תביעות פרופיל רפואי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

בטרם התגייסו לצה"ל, כל חייל מקבל פרופיל רפואי המשקף למעשה את מצבו הפיזי ובהתאם לכך, את יכולתו לשרת בתפקידים מסוימים להם הפרופיל מתאים. הפרופיל הרפואי הוא אמנם בר שינוי, אך מדובר בהליך בירוקרטי הכרוך בהגשת חוות דעת רפואיות וערעורים שונים. חייל שחש כי הפרופיל שלו אינו משקף את מצבו, הוא רשאי להגיש תביעה בנוגע לפרופיל הרפואי שלו.  

 

מהו פרופיל רפואי?

הפרופיל הסופי של חייל משקף כאמור את נתוניו הפיזיולוגיים והוא נקבע על ידי רופא צבאי במסגרת הצו הראשון, או בהתאם לתהליך מיון לתפקיד מסוים אליו החייל מיועד. הוא נע בין פרופיל 97, הפרופיל המקסימלי, לבין פרופיל 21, שלמעשה מזכה את החייל בפטור רפואי משירות צבאי. במידה ומצבו של החייל אינו מורכב והוא חף מבעיות רפואיות, ייקבע כבר בשלב הצו הראשון.

במידה והוא כן סובל ממורכבויות כאלה ואחרות המשפיעות באופן ישיר על גובה הפרופיל שלו, ולפיכך על כשירותו והתאמתו לתפקידים, בעיקר קרביים, ייקבע פרופיל נמוך מ97. אם החייל חש שנעשה לו עוול במהלך קביעת הפרופיל שאינו משקף את מצבו, הן במידה והוא קיבל פרופיל נמוך מדי והן אם גבוה, הוא רשאי להגיש תביעות פרופיל רפואי באמצעות עו"ד צבאי הבקיא בנושא.

שקיפות מלאה מול הצבא

במהלך הבדיקה הקובעת במידה רבה את הפרופיל הרפואי של חייל, מתבצעות מגוון בדיקות מקיפות שמטרתן לאסוף נתונים אודות החייל, כמו בדיקת לחץ דם, משקל, גובה, קשיי נשימה, בחינת מבנה כף הרגל ועוד. במידה והחייל אכן סבל במהלך חייו מבעיות רפואיות, עליו לרכז את כל המידע הרלוונטי ערב הבדיקה אצל הרופא הצבאי ולהגיע אליה מצויד בו.

ישנם חיילים שמפאת עודף מוטיבציה בוחרים שלא לחשוף את כל המידע הרפואי לגבי מצבם, ובכך עלולים ליצור מצג שווא שישפיע על קביעת הפרופיל שלהם. חשוב להבהיר כי הסתרת מידע מהצבא או יצירת מסכת שקרים בנוגע למצב הרפואי של החייל, לא רק שהם מסוכנים אלא מהווים במקרים מסוימים עבירה פלילית שעשויה להוביל להטלת עונשים כבדים בהמשך הדרך, קל וחומר שיקשו על הגשת תביעת פרופיל רפואי.

באמצעות תביעה זו, מוגש למעשה ערעור לצה"ל והמצב נבחן מחדש על ידי וועדה רפואית.

 

ערעור על פרופיל צבאי

צה"ל הוא גוף אדיר ממדים ולעיתים אינדיבידואלים חשים כי הם "שקופים" או נופלים בין הכיסאות, בעיקר במעמד קביעת הפרופיל. מדובר במקרים בהם הפרופיל הצבאי שנקבע הוא נמוך מדי ומונע מהם לשרת בתפקידים קרביים והם סבורים כי יש להעלותו, או מקרים בהם הפרופיל גבוה מדי מכדי לשרת בתפקיד אליו הם מיועדים, או שהם כלל אינם כשירים לשרת בצה"ל.

כך או כך, ניתן להגיש ערעור עד 30 יום ממועד קביעת הפרופיל, כאשר עליו לכלול את טופס הגשת הבקשה לערעור בצירוף מסמכים רפואיים החתומים על ידי מומחים אודות מצבו הרפואי של מגיש הבקשה. הערעור הוא למעשה השלב המקדים לתביעת פרופיל רפואי במידת הצורך. ניתן להגיש ערעור זה דרך אתר האינטרנט או בכתובת המייל.

במידה והבקשה תאושר, יתקבל זימון לוועדה רפואית שתדון בסוגיה, בו רופא צבאי אחר מזה שקבע את הפרופיל, יבחן את המצב מחדש. במידה ואכן מוגש ערעור יש לשים לב למספר דגשים:

  • איסוף כל החומר הרלוונטי ומסמכים רפואיים המעמידים על דיוקם את הדברים.
  • להגיש את הערעור ללא דיחוי, שכן הוא לא יתקבל אם חלפו 30 ימים ממועד קביעת הפרופיל.
  • ניסוח הבקשה בצורה עניינית ככל הניתן על מנת לקבל טיפול רציני.

 

ועדה רפואית

הוועדה הרפואית מתכנסת בעניינו של כל חייל וחייל העומד בפני גיוס לצה"ל. באופן טבעי, נוצר חוסר הלימה בין מסקנות הוועדה הרפואית וקביעת הפרופיל הצבאי של החייל לבין רצונותיו ושאיפותיו המקצועיות. במידה ואכן כך המצב, קיימות שתי אפשרויות העומדות בפני החייל:

  • ערעור על החלטת הוועדה הרפואית והגשת בקשה לוועדה רפואית בערכאה גבוהה יותר.
  • בקשה מהוועדה הרפואית שדנה בעניינו של החייל לבחון בשנית את החומרים והמסמכים הרלוונטיים במטרה לשנות את ההחלטה.

 

ההחלטה בדבר שינוי הפרופיל שנקבע בערכאה גבוהה תלויה במספר גורמים:

  • מצבו הרפואי והאישי של החייל כפי שנקבע בוועדה הרפואית.
  • המצב החדש שנוצר אל מול הצבא ומול צרכיו המקצועיים.
  • הפעולות העומדות לרשות הצבא בעניינו של החייל.

 

לאותה פנייה המתבצעת אל הוועדה הרפואית, יש לצרף חוות דעת רפואיות, לרבות מרופא המשפחה המעיד על בעיה המגבילה או היעדר מגבלה המונעת ממנו לשרת בתפקיד לו הוא מיועד, וכן חוות דעת ממומחה חיצוני המתמחה בתחום הרלוונטי לגובה הפרופיל המדובר, בין אם מדובר באורתופד או פסיכיאטר.

חשוב להכיר כי סיוע בהתנהלות אל מול הוועדה הרפואית הצבאית יחד עם עו"ד צבאי היא ראשונה במעלה ובעלת חשיבות מכרעת באשר לתוצאות הערעור על החלטתה של הוועדה. הידע המקצועי הנרחב והניסיון הרב בייצוג לקוחות רבים במעמד הוועדה הרפואית, מעניק למי שמסתמך עליו יתרון משמעותי וסיכוייו לקבל את שמגיע לו עולים בצורה ניכרת.

עורכת דין מירי יעקב גביש מתמחה בייצוג חיילים בוועדות הרפואיות השונות ובהגשת תביעות פרופיל רפואי במגוון תרחישים, כשמאחוריה ניסיון רב עתיר הצלחה. יש להבהיר כי עורך דין צבאי אינו מורשה להיכנס עם החייל לוועדה הרפואית, אך מסייע בהתנהלות השוטפת מול הגורמים הרלוונטיים.

 

פרופיל 21 נפשי

פרופיל 21 הוא הנמוך ביותר, שכן הוא מהווה למעשה פטור מלא משירות צבאי, וניתן לחיילים שאינם יכולים לשרת, מטעמים רפואיים או נפשיים. החייל נבחן על ידי הקב"ן (קצין בריאות הנפש) ועל ידי גורמים מקצועיים נוספים כמו פסיכיאטרים.

ישנם חיילים הנמצאים בלתי כשירים לעמוד בשירות צבאי, מטעמים אישיותיים, קשיי הסתגלות, ובעיקר מחשש שמצבם הנפשי יידרדר במהלך השירות, מה שעלול להוביל לניסיונות פגיעה עצמית, עריקות מהצבא, עונשי מאסר וכן הלאה. בעוד ישנם חיילים שמנסים לחמוק משירות צבאי במרמה ושלא כצדק, רבים אכן אינם מתאימים לשרת, ובכל זאת נמצאים כשירים על ידי הוועדות הרפואיות השונות.

גם כאן, נוכחותו של עורך דין צבאי עשויה לעשות את ההבדל. חוסר התאמה לשירות בצה"ל עלול ליצור התנגשויות רבות עם המערכת הנוקשה שלו, והתעקשות לגייס חייל שאינו מתאים למערכת עלול להסתיים בעוגמת נפש במקרה הטוב ובאסון במקרה הרע.

ליווי מקצועי ואמין של עורך דין צבאי, מקל בצורה משמעותית על ההתמודדות אל מול חומת הבירוקרטיה הבצורה של הצבא. חשוב לציין כי ניתן להיעזר בהגשת תביעות פרופיל רפואי בעורך דין גם במקרה הפוך, בו צה"ל מתעקש שהחייל אינו מתאים לשרת, אך האחרון סבור כי נפלה טעות ומתעקש להעלות את הפרופיל מעל ל21.

 

נדחה הערעור? זה לא נגמר

ישנם מקרים בהם צה"ל לא ייעתר לקבל את הערעור שהוגש והחייל ייאלץ להתגייס עם הפרופיל המקורי שניתן לו. אל תאמרו נואש, שכן גם תוך כדי השירות הצבאי ניתן לפעול לשינוי הפרופיל. עורך דין צבאי יסייע מאחורי הקלעים להגיש את המסמכים הרלוונטיים ולהציג חוות דעת מקצועיות שיוכלו לעזור ולהפוך את ההחלטה.

תביעת פרופיל רפואי היא בעלת השפעה מכרעת על אופי השירות של החייל. במידה ואתם נתקלים בקשיים, היעזרו בשירותיו של משרד עורכי דין מירי יעקב גביש, הנחשב למוביל בתחום הדין הצבאי. כך תוכלו להבטיח את התוצאות הטובות ביותר.

תביעות פרופיל רפואי
תביעות פרופיל רפואי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>