פטור מצה"ל מטעמים נפשיים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

כולנו מכירים בחשיבות של השירות הצבאי בצה"ל, כאשר מגוון התפקידים, הן העורפיים והן הקרביים, מחייבים כשירות נפשית מלאה של החיילים. לפיכך, במקרה והכשירות הנפשית של החייל או המועמד לשירות אינה עומדת בקריטריונים הנדרשים, הרי שניתן לקבל פטור מצה"ל מטעמים נפשיים. מהם הקריטריונים לקבלת הפטור? וכיצד מקבלים אותו? כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם

 

כשירות צבאית – גופנית ונפשית

השירות הצבאי בצה"ל הוא ללא ספק שירות חשוב ומאתגר, הן מבחינת תקופת השירות הממושכת והן מבחינת התנאים והמסגרת הצבאית, כאשר לצד הכשירות הגופנית הנדרשת מהחיילים המשרתים, קיים תפקיד מהותי ומשמעותי לא פחות גם לבסיס הנפשי. 

בעיות נפשיות המזכות את הסובל מהן בפטור משירות צבאי, יכולות להתעורר הן טרם הגיוס והן במהלך השירות הצבאי ובכדי לקבל פטור מצה"ל מטעמים נפשיים, עליכם יהיה לעבור תהליך הכולל בדיקות רפואיות והגשת מסמכים מתאימים כפי שנראה בהמשך, כאשר הדרך המומלצת והיעילה ביותר היא לפנות בהקדם לשירותיו של עורך דין צבאי מומחה. 

 

פטור מצה"ל מטעמים נפשיים – רשימת הבעיות הנפשיות

הבעיות הנפשיות בגין ניתן לקבל פטור מצה"ל מטעמים נפשיים הן רבות ומגוונות ויש לבחון כל מקרה לגופו. יחד עם זאת, ישנן מספר בעיות נפשיות שכיחות ונפוצות במיוחד המקנות פטור משירות צבאי וביניהן:

 

חרדות / דיכאונות

חרדות ודיכאונות הן אמנם שני מצבים נפשיים שונים, אך למעשה, מתקיים ביניהן קשר הדוק. אחד הביטויים העיקריים המופיעים אצל אנשים הסובלים מחרדות / דיכאונות הוא מצב הנקרא 'הימנעות', מצב המונע מהם לבצע פעולות מסוימות, לעיתים גם שגרתיות, בשל החשש מההשלכות של הפעולה.

 

אישיות ילדותית / חוסר בשלות ובגרות

חובת הגיוס לצה"ל חלה על כל אזרח ישראלי מגיל 18 ולמעשה, גיל החופף במרבית המקרים לסיום שנות התיכון. המעבר המהיר בין שנות הנערות לשנות השירות הצבאי, מביא לא אחת למקרים של אישיות ילדותית וחוסר בשלות ובגרות, באופן המזכה בקבלת פטור מצה"ל מטעמים נפשיים.

 

התמכרויות

אחת התופעות הפחות מוכרות שבגינן ניתן לקבל פטור מצה"ל מטעמים נפשיים, היא תופעת ההתמכרויות, כמו למשל התמכרות לסמים, אלכוהול והימורים.

 

מחלות נפשיות

מחלות נפשיות, דוגמת סכיזופרניה, מניה דיפרסיה והפרעות אכילה הן בין המחלות הנפשיות השכיחות ביותר בגינן ניתן לקבלת פטור מצה"ל מטעמים נפשיים.

 

קביעת פרופיל 21 על רקע נפשי 

בעיות ומחלות נפשיות יכולות כאמור לזכות את הסובל מהן בפטור משירות צבאי כמו גם פטור ממילואים, כאשר קבלת פטור מצה"ל מטעמים נפשיים מותנה בקבלת פרופיל 21, הפרופיל הכי נמוך בצה"ל, אשר מבטא מצב נפשי (או רפואי) שאיננו מאפשר לשרת בצבא.

פרופיל 21 על רקע נפשי וקבלת שחרור משירות צבאי, נקבע על ידי קצין בריאות הנפש (קב"ן) ביחידה או בחטיבה ובהתאם לקביעת הוועדה הרפואית בנושא. קביעת פרופיל 21 מהווה הלכה למעשה פטור משירות צבאי לכל דבר ועניין ושחרור מוחלט לחיים האזרחיים.

 

קבלת פטור מצה"ל מטעמים נפשיים – שלב אחרי שלב

במציאות אידיאלית, בעיות נפשיות היו מזכות את הסובל מהן בפטור מידי משירות צבאי, אך בפועל, קיומה של הבעיה הנפשית אינו מצדיק בהכרח את קבלת הפטור ועל מבקש הפטור לעבור את השלבים הבאים:

 

פנייה לגורם מקצועי

בשלב הראשון, עליכם לפנות אל גורם מקצועי באזרחות, דוגמת פסיכולוג או פסיכיאטר. לאחר הבדיקות הרלוונטיות, הגורם המקצועי ינסח עבורכם מכתב המלצה הנוגע לממצאי הבדיקות ומצבכם הנפשי וכפועל יוצא מכך, מסקנות לגבי המשך שירותכם הצבאי וקבלת פטור מצה"ל מטעמים נפשיים.

 

ועדה רפואית

לאחר הבדיקה הרפואית ומכתב ההמלצה של הגורם המקצועי, תקבלו זימון להתייצב בפני ועדה רפואית מטעם הצבא, אשר תבחן את פרטי המקרה שלכם לעומק, לרבות המסמכים הרפואיים הנלווים ומכתב ההמלצה של הגורם המקצועי. במסגרת הוועדה הרפואית ייתכן ותישאלו שאלות נוספות הנוגעות למצבכם הבריאותי, וכן שיבוצעו בדיקות נוספות מטעמם.

 

קביעת פרופיל 21

קצין בריאות הנפש הוא הגורם הצבאי שקובע בסופו של דבר את פרופיל 21, אשר מעניק כאמור זכאות לקבלת פטור מהמשך השירות הצבאי.

 

האם ניתן לקבל פטור ממילואים על רקע נפשי?

בדיוק כמו בעיות פיזיות אחרות, גם הסובלים מבעיות נפשיות יכולים לקבל פטור משירות מילואים, כאשר ההבדל היחיד בין פטור מצה"ל מטעמים נפשיים עבור חייל / מלש"ב לבין פטור מצה"ל מטעמים נפשיים למשרת מילואים, נעוץ בתהליך קבלת הפטור.

כך, משרת מילואים המעוניין לקבל פטור מצה"ל מטעמים נפשיים יצטרך לפעול על פי השלבים הבאים:

  1. הגשת בקשה (באופן פיזי / מקוון) לוועדה רפואית תוך צירוף כלל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים
  2. הבקשה עוברת לבדיקת רופא ממיין 
  3. השלמת מסמכים רפואיים חסרים / קבלת זימון לוועדה רפואית
  4. קבלת פטור מצה"ל מטעמים נפשיים

 

ההשלכות של פטור משירות צבאי על רקע נפשי

סביב נושא פטור מצה"ל מטעמים נפשיים קיימים לא מעט סימני שאלה והתלבטויות שונות, הנוגעות להשלכות העתידיות היכולות להיות על מי שקיבל פטור מצה"ל מטעמים נפשיים, כאשר על פי הסטיגמה הרווחת, אנשים שקיבלו פטור מצה"ל מטעמים נפשיים הם אנשים "בעייתיים" ו/או שמדובר בעוד דרך כדי להתחמק משירות צבאי.

בפועל, לסטיגמות המתוארות אין אחיזה של ממש במציאות, שכן פטור נפשי ניתן על פי קביעת פרופיל 21 ולא מצוין בפירוש פטור נפשי, כך שאף אדם לא יכול לדעת על בסיס מה ניתן הפטור משירות צבאי. המגבלה הכמעט יחידה הנלווית לקבלת פטור מצה"ל מטעמים נפשיים היא קבלת הטבות שונות מהמדינה (שלילת זכאות לקצבאות, שלילת זכאות למענק שחרור ועוד).

 

האם פטור משירות צבאי מטעמים נפשיים משפיע על החזקת רישיון נהיגה?

פטור משירות צבאי מטעמים נפשיים אינו שולל בהכרח את האפשרות להחזיק ברישיון נהיגה, כאשר הדבר תלוי בעיקר בנסיבות הבריאותיות ובהתאם לכל מקרה לגופו. אלו שיהיו זכאים להחזיק ברישיון נהיגה, יידרשו לעבור מבחן ייחודי או לקבל אישור מיוחד מטעם הוועדה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

האם בעלי פרופיל נפשי הם בהכרח פסולים לשירות?

אמנם דנו עד עכשיו באפשרויות להוצאת פטור משירות צבאי על רקע נפשי, אך כדאי לדעת כי מן הצד השני, ישנם לא מעט אנשים אשר מעוניינים לשרת בצבא למרות שנקבע להם פרופיל 21 על רקע נפשי. בנקודה זאת כדי לציין כי בשנים האחרונות חל שינוי תפיסה בצבא לגבי בעלי פרופיל 21 על רקע נפשי וכיום, ניתן למצוא עבורם מגוון תפקידים היכולים להתאים למצבם הנפשי.

 

כיצד עורך דין צבאי יוכל לסייע לנו בהוצאת פטור נפשי?

אי הבהירות הרבה סביב נושא קבלת פטור משירות צבאי מטעמים נפשיים וההשלכות העתידיות הנלוות לכך, מעלים את הצורך והחשיבות שבפנייה לגורם מקצועי ומנוסה בתחום – עו"ד מירי יעקב גביש, המתמחה במשפט הצבאי בכלל ובדרכים היעילות והמומלצות להוציא פטור בגין מצב נפשי.

עורך דין צבאי, המכיר היטב מערכת המשפט הצבאית ודרכי ההתנהלות המקובלות בתהליך פטור מצה"ל מטעמים נפשיים, יוכל לסייע לכם להבין האם אתם אכן עומדים בקריטריונים להוצאת פטור נפשי, ללוות ולהכין אתכם בצורה אופטימלית לאורך כל התהליך, להסביר לכם על המשמעויות הנלוות ובעיקר, להביא למיצוי מלא של הזכויות המגיעות לכם מול הצבא.

פטור מצהל מטעמים נפשיים
פטור מצהל מטעמים נפשיים
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>