ערעור על פרופיל 45 נפשי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

קביעת הפרופיל הצבאי היא אחת התחנות המשמעותיות ביותר בשירות הצבאי של כל חייל, והיא ברוב המוחלט של המקרים מתרחשת עוד בטרם התגייס לצה"ל. ישנם חיילים שאינם כשירים לשרת כלל בשירות צבאי, ולהם מוענק פרופיל 21. אך פרופיל מורכב יותר הוא פרופיל 45, קל וחומר כאשר מדובר בסעיף הנפשי. במאמר זה נפרט אודות המשמעויות שלו. 

 

קביעת פרופיל

במהלך הצו הראשון של מועמד לשירות צבאי, מתבצעות מספר בדיקות המסייעות לקבוע את גובה הפרופיל של החייל, המסתמך על נתוניו הרפואיים, הן הפיזיים והן הנפשיים. גובה הפרופיל נועד לשקף את מצבו של החייל ואת התאמתו וכשירותו לתפקידים השונים בצה"ל.

אך בעוד פרופיל 97 הוא המקסימלי שניתן לקבל, ופרופיל 21 מזכה בפטור מלא משירות, ישנם מספר פרופילים שמעמדם פחות נחרץ. כזה הוא פרופיל 45, בדגש על הסעיף הנפשי. ערעור על פרופיל 45 נפשי הוא תהליך מוכר עבור אלה שקיבלו את הפרופיל הזה, בעקבות המגבלות השונות שמחייבות אותו.

הסעיף הנפשי

פרופיל עם סעיף נפשי נועד למעשה לקבוע את סיווג מעמדם של החיילים שמיועדים לשרת על פי מצבם הנפשי או, באם קיימת, הפרעה נפשית ממנה הם סובלים. המספר של הפרופיל הנפשי שקיבל החייל אמור למעשה לשקף את הפגיעה הנפשית ואת ההשלכות שלה על שירות אפשרי בצה"ל, ואף להזהיר מפני החרפת המצב במידה ואכן ישרת.

בעוד פרופיל 21 על נפשי מבטא מצב בו החייל אינו כשיר כלל לשרת בצה"ל בשום קונסטלציה, פרופיל 45 נפשי הוא מורכב יותר. לעיתים פרופיל זה מוענק לחייל שלא בצדק על סמך אבחון שגוי, ובמקרה זה יש מקום להגיש ערעור על פרופיל 45 נפשי, מומלץ באמצעות עו"ד צבאי.

 

מי קובע פרופיל נפשי?

כל חייל באשר עובר ראיונות שונים בטרם גיוסו לצה"ל על מנת לקבל תמונת מצב בדבר מצבו הנפשי. הפרופיל הנפשי ייקבע על ידי איש מקצוע מטעם הצבא, כאשר האפשרויות ברוב המקרים יהיו:

  • קב"ן- קצין בריאות הנפש
  • פסיכיאטר
  • פסיכולוג
  • במקרים מסוימים, עובד/ת סוציאלית

 

ברוב המקרים, הקב"ן עצמו יהיה פסיכיאטר, פסיכולוג או עובד סוציאלי, והוא יקבע את הפרופיל הנפשי הראשוני על ידי ריאיון עם החייל ובמידת הצורך, על ידי שיחות נוספות עימו. במהלך שיחות אלה יתרשם האם קיים צורך בקביעת פרופיל 45 או 21 נפשי. במידה ומדובר במקרים בהם לדעתו נדרש טיפול תרופתי, תתבצע הפנייה לפסיכיאטר צבאי.

 

המינימום האפשרי

פרופיל 45 הוא למעשה הפרופיל הנמוך ביותר שניתן לקבל לפני פטור מלא משירות צבאי. בעוד הסעיף הרפואי של פרופיל 45 מתייחס לבעיות כרוניות או אורתופדיות מורכבות, פרופיל 45 נפשי באופן ספציפי, משקף הפרעות נפשיות מורכבות, עליהן נפרט בהמשך.

במידה והחייל סבור שקיבל פרופיל זה שלא בצדק, חשוב לפעול ללא דיחוי על מנת לשנות את התמונה, שכן פרופיל 45 נפשי מביא עימו הגבלות נוקשות, כאלה שבסבירות גבוהה יפגעו בשירותו הצבאי.

 

מי מקבל פטור 45 נפשי?

פטור 45 נפשי הוא כאמור אכן מאפשר שירות צבאי, אך כזה המצוי תחת מגבלות קשות. חיילים בעלי פרופיל זה מסווגים כסובלים מאחת או יותר מהבעיות הללו:

  • דיכאון אקוטי או כרוני
  • טראומה או פוסט טראומה
  • הפרעות אישיות
  • קשיי הסתגלות מתח נפשי המוביל להתקפי חרדה חוזרים ונשנים.
  • מצב נפשי המצריך טיפול תרופתי קבוע בהמלצת פסיכיאטר.

 

במידה והחייל קיבל פרופיל זה מבלי לסבול ממצב נפשי הכולל את אחד מהסעיפים הללו, מומלץ להגיש ערעור על פרופיל 45 נפשי באמצעות עורכת דין מירי יעקב גביש, לה ניסיון רב בתביעות פרופיל ושינוי פרופיל נפשי.

 

פטור מקורסים

אלו אשר קיבלו פרופיל 45 נפשי עלולים לסבול משלל בעיות, כאלה שלא מאפשרות להם לשרת בצורה רציפה ומלאה בצה"ל. הבעיות המורכבות הללו מונעות מהן לנכוח במסגרות מסוימות, מה שמזכה אותם בפטור מקורסים. המשמעות היא שלא ניתן להתמיין ולשרת בתפקידים מקצועיים הדורשים הכשרה במסגרת קורס מסודר, מחשש שמסגרת זו תביא להידרדרות במצב הנפשי.

לכן, פרופיל 45 נפשי סוגר לא מעט דלתות עבור אלו החשים שנעשה להם עוול בקביעת פרופיל זה. מי שמחזיק בפרופיל זה מקבל פסילה אוטומטית מהאפשרות להשתבץ לקורסים.

 

שירות קרוב לבית

פרופיל 45 נפשי מזכה גם בשירות קרוב לבית. באופן כללי, המטרה היא ליצור שגרה נוחה ככל האפשר עבור בעלי פרופיל זה, מחשש לקשיי הסתגלות מובנים שעלולים להחמיר במקרה של שירות בבסיס מרוחק מהבית.

כך, מלבד פטור מקורסים שמבטל באופן מידי מגוון רחב של תפקידים איכותיים, נוצר מצב בו החייל מחויב לשרת קרוב למקום המגורים שלו, ולרוב זה אומר תפקיד פחות משמעותי ממה שיכל להשיג עם פרופיל גבוה יותר, או כזה ללא סעיף נפשי. הגשת ערעור על פרופיל 45 נפשי ושינוי הפרופיל יסייעו משמעותית.

 

פטור ממילואים

פטור נוסף לבעלי פרופיל 45 נפשי הוא פטור ממילואים. מדובר בפטור גורף עבור כל בעלי הפרופיל, אם כי הסיבה שתנומק בסיבה להענקת הפטור תהיה צמצום כוחות המילואים, וברוב המוחלט של המקרים לא תפרט את נסיבות ההחלטה האמיתית להעניק את הפטור.

 

פגיעה משמעותית בשירות

כפי שניתן להסיק, חייל שסווג כבעל פרופיל 45 נפשי מוצא עצמו מוגבל ביותר, לעיתים על לא עוול בכפו. ישנם חיילים רבים עם מוטיבציה ויכולת לשרת בתפקידים משמעותיים המעוניינים באתגרים מקצועיים. צה"ל הוא גוף עצום, ולעיתים הוועדות הרפואיות מבצעות הערכות שגויות בנוגע למצבו הנפשי של החייל.

במקרים אלו, זכאי החייל להגיש ערעור על פרופיל 45 נפשי, דרך בקשה לבחון שוב את החומר המצוי בידי הוועדה הרפואית, או פנייה לוועדה רפואית בערכאה גבוהה יותר.

 

הגשת ערעור

חשוב לזכור כי ניתן להגיש ערעור על פרופיל בטווח זמן של עד 30 יום ממועד קבלת הפרופיל. ניתן להגיש את הערעור דרך המייל או באמצעות אתר האינטרנט של מיטב. יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים שמטרתם לשנות את החלטת הוועדה הרפואית, במקרה זה, חוות דעת מטעם מומחה חיצוני כמו פסיכולוג או פסיכיאטר בדבר היעדר הצורך בקביעת פרופיל 45 נפשי.

ניתן להסתייע בעורך דין בהגשת הערעור, אולם נהוג לערב גורמים משפטיים רק לאחר דחיית הערעור. אלו הדגשים החשובים בהגשת ערעור על פרופיל 45 נפשי:

  • איסוף כל החומרים הרלוונטיים לרבות מסמכים רפואיים ועדויות של חוות דעת.
  • ניסוח מקצועי, רהוט ופורמלי ככל הניתן.
  • הגשת הערעור במהירות האפשרית בדרכים המקובלות, על מנת להגדיל את הסיכויים שיתקבל.

 

סוגיה מורכבת

יש לזכור כי ערעור על פרופיל 45 נפשי הוא מורכב יותר באופן טבעי, שכן לא מדובר במצב של "שחור או לבן" כמו אבחנה רפואית שגויה. יש צורך בהצטיידות בחוות דעת של פסיכיאטר או פסיכולוג, על מנת לסתור את זו של הקב"ן שקבע את הסעיף הנפשי של החייל.

ליווי צמוד של עורך דין צבאי מקצועי ואמין, יגדיל משמעותית את הסיכוי שהערעור יתקבל והחייל יוכל להשתחרר מעול המגבלות של פרופיל 45 נפשי. יש לפעול ללא דיחוי, בשקיפות מלאה ובנחישות אל מול חומת הבירוקרטיה של צה"ל, יד ביד עם גורם משפטי הבקיא בהתנהלות מולו.

ערעור על פרופיל 45 נפשי
ערעור על פרופיל 45 נפשי

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>