהיגה – אך אדם בעל פרופיל 21 יוכל בהחלט לשאת נשק אם וכאשר יגיש את המסמכים הרלוונטיים ויוכיח כי הינו כשיר לחלוטין לשאת נשק למרות הפרופיל הצבאי שנקבע לו.

 

לימודים באוניברסיטה

כאמור לעיל, על טופס השחרור מהצבא נכתב "שוחרר מסיבות רפואיות" – ומלבד גורמי ביטחון מדיניים, אין לאף אחד זכאות לנבור בסיבות השחרור. ברוב רובם של המקצועות אין פגיעה כלל, אך לעיתים שאלות על הפרופיל הצבאי עלולות לצוץ במקצועות מסוימים – כגון רפואה או עריכת דין, אך זהו אינו שובר-שוויון, וישנה אפשרות להיות רופא או עורך דין גם עם פרופיל 21.

שתי הסיבות שזה עתה מנינו, מציגות מצבים לא נעימים בכלל – שיכולים להעמיד אותנו מעט במבוכה ובחוסר אונים. זו סיבה מרכזית שכדאי לחשוב על העסקת עו"ד צבאי, וכאשר מדברים על עו"ד צבאי – מדברים על עו"ד מירי יעקב גביש.

 

משרד עו"ד מירי יעקב גביש – כשניסיון פוגש יחס אישי

משרד עו"ד מירי יעקב גביש הוקם אי שם בשנת 2006, ופועל כמעט במשך שני עשורים במגוון נושאים – אך הנושא הצבאי ידוע במיוחד כנושא שזורם בדמם של עורכי הדין במשרד. עורכת דין מירי יעקב גביש הפכה למובילה בתחום הצבאי לאחר שעברה תקופה משמעותית בפרקליטות הצבאית, וברבות השנים נחלה הצלחה רבה בנושאים הקשורים לצבא: מעבירות סמים, עריקות מהצבא, ועד פטור ממילואים או משירות סדיר.

ידועה האמרה שהמערכת הצבאית מגוננת על עצמה יתר על המידה, ולעיתים אטומה לבקשות מלש"בים/חיילים המשרתים בצבא בכל הקשור לבריאות הפיזית או הנפשית. עו"ד צבאי יוכל לסייע בהליכים דרך קיבוץ וסינון מסמכים רלוונטיים ולא-רלוונטיים בכדי להעבירם לצבא, כל זאת תוך ליווי אישי מרגע הפנייה ועד רגע קבלת ההחלטה של הצבא.

 

לסיכום

הסברנו ופירטנו על פרופיל 21, והראנו כי גם אדם שהפרופיל הצבאי שלו משחרר משירות ביטחוני – ישנה אפשרות לשרת את המדינה דרך הצבא או דרך גופים אחרים.

בנוסף, הסברנו על שחרור מטעם פרופיל צבאי, מהם ההליכים הן למלש"בים והן לחיילים שנמצאים בעיצומו של שירות סדיר – בין אם הפנייה היא בנושא בריאות פיזית או לחילופין בריאות הנפש, והראנו כי כל אחד מן התהליכים האלו הם ארוכים ומפרכים, ויש צורך להיערך אליהם בהתאם.

לקחנו מעט מן הסטיגמות המוכרות ביותר על אנשים בעלי פרופיל 21, על הפגיעות בנשיאת נשק באזרחות ובקבלת רישיון נהיגה – והראנו כי האמת רחוקה שנות אור מן הסטיגמה, ולרוב האנשים לא תהיה בעיה להמשיך את חייהם באופן שחיו אותו עד היום.

לסיום, הרחבנו מעט על מהו פועלו של עורך דין צבאי, וסיפרנו בקצרה על עו"ד מירי יעקב גביש, שעובדת במרץ כבר שנים למען חיילים ומלש"בים אל מול המערכת הצבאית בתקווה לעזור למאות ואלפי לקוחותיה. להשארת פרטים לחצו כאן.

שחרור מטעם פרופיל צבאי
שחרור מטעם פרופיל צבאי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>