פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

האם ניתן לקבל פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר? בתנאים מסוימים הדבר אפשרי. דרך מאמר זה נציג את האפשרות לסגור תיק לחיילים שערקו בנסיבות כלכליות, בריאותיות או משפחתיות וללא מעצר ולספק להם לאחר מכן פטור מהמשך השירות.

 

מהי עריקות?

עריקות מהצבא נחשבת לעבירה פלילית ייחודית לצבא הגנה לישראל, הנחשבת לחמורה במיוחד ונושאת גם ברישום פלילי באזרחות. חיילים שהואשמו בעבירת עריקות זכאים להשמיע את טיעוניהם בפני שופט צבאי, לקבל ליווי וייצוג משפטי מאת עורך דין צבאי ולגבות את נסיבות העריקות שלהם באמצעות ראיות שיפחיתו מעונשם. בצד כל אלה, קיימת כיום גם האפשרות להימנע ממעצר עליה מיד נפרט.

ככל שנסיבות העריקות לא התבהרו לעומקן ולמעשה ייתכן שהעריקות בוצעה ללא טעמים מיוחדים, העונשים שיוטלו על העבירה יהיו כבדים במיוחד. הענישה בעבירת עריקות היא מדורגת, כך שהיא נמצאת בהלימה עם משך העריקות ועולה ככל שאי התייצבותו של החייל מחדש ביחידתו נמשכת. למעשה, עריקים במשך 3 שבועות ברציפות ומעלה, נתפסים כמי שאין בכוונתם לשוב וצפויים לעונשי מאסר.

בהקשר זה חשוב להבהיר כי ישנו הבדל מובהק בין עבירת עריקות לעבירת נפקדות. נפקדות היא עבירה שבה החייל/ת נעדרים מאותו מקום שבו הם היו אמורים להתייצב (למשל חיילת שלא שבה לבסיס ביום ראשון לאחר שיצאה הביתה בסוף השבוע) וזאת במשך עד 3 שבועות.

על פי רוב, הפרקליטות מעדיפה להגיש כתב אישום בעקבות היעדרות על בסיס נפקדות מהצבא ולא עריקות, שכן עונשה המקסימלי של עבירת עריקות כבד במיוחד ועומד על עד 15 שנות מאסר. יחד עם זאת, כאשר תקופת ההיעדרות נמוכה מ-100 ימים, השיפוט יתרחש במסגרת הדין המשמעתי ויטיל עונש קל בלבד. כאשר ההיעדרות ממושכת וחריגה או כאשר אין זו הפעם הראשונה, הענישה כמובן תהיה מחמירה בהרבה.

ומה בנוגע לעריקות? להבדיל מנפקדות, כאן כל מקרה ייבחן לגופו. חיילים עשויים לקבל עונש מאסר ממושך ביותר יחד עם הורדה בדרגה ורישום פלילי משטרתי שיישאר ככתם בעברם הצבאי לאורך שנים.

 

משמעותה של עבירת העריקות

מלבד העונש, ככל שחולף הזמן והעריקות נמשכת, אובדות עוד ועוד זכויות כמו הפסקת שירותי הרפואה מהצבא כעבור חודשיים, הפסקת הת"ש וכמובן "דפוק" לאורך כל תקופת ההיעדרות, אותו צריך לרצות כדי להשלים בכל מקרה את השירות הצבאי. כמו כן, לאורך כל תקופת העריקות לא מקבלים משכורת צבאית.

אין כל ספק כי השירות הצבאי נחשב בקרב רבים לתקופה שמעצבת את האופי והאישיות, בה נצבר ניסיון מהותי לחיים ולעתים גם רכישת ידע חיוני לעתיד. חלק מהחיילים ימצאו בקלות רבה את מקומם תוך שהם נהנים ממימוש של הפוטנציאל, הפיתוח האישי וניהול מערכות יחסים חבריות ומקצועיות רבות. אחרים לעומת זאת, עשויים להרגיש שהם "נופלים בין כסאות" המערכת, לעתים עד כדי חוסר יכולת להתמודד עם המערכת על כל פקודותיה ומנהגיה.

 

ענישה מקלה ללא מעצר: האם זה אפשרי בעבירות עריקות?

חיילים וחיילות שחווים מצוקה במהלך שירותם הצבאי, עשויים לבחור בדרך התמודדות של הפרת חוקי הצבא תוך הפיכתם לעריקים ובמטרה לסיים עם שירותם הצבאי מכאן והלאה. עריקים אלו בדרך כלל מנסים לסיים את הקשר עם צה"ל באופן חד צדדי, כאשר המערכת מבצעת אחריהם חיפושים ואילו הם בוחרים להיעלם לאורך תקופה ארוכה.

כעת, הם חשופים לכל ההשלכות הכבדות של העבירה. האם עדיין יוכלו לקבל פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר? משנת 2017 ואילך, פועל צה"ל תחת חוק חדש בנוגע לתיקי עריקות, לפיו עריקים נושאים באחריות פלילית מופחתת וזאת בהתאם להוכחת כוונת העריקות שהייתה להם.

במילים אחרות, אם חייל שסובל מניכור בתפקידו הצבאי מצד חיילים ומפקדים, מגלה קשיי השתלבות ואף מראה כי פנה בנושא מספר פעמים למפקדיו ללא מענה ובעקבות כל אלה בחר לערוק – הצבא יתחשב בנסיבותיו ויטיל עליו ענישה מופחתת, לעתים אפילו תוך כדי סגירת תיק העריקות שלו ללא מעצר.

לעומת זאת, אם התברר כי נסיבות העריקות של חייל מסוים היו בשל רצונו לטוס לתקופה לחו"ל – הוא יהיה צפוי לעונש מאסר ארוך במיוחד. נזכיר כי המדיניות כיום היא להגיש כתב אישום לבית הדין הצבאי בגין עבירות עריקות, בהם ניתנת לחייל האפשרות להשמיע את נסיבותיו האישיות.

 

קבלת פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר

עריקות כאמור, היא השלב שאחרי הנפקדות, בה החייל עזב את מסגרתו הצבאית או כלל לא התייצב אליה וזאת בניגוד לפקודות הצבא. העריקות מוכרזת כהימלטות מהצבא, אולם כאן המקום להבדיל גם בין אלו שבחרו שלא להתגייס (הנקראים משתמטים) לעומת אלו שזנחו את שירותם לאחר שהתגייסו (הנקראים עריקים).

ככל שחלפו 21 ימים, החייל עדיין יוגדר כנפקד כך שעונשו המקסימלי יעמוד על 35 ימי מאסר. מכאן והלאה, פרקי הזמן יגדלו לכדי מאסר למשך כמה שבועות ועד כמה חודשים ומהם גם לכדי שנים.

הדרך היחידה לסיים את תקופת העריקות היא להסדיר את עצמך לשלטונות הצבא, אולם זוהי הנקודה שבה הדברים עשויים להסתבך. לאורך הדרך מופעלים לחצים גם על משפחתו של החייל כדי להסגירו ואף נשלחים אליה שוטרים צבאיים במטרה ללכוד את העריק.

אם ייתפס, השוטרים הצבאיים רשאים לעצור אותו בגין עריקות. לכן עריקים לא יקבלו מנוח מהצבא גם אם יתאמצו בכך והם יפסיקו להיות עריקים רק בהסדרת עניינים מול הצבא, לעתים בדרך של קבלת פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר.

 

מתי ניתן לסגור את התיק ללא מעצר כלל?

עריקים שערקו בנסיבות אישיות, יוכלו לסגור את התיק ללא מעצר ככל שהעריקות הייתה לפרק זמן יחסית נמוך וככל שהיו להם נסיבות מקלות כלפיהן ניתן לטעון. על כל פנים מומלץ להסתייע בעורך דין צבאי מיומן, שמכיר היטב ולעומק את המערכת הצבאית ושמבין כיצד להציף את הטענות מצידו של החייל כדי שיביאו למתן פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר.

 

עריקות בגין רקע סוציואקונומי ומשפחתי מורכב

משפחות רבות נתונות בשגרה יומיומית קשה, הכרוכה במצוקה כלכלית או התמודדות עם מחלה קשה של בן משפחה. אם העריקות נוגעת לנסיבות הללו, למשל כאשר חיילת עורקת כדי לטפל באחיה הקטנים כאשר ההורים אינם מתפקדים, שפיטתה סביר להניח, תהיה מקלה ואף יישקל לספק לה פטור מהמשך שירותה הצבאי.

 

קבלת פרופיל 21

לעתים בגין התפרצות של מצב נפשי או רפואי, גם חיילים תוך כדי שירותם הצבאי עשויים לערוק כדי שיכירו במצבם. בנסיבות הללו יבוצעו לחייל בדיקות רפואיות מתאימות וייקבע האם לספק לו את פרופיל 21 (פטור נפשי) או את פרופיל 24 לתקופה זמנית. גם במקרים אלה ייתכן פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר.

 

לסיכום

כפי שציינו בתחילת הכתבה, חלק מהחיילים אינם מתמודדים היטב עם העולם הצבאי ומקצתם בוחרים בגישה של ניתוק חד צדדי ביחסים עם הצבא על ידי נפקדות ועריקות. ככל שנסיבות העבירה יתבררו כמידתיות ביחס לביצוע העבירה, ניתן יהיה להסתפק בענישה קלה.

ככל שמדובר במקרה מורכב שהשאיפה ממנו היא גם לפטור מהמשך השירות, ניתן להתייעץ עם עורכת הדין המומחית מירי יעקב גביש ולקבל אותו לצד סגירת תיק העריקות ללא עונש מעצר כלל.

פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>