שחרור מהצבא לתושבי חו"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

אדם שנולד להורה ישראלי, בחו"ל ומחזיק באזרחות זרה נוספת לאזרחות ישראלית, ייתקל בבעיה כאשר יחליט לבקר בארץ. אותו אדם יכול להופיע ברשומות של צה"ל כמשתמט ויחויב להתייצב מול הרשויות במהרה לשם הסדרת העניין ולא, עלול הוא להיעצר על ידי המשטרה הצבאית.

במצב שכזה, מתחיל מאבק להשגת פטור מגיוס על סמך ראיות שונות שכן כל אזרח ישראלי שעבר את גיל 16 מחויב בשירות, גם אינו גדל בארץ ואפילו אם הוא לא גר בה באופן סדיר. בכדי להימנע מסיטואציה שכזו, אזרח ישראלי שנולד וגר בחו"ל ומתכנן להגיע לביקור ארצה, רצוי שיסתייע בשירותיו של עו"ד צבאי לפני הגעתו ארצה ויוודא שעורך הדין הצבאי מסדיר עבורו את ההליכים מול הצבא ומתחיל בהליך לבקשת פטור מהשירות הצבאי על סמך הנסיבות השונות.

 

גיוס חובה גם לאזרחים החיים במדינה זרה – רצוי להיעזר בעו"ד צבאי להשגת פטור

כל אדם בעל אזרחות ישראלית מחויב להתייצב בבקו"ם על פי צווי הזימון השונים בהגיעו לגיל 18. הדבר תקף גם בעניין אזרחים ששוהים בחו"ל ואף כאלו שנולדו בחו"ל ומעולם לא חיו בישראל. בכדי לקבל פטור על בסיס שהייה בחו"ל, יש צורך לענות על אחד משלושת הקריטריונים הבאים: להיות בן של שליחים בחו"ל, להיות בן מהגרים או להיות יליד חו"ל.

אומנם אלו קריטריונים לזכאות לפטור, אך הם אינם אוטומטיים ויש לדרוש אותם מצה"ל- זאת בהתייחס לבנים בלבד, בנות מקבלות את הפטור באופן אוטומטי. כל אזרח שעונה על הקריטריונים מחויב בהגיעו לגיל 17, להסדיר את מעמדו מול רשויות הצבא בהתאם לנסיבותיו. הסדרה זו נעשית בקונסוליה הישראלית במדינה בה מתגורר אותו אזרח המועמד לשירות הביטחון, שם הוא נדרש למלא טפסים שמוכיחים שהוא חיי במדינה המדוברת ומנהל את חייו שם.

אם הורי האזרח עלו לארץ ורק הוא נשאר בחו"ל הוא ייאבד את זכאותו לפטור מגיוס. במקרה שכל הורה גר במדינה אחרת, מעמד האזרח ייקבע על פי ההורה שבחזקתו הוא נמצא. במקרה שלא הוסדר מעמדו של החייל במועד הראוי, ייחשב האזרח למשתמט מצה"ל. במצב שכזה ניתן ואף מומלץ להיעזר בעו"ד צבאי מנוסה שניהל תיקים דומים בעבר ויכול להבטיח הליך מוצלח וזריז לקבלת הפטור המיועד, זאת בכדי למנוע מצב בו אותו אזרח בא לבקר בארץ ונעצר על ידי המשטרה הצבאית או נתקל בקושי לצאת מהארץ לאחר ביקורו.

האם ביקור בארץ פוגע בזכאות לפטור מהשירות הצבאי?

תושבי חו"ל שמועמדים לשירות מורשים לבקר בישראל בכל שנה למשך תקופה של עד 120 יום מצטברים. תושב מורשה גם לשהות בישראל באופן חד פעמי למשך זמן ארוך יותר ועד שנה- תקופה הנקראת 'שנת שהייה'. מעבר לזמנים מותרים אלה, ייאבד התושב את מעמדו ואת זכאותו לפטור משירותו הצבאי.

"הסדרה זו נעשית בקונסוליה הישראלית במדינה בה מתגורר אותו אזרח המועמד לשירות הביטחון, שם הוא נדרש למלא טפסים שמוכיחים שהוא חיי במדינה המדוברת ומנהל את חייו שם."

 

מדוע כדאי להיעזר בעו"ד צבאי בקבלת הפטור מהשירות הצבאי

הפטור המבוקש דורש קריטריונים מסוימים. ההליך עצמו לא מאוד מסובך אך יכול להיות מייגע לאותו אזרח ישראלי השוהה בחו"ל ומנסה להשיגו. אדם שיסתייע בעזרתו של עו"ד צבאי מנוסה ומקצועי שהתנסה בתיקים דומים בעבר, יבטיח לעצמו הליך מסודר ומקצועי יותר, עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר בהשגת הפטור המיוחל במהירות המרבית. עו"ד צבאי יימנע מבעיות כלשהן להופיע במהלך ההתנהלות מול הצבא. אך בכל מקרה, רצוי לא להגיע לביקור בארץ ללא הסדרת מעמדכם מול צה"ל. ללא פטור רשמי ומוצהר ברשומות, סביר שיעצרו אתכם בעת הגעתכם ובמצבים מסוימים המצב מגיע להליכים משפטיים מיותרים. היעזרו בעו"ד צבאי שיסדיר עבורכם את זכאותכם לפטור מבעוד מועד והימנעו מעוגמת הנפש הצפויה.

שחרור מהצבא לתושבי חול
שחרור מהצבא לתושבי חול
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>