ערעור על פרופיל נפשי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

שירות צבאי נחשב הן מבחינה חוקית והן מבחינה חברתית כשירות חובה – אבל בפועל לא כל אדם מתאים בהכרח לשירות במערכת צבאית. בשביל למנוע מצבים של מצוקה נפשית וסכנה של ממש לצעירים שלא מתאימים למערכת, נוצר הפרופיל הנפשי שמאפשר לאתר מצבים כאלה ולפטור אותם משירות. עם זאת, לפעמים הצבא מפספס, ואז נוצר צורך להגיש ערעור על פרופיל נפשי במטרה לשנותו. איך מערערים על הפרופיל, ומה הסיכוי להצליח בזה? כל מה שאתם צריכים לדעת.

 

מה הוא הפרופיל הצבאי?

לפני שנצלול לגופו של עניין ונעסוק בפרופיל הנפשי ובאפשרות הערעור על פרופיל נפשי, כדאי להבין מה הוא הפרופיל הצבאי. ובכן, מדינת ישראל מיישמת את מודל צבא העם בהקשר של השירות הצבאי. בהתאם, קם צורך להקים כלים למיון המועמדים לשירות, בניהם כלי הקובע את הפוטנציאל של מועדים לשירות בהיבט הרפואי והנפשי – הפרופיל הצבאי.

הפרופיל נע בטווח ציונים של 21-97 כאשר ככל הפרופיל שנקבע למועמדים הוא בעל ערך מספרי גבוה יותר, הם יכולים להשתבץ במגוון רחב יותר של תפקידים בהיבט הרפואי.

לא כל אדם מתאים נפשית לשירות בצבא

במדינת ישראל, שירות צבאי הוא שירות חובה ביותר מהמובן החוקי בלבד. כמובן שלפי החוק זה די פשוט – כל אדם בגיל 18 מחויב בשירות צבאי אלא אם הצבא פטר אותו משירות מסיבה כלשהי. אבל מעבר לכך – גם מבחינה חברתית ואפילו תעסוקתית לשירות הצבאי יש ערך רב. עם זאת, ולמרות שמדובר בצבא העם, לא כל אדם מתאים בהכרח לשירות צבאי. הצבא הוא מערכת גדולה, מסורבלת, אינטנסיבית ובמילה אחת – צבאית. לא כל צעיר או צעירה בגיל 18 הם בהכרח מתאימים לשירות במערכת שכזאת, ולצערנו אנחנו מכירים לא מעט מקרים בהם השירות הצבאי מוביל למצוקה נפשית משמעותית שיכולה להיות מסוכנת ממש עבור החייל. במצבים כאלה, במיוחד כאשר הצבא לא מכיר במצוקה הנפשית של אותו המלש"ב, ניתן להגיש ערעור על פרופיל נפשי.

 

בשביל למנוע מצבים של מצוקה נפשית בצבא, קיים פרופיל נפשי

פרופיל נפשי הוא למעשה הערכה של מועמד לשירות ביטחון (מלש"ב) מבחינה נפשית, שמטרתה להבין האם מדובר בחייל שמתאים לשירות צבאי או לא. הפרופיל הנפשי הוא טכנית חלק מהפרופיל הרפואי (ניגע בכך בהמשך), אבל היחס אליו הוא במקרים רבים נפרד – ההערכה הנפשית של המלש"ב מתבצעת במקביל ובנוסף להערכה הפיזית, והפרופיל הנפשי הוא למעשה "עוקף" של הפרופיל הרפואי. זוהי מערכת שמטרתה להגן על המלש"בים שלא מתאימים נפשית לשירות מפני גיוס לצבא, שעלול לסכן אותם. ערעור על פרופיל נפשי הוא נחוץ כאשר אותה מערכת הגנה כושלת בתפקידה.

 

מה המשמעות המספרית של ציון הפרופיל?

חשוב לציין, אין משמעות אמיתית לערך המספרי של הפרופיל, הציון מהווה סימול ובעצם מאין "שפה" באמצעותה הגורמים השונים בצבא יכולים ליצור הבנה משותפת. לצורך העניין, מועמדים בעלי פרופיל 97 לא נתפסים על ידי הצבא כ-97% כשירים לשירות או יכולים לאייש 97% מהתפקידים בצבא. כאמור, הערך המספרי לכשעצמו הוא שרירותי, עם זאת ככל שהערך המספרי גבוה יותר, ניתן לשרת ביותר תפקידים.

 

רשימת ציוני הפרופילים הנפשיים

כאמור, ישנם ארבעה ציוני פרופיל נפשי. חשוב לדעת, הפרופיל הנפשי אינו קשיח ונתון לשינוי באמצעות הליך ערעור על פרופיל נפשי עליו נרחיב מיד. את תהליך הערעור ניתן לבצע עצמאית, אך מומלץ להיעזר באנשי מקצוע, לרבות עו"ד צבאי, זאת כדי לשפר את הסיכויים לקבלת התוצאה הרצויה. להלן רשימת ציוני הפרופיל הנפשיים:

  • פרופיל 72 – פרופיל זה נקבע כאשר ההתמודדות הנפשית היא קלה יחסית או כאשר היא חלפה וכבר אינה משפיעה על אורח החיים של המועמדים. פרופיל 72 לא מאפשר שיבוץ לתפקידי לוחמת חי"ר, אך כל תפקידי תומכי הלחימה, גם הקדמיים, פתוחים בפניי מועמדים עם פרופיל זה.
  • פרופיל 64 – פרופיל זה נקבע כאשר הבעיה הנפשית עדיין נוכחת בחייהם של המועמדים, אך התמודדות עימה מאפשרת רמת תפקוד גבוהה. פרופיל 64 גם הוא מאפשר שיבוץ בתפקידי תומכי הלחימה ושירות עם פרופיל זה עדיין יכול להיות עשיר ומשמעותי.
  • פרופיל 45 – פרופיל זה מעיד שהצבא תופס את הבעיה הנפשית כקשה, באופן כזה שיגביל את המתמודדים איתה ויצמצמם את האפשרויות לתפקידים השונים בצה"ל. פרופיל זה לא יאפשר למועמדים המחזיקים בו שירות בתפקידים קדמיים, כמו כן יהיו קורסים רבים שהמועמדים לא יוכלו לקחת בהם חלק.
  • פרופיל 21 – פרופיל זה מעיד על כך שהצבא תופס את הבעיה הנפשית כחמורה, באופן כזה שלא מאפשר שירות כלל, ועל כן הצבא פוטר לחלוטין את המועמדים משירות צבאי.

 

שינוי פרופיל נפשי במהלך השירות

קיימת אפשרות לשינוי הפרופיל הנפשי במהלך השירות הצבאי. אפשרות זאת באה לפועל בקרים בהם פורץ לפתע קושי נפשי, או כאשר מתחוללים אירועים המובילים לכך. תפקידו של הקב"ן לא מסתכם בלשכת הגיוס והוא נוכח גם בשירות עצמו, כך שהפרופיל הנפשי נתון לשינוי כתלות בשינויים נפשיים פוטנציאליים במהלך השירות.

 

פרופיל רפואי ופרופיל נפשי

הפרופיל הרפואי הוא ההערכה הרפואית הכללית של מלש"ב, שמתבצעת על פי רוב בצו הראשון שמתבצע לפני הגיוס. הפרופיל הרפואי כולל מספר מדרגות – 97 (תקין לחלוטין), 82 ו-72 (מתאים ללוחמה עם מגבלות שונות), 64 (לא מתאים ללוחמה), 45 (שירות עורפי בלבד) ו-21 (חוסר התאמה לשירות). הערכה נפשית היא למעשה מצב של "0 או 1". כלומר – במידה ונמצא וחייל מתאים נפשית לשירות, הפרופיל הנפשי שלו תואם לפרופיל הרפואי שלו ולא משפיע עליו. במצב בו המלש"ב נמצא כלא מתאים לשירות מבחינה נפשית, הפרופיל הוא אוטומטית 21 על רקע נפשי. חשוב להבין את ההבדלים האלה לפני שמגישים ערעור על פרופיל נפשי.

 

לפעמים טועים בהערכה הנפשית של מלש"בים

כמו כל מערכת גדולה שצריכה למיין ולהעריך עשרות אלפי מועמדים בכל שנה, גם הצבא טועה לפעמים. כשזה נוגע לקביעה של פרופיל נפשי, הטעות הזאת יכולה להיות "יקרה" מאוד עבור החייל והאנשים הקרובים אליו. יתכן שהפרופיל הנפשי נקבע בצורה לא זהירה בפני עצמו, יתכן שהמצב הנפשי של המלש"ב השתנה ככל שהתקרב מועד הגיוס שלו, ויתכן אפילו שבשל חוויות במהלך השירות הצבאי הפרופיל הנפשי צריך להשתנות – אבל מה שבטוח הוא שהגשת ערעור על פרופיל נפשי עשויה להיות הכרחית לפני השירות או במהלכו. ערעור כזה הוא לא תהליך פשוט, ולעתים הוא יכול להיות מתיש מבחינה נפשית בפני עצמו – אבל חשוב לזכור את חשיבותו ואת הסיכון בפרופיל נפשי לא נכון.

 

הסיכון בפרופיל נפשי שאינו נכון

כאמור, הפרופיל הנפשי הוא למעשה מערכת של הגנה על הבריאות הנפשית ואפילו החיים של המועמדים לשירות צבאי והחיילים בצבא. מערכת הביטחון מכירה בכך שהמערכת הצבאית עשויה להיות מורכבת מבחינה נפשית עבור לא מעט אנשים, ובהתאם לכך נוצרה מערכת שאמורה להעריך מי אותם אנשים שפחות מתאימים למערכת, ולפטור אותם משירות בהתאם לכך. כאשר המערכת לא מבצעת את תפקידה, חייל נכנס למערכת כשהוא לא מתאים לה מבחינה נפשית, והדבר עלול להוביל למצוקות גדולות עוד יותר. הצבא הוא מערכת שמפגישה את החייל עם מצבים קשים ומלחיצים, עם דרישות אינטנסיביות ועם מצוקות כמו בדידות וניכור חברתי – וכל אלה מצבים שיכולים להוות סכנת חיים של ממש. במצב הקל ביותר הפרופיל הנפשי הלא נכון עלול להוביל למצב של נפקדות או עריקות מהצבא. לכן, במצב של פרופיל נפשי לא נכון, ושל צורך לשנות אותו ולערער עליו, הדבר החכם ביותר שאפשר לעשות הוא לפנות לייצוג של עו"ד צבאי עבור הערעור על אותו הפרופיל.

 

ערעור על פרופיל נפשי – האם זה אפשרי?

ערעור על פרופיל נפשי הוא לא רק אפשרי – הוא גם יחסית נפוץ. כמו עם כל פרופיל אחר, גם על פרופיל נפשי יש למלש"ב יכולת להגיש בקשה לערעור עד 30 יום מקבלת הפרופיל, ולאחר קבלת הבקשה יש להתייצב מול ועדה רפואית שמעריכה את היכולת של החייל להתגייס מבחינה נפשית. כמובן שלא מדובר בתהליך פשוט, וחשוב מאוד ליצור קשר לייצוג של עורך דין צבאי כשמתחילים להתמודד איתו – אבל מדובר בתהליך חשוב מאוד ואפילו מציל חיים עבור לא מעט צעירים.

 

מה נדרש בשביל לערער על פרופיל נפשי?

על הנייר, בשביל להגיש ערעור על פרופיל נפשי כל מה שצריך הוא להגיש את בקשת הערעור עד 30 יום לאחר קבלת הפרופיל הרפואי, ולצרף אליו מסמכים רפואיים שמוכיחים את נכונות הבקשה. במצב של פרופיל נפשי, המסמכים האלה יהיו בעיקר מסמכים מטעם פסיכיאטר מומחה (או מומחי בריאות נפש אחרים) המצביעים על מצב המטופל ועל הסיבות שלו לחוסר התאמה לשירות צבאי. בפועל, בשביל להצליח לערער על פרופיל נפשי, נדרש הרבה יותר מהדרישות "על הנייר". צריך להכיר איך עובדת ועדה רפואית צבאית, להבין מה הנקודות שצה"ל מחפש בשביל לאתר מצוקות נפשיות, ולהגיש את הבקשה בצורה מקצועית שתואמת לכך. במילים פשוטות – נדרשים עורכי דין צבאיים שמתמחים בתחום.

 

כיצד נקבע פרופיל נפשי?

המרחב הראשוני בו נקבע הפרופיל הצבאי, ובפרט הפרופיל הנפשי, הוא הצו ראשון. לצד בדיקות רפואיות כאלו ואחרות, מועמדים בעלי עבר של התמודדות נפשית יופנו לראיון אצל קב"ן והוא יחד עם הרופא והועדה הרפואית יקבעו פרופיל צבאי במידה והם חושבים שצריך לעשות זאת.

קב"ן, קצין בריאות נפש, הוא הגורם האמון על התחום הנפשי בצבא, קב"ן יכול להיות עובד סוציאלי, פסיכולוג או פסיכיאטר. כמו כן, רק פסיכיאטר יכול לקבוע סופית פרופיל נפשי, במידה ונקבע כזה במעמד הצו הראשון, לא ניתן לבצע ערעור על פרופיל נפשי מיד ומדובר בהליך מעט יותר מורכב.

 

האם גם המצב ההפוך אפשרי?

בהחלט. גם במצב ההפוך שבו רוצים להעלות פרופיל לאחר קביעה של פרופיל 21 נפשי ניתן לערער על הפרופיל הנפשי. אלה אמנם מצבים נדירים יותר, אך הם בהחלט קיימים, בעיקר באוכלוסיות בחתכים סוציו-אקונומיים נמוכים יחסית. הצבא יכול להחליט שהמצב הנפשי של מועמד הוא לא מתאים לשירות, אך המועמד עצמו מרגיש מתאים ועצם הפטור משירות עלול להוביל למצוקה נפשית נוספת. במצב זה, נדרש גם כן להגיש את הערעור עם כל המסמכים הרלוונטיים, וגם כאן ייצוג משפטי מתאים הוא המפתח להשגת שינוי הפרופיל.

 

ערעור על פרופיל נפשי שלב אחר שלב

אחרי שהובהר מה הוא הפרופיל הנפשי, כיצד הוא נקבע ואילו גורמים צבאיים אמונים על קביעתו, הגיעה השעה להבין מה הוא ערעור על פרופיל נפשי.

  • הגשת הערעור –  במידה והתקבלה הודעה באשר לקביעת פרופיל נפשי, ניתן תוך 30 ימים מקבלת הפרופיל להגיש ערעור למרכז השירות של מיטב, יחידת המועמדים לשירות. הערעור כולל בתוכו מספר הליכים בירוקרטיים, מילוי טפסים והגשתם מסמכים רפואיים ופסיכיאטריים. כאמור, ישנם אנשי מקצוע המלווים מועמדים להליכים של ערעור על פרופיל נפשי, כמו עורכת דין מירי יעקב גביש, אשר בעזרתם ניתן לקבל ליווי הדוק לכל אורך התהליך המורכב.
  • קבלת הערעור במערכת – לאחר שליחת הערעור ליחידת המועמדים לשירות של צה"ל, אשר יכול להישלח לכתובת הדואר האלקטרוני או באזור האישי, תתקבל הודעה שהבקשה בבדיקה ובטיפול. בשלב הזה גורמים בצבא יבחנו את הבקשה ויחליטו אם הערעור מצדיק מעבר לשלב הבא בתהליך. קיימת אפשרות שכבר בשלב הזה צה"ל ידחה את הערעור, זה יכול להיגרם מסיבות מהותיות כמו למשל הבנה של הצבא שהמועמדים באמת לא כשירים מבחינה נפשית, אך זה גם יכול להיגרם מעניינים טכניים כמו מסמכים רפואיים לא מדויקים מספיק וכדומה.
  • פגישה עם קב"ן – במידה והפנייה התקבלה, יישלח זימון לפגישה עם קב"ן. כאמור, קב"ן יכול להיות עובד סוציאלי, פסיכולוג הוא פסיכיאטר, לאחר הפגישה אתו יוערך מצבו הנפשי של המועמד ויוחלט האם להשאיר אם הפרופיל הנפשי על קינו או להיענות לערעור ולשנות אותו.
  • חשוב לדעת – ובכן, פנייה לקבלת שירות של עורך דין צבאי היא מומלצת בהקשר הזה ובהחלט מעלה את הסיכויים קבלת תוצאה רצויה. יחד עם זאת, במידה ופנייה אכן מתקבלת ונשלח זימון לקב"ן, עו"ד צבאי לא ייכנס יחד עם המועמדים לפגישה עם הקב"ן. הוא יוכל לתת ייעוץ מקצועי ולתת המלצות חשובות לפניי הכניסה למעמד הפגישה, אך לא לקחת חלק פעיל בה.

 

בשביל לערער על פרופיל נפשי, נדרש עו"ד שמתמחה בתחום

לא קל לערער על פרופיל נפשי, אבל עם השירות המקצועי של עו"ד מירי יעקב גביש זו הופכת למשימה אפשרית. עורכת דין מירי יעקב גביש היא עורכת דין צבאית מנוסה, שעבדה הן במסגרת הצבא והן מולו לאורך שנים רבות. משרד עו"ד מירי יעקב גביש מתמחה בערעורים על פרופיל, לרבות פרופיל נפשי על כל המשתמע מכך. אם אתם עומדים בפני תהליך של ערעור על פרופיל נפשי – פנו לעו"ד מירי יעקב גביש והגדילו משמעותית את סיכויי ההצלחה.
כאמור צה"ל הוא צבא העם, בהתאם משמעות השירות הצבאי לא מסתיימת בשירות בפועל אלא ממשיכה אלא גם לעתיד. לצערנו, קיימות סטיגמות בנוגע למתמודדי הנפש ומצב בו הצבא לא מסכים לגייס מועמדים כאלו רק מעצים את הסטיגמות ודוחק את המתמודדים לשולי החברה. כאשר המצב הנפשי אכן מאפשר זאת, שילוב מתמודדי הנפש בשירות הצבאי הוא חשוב מאין כמותו ואסור להתפשר עליו.

ערעור על פרופיל נפשי
ערעור על פרופיל נפשי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>