הורדת פרופיל צבאי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

הפרופיל הרפואי הצבאי הוא ציון מספרי שניתן לכל מלש"ב וחייל, ושקובע את כשירותם הפיזית והנפשית לשירות צבאי. הפרופיל אמנם נקבע במהלך הצו הראשון, אך בהחלט קיימים מצבים בהם הוא משתנה לפני, במהלך ואחרי השירות הסדיר (בשירות המילואים), בין אם בשל מצבים שאין עליהם שליטה ובין אם בצורה מכוונת. אם אתם רוצים לבצע הורדת פרופיל צבאי ולא יודעים מה הפרוצדורה – הגעתם למקום הנכון.

 

קצת על הפרופיל הצבאי באופן כללי

כל חייל שמתגייס לצבא, כבר בשלבי המיון הראשוניים ביותר שלו, צריך להיבחן ולהיבדק בכל מה שנוגע לכשירות הפיזית שלו או שלה. סביר להניח שכולנו (או לפחות רובנו הגדול) עוד זוכר היטב את חווית הצו הראשון, ואת הבדיקה המקיפה שאנחנו עוברים בחדר הרופא/ה. בתום הבדיקה הזאת, ולאחר שגם עורכים שיחה עם איש בריאות הנפש, נקבע לנו פרופיל צבאי – ערך מספרי שמביע את רמת הכשירות הפיזית שלנו לשירות צבאי. אותו ערך מספרי נע בין 21 ל-97, וחשוב להכיר את הערכים השונים בין לבין ומה כל אחד מהם אומר.

אילו ציוני פרופיל קיימים, ומה כל אחד מהם אומר?

ציוני הפרופיל הקיימים במערכת הצבאית הם:

  • 97: כשירות רפואית מלאה, וחייל או חיילת שאינם מוגבלים כלל באפשרויות השירות שלהם. ישנה אפשרות של פרופיל 97 עם סייגים מסוימים (כמו מספר במשקפיים) המונעים שירות ביחידות עילית מסוימות כמו טיס או סיירת מטכ"ל.
  • 82: בעיה רפואית קלה המגבילה בצורה מועטה את היכולת של החייל להתגייס ליחידות עילית וביחידות חי"ר מסוימות. עדיין אפשרי שירות קרבי ביחידות חי"ר אחרות, חיל השריון, חיל התותחנים ועוד.
  • 77: פרופיל מיוחד וחדש יחסית, שמתייחס לחיילים שסובלים מבעיות כרוניות וקבועות (אלרגיות או הזעת יתר, למשל), אך עדיין יכולים לשרת ביחידות קרביות וקדמיות מסוימות כמו בחיל ההנדסה או האיסוף הקרבי.
  • 72: קיימת בעיה רפואית ברמה קלה-בינונית (פלטפוס, למשל) המונעת שירות בחי"ר וביחידות עילית, אך עדיין מאפשרת שירות קרבי ביחידות כמו חיל השריון, התותחנים, הנדסה, נ"מ ועוד.
  • 64: בעיה רפואית משמעותית, שלא מאפשרת שירות קרבי. ניתן עדיין לשרת בתפקידים תומכי לחימה ובתפקידים עורפיים.
  • 45: פרופיל שמאפשר גיוס לתפקידים עורפיים בלבד, בשל בעיה רפואית המונעת כל עומס פיזי.
  • 35: פרופיל שמתייחס לבעלי מחלות כרוניות משמעותיות, מוגבלויות מסוימות ועוד, המאפשר שירות אך ורק בתנאים ספציפיים המותאמים לאותו החייל.
  • 30: פרופיל מיוחד המיועד למתנדבים לשירות צבאי.
  • 24: מצב רפואי זמני וקשה שלא מאפשר שירות צבאי ככל שהוא נקבע. בתום התקופה הקבועה שבה הפרופיל הזה נקבע, מתכנסת ועדה רפואית ומעלה/מורידה את הפרופיל בהתאם.
  • 21: פרופיל רפואי שלא מאפשר שירות צבאי כלל. שחרור מלא מהצבא או אי-גיוס, אלא בתצורה של התנדבות לשירות.

 

מי קובע את הפרופיל הצבאי ומתי?

כאמור, הפרופיל הצבאי נקבע כבר במהלך ולאחר הצו הראשון. הפרופיל נקבע על ידי ועדה רפואית שדנה בכל חייל וחייל לאחר בדיקת הרופא. ישנם מצבים בהם לא ניתן לקבוע פרופיל באופן מוחלט לאחר הצו הראשון, ומזמנים את המלש"ב לוועדה רפואית מפורטת יותר בה נקבע לו פרופיל סופי.

עם זאת, ישנם לא מעט מצבים בהם לאחר קביעת הפרופיל בצו הראשון עולה צורך לשנות את הפרופיל, בין אם כי רוצים להעלות אותו בכדי לשרת ביחידה קרבית, ובין אם כי מעוניינים לבצע הורדת פרופיל צבאי בשל מצב שלא אובחן בצו הראשון.

 

מה עושים אם רוצים להוריד פרופיל תוך כדי שירות?

ישנם כמה וכמה מצבים שבעקבותיהם יכול להיות צורך בהורדת פרופיל צבאי במהלך השירות הצבאי, לאחר שהוא נקבע בצו הראשון. מצבים אלה יכולים להיות מחלה או פציעה המובילים לשינוי ביכולות הפיזיות של החייל, מצבים שלא אובחנו בצו הראשון מסיבה כלשהי, או אפילו מצוקה נפשית שאותה החייל חווה עם גיוסו.

השלב הראשון במצבים האלה הוא פנייה לרופא היחידה בכדי לקבל פטורים שמקלים על העומס הפיזי שמופעל על החייל, ובמידת הצורך גם הורדת פרופיל צבאי באופן זמני על ידי ועדה רפואית בניצוח רופא היחידה. כפי שניתן להבין, זהו מצב זמני, ובכדי להוריד פרופיל צבאי באופן קבוע יש צורך בוועדה רפואית נוספת.

 

האם ניתן לערער על הפרופיל שנקבע?

בהחלט ניתן לערער על הפרופיל שנקבע בוועדה הרפואית או בצו הראשון, בין אם לאחר הצו הראשון ולפני הגיוס ובין אם במהלך השירות הסדיר עצמו. ערעור על פרופיל צבאי הוא לא דבר פשוט, וברוב המקרים יש צורך בסיוע של עורך-דין צבאי על מנת להגיע לתוצאות משביעות רצון.

יש לזכור שהביורוקרטיה הצבאית היא מורכבת, וחשוב מאוד להכיר את כל הזכויות שיש לחייל בהקשר של הורדת פרופיל צבאי ושל ערעור על וועדות רפואיות – ומשום כך עו"ד צבאי הוא חשוב כל כך במצבי מצוקה אלו.

ומה קורה במילואים?

שירות המילואים הוא בדיוק כמו השירות הסדיר בכל מה שנוגע לפרופיל הצבאי, וחיילים שמוצבים בתפקידים לוחמים בשירות המילואים בהחלט יכולים לבצע הורדת פרופיל צבאי בשביל לשנות את שיבוץ המילואים שלהם או לקבל פטור ממילואים.

גם כאן הפרוצדורה יכולה להיות קצת מורכבת מול הצבא, וגם כאן בהחלט כדאי להיעזר בשירות של עו"ד צבאי מומחה, שידע לתווך ביניכם לבין יחידת המילואים שלכם וגורמי הבריאות הצבאיים בכדי למצות את זכויותיכם.

לא פעם, הורדת פרופיל צבאי במהלך שירות המילואים פירושה הלכה למעשה שחרור משירות המילואים, שכן ברוב המקרים הצבא לא יכשיר מחדש חייל מילואים לתפקיד חדש לאחר ששוחרר מתפקידו הקודם – מה שממחיש עוד יותר את החשיבות של הורדת הפרופיל במצב שבו היכולת הפיזית שלנו משתנה עם השנים.

הורדת פרופיל צבאי עושים בצורה הנכונה ביותר עם עו"ד צבאי

למרות שהתהליך של הורדת פרופיל צבאי הוא על הנייר תהליך של בדיקה רפואית, למעשה מדובר בביורוקרטיה צבאית הרבה יותר משמדובר בתהליך רפואי. החל משלב הפנייה לרופא היחידה, דרך הניסיון לערער על הפרופיל ולקבל ועדה רפואית ועד הערעור על החלטת הוועדה הרפואית עצמה – כל הצעדים האלה הם צעדים מורכבים, שרק מי שמבין היטב את המערכת הצבאית וזכויות החיילים המשרתים בה יכול לנהל.

משום כך, עורך-דין צבאי כמו עורכת דין מירי יעקב גביש הוא הנכס החשוב ביותר שלכם בתהליך שינוי או הורדת פרופיל צבאי. מיצוי זכויות בצבא הוא אף פעם לא עניין של מה בכך, וכשזה נוגע לגורמי הרפואה והבריאות בצבא יתכן שמדובר במצב מורכב עוד יותר. משום כך, חשוב להתחמש מהצד שלכם בשירות של עו"ד צבאי שתדע לשמור על הזכויות שלכם.

 

רוצים להוריד פרופיל צבאי? צרו איתנו קשר בהקדם

משרד עו"ד מירי יעקב גביש הוא משרד עו"ד עם התמחות בדיני צבא. ליווינו ועודנו מלווים מאות לקוחות בתהליך של מיצוי זכויות מול הצבא, שינוי פרופיל וערעור על פרופיל או על ועדה רפואית. אנו יודעים לקשר למומחים פרטיים שנותנים חוות דעת שלא משתמעות לשתי פנים, ומסייעים בהגעה לתוצאות הטובות ביותר בתוך המערכת הצבאית הסבוכה, לשביעות רצונם של לקוחותינו.

אם אתם רוצים להוריד פרופיל מכל סיבה, אחרי הצו הראשון, בשירות הסדיר או אחריו – פנו במהרה לעו"ד מירי יעקב גביש.

הורדת פרופיל צבאי
הורדת פרופיל צבאי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>