ערעור על פרופיל רפואי בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

במדינה כמו מדינת ישראל, בה לשירות הצבאי יש השלכות משמעותיות על עתידם של המשרתים בצבא, מעמד השיבוץ לתפקיד הוא חשוב מאין כמותו. אחד הגורמים הקריטיים בהקשר של קביעת התפקיד הצבאי העתידי הוא הפרופיל הצבאי שניתן למועמדים.

במקרים רבים, הפרופיל שניתן למועמדים מהווה מכשול בדרך לתפקיד לו הם מייחלים, או לחילופין מתעלם מבעיה רפואית אשר עלולה להקשות על השירות הצבאי. חשוב לדעת: ישנו הליך מסודר דרכו ניתן לשנות את הפרופיל הצבאי – ערעור על פרופיל רפואי בצבא.

 

מה הוא פרופיל רפואי?

לפני שנרחיב בנוגע לערעור על פרופיל רפואי בצבא, כדאי ראשית להבין מה הוא בכלל הפרופיל הרפואי. ובכן, הפרופיל הרפואי הוא ציון מספרי, הנע בין 21 ל-97, ומייצג את רמת הכשירות הרפואית והנפשית של מועמדים לשרת בצבא. ככלל, ככל שהציון גבוה יותר, נפתחות יותר דלתות לתפקידים שונים בפניי המועמדים לשירות בהיבט הרפואי.

חשוב לציין, לציון המספרי אין ערך אמיתי והוא מהווה רק סימול. כלומר, פרופיל 72 למשל לא מלמד שמועמדים בעלי פרופיל זה יכולים לשרת ב72% מהתפקידים או כשירים ב72% לשרת בצה"ל. כמו כן, הפרופיל הרפואי אינו מהווה את הגורם היחידי אשר יקבע לאילו תפקידים ישתבצו המועמדים השונים, הצבא לוקח בחשבון גורמים רבים, אך פרופיל צבאי הוא בהחלט מרכזי בהקשר הזה.

איך קובעים פרופיל רפואי?

ובכן, לפני שמגיעים למצב בו צריך לערער על פרופיל רפואי, קודם כל מקבלים אותו. הפרופיל הרפואי הראשוני נקבע במסגרת הצו הראשון על ידי ועדה רפואית. תחילה, המועמדים עוברים מספר בדיקות רפואיות במעמד הצו הראשון לדוגמה: בדיקת גובה, משקל, שתן, לחץ דם, דופק ועוד. לאחר מכן, רופאים מבצעים בדיקה גופנית יסודית בניסיון לאתר בעיות רפואיות קלות לאיתור, בדרך כלל הרופאים יתמקדו במבנה השלד ובמבנה כפות הרגליים.

בהמשך, תעשה סקירה של התיק הרפואי ובשלב הזה מועמדים יעבירו לרופאים מסמכים רפואיים רלוונטיים. בסוף התהליך יקבע הפרופיל הרפואי הראשוני, חשוב לדעת שהפרופיל אינו עובדה מוגמרת והוא נתון לשינוי. במידה ומועמדים חשים שהפרופיל הרפואי שלהם לא מייצג את המצב הרפואי האמיתי שלהם, ניתן לגשת להליך של ערעור על פרופיל רפואי, מומלץ לעשות זאת בעזרת עורך דין צבאי.

 

פרופילים צבאיים אפשריים ומשמעותם

כאמור, ערכם המספרי של הפרופילים הצבאיים נע בין 21 ל-97, כאשר לכל פרופיל ישנה משמעות ייחודית באשר לתפקידים שמועמדים בעלי אותם פרופילים יכולים לאייש. כמו כן, בהקשר של ערעור על פרופיל צבאי, ככל שקיים מרחק גדול יותר בין פרופיל צבאי נתון לבין פרופיל רפואי אליו רוצים להגיע, יהיה קשה יותר להגיע למטרה הרצויה בתהליך הערעור, אך זה עדיין אפשרי. להלן רשימת הפרופילים האפשריים:

  • פרופיל 97 – פרופיל רפואי המלמד על בריאות תקינה, בעלי פרופיל זה יכולים לשרת בכל התפקידים בצה"ל בהיבט הרפואי, למעט מקרים חריגים בהם מצורף לפרופיל סעיף הפוסל תפקיד מסוים.
  • פרופיל 82 – פרופיל המעיד על מצב רפואי תקין, יחד עם בעיה רפואית קלה. פרופיל מאפשר גיוס לרוב המוחלט של התפקידים, לרבות תפקידי חי"ר, בהיבט הרפואי. בעיה רפואית קלה כמו עיוורון צבעים יכולה להביא לפרופיל רפואי זה.
  • פרופיל 72 – פרופיל המלמד על בעיה רפואית בינונית. בעיות ברכיים, גב ואלרגיות עלולים להביא לפרופיל זה. כמו כן, מועמדים בעלי פרופיל זה לא יכולים להשתבץ כלוחמים בחיל הרגלים, אך יכולים להשתבץ כלוחמים בחיל השריון, הנדסה, תותחנים ועוד.
  • פרופיל 64 – בעלי פרופיל זה, מנקודת מבט צהלית, סובלים מבעיה רפואית די קשה. כמו כן, מועמדים בעלי פרופיל 64 לא יכולים לאייש תפקידי לוחמה, אך יכולים להשתבץ לתפקידים עורפיים קדמיים.
  • פרופיל 45 – פרופיל המעיד על בעיה רפואית חמורה. בעלי פרופיל זה יכולים להשתבץ בתפקידים אחוריים בלבד וכאלו שאינם דורשים מאמץ פיזי.
  • פרופיל 25 – פרופיל עבור מתנדבים.
  • פרופיל 24 – פרופיל רפואי זמני. ניתן לחיילים אשר מצויים בעיצומו של מצב רפואי המונע מהם לשרת. התאוששות מניתוח מורכב, מחלה קשה או כל מצב רפואי המגביל את יכולתם של חיילים לשרת יזכה אותם בפרופיל זמני זה.
  • פרופיל 21 – חוסר כשירות רפואית או נפשית לשירות צבאי.

 

ערעור על פרופיל רפואי בצבא

כאמור, לפרופיל הצבאי ישנה השפעה חסרת תקדים על אופי השירות הצבאי של המועמדים לשירות. במידה רבה השיבוץ לתפקיד יתקיים על סמך הפרופיל הצבאי ועל כן הוא מדיר שינה מעיניהם של מועמדים וחיילים רבים. כפי שנאמר, הפרופיל הצבאי אינו מהווה עובדה מוגמרת והוא נתון לשינוי, האמצעיים עומדים לרשות חיילים ומועמדים המעוניינים לשנות את הפרופיל הניתן להם בצו הראשון הם ערעור על הפרופיל הרפואי ובקשת חריגי חי"ר.

 

איך ערעור על פרופיל רפואי בצבא מתרחש בפועל?

מיד לאחר קביעת הפרופיל הצבאי ניתן להתחיל בתהליך הערעור על פרופיל רפואי בצבא, זאת במידה ומועמדים חושבים שהפרופיל שניתן להם הוא נמוך מידי או גבוה מידי וכזה שלא משקף את מצבם הרפואי האמיתי. גם במקרה של פרופיל 21, אי התאמה לשירות, ניתן להגיש ערעור על פרופיל רפואי או נפשי.

את הערעור כדאי להגיש כמה שיותר סמוך למועד בו נקבע הפרופיל, הערעור על הפרופיל יכלול הגשת מסמכים רפואיים, מומלץ מטעם רופאים מומחים, אשר מעידים על מצב רפואי המצדיק פרופיל שונה מזה שהתקבל בפועל. כמו כן, במסגרת הערעור יש לפרט על הסיבות בגינן התקבל פרופיל שגוי, הועדה הרפואית תשקול את הבקשה ולבסוף תתקבל החלטה.

כדאי להעלות את הסיכוי להגיע לתוצאה הרצויה, מומלץ להיעזר בגורמי מקצוע, לדוגמה משרד עו"ד מירי יעקב גביש, וכך להגדיל את הסיכוי שהערעור יצליח.

 

חריגי פרופיל חי"ר

דרך נוספת באמצעותה ניתן להשפיע על השיבוץ בהקשר הרפואי היא בקשת חריגי חיל רגלים. דרך זו אינה בדיוק ערעור על פרופיל רפואי בצבא, שכן במסגרת ההליך לא משתנה הפרופיל הצבאי. בפועל, הוא דומה מאוד לערעור על פרופיל רפואי בצבא וכולל את רוב המרכיבים שלו.

ההבדל העיקרי הוא שמדובר בהליך ייחודי למועמדים שרוצים לשרת בחי"ר למרות שהפרופיל הרפואי שלהם לא מאפשר זאת. גם במקרה זה התייעצות עם עורך דין צבאי ככל הנראה תעלה את הסיכוי להגעה למטרה הנכספת.

 

משמעות הפרופיל הרפואי על תנאי השירות

סיבה נוספת בגינה מועמדים וחיילים ניגשים להליך של ערעור על פרופיל רפואי בצבא היא תנאי השירות. מעבר לתפקיד של הפרופיל הצבאי בהקשר של שיבוץ לתפקידים השונים, הוא גם קובע במידה רבה את תנאי השירות תחת תפקיד נתון. במידה ובפרופיל הצבאי מצוינים בעיות ברכיים למשל, הדבר יכול להשפיע באופן ניכר על תנאי השירות.

 

הצבא זה לא הכול

גם במידה ומועמדים נחושים למדי לשרת בתפקידים קרביים מובחרים, לא כדאי להסתיר מידע רפואי אמיתי כדי להגיע לתפקידים הללו. כניסה להליך של ערעור על פרופיל רפואי בצבא אינה מומלצת כאשר המטרה היא להשיג פרופיל שאינו משקף את המצב הרפואי האמיתי. הבריאות חשובה יותר מתפקיד צבאי כזה או אחר, הצבא קובע פרופילים כדי לשמור על בריאותם של החיילים לצד הקשבה לצורכי המערכת.

יש חיים אחרי הצבא, במידה ומצבכם הרפואי לא מאפשר שירות מסוים אל תסכנו את בריאותכם. אנחנו מכאן בריאות איתנה והצלחה בהמשך הדרך!

ערעור על פרופיל רפואי בצבא
ערעור על פרופיל רפואי בצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>